Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Ja vad tränar man hemma? Tror du hunden kommer att vara lydig från första stund? Följa med i stallet och på ridturer utan problem?
Fast det är ju sånt man måste göra med alla hundar, även hundar av sällskapsras. En "riktig" schäfer kräver mer mental stimulering än så, det är ju det folk försöker framföra.

Fast det är ju sånt man måste göra med alla hundar, även hundar av sällskapsras. En "riktig" schäfer kräver mer mental stimulering än så, det är ju det folk försöker framföra.

Då vill jag att ni skriver vad ni gör med era hundar hemma?! Förmodligen skiljer det sig knappast såå mycket!

Självklart är det så, roliga saker vill man förstås ha mer av, när man upptäcker glädjen i dem. Men ÖVERSTIMULERAD?

En överstimulerad hund mår dåligt, visar stressymptom, kan inte varva ner, inte slappna av. Har jag nämnt att min hund skulle ha sådana problem? Det har hon verkligen inte. Hon har en tydlig på-avknapp, vilar inomhus, tar det i regel lugnt ute när hon bara "är" på gården. Kan slappna av i alla miljöer... Översimulerad är det sista hon är. Men hon vill mer, bara för att det är så kul. Och hon ber om att få göra saker, vill göra saker, vill göra mer. Det gjorde hon inte på den tiden då hon bara var lugn "och nöjd"

Sedan tror jag inte att någon hund skulle bli överstimulerad av det min hund gör. Jag anser att hon är en aktiv sällskapshund. 2-3 timmar fysisk motion + 30 min (mer ett par ggr/vecka) hjärngympa i form av olika samarbetsaktiviteter, det är inte MYCKET på det viset att det skulle kunna bli FÖR mycket för en normal vuxen hund.

Att tro att min numera arbetsvilliga och pigga hund är det pga överstimulering, skulle innebära att det kan anses normalt och okej är att en hyfsat ung hund av arbetande ras(er), beter sig som en trött senior...:crazy:

Jamen där ser man vad roligt det är när folk talar om för en hur ens hundar är när man ens aldrig sett dom ...eller hur ? :angel:

Men faktum är att ju mer du tränar, ju mer kräver hunden ...så är det ju..skulle du bli sjuk o dra ner till ex bara 3 mil i veckan under ex 3 veckors tid skulle hunden förmodligen bli stressad....

Du menar det man gör när man inte är på brukshundsklubben.

Jag har redan skrivit vad jag gör med min hund, men får väl dra det igen då.

Vi kör viltspår 2-3 gånger per vecka, även nu när det är blött, kallt och snö, utöver det är det lydnadspass 3-4 gånger i veckan samt nu drar hon även ungarna i pulka, även om det är mer motion än mental aktivering. Inomhus är det godisletande och lite finjusteringar av ingångar och raka sättanden som körs

Då vill jag att ni skriver vad ni gör med era hundar hemma?! Förmodligen skiljer det sig knappast såå mycket!

Min sch/bc går promenader på kanske 2-2½ mil i veckan , dsg'n som är med springer ju alltid lös och går säkert det tredubbla + cykling och spåret med "morfar"...sen är dom med i stallet på helgerna.
Gör inga speciella övningar med dom mer än att fota dom ofta då dom alltid är lösa vid möten ....godissök o som det passar sig

Du menar det man gör när man inte är på brukshundsklubben.

Jag har redan skrivit vad jag gör med min hund, men får väl dra det igen då.

Vi kör viltspår 2-3 gånger per vecka, även nu när det är blött, kallt och snö, utöver det är det lydnadspass 3-4 gånger i veckan samt nu drar hon även ungarna i pulka, även om det är mer motion än mental aktivering. Inomhus är det godisletande och lite finjusteringar av ingångar och raka sättanden som körs

Vad gör ni när ni tränar lydnad?

Inkallning, linförighet, fritt följ, fjärrdirigering, ställande/läggande under gång, apportering, hopp över hinder, rutan osv. Dvs allt som ingår i lydnadsklass 1 och 2.
Ettan är hon egentligen startklar för, men vi fortsätter finputsa momenten iaf.

Inkallning, linförighet, fritt följ, fjärrdirigering, ställande/läggande under gång, apportering, hopp över hinder, rutan osv. Dvs allt som ingår i lydnadsklass 1 och 2.

Det är ju sånt man gör hemma förutom rutan som jag inte har nån aning om eller fritt följ! Tex när jag rider eller under promenad; hunden ska komma när jag ropar = inkallning! Hunden ska gå korrekt i koppel! Fjärrdirigering använder jag oxå när jag rider eller hunden är lös! Stanna, sitt, ligg! Hopp över hinder kör vi ibland på ridplanen! Det är ju samma saker vi dödliga gör fast ni har fina namn på er träning!:rofl:

Skillnaden är väl att vi kräver mer när de utför momenten och att det inte bara ska vara hur slafsigt som helst ;)

Läs provreglerna så kanske du ser att det är lite skillnad mot vanlig vardagslydnad, alternativt besök en lydnadstävling.

Senast ändrad:

men sånt där gör mina hundar utan att jag tränar ens...inte rutan el linförighet då men allt annat

Skillnaden är väl att vi kräver mer när de utför momenten och att det inte bara ska vara hur slafsigt som helst ;)

Läs provreglerna så kanske du ser att det är lite skillnad mot vanlig vardagslydnad, alternativt besök en lydnadstävling.

Vad vet du om hur slafsigt vi utför våra "moment" hemma?!

Jag vet ingenting, men du kör ju garanterat inte momenten "som de ska vara" som när man tävlar när du är ute i skogen/på ridtur/vad du nu gör

Så dina hundar kan alla lydnadsmomenten i klasserna, med korrekta ingångar o allt som hör till själva sättandet/läggandet/inkallningarna osv utan att du har tränat nånting? Inte illa!

men sånt där gör mina hundar utan att jag tränar ens...inte rutan el linförighet då men allt annat

Ja, min gör också sånt till vardags. Men jag tränar även inför tävling och då använder jag andra kommandon och kräver ett mer precist utförande.

Ex. till vardags kallar jag in hunden med "kom", då kommer hunden springande till mig och håller sig i min närhet tills jag säger något annat. På tävling sätter jag hunden - den ska sitta kvar medan jag går iväg 10-15 meter, sen ska den sitta kvar där tills jag kallar in den. På mitt kommando "hit" ska hunden i hög fart springa rakt emot mig, sakta in lagom för att göra en perfekt ingång och sätta sig i fotposition.

Alltså är vardagsinkallningen ett moment, medan tävlingslydnadens innehåller 3 moment - stadga, fart och ingången. Sen när man klättrar i klasserna kompletteras inkallningen med ställande och läggande under inkallningen. Hunden ska då bibehålla den höga farten genom hela inkallningen, stanna/lägga sig direkt på kommando och på ny signal från föraren komma in i hög fart. Allt det här kräver ganska tankeverksamhet från hunden, eftersom den ska utföra momenten så precist som möjligt..

Jag vet ingenting, men du kör ju garanterat inte momenten "som de ska vara" som när man tävlar när du är ute i skogen/på ridtur/vad du nu gör

Nej du vet ingenting, du antar hela tiden! Jag strävar efter en lydig hund som lyssnar på mig i alla lägen! Och då måste väl era moment sitta ganska bra?!

Ett par klickerpass alla eller Nästan alla dagar. Nåt spår i veckan, agility/lydnadsträning 2-3 gånger i veckan på klubben tillsammans med andra. Självklart dagliga långpromenader och fysträning (kondition, styrka, balans) ett par gånger i veckan. Något mindre nu på.vintern, men.marginellt. Lägger väl 2-3 timmar aktiv tid varje dag iaf.

Det är min vuxna av sällskapsras. Brukshunden kommer få lite mer, än är hon bara 10 veckor men kräver aktivering.

Tillägg: lydnad etc går ut på att hela tiden utmana hunden, göra det svårare genom att finslipa eller lära in nya moment och där hunden måste fokusera hela tiden. Vardagslydnad handlar mest om att underhålla efter en (ofta rätt kort) inlärningsperiod.

Senast ändrad:

Så dina hundar kan alla lydnadsmomenten i klasserna, med korrekta ingångar o allt som hör till själva sättandet/läggandet/inkallningarna osv utan att du har tränat nånting? Inte illa!

Nej...men har det eg nån betydelse för hundens skull HUR noga man är med alla moment , eftersom dom ändå görs ?
men såklart gör ju du allt mycket bättre ;)

...alltså , ur hundens perspektiv...är det viktigast att tävla ?

Senast ändrad:

Kivina förklarade det väldigt bra, så nej, det är skillnad på vardagslydnaden och att träna inför tävling

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka