Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Nu är du ju bara dryg, och ja det ÄR skillnad på att träna inför tävling och att bara ha vanlig normal vardagslydnad som sagt.

Nej...men har det eg nån betydelse för hundens skull HUR noga man är med alla moment , eftersom dom ändå görs ?
men såklart gör ju du allt mycket bättre ;)

...alltså , ur hundens perspektiv...är det viktigast att tävla ?

Jag kopierar för det var på pricken vad jag tänkte!:idea:

*kl*
Ett par timmar momentinlärning, nån timme nosarbete av något slag, nån timmes vallning minst fyra ofta sex dagar i veckan, fysträning sex dagar i veckan, kroppskontrollövningar nån halvtimme om dagen samt ett antal micropass med trickträning utspritt över dagen. Förvisso uppdelat på två hundar, men många av aktiviteterna gör de tillsammans, ovanstående tider är ungefär vad varje hund får.

Utöver detta så är de lösa på vår stora inhägnade gårdsplan flera timmar om dagen, går minst en entimmes skogspromenad lösa varje dag, åker till andra platser och tränar flera dagar i veckan och är på kurs minst en helhelg i månaden.

En dag i veckan vilar vi. Dvs då är det bara spontanträning, skogspromenader och fritt strosande på gårdsplan som gäller.

Mina hundar märks inte inne, de har en ypperligt on/off-knapp och jobbar gladeligen tio timmar i sträck flera dagar i rad om jag ber dem.

..som sagt , mina hundar är jättelydiga...går lösa vartsomhelst..inte har dom lärt sig det av sig själva ....men tävlar gör vi inte fast dom kan säkert alla moment än bara lite slarvigare....fast det tror jag knappast Hunden mår dåligt av ...möjligtvis nån åskådare som är mycket bättre än mig ;)

det vet jag väl...men ur HUNDENS perspektiv ...tror du att hunden själv mår sämre av vardagslydnad än tävlingslydnad ?

Hunden mår inte bra eller dåligt av lydnad. Men att ge den nya utmaningar och kräva aktiv inlärning är betydligt mer stimulerande än att knappt underhålla en redan inlärd övning. När man tränar aktivt handlar det knappast om upprepningar av något hunden redan kan, utan om att pressa gränserna så att hunden lär sig något nytt och får lösa problem.

Som redan nämnts så är vardagslydnad något som man lär in på ett par veckor, men lydnadsträning handlar om att ständigt ge hunden nya utmaningar som går att utveckla i åratal.

det vet jag väl...men ur HUNDENS perspektiv ...tror du att hunden själv mår sämre av vardagslydnad än tävlingslydnad ?

Alltså, vi som tränar inför tävling har väl självfallet också en vardagslydnad på våra hundar. Våra hundar får alltså, utöver den vanliga vardagslydnaden ytterligare en utmaning för hjärnan i och med tävlingslydnaden/trickträningen/spår/sök/skydd eller någon annan hundsport.

Min hund kommer alltså på inkallning till vardags, hon stannar till vardags, hon lägger sig till vardags. Men HUR hon utför momenten då är inte lika noga som ATT hon utför dem.

En brukshund trivs nog bäst när den får använda huvudet ordentligt och att utmanas, där räcker nog inte vanlig vardagslydnad, dvs inte dra i kopplet, gå lösa, komma på inkallning, sitt, ligg osv, utan större krav.

Hunden mår inte bra eller dåligt av lydnad. Men att ge den nya utmaningar och kräva aktiv inlärning är betydligt mer stimulerande än att knappt underhålla en redan inlärd övning. När man tränar aktivt handlar det knappast om upprepningar av något hunden redan kan, utan om att pressa gränserna så att hunden lär sig något nytt och får lösa problem.

Som redan nämnts så är vardagslydnad något som man lär in på ett par veckor, men lydnadsträning handlar om att ständigt ge hunden nya utmaningar som går att utveckla i åratal.

Ok, men jag ser sällan eller aldrig nån som har lösa hundar där jag bor....så det tar nog mer än ett par veckor att kunna ha en hund lös vartsomhelst närsomhelst..min gamla gubbe som går in på sitt 14:e år har nog lärt sig det mesta han behöver....men det är klart...ni som tävlar , era hundar har det ju så mycket bättre än alla andras ...

Alltså, vi som tränar inför tävling har väl självfallet också en vardagslydnad på våra hundar. Våra hundar får alltså, utöver den vanliga vardagslydnaden ytterligare en utmaning för hjärnan i och med tävlingslydnaden/trickträningen/spår/sök/skydd eller någon annan hundsport.

Min hund kommer alltså på inkallning till vardags, hon stannar till vardags, hon lägger sig till vardags. Men HUR hon utför momenten då är inte lika noga som ATT hon utför dem.

Ok, men MÅR din hund bättre än min ?

Jag har aldrig deltagit på en enda tävling med mina hundar. Två av dem har tagit VP, utöver det används de i praktiskt arbete. Pilutta dig! ;)

Men det har jag väl aldrig sagt att din hund mår sämre än min?

Men min hund mår bättre av att få utmanas och lösa problem än att inte få göra det. Och ja, jag har sett hur hon blir när hon INTE får tränas. Hon har varit under rehabilitering under hösten, i början var hon fruktansvärt frusterad av att inte få göra allt som hon är van vid. Sen började hon stänga av allt eftersom tiden gick och "dog" i blicken. Så vill jag inte att min hund ska behöva leva. Den glädjen hon utstrålade och visade när hon insåg att hon skulle få träna sök första gången efter den långa vilan, den var oslagbar. Samma sak när vi åkte till klubben för första gången, för att träna lydnad. Och nu när vi kört igång med träningen igen, så har hunden en helt annan blick, hon ser mer nöjd ut och sover på ett helt annat sätt än under tiden vi inte tränade.

Det är därför jag tycker att man inte skaffar en brukshund, om man inte tänkt låta hunden få utlopp för sina drifter. Har du provat att utmana din hund mer mentalt/fysiskt för att se om det blir någon skillnad?

Nej...men har det eg nån betydelse för hundens skull HUR noga man är med alla moment , eftersom dom ändå görs ?
men såklart gör ju du allt mycket bättre ;)

...alltså , ur hundens perspektiv...är det viktigast att tävla ?

Det handlar ju inte vad hunden kan eller hur lydig den är. Det handlar som STIMULANSEN hunden får genom inlärningen och finputsningen av moment. Sen vilka moment det är eller i vilket syfte spelar ingen som helst roll.

Att utföra redan inlärda moment är inte särskilt ansträngande och därför har "vardagslydnaden" sina begränsningar då det flesta hundar kan lära sig den lydnaden på några veckor. En bok jag läste nyligen beskriver vardagslydnad som enkla moment men ofta i svåra situationer medan tävlingslydnaden är svåra moment ofta i enklare situationer.

Att ta hunden till elitlydnad, elitspår mm. kräver flera år av träning då det är många långa och komplicerade moment att utföra i perfektion. Men vill man lära hunden 100 olika cirkustrix istället så ger det säkert samma stimulans men tyvärr är det nog få som inte har ambitioner att nå en viss nivå inom någon gren som har motiveringen att lägga många timmar i veckan på sin hund.

Det är ju sånt man gör hemma förutom rutan som jag inte har nån aning om eller fritt följ! Tex när jag rider eller under promenad; hunden ska komma när jag ropar = inkallning! Hunden ska gå korrekt i koppel! Fjärrdirigering använder jag oxå när jag rider eller hunden är lös! Stanna, sitt, ligg! Hopp över hinder kör vi ibland på ridplanen! Det är ju samma saker vi dödliga gör fast ni har fina namn på er träning!:rofl:

Fast skillnaden är att våra hundar får vardagslydnad OCH annan aktivitet, som exempelvis tävlingslydnad, spår, sök eller skydd.

Det handlar inte om att ha "fina namn", eller vara "odödlig". Det handlar om att skaffa hund efter sina förutsättningar och intresse. För hundens skull, för din skull, för andras skull och för avelns skull.

Att hoppa lite över hinder på ridplanen är inte direkt utmanande... Det är ju bara lite lek. Det dessa hundarna behöver är utmaning för både huvud och kropp. 1-2 timmars lydnad där hunden måste fokusera, tänka, klura ut nya utmaningar och ny inlärning/krav på längre och svårare fokus är vad de behöver (som exempel).

Min grabb har inte gått mycket spår i sitt liv. Det var nu i höstas som jag tog mig i kragen och började träna "på riktigt". Efter 5-6 gånger så går han nästan på autopilot ett 2-300 m långt skogsspår över både bäck, olika underlag, våtmark och en massa vinklar. Han behöver alltså redan efter så få gånger hyffsade utmaningar som jag faktiskt måste klura på.

Med tanke på att du tar upp skydd hela tiden:
Min hund är väldigt intresserad av andra hundar. Vilket både är mitt fel, och har andra anledningar. Förhoppningsvis lär man ju sig iaf något av sina misstag. I varje fall, en gång så ställde sig skyddsfiggen ca 1-2 meter från en annan hund, min grabb kunde med lätthet komma fram och hälsa/starta lek om han velat. Gör han det? Nej, skyddet slår slaget högre och han står för första gången nära en annan hund när han är i hög drift utan att tänka tanken på att gå fram. Är väldigt säker på att en löptik skulle kunna traska förbi utan att han brytt sig särskilt, om ens alls. Drifterna och viljan till arbete är så starka. Varför ens vilja neka sin hund dom stunderna, när hunden är i sitt kompletta element?

Det handlar inte om att du inte kan hantera en schäfer. Jag tycker min hund är otroligt lätthanterlig när han är nöjd, annars kan han vara en riktig pain in the ass. Det handlar om att du ska kunna erbjuda rasen som den ska vara, ett värdigt och bra liv.

Och nej, du behöver inte köra skydd med en schäfer, bara för att jag tog det som ett exempel...

Hittade denna filmen som jag tycker tala om vad rasen (och andra bruksare) faktiskt är. De arbetar tills de inte kan, och sen arbetar de lite till...

http://www.youtube.com/watch?v=jiTtiWJkAsM

Senast ändrad:

Jamen där ser man vad roligt det är när folk talar om för en hur ens hundar är när man ens aldrig sett dom ...eller hur ? :angel:

Men faktum är att ju mer du tränar, ju mer kräver hunden ...så är det ju..skulle du bli sjuk o dra ner till ex bara 3 mil i veckan under ex 3 veckors tid skulle hunden förmodligen bli stressad....

Jag har inte uttalat mig specifikt alls om dina eller någon annan i trådens hundar vill jag påpeka. (Ännu... :angel:)

Så bara för att risken alltid finns att något händer som gör att man måste minska ner på hundens träning, så ska man hålla den konstant understimulerad istället? Vilket konstigt resonemang...:crazy: Tänker du så om folk och hästar också? Säkrast att vara i så dålig kondition som möjligt, så det inte blir för jobbigt om jag bryter benet och blir stillasittande 6 månader/får stå på boxvila? :idea:

Och 2-2,5mil/vecka som du skriver att din(a) hund får gå... Det är ju inte mer än ca 3km/dag? 25 minuter? Knappt en kisserunda?:crazy: Oavsett om hunden går lös eller inte (min är lös 95% om inte mer, av tiden vi går f.ö. och lär också röra sig minst det dubbla mot vad jag går) så anser då inte jag att det är tillräckligt för NÅGON frisk vuxen hund annat än enstaka dagar. (Utöver möjligtvis en hund som är ordentligt till åren och inte vill och orkar mer än så)

Skillnaden mellan vardagslydnad och tävlinglydnaden mht som skillnaden på uteritt i skogen fjärr msn nöjer dugg med att hästen går att styra och byta gångart och att tävla i dressyr.

För hunden är inte själva tävlandet viktigt utan e kan lika gärna vara tricks. Vad det handhar om är att hunden utmanas eftersom kraven på precision,uthållighet,stadga, driv och liknande ökas.
hela tiden ökas.

Som skillnaden i att trava i skogen och göra en piaff.c.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka