Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Exakt! Själva tävlandet är inte viktigt för hunden annat än att det ger en extra utmaning att prestera med så många omgivande störningar och kanske på ett nytt ställe.

Vardagslydnad, när den är befäst, ger inte hunden någon direkt stimulans eller utmaning. En hund som kan 'sitt' blir inte utmanad eller trött av att sitta på kommando. Det är därför man, om man har en brukshund, måste lägga till andra utmaningar vartefter. En brukshund med mkt driv kräver att få jobba ordentligt med kropp och hjärna.

det vet jag väl...men ur HUNDENS perspektiv ...tror du att hunden själv mår sämre av vardagslydnad än tävlingslydnad ?

Och så var det det där med att läsa hela tråden. Kopierar mitt inlägg från sida 6...

Det verkar onekligen som om vi har lite olika synpunkter på vad det innebär att hunden "arbetar". För mig, och de flesta som håller på med hundsport. så innebär det att hunden ställs inför problem som vi vill att den ska lösa. Det kan vara att analysera ett spår, att finna det utlagda föremålet, att försöka lista ut hur man får tag i den där belöningen. De som håller på med detta utmanar hela tiden hunden i att lösa problemen snabbare, mer korrekt och att hunden ska orka lösa samma problem under längre tid och/eller flera problem på raken utan paus.

Att vara med i stallet är inte att arbeta, såvida hunden inte vallar. Att följa med på ridturer innebär lite inlärning = problemlösning de första säg 5 gångerna, sedan är det inte arbete längre, enbart motion. Samma sak gäller cykling.

Exakt vilka moment är såklart helt betydelselöst, det behöver inte vara tävlingsmoment utan lika gärna att man lär hunden utföra hushållssysslor, bara den blir utmanad.

Har inte läst tråden nu så kanske står redan, men dom schäfrarna jag känner är polis/tjänstehundar som visade sig inte ha vad som krävdes och såldes till "vanliga" människor istället. Dessa schäfrar som jag anser har rätt kropp, alltså långt ifrån denna "räka" form som många har är helt underbara hundar. Ägarna till dom aktiverar inte dom mycket mera än vad du skriver du ska göra och är ändå nöjda. Alltås schäfrar som saknar detta väldiga träningsbehov.

Så kanske du ska kolla åt den typen av uppfödning? Visserligen så får du ju inte valpen som jätteliten men tror det är runt 1(?)år som valpen testas. Jag vet inte men jag har för mig det. Det är ju fortfarande en liten hund om man säger så oavsett.

Bara ett tips alltås, jag har ingen jättekoll på hur det där fungerar men det är så mina vänner fick sina schäfrar.

Annars så är det nog lite vanskligt att köpa en minivalp hos en uppfödare eftersom hunden verkligen kan bli vad som helst. När det gäller dom raserna så är det ju alltid en risk.

Senast ändrad:

Och 2-2,5mil/vecka som du skriver att din(a) hund får gå... Det är ju inte mer än ca 3km/dag? 25 minuter? Knappt en kisserunda? Oavsett om hunden går lös eller inte (min är lös 95% om inte mer, av tiden vi går f.ö. och lär också röra sig minst det dubbla mot vad jag går) så anser då inte jag att det är tillräckligt för NÅGON frisk vuxen hund annat än enstaka dagar. (Utöver möjligtvis en hund som är ordentligt till åren och inte vill och orkar mer än så)

Det var det jag väntade på, du har ingen aning om vilken hund jag ens pratar om...detta är en sch/bc...ser ut som en sch och är i 40 kg's klassen och är 13 år o 8 månader...det är så lätt att sitta bakom en skärm o hitta på o fantisera om andra o deras hundar...
..även om du garderade dig det sista så , tänk att det faktiskt KAN vara så ....

men en gammal hund går inte så fort, så han får några kisserundor + en långtur på dryga timmen varje dag..

Här är han i somras

75233_3927254349586_1277789583_n.jpg

Ganska snygg va ;) ( nej det är inte jag som står bredvid )

Senast ändrad:

Menar du att din gamle bara promenerar 3 km om dagen? Min gamla Minina gick betydligt längre samma dag som jag avlivade henne, nästan 16 år gammal... Även hon var en schäferblandras...

Åååå, men vad roligt för dig ...:D

min går nog mer än 3 km på en dag , kanske 5-6 sammanlagt .....alla hundar är ju inte likadana , men det kanske du vet ...jag vet få hundar i hans storlek som är lika gamla som han är o såpass pigga...små bc's på 20 kg vet jag som blivit 17 år....

jag vet nog ingen förresten som är i hans storlek o så gammal....tiken jag hade som också var lika blandning men betydligt mindre blev nästan 15 år...

Ursäkta men missade du den sista meningen i nordsvenskens inlägg som du citerade?

H*n skrivet att undantaget är just gamla hundar precis som din. Sen ser jag inte riktigt hur det är relevant för ämnet hur långt din gamla schäferblandras motioneras varje dag. Man kan ju anta att den fick mer motion när den var yngre.

Nordsvenskens hund är vad jag förstått en vuxen hund i sina bästa år, klart att den ska få ordentligt med motion och stimulans. När min hund är vuxen (11 månader nu) så räknar jag med att han kommer att få röra sig iaf runt i snitt 2 mil om dagen men med en lugn dag i veckan där vi bara kanske går 5-10 km. Nu rör han sig kanske runt 1-1,5 mil om dagen men vissa dagar betydligt mer än så.

Ursäkta men missade du den sista meningen i nordsvenskens inlägg som du citerade?

H*n skrivet att undantaget är just gamla hundar precis som din. Sen ser jag inte riktigt hur det är relevant för ämnet hur långt din gamla schäferblandras motioneras varje dag. Man kan ju anta att den fick mer motion när den var yngre.

Nordsvenskens hund är vad jag förstått en vuxen hund i sina bästa år, klart att den ska få ordentligt med motion och stimulans. När min hund är vuxen (11 månader nu) så räknar jag med att han kommer att få röra sig iaf runt i snitt 2 mil om dagen men med en lugn dag i veckan där vi bara kanske går 5-10 km. Nu rör han sig kanske runt 1-1,5 mil om dagen men vissa dagar betydligt mer än så.

Jo och om du läser mitt inlägg så ser du också att jag skrev det ...

men sen är det såklart nån annan som har en hund som är ännu äldre som fick ännu mera motion...här på buke är det alltid nån som ska vara bättre eller värst, även om dom inte vet nånting om andras hundar eller erfarenheter..

Jag tycker det är strongt av min gamle att övht bli såpass gammal och relativt fräsch....men då ska man ändå tryckas ner i skoskaften , och det är detta jag stör mig mest på på buke på alla besserwissrar som vet/kan mycket bättre.

Men jag ska lägga ner här nu...jag antar ändå att jag vet bäst om mina egna hundar än vad folk på forumet vet. Så är det och så är det för andra också...jag har ingen aning om vem som är vad här...dom som skriker värst kan också vara dom som tar hand om sina hundar sämst...inte vet jag.

Det var det jag väntade på, du har ingen aning om vilken hund jag ens pratar om...detta är en sch/bc...ser ut som en sch och är i 40 kg's klassen och är 13 år o 8 månader...det är så lätt att sitta bakom en skärm o hitta på o fantisera om andra o deras hundar...
..även om du garderade dig det sista så , tänk att det faktiskt KAN vara så ....

men en gammal hund går inte så fort, så han får några kisserundor + en långtur på dryga timmen varje dag..

Här är han i somras

75233_3927254349586_1277789583_n.jpg

Ganska snygg va ;) ( nej det är inte jag som står bredvid )

Men lägg av, nu är du bara tramsig. Jag skrev ju som sagt att för en frisk vuxen hund är 3 km för lite, om det inte handlar om t.ex. en gammal hund. Vilket det ju gjorde, så fine. Dessutom skriver du ju senare att hunden går både 5 och 6km dagligen, så jag vet inte varför du skrev som du gjorde från början, var det bara tänkt som provokation?

Hunden är jättefin, vad det nu har med saken att göra.

Jag hade nog försökt se mig om efter en omplacering om du inte vill ha en som kräver mycket stimulans, då vet du mer vad du får. Eller är det så att du kan tänka dig att jobba med hunden men inte inom just skydds utan kanske spår, lydnad eller nåt annat?

Hur som haver, kolla noga upp kenneln och deras hundar i alla fall så de inte har röntgenförändringar. Vi köpte hund av en kennel som var "mindre seriös". De ställde förvisso ut hundar och de jobbade med dem på brukshundklubben men det var inte som de där man letar t.ex polishundar hos. Den vovven har inte alls bra höfter och det var flera i kullen som inte var fräscha. Vad jag förstår ska man kunna se i hundarnas papper så de inte har avlat på höftproblem, någon här i tråden kanske har bättre koll på eventuella beteckningar för det?

