Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Nu är jag inte helt insatt i raserna fullt ut, men jag hade tittat på rhodesian ridgeback eller dalmatiner.

Den erfarenheten av dess två raser är att det är "hårda" hundar som kräver ungefär lika mycket som typ rottis... kan ju förstås vara individuellt just för de vovvar som jag träffat.

/Lizzie

Nej hunden skiter väl i vilket, och ja, ettan är lätt, men den är fortfarande mer krävande för hunden än vanlig vardagslydnad där det knappast är ansträngande alls med att sitta eller att bara gå runt i slakt koppel eller springa med på en ridtur, det kallar jag för motion.
Och just för att ettan är så pass lätt, så har jag tvingats börja med alla momenten i tvåan, för att hunden ska få de utmaningarna HON behöver, för att må bra.

Kivina och några fler gav bra svar på det innan

Schnauzer (alltså inte riesenschnauzer), Eurasier, Kromfohrländer är tre rasförslag till.

De två sistnämna har jag aldrig hört talas om förut... spännande med nya raser :)

För övrigt så har jag själv snöat in på staffen....

/Lizzie

Berner sennen och finsk lapphund är raser som jag spontant kommer att tänka på.

Lägger till lapsk vallhund och isländsk fårhund.

En lapsk hade älskat det liv TS erbjuder! Mycket motion och en del mental aktivering. Det hade aldrig behövts några koppel på någonstans.

*kl

Har haft förmånen att leva med tre renrasiga schäfrar, alla tre från "tjänstehundsavel".

Två av de blev genomsnälla soffpotatisar och den tredje "som den var tänkt". Och hålla henne nöjd var ingen barnlek.

Så om man nu absolut vill ha en potatisschäfer är nog omplacering enda vägen.

Men jag skulle söka ngt annat.

Tror jag också skulle kunna passa. Staffarna är ju otroligt trevliga hundar!

Håller med! Staffar är ju helt fantastiska :love:! Jag skrev inte det förslaget eftersom jag trodde att det föll på staffarnas storlek, de är ju inte stora hundar på DET sättet :p!

Visst är det så :D

Jag trodde att dom skulle falla på pälsen. Den är förvisso inte svårskött, men då ska det "krånglas" med täcken ist. (Kanske bara jag som inte är så glad i att behöva klä en hund :angel:)

Tror jag också skulle kunna passa. Staffarna är ju otroligt trevliga hundar!

Jag har en amstaff-blandning som nu blir 10 år. Hon är en himla trevlig vovve även om blandningen i sig inte är den bästa blandningen. Det jag lärt mig om staffar och amstaffs så lutar det nog åt en renrasig staffe nästa gång :-).

De verkar kunna hänga med på det mesta - både aktivt liv och vara soffpotatis mellan varven :)

/Lizzie

Visst är det så :D

Jag trodde att dom skulle falla på pälsen. Den är förvisso inte svårskött, men då ska det "krånglas" med täcken ist. (Kanske bara jag som inte är så glad i att behöva klä en hund :angel:)

Min amstaffblandning ÄLSKAR sitt täcke och kryper in i det frivilligt. Dock är det ju vara den här årstiden som täcket behövs...

/Lizzie

Håller med! Staffar är ju helt fantastiska :love:! Jag skrev inte det förslaget eftersom jag trodde att det föll på staffarnas storlek, de är ju inte stora hundar på DET sättet :p!

Rent fysisk storleksmässigt så räcker de till. Mest för att de är rätt bastanta. Värre med jack russels och andra småhundar - de kan man ju trampa ihjäl... En hund ska vara större än mina katter... ;)

/Lizzie

Jag menade att jag inte är så förtjust i täcken för att jag är för bekväm för att hålla reda på det :D. Jag har BoT täcken till mina som dom har i bilen nu när det är kallt före och efter träning. Men jag föredrar att slippa greja med det i så stor utsträckning jag kan. Jag ser att jag var otydlig i mitt tidigare inlägg :)

Den erfarenheten av dess två raser är att det är "hårda" hundar som kräver ungefär lika mycket som typ rottis... kan ju förstås vara individuellt just för de vovvar som jag träffat.

/Lizzie

Verkligen inte! RR är mjuka och veka! Däremot är de ganska envisa och självständiga men det är ju en helt annat sak.
En RR skulle må jättebra med massor med fysisk motion och så lite lätt hjärngympa då och då. Om man nu bara lyckas få ordning på lydnaden så man vågar låta den springa lös ;)

Jag menade att jag inte är så förtjust i täcken för att jag är för bekväm för att hålla reda på det :D. Jag har BoT täcken till mina som dom har i bilen nu när det är kallt före och efter träning. Men jag föredrar att slippa greja med det i så stor utsträckning jag kan. Jag ser att jag var otydlig i mitt tidigare inlägg :)

Visst är det enklare att inte behöva använda täcken. Min schäfer klarar ju av vilket busväder som helst, medans amstaffblandningen helst vill ha sitt täcke på sig även inomhus den här årstiden ;).

Jag upplever inte att täckespåklädningen är någto problem. Det är i alla fall enklare problem än att aktivera schäfern så hon inte hittar på rackartyg. Så trots att jag älskar schäfrar och nu har min 3:e. Så kommer nog nästa hund INTE bli en schäfer just pga av dess arbetsbehov. Just med tanke på att jag är hästägare och hästarna kräver så pass mycket tid så är det enklare med en annan typ av hund än just schäfer - hur fina de än är.

/Lizzie

Verkligen inte! RR är mjuka och veka! Däremot är de ganska envisa och självständiga men det är ju en helt annat sak.
En RR skulle må jättebra med massor med fysisk motion och så lite lätt hjärngympa då och då. Om man nu bara lyckas få ordning på lydnaden så man vågar låta den springa lös ;)

OK. Bra att veta! Min erfarenhet av RR är inte djupt grundat - har bara träffat en individ - och den behöver ju inte vara typisk för rasen ;)

/Lizzie

KL..

Tänk att det är så känsligt med just schäfer och bruks. I en annan tråd sitter samma folk som hävdar att man förstör schäfern och rekommenderar vallhundsraser till vanlig vardagshund som ska vara med på promenader och ev agility.
Då är det minsann inte så noga. Men varför är det ok att förstöra andra raser och inte använda dom till det de är avlade till från början och som det faktiskt finns väldigt mycket vallningsanlag kvar i..

Nej hunden skiter väl i vilket, och ja, ettan är lätt, men den är fortfarande mer krävande för hunden än vanlig vardagslydnad där det knappast är ansträngande alls med att sitta eller att bara gå runt i slakt koppel eller springa med på en ridtur, det kallar jag för motion.
Och just för att ettan är så pass lätt, så har jag tvingats börja med alla momenten i tvåan, för att hunden ska få de utmaningarna HON behöver, för att må bra.

Kivina och några fler gav bra svar på det innan

Men är ändå inte så mycket arbete som ni här sitter och säger att schäfern måste ha.

KL.
Är lätt att sitta och skriva hur mycket de måste arbeta. Sen när man är ute på klubbarna så ser man att det är inte så märkvärdigt ändå.
Och när jag var aktiv i tävlandet, så inte sjutton var brukshundarna så tokiga som ni vill ha det till.

Det talas om bc som måste ha vallhundsprov. Jag vet flera som bara ser till att de har detta gjort, som sen inte vallar alls när det är klart. Så sitta och skriva om det säger ingenting. De gör det, sen används hunden till lydnad resten av livet.

Ni vrider till det, så ni knappt vet själva hur ni har det :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 304
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka