Sv: Letