Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Gud va rörigt det där inlägget blev känns det som.
Jag får skylla på sjuka barn och alldeles för lite sömn :crazy:

kl

Det jag ser som den viktigaste biten för en hund av bruksras är att den även får intellektuella utmaningar. De lär sig fort och när de väl lärt sig nåt är det inte lika stimulerande längre. Då behövs det möjlighet till nya svårigheter, nya problem att lösa, nåt nytt att lära sig.

.

Det där anser jag gäller alla hundar.

Jag kan tom tycka att en schäfer är en hund man måste underhålla vad den lärt sig. Så känner inte jag med tex min ras, det den lärt sig det sitter där.
Men är min erfarenhet..

Däremot sa just en schäferuppfödare till mig för många år sedan, just det jag skrev. Att man måste underhålla det en schäfer lärt sig, annars kommer snabbt slarv in.. Men visst vill de också ha nya uppgifter, men det gäller alla hundar/djur som man jobbar med. Alla skulle bli skitless om de fick tex köra igenom klass 1 varje dag som de radan kan..

Se där, det är redan bestämt att arbeta med jaga råttor är ett simpelt jobb :grin:
Men upplet det är jobbigt det...

Jag har väl inte sagt att det är simpelt?
Jag har inte heller sagt att enbart uppletande gör min hund nöjd?

Läs inte in saker jag inte skrivit.

Jag har väl inte sagt att det är simpelt?
Jag har inte heller sagt att enbart uppletande gör min hund nöjd?

Läs inte in saker jag inte skrivit.

Nä du har inte skrivit simpelt, men jag använde det ordet. För är ju samma sak som det du skrev att en brukshund inte skulle nöja sig med att jaga råttor tex..

Jag lägger ner. Ni kan sitta och skriva hur en brukshund ska vara. För visst ska den vara och fungera på ett visst sätt. Men kan lova att mer än hälften av de som hävdar hur mycket de gör med sin brukshund, är en piss i havet mot vad de borde göra.
Är bara så himla lätt att slå sig för bröstet och tycka man själv gör så mycket.

Men vem gör det? Slår sig för bröstet?

Själv gör jag mitt bästa för att min hund ska vara nöjd. Oftast är hon det, jag tycker det är himla kul att träna så då blir det ganska mycket. Men ibland kommer omständigheter ivägen och då gör man så gott man kan.
Alla är vi människor men däremot tycker jag nog att man bör ha en viss målsättning om man skaffar brukshund.

Men gör inte din hund just det som rasen är gjord till? Fångar råttor, alltså? Då är det väl klart att den får ut en massa som en annan hund inte gör av att vara med i stallet. De flesta (alla) hundar jag sett som varit med i stallet lufsar runt, äter skit och sover.

De två sistnämna har jag aldrig hört talas om förut... spännande med nya raser :)

För övrigt så har jag själv snöat in på staffen....

/Lizzie

Det enda man får ha koll på med staffen är väl att HD är väldigt vanligt, annars verkar det vara en jättetrevlig ras.

Nu har visserligen inte TS specificerat vad hon menar med att leta godis men det gemene man brukar syfta på när de säger godissök brukar inte direkt gå att jämföra med ett regelrätt uppletande.
Godissök i mina ögon = en mängd godisar utspridda i en mindre ruta.
Uppletande = fåtal föremål utplacerade i en ganska stor ruta
Ger viss skillnad i krav på uthållighet och koncentration.

Precis. Dessutom innebär upplet för mig även att ett korrekt avlämnande ska ske för varje föremål som hittas vilket kräver lite mer koncentration än att bara mumsa i sig.

Men gör inte din hund just det som rasen är gjord till? Fångar råttor, alltså? Då är det väl klart att den får ut en massa som en annan hund inte gör av att vara med i stallet. De flesta (alla) hundar jag sett som varit med i stallet lufsar runt, äter skit och sover.

Jamen precis! Jag föreställer mig att schnauzer skulle vara ett utmärkt val åt ts! Så även min ras;)

Att hänga med på ridturer, jaga råttor och köra allmänlydnad, går någon som kurs ibland och lite trix vore toppen. Helt klart rätt sorts utmaning. Min tibbe hade hellre valt det än ett liv hos en bruksare som mäter prestation i km långa spår, 10or på lydnadsplan. Medan min förra, rottisen tröttnade på på att vara gårdshund rätt fort...
Jag har inte intresse eller orka att ha brukshund utan har bytt hundtyp till en som ger helt andra utmaningar! :idea:

Precis. Dessutom innebär upplet för mig även att ett korrekt avlämnande ska ske för varje föremål som hittas vilket kräver lite mer koncentration än att bara mumsa i sig.

Och raka skick, bra framslag, korrekt arbete i vinden osv osv. Kraven från mig på hunden är mycket större än om jag kastar ut några nävar godis.

Upplet = belöningen kommer när du gör rätt, så tänk

Godissök = belöning får du hur du än gör, gör som du vill

Jag tycker att godissök är bra dom dagar hundarna måste vila av en eller annan anledning, men att jämföra det med ett regelrätt uppletande känns inte rättvist.

Kraven och därmed temperament på hundarna har höjts rätt rejält de senaste fem-tio åren. Det går inte att jämföra dagens tävlingshundar med gårdagens.

Och visst finns det många stackare på klubbarna, men kommer de någonstans då?
Nej, det gör de inte och antingen har de hundar som är sjövilda av understimulans eller så här de haft "turen" att få en klart medelmåttig hund. Så de schäfrar finns men är inte vad som strävas efter. Det är som med all avel. Även om man siktar mot stjärnorna så ploppar det ibland ut avkommor som inte håller måttet. Om man då i sin tur börjar rikta in aveln mot den typen av hund, då kommer det inte finnas en enda schäfer kvar i tävling/tjänst till slut. Återigen....se hur det gick för collie.

Nej, det skulle jag inte. Likväl som jag inte skulle köpa en agilitymeriterad. För egen del är bruks- eller tjänstemeriter viktiga.

Men att låta en hund arbeta med vad den är gjord för behöver inte alltid följa SBK:s tävlingsreglemente. En erfaren och duktig hundförare behöver aldrig lägga ett regelrätt spår i hundens liv men kan ändå ha en arbetande hund. Den oerfaren kan det dock inte.

För vad är en brukshund egentligen? Jo, det är en hund som vill och kan lösa problem. Den är uppfinningsrik och uthållig. Den använder alla sina sinnen och resurser för att lösa problemet.Den är anpassningsbar. Och för schäfer gäller då också, den vill samarbeta och den vill vara till lags.

En erfaren hundförare vet vad ett verkligt problem är för en hund. Den oerfaren tror att det är att kasta ut en boll i skogen och låta hunden leta upp den. Det är det inte.

Därför kan man på ett vis säga att man kan ha vilken hundras som helst bara den blir aktiverad. MEN.....då menas aktiverad på så vis att hunden får utlopp för sina rastypiska instinkter. För en bc är det att valla. För en brukshund är det vad jag beskrivit ovan. För en drivande jakthund.....ja listan kan göras lång.

Min poäng är, man måste inte följa mallen. Kan du erbjuda en bc utlopp för samma instinkter, tankeprocesser och beteenden som när den vallar, då spelar det ingen roll vad du egentligen gör. Problemet är bara att det är i princip omöjligt. Bruket är lättare att ersätta men inte lätt. Det krävs en mycket kunnig förare för det.

Fast vänta nu....vare sig schäfer eller någon annan bruksras ska reduceras till enbart lydnadshund. Jag är helt emot att man använder en schäfer enbart till det

Bruksuppfödarna hittar bruksfolk. Eller bruksfolket hittar dem snarare.

Ochbom det inte finns tillräckligt med bruksfolket som köpare, föd upp färre hundar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 296
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka