Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Det jag ser som den viktigaste biten för en hund av bruksras är att den även får intellektuella utmaningar. De lär sig fort och när de väl lärt sig nåt är det inte lika stimulerande längre. Då behövs det möjlighet till nya svårigheter, nya problem att lösa, nåt nytt att lära sig.
.
Gud va rörigt det där inlägget blev känns det som.
Jag får skylla på sjuka barn och alldeles för lite sömn
kl
Hundarnas ingenjörer ska inte sitta i luckan o stämpla biljetter - de ska utveckla nya tågmodeller. Då tar man tillvara på deras kapacitet och får lyckligare hundar.
Fast jag har jättesvårt att se hur brukshundar i allmänhet skulle vara nöjda med det jobbet.
Se där, det är redan bestämt att arbeta med jaga råttor är ett simpelt jobb
Men upplet det är jobbigt det...
Jag har väl inte sagt att det är simpelt?
Jag har inte heller sagt att enbart uppletande gör min hund nöjd?
Läs inte in saker jag inte skrivit.
De två sistnämna har jag aldrig hört talas om förut... spännande med nya raser
För övrigt så har jag själv snöat in på staffen....
/Lizzie
Nu har visserligen inte TS specificerat vad hon menar med att leta godis men det gemene man brukar syfta på när de säger godissök brukar inte direkt gå att jämföra med ett regelrätt uppletande.
Godissök i mina ögon = en mängd godisar utspridda i en mindre ruta.
Uppletande = fåtal föremål utplacerade i en ganska stor ruta
Ger viss skillnad i krav på uthållighet och koncentration.
Knappast för att de glömt vad de lärt sig; snarare för att de anser det trist och icke stimulerande längre. De behöver nya utmaningar.måste underhålla det en schäfer lärt sig, annars kommer snabbt slarv in
Hur menar du?Alla raser är väl ingenjörer inom sitt område...
Men gör inte din hund just det som rasen är gjord till? Fångar råttor, alltså? Då är det väl klart att den får ut en massa som en annan hund inte gör av att vara med i stallet. De flesta (alla) hundar jag sett som varit med i stallet lufsar runt, äter skit och sover.
Precis. Dessutom innebär upplet för mig även att ett korrekt avlämnande ska ske för varje föremål som hittas vilket kräver lite mer koncentration än att bara mumsa i sig.
Hundarnas ingenjörer ska inte sitta i luckan o stämpla biljetter - de ska utveckla nya tågmodeller. Då tar man tillvara på deras kapacitet och får lyckligare hundar.