Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej...men har det eg nån betydelse för hundens skull HUR noga man är med alla moment , eftersom dom ändå görs ?
men såklart gör ju du allt mycket bättre
...alltså , ur hundens perspektiv...är det viktigast att tävla ?
Nu är du ju bara dryg, och ja det ÄR skillnad på att träna inför tävling och att bara ha vanlig normal vardagslydnad som sagt.
det vet jag väl...men ur HUNDENS perspektiv ...tror du att hunden själv mår sämre av vardagslydnad än tävlingslydnad ?
det vet jag väl...men ur HUNDENS perspektiv ...tror du att hunden själv mår sämre av vardagslydnad än tävlingslydnad ?
Hunden mår inte bra eller dåligt av lydnad. Men att ge den nya utmaningar och kräva aktiv inlärning är betydligt mer stimulerande än att knappt underhålla en redan inlärd övning. När man tränar aktivt handlar det knappast om upprepningar av något hunden redan kan, utan om att pressa gränserna så att hunden lär sig något nytt och får lösa problem.
Som redan nämnts så är vardagslydnad något som man lär in på ett par veckor, men lydnadsträning handlar om att ständigt ge hunden nya utmaningar som går att utveckla i åratal.
En brukshund trivs nog bäst när den får använda huvudet ordentligt och att utmanas, där räcker nog inte vanlig vardagslydnad, dvs inte dra i kopplet, gå lösa, komma på inkallning, sitt, ligg osv, utan större krav.
Alltså, vi som tränar inför tävling har väl självfallet också en vardagslydnad på våra hundar. Våra hundar får alltså, utöver den vanliga vardagslydnaden ytterligare en utmaning för hjärnan i och med tävlingslydnaden/trickträningen/spår/sök/skydd eller någon annan hundsport.
Min hund kommer alltså på inkallning till vardags, hon stannar till vardags, hon lägger sig till vardags. Men HUR hon utför momenten då är inte lika noga som ATT hon utför dem.
Jag har aldrig deltagit på en enda tävling med mina hundar. Två av dem har tagit VP, utöver det används de i praktiskt arbete. Pilutta dig!
Nej...men har det eg nån betydelse för hundens skull HUR noga man är med alla moment , eftersom dom ändå görs ?
men såklart gör ju du allt mycket bättre
...alltså , ur hundens perspektiv...är det viktigast att tävla ?
Det skiljer sig säkert inte så mycket alls, men så har jag heller inga planer på att skaffa mig en krävande brukshund.Då vill jag att ni skriver vad ni gör med era hundar hemma?! Förmodligen skiljer det sig knappast såå mycket!
Det är ju sånt man gör hemma förutom rutan som jag inte har nån aning om eller fritt följ! Tex när jag rider eller under promenad; hunden ska komma när jag ropar = inkallning! Hunden ska gå korrekt i koppel! Fjärrdirigering använder jag oxå när jag rider eller hunden är lös! Stanna, sitt, ligg! Hopp över hinder kör vi ibland på ridplanen! Det är ju samma saker vi dödliga gör fast ni har fina namn på er träning!
Jamen där ser man vad roligt det är när folk talar om för en hur ens hundar är när man ens aldrig sett dom ...eller hur ?
Men faktum är att ju mer du tränar, ju mer kräver hunden ...så är det ju..skulle du bli sjuk o dra ner till ex bara 3 mil i veckan under ex 3 veckors tid skulle hunden förmodligen bli stressad....