Självklart är det så, roliga saker vill man förstås ha mer av, när man upptäcker glädjen i dem. Men
ÖVERSTIMULERAD?
En överstimulerad hund mår dåligt, visar stressymptom, kan inte varva ner, inte slappna av. Har jag nämnt att min hund skulle ha sådana problem? Det har hon verkligen
inte. Hon har en tydlig på-avknapp, vilar inomhus, tar det i regel lugnt ute när hon bara "är" på gården. Kan slappna av i alla miljöer... Översimulerad är det sista hon är. Men hon vill mer, bara för att det är så kul. Och hon ber om att få göra saker, vill göra saker, vill göra mer. Det gjorde hon inte på den tiden då hon bara var lugn "och nöjd"
Sedan tror jag inte att någon hund skulle bli överstimulerad av det min hund gör. Jag anser att hon är en aktiv sällskapshund. 2-3 timmar fysisk motion + 30 min (mer ett par ggr/vecka) hjärngympa i form av olika samarbetsaktiviteter, det är inte MYCKET på det viset att det skulle kunna bli FÖR mycket för en normal vuxen hund.
Att tro att min numera arbetsvilliga och pigga hund är det pga överstimulering, skulle innebära att det kan anses normalt och okej är att en hyfsat ung hund av arbetande ras(er), beter sig som en trött senior...