Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Min erfarenhet är snarare att det är bruksintresserade, i synnerhet de som är nya, som har svårt att hitta en bra schäfer. Det är inte så konstigt att många börjat intressera sig för malle i stället.
Malle = Ikea schäfer, det fattas alltid något.
Ja, det är inte bra att jämföras med schäfer, tur att Ikea har bra grejer
(Har hört den några ggr vid det här laget )
Men hundar är ju olika, att dina hundar är nöjda med att följa ut på gården är jag inte det minsta tveksam till! Det är ju inte meningen att de ska ha samma driv som en modern sportschäfer. Två av mina hundar har absolut inte nöjt sig med det. Den ene blir marodör, den andre lite rastlös. Tredje hunden tyckte att det var det bästa som fanns. Att få lulla runt på gården, se till så fåren inte smet ut vid fodringar och leta lite godis, det gjorde henne lycklig.
Jag förstår inte heller varför du hakar upp dig på vad hundarna faktiskt har kapacitet för, det är ju inte det tråden handlar om? Utan hur mycket de behöver göra för att vara nöjda. Tycker du helt ärligt att en bruksschäfer passar bra som sällskapshund? Med den lilla aktivitet som TS är beredd att ge?
Beredd att ge? Lilla aktivitet? Skulle ju kunna komma in på lydnadstvåan verkar det som med tanke på att jag gör nästan alla moment i ettan redan?!
Fast egentligen krävs det inte mycket träning för att träna in momenten till ettan.
Som tidigare sagts så kräver en schäfer mer än att "lära sig momenten till ettan i lydnad." Den kräver nya uppgifter, att man "hela tiden" ställer högre krav på de uppgifter den redan kan, bättre precision, koncentration, högre störning, träna längre innan belöning kommer, träna längre innan paus kommer osv.
Nu frågar jag av ren nyfikenhet och inget illa menat;
Rent krasst skulle man inte kunna kalla dom för typ vallningshund ist för bc? För att räknas till samma ras borde inte utseende vara något sånär lika? Kan inte komma på nån ras där individerna skiljer sig så kopiöst?
kl
T ex , vem är det som köper en vinthund och låter den göra det den är avlad för ?
Men det är ju massa raser som inte används till det som dom är avlade för.....ex bullterrier för att ge ännu ett exempel.
Ja jag trodde inte dom kvalade in under bcs rasstandard?! Just på grund av det! Nämn en annan ras som har så stor variation.
Enligt rasstandarden: "Överlinjen löper, utan synligt avbrott, från halsens ansättning och längs den höga, långa manken över den raka ryggen till det lätt sluttande korset.
Rak rygg och lätt sluttande kors? Börjar korset i nacken på schäfrar nuförtiden?
Är det nån här som övht lobbar för det ?
..och hur många schäfrar har ett riktigt arbete ? ..eller du kanske menar träning.
kl
T ex , vem är det som köper en vinthund och låter den göra det den är avlad för ?
Malle = Ikea schäfer, det fattas alltid något.