Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Jag kan bara hålla med, det går inte göra annat än att sucka.

Det enda man kan hoppas på är väl att en seriös uppfödare inte säljer till någon som inte kan erbjuda mer än det som tillhör sunt förnuft när det gäller vilken hund som helst.

Sucka på ni....Jag har ingen brådska att hitta min nästa hund...

Men varför har du snöat in på just schäfer? Kan du inte svara på det? För du säger att det inte är endast utseendet som lockar? Och de egenskaper du beskriver är inte en rastypisk schäfer, utan ett dåligt exemplar.

Ingen här försöker säga att du är en dålig hundägare. Men att schäfern som den ras den ska vara, inte kommer passa de aktiviteter du erbjuder. Att du har träffat schäfrar som nöjer sig med sällskapsliv är inget som representerar rasen, och det är absolut inte så en BRA schäfer ska vara.

Så just nu har du egentligen tre val som jag ser det.
1, Du skaffar en bruksschäfer, ljuger för uppfödaren så du får köpa hunden och antingen blir hunden ett jobbigt monster eller så kommer den tillslut att stänga av och bli "lugn".
2. Du köper en utställnings/sällskapsavlad schäfer och stöder därmed dålig avel.
3. Du börjar kolla på andra mer passande raser.

Det fjärde alternativet, om du nu måste ha schäfer är ju som flera andra nämnt att du kollar på omplaceringar inom bruksaveln som helt enkelt är för lugna och lata för det arbete de är tänkta till :)

Det är liksom så tråkigt och hjärtskärande varje gång man ser en av dessa "schäfrar" som folk avlar på bara för att gemene man ska få ha en schäfer i snöret :(

Jag älskar schäfern, men den dagen jag inte kommer ha intresse eller tid för det engagemang de kräver så kommer jag inte ha någon. För det är varken schysst mot hunden, eller rasen.

Jag orkar inte läsa tråden men jag förstår ju att du fått ett x antal svar om att det inte är en bra idé att skaffa schäfer med din målsättning av den änka anledningen att det är som att spela på lotto med garanterad förlust, du har oddsen emot dig och det säger jag som är uppvuxen bland schäfrar. Inte en schäfer utan aldrig mindre än 3 samtidigt under mina 24 år. Nu är det visserligen schäfrar av den värsta arbetsort du kan tänka dig då mina föräldrar alltid tävlat mycket inomom många olika områden men schäfrarnas arbetsnarkomani har ökat kraftigt det senaste 10 åren på gott och ont. Under mina 24 år har vi haft en (1) som nöjt sig med den aktivitet du nämner och det var tiken som jag tog över från mamma för att tiken höll helt änkelt inte måttet, det var en dålig schäfer heltänkelt som inte ville jobba. Dock den perfekta familjehunden. Nu när jag letar ny hund skulle jag gärna ta en schäfer som henne men jag VET att hon inte var en bra schäfer och jag vägrar leta efter en dålig schäfer därför letar jag efter liknande raser med mindre aktivitets krav.

Jag vet inte vart du bor men jag skulle rekomendera att du for och hälsa på massa aktiva schäferägare med seriös avel och kolla på hundarna både under aktivitet och hemma. Många talar om för oss vilka extremt lugna och konsentrerade hundar mina föräldrar har men dem har aldrig sett dem i hemma miljö. En av de nuvarande 3 måste an läggas i bilen för att han ska slappna av överhuve taget och om dem lägger sig inne räcker det med minsta rörelse för att dem ska flyga upp och förväntarsig att det ska hända något. Hundarna är från olika kennlar, olika uppfödare och samtliga tävlar elit i olika grenar. Daglig aktivitet för pappas hund är minst ett skyddspass ett par tre promenader utöver det typ på lediga dagara så ett lydnad pass och ev ett spår, uppletande eller sök. Mammas hundar har samma schema fast minus skyddet då hon satsar hårdare på sök, spår och lydnad.

Lycka till med hundletandet oavsett.

Kl jag tror att Marthas hundar gjort mycket mer än det verkar. Ett aktivt stall där flera hästar ska tränas miltals VARJE dag, flyttas från hagar och skrittmaskiner hit o dit. Folk och bilar som kommer och går, vakta för vilda djur, leva i flock.

Så dom har nog inte direkt varit understimulerade. Det gör ju en viss skillnad att vara med matte 10-16 h i stallmiljö varje dag än att efter en arbetsdag är slut få följa med till stallet.

//Luff som haft schäfer på Marthas vis men fick sig nosbränna när jag trodde det skulle gå lika bra att göra som Aldis tänkt - fem års elände med en understimulerad schäfer blev resultatet. Nu har jag bytt ras.

Tack

Bild från en buketräff en gång i tiden hemma hos mig ( synd inte huvudet kom med på den gamle ;) )

Varmland4.JPG

mina hundar har faktiskt alltid varit trygga o lugna o tillfreds med sina liv...även fast jag inte varit iväg o tränat med dom

Precis- att en hund är konstant jättelugn är ett lika stort varningstecken som att den är konstant uppskruvad. Många hundar hanterar frustration och bristande stimulans genom att bli introverta och passiva. Knappast en nöjd hund för det!

:bow: Jag tror att många hundar som till synes är nöjda och tillfreds med alldeles för lite, tillhör den här skaran!

(jag vill lite ot berätta om min hund, som är just en sådan hund, en golden-labb-bc omplacering som var sådär lugn och nöjd och okomplicerad. Hon hade ett svenssonliv. 1 h promenad dagligen, + lös i trädgården med annan hund + ridtur ibland, dock oklart hur ofta... Alla tyckte ju att hon verkade utmärkt nöjd med det, hon var sååå lugn, och ville inte mer än så. Visade heller inget träningsintresse utan var tämligen ointresserad av samarbete, var "nöjd med att bara vara med överallt" I alla andras ögon, inkl veterinären som jag tog henne till när jag fått hem henne då jag ansåg att något var fel, var hon tillfreds med sitt liv, bara var en lugn individ. Det var tydligen bara jag som inte kunde acceptera att en 3-åring betedde sig snarare som en 13-åring...

I dagsläget går/cyklar vi 7-15 mil/vecka (beroende på årstid och väder. oftast kring 10), och utöver det drar hon pulka/skrinda som styrketräning 2ggr/vecka, och tränar på balansboll 10 min 3ggr/vecka. samt är med överallt på gården och jagar möss mm. Utöver det tränar vi dagligen minst 30 min (lydnad,rallylydnad, freestyle, trick, spår, sök), ett par gånger i veckan åker vi till BHK, inomhushall etc och tränar... Och hunden vill hur mycket som helst nu, både med träning och motion. Hon skulle tacksamt ta emot ännu mer än vi gör nu. Det där "lugnet" som snarare var en deppresion, är borta och jag har en pigg och arbetsvillig hund. Jag tror att samma sak hade hänt med många av dessa sk lugna och nöjda hundar som det pratas om...)

mina hundar har faktiskt alltid varit trygga o lugna o tillfreds med sina liv...även fast jag inte varit iväg o tränat med dom

Ordet "lugna" hänger jag upp mig på här, då det upprepas hela tiden. Det står inget med busiga? Galna ibland? Totalt slutkörda efter att ha varit med? Bara... lugna?

Jag ser liksom framför mig hur hundarna strosar runt och inte gör så mycket väsen av sig.

Jag säger inte att det är så. Men jag har liksom lärt mig att verkligheten ser inte riktigt ut så som folk uppmålar den när de ska beskriva att deras hundar är nöjda med det de får.

Du kanske fick lata hundar. Men det är absolut inte så de raserna ska vara...

Ordet "lugna" hänger jag upp mig på här, då det upprepas hela tiden. Det står inget med busiga? Galna ibland? Totalt slutkörda efter att ha varit med? Bara... lugna?

Jag ser liksom framför mig hur hundarna strosar runt och inte gör så mycket väsen av sig.

Jag säger inte att det är så. Men jag har liksom lärt mig att verkligheten ser inte riktigt ut så som folk uppmålar den när de ska beskriva att deras hundar är nöjda med det de får.

Kan väl bara tala för mig själv men våra hundar har alltid varit lugna och tillfreds inomhus... antar att det är det som menas!

Varför hängde du då upp dig på lugna? Om dina är likadana?[/QUOTE ]

**gilla** ;)

men faktum är att min nuvarande sch/bc har varit en "farbror" ända sen han var en liten valp...en gammal klok själ i en ung kropp ( numera jättegammal kropp) fast dsg'n är en glad skit full av energi och har alltid varit ( enl rasstandarden )

Senast ändrad:

Ibland verkar det som att det är en del människor som tror att just dom är utvalda att kunna ha hand om hundar...det tycker jag är märkligt, som antar massa saker om just andras hundar att just dom inte kan mår bra utan att övht träffat varken hund eller hundägare....det är väldigt märkligt
OCH ifall det är nån som verkligen är kunnig men ingen kändis på forumet ...ja då ska dom minsann inte komma hit o tro att dom är nåt .....hundfolk är märkliga varelser ;) ...snäppet värre än ridfolk :p

Det är väl ingen som har påstått att den är bättre än andra på att ta hand om hundar?

:bow: Jag tror att många hundar som till synes är nöjda och tillfreds med alldeles för lite, tillhör den här skaran!

(jag vill lite ot berätta om min hund, som är just en sådan hund, en golden-labb-bc omplacering som var sådär lugn och nöjd och okomplicerad. Hon hade ett svenssonliv. 1 h promenad dagligen, + lös i trädgården med annan hund + ridtur ibland, dock oklart hur ofta... Alla tyckte ju att hon verkade utmärkt nöjd med det, hon var sååå lugn, och ville inte mer än så. Visade heller inget träningsintresse utan var tämligen ointresserad av samarbete, var "nöjd med att bara vara med överallt" I alla andras ögon, inkl veterinären som jag tog henne till när jag fått hem henne då jag ansåg att något var fel, var hon tillfreds med sitt liv, bara var en lugn individ. Det var tydligen bara jag som inte kunde acceptera att en 3-åring betedde sig snarare som en 13-åring...

I dagsläget går/cyklar vi 7-15 mil/vecka (beroende på årstid och väder. oftast kring 10), och utöver det drar hon pulka/skrinda som styrketräning 2ggr/vecka, och tränar på balansboll 10 min 3ggr/vecka. samt är med överallt på gården och jagar möss mm. Utöver det tränar vi dagligen minst 30 min (lydnad,rallylydnad, freestyle, trick, spår, sök), ett par gånger i veckan åker vi till BHK, inomhushall etc och tränar... Och hunden vill hur mycket som helst nu, både med träning och motion. Hon skulle tacksamt ta emot ännu mer än vi gör nu. Det där "lugnet" som snarare var en deppresion, är borta och jag har en pigg och arbetsvillig hund. Jag tror att samma sak hade hänt med många av dessa sk lugna och nöjda hundar som det pratas om...)

Tyckte inte att det var helt OT utan var ju ett mycket bra exempel på vad många i tråden har pratat om. Tom ägare och veterinär trodde ju att hunden var sådan vilket jag också ser ofta. Om hunden bara fick en chans (som din fick med dig) att få jobba så skulle den blomma ut ordentligt :)

Jag tycker att det är mycket värre i hästvärlden... dom flesta är inte kloka :crazy:

I detta fallet så handlar det inte om att någon anser att TS ska vara utan hund, det har INGEN sagt (mer än du och TS), däremot vänder sig många emot att man skaffar sig en av bruksvärldens mest framgångsrika raser när man inte tänker ta tillvara på hundens drifter.

Jag har aldrig blivit sågad på forumet, märkligt... Ifrågasatt är en sak, det får man liksom ta. Men ingen har någonsin (av mig iaf) uppfattats som otrevlig. Iaf inte av dom som verkar ha en vettig hundsyn IRL.

Jag tycker faktiskt mer det verkar som överstimulerad..klart hunden vill mer. Så är det ju med hästarna också...ju mer man tränar , ju mer på tårna blir dom...
Men sen finns det ju individer såklart som klarar sånt också.

Jag tycker många av er påstår att t ex mina hundar som är lugna o trygga är depressiva för att jag inte gör med dom det ni tycker att jag ska göra....att TS inte klarar av att ha en sch...känner ni TS ? TS kanske klarar det galant fastän inte hunden blir så lugn som TS ville...andra på forumet har ju klarat av sina Damphundar...
Kanske TS fixar det , kanske inte men det vet inte ni iallafall....tycker det genomsyras ganska mycket besserwissermentaliteten här.

Jag skrev
Ursprungligen postat av martha

Linsan svarade

Lata hundar ??? Vem får det ? Klart hundarna är busiga o glada...men verkligen inte depressiva eller klättrar på väggar som en del verkar tro

Senast ändrad:

Ibland verkar det som att det är en del människor som tror att just dom är utvalda att kunna ha hand om hundar...det tycker jag är märkligt, som antar massa saker om just andras hundar att just dom inte kan mår bra utan att övht träffat varken hund eller hundägare....det är väldigt märkligt
OCH ifall det är nån som verkligen är kunnig men ingen kändis på forumet ...ja då ska dom minsann inte komma hit o tro att dom är nåt .....hundfolk är märkliga varelser ;) ...snäppet värre än ridfolk :p

Tänker man inte längre än till sig själv och tar det som personliga påhopp kan det verka så. Men i grund och botten handlar det om att de flesta tänker längre än till sig själva i just den här stunden. Sen kanske det kräver att man läser lite mellan raderna för att förstå det i vissa inlägg.

De värnar om att en ras de brinner för ska fortsätta vara just den rasen eller som i mitt fall att brukshundar ska fortsätta vara just dugliga brukshundar. Inte flashiga utställningshundar eller mysiga familjehundar i första hand utan det kommer i tredje respektive andra hand.

För schäferrasens skull är det bättre att TS köper sig en bra bruksavlad schäfer än en utställnings/sällskaps schäfer. Kräver hunden mer aktivering än den TS hade tänkt att ge så kan ju denne helt enkelt stå sitt kast och prioritera hundträningen och i framtiden kanske bli en bra ambassadör för den bruksavlade schäfern.

Ju mer efter frågan på BRA bruksavlade schäfrar kommer att gynna den aveln medan efterfrågan av "sällskaps"schäfrar kommer att gynna en avel som tillslut kommer att leda till två helt typer av schäfer och tillslut två raser. En arbetsduglig schäfer (orginalet) och en sällskapshund som ser ut som en schäfer. Vilket i princip redan har skett inom flera bruksraser :mad:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023