Vad jag förstår ska man kunna se i hundarnas papper så de inte har avlat på höftproblem, någon här i tråden kanske har bättre koll på eventuella beteckningar för det?

På SKK hunddata/avelsdata registreras alla resultat från hd-röntgen och andra hälsoprogram.
Viktigt är att både föräldrar och andra släktingar är fria.

Skillnaden mellan vardagslydnad och tävlinglydnaden mht som skillnaden på uteritt i skogen fjärr msn nöjer dugg med att hästen går att styra och byta gångart och att tävla i dressyr.

För hunden är inte själva tävlandet viktigt utan e kan lika gärna vara tricks. Vad det handhar om är att hunden utmanas eftersom kraven på precision,uthållighet,stadga, driv och liknande ökas.
hela tiden ökas.

Som skillnaden i att trava i skogen och göra en piaff.c.

Bra förklarat. Även när vi inte hade möjlighet att tävla så tränade vi tävlingslydnadsmoment och tävlingsmässiga spår just för att det blir mer strukturerat och man har ordentliga ramar att hålla sig inom. Jag är nämligen rätt dålig på att själv bestämma exakt hur något ska se ut för att jag ska vara nöjd och finputsa tills allt sitter.

Som många andra har jag olika kommandon för vardagslydnad(där hunden visserligen ska lyda men utförandet och farten inte är så viktig) och tävlingslydnad där det inte får slarvas.

Skillnaden mellan vardagslydnad och tävlinglydnaden mht som skillnaden på uteritt i skogen fjärr msn nöjer dugg med att hästen går att styra och byta gångart och att tävla i dressyr.

För hunden är inte själva tävlandet viktigt utan e kan lika gärna vara tricks. Vad det handhar om är att hunden utmanas eftersom kraven på precision,uthållighet,stadga, driv och liknande ökas.
hela tiden ökas.

Som skillnaden i att trava i skogen och göra en piaff.c.

Herregud, skrev jag det där?:eek: man ska inte skriva på telefonen när man inte är riktigt vaken. men det verkar som om folk kunna dechiffrera mitt budskap!

Kl och trådlån:

Nu verkar det som om det mest är brukshundsfolk i denna tråd. Det jag funderar på är VILKA typer av raser som ni faktiskt rekommenderar om man vill ha en sällskapshund och lever följande liv:

Heltidsarbetande, hästägare = all ledig tid i stallet, gård på landet med stoooor tomt, men vill ha en sällskapsvovve av modell större (jag avskyr småhundar) som klarar av att hänga med på ridturer, att det räcker med vardaglydnad och en stunds mental aktivitet varje dag, för övrigt hänga i stallet och även tillbringa en del tid kopplad i ridhuset. Gärna lättskött pälsvård.

Alltså en vovve som nöjer sig med att hänga med matte/husse utan timmar av träning varje dag.

/Lizzie

Nu är jag inte helt insatt i raserna fullt ut, men jag hade tittat på rhodesian ridgeback eller dalmatiner.

Jag vet ingenting, men du kör ju garanterat inte momenten "som de ska vara" som när man tävlar när du är ute i skogen/på ridtur/vad du nu gör

Fast hunden struntar fullständigt i hur momenten ska vara. Bara den får göra något. Ettan är en baggis och kallar inte jag att träna aktivt med en brukshund.

Schnauzer (alltså inte riesenschnauzer), Eurasier, Kromfohrländer är tre rasförslag till.

3 km är LITE även för en mkt gammal hund, jag tar bort mina innan de blir så trötta att de inte orkar gå längre. Men nu visade det ju sig att din hund gick längre. Jag förstår inte varför du skrev något annat först, men det är kanske inte meningen att jag ska förstå allt.

Jag tycker det är synd att du tar all kritik mot dina åsikter så himla personligt, det är ju ingen som tror att just dina hundar far illa på något sätt, min gamla tik hade t ex trivts alldeles utmärkt hos dig. Det enda jag opponerar mig mot är att du påstår att det livet passar även driftstarka hundar. Min erfarenhet är att de vantrivs med en sådan tillvaro.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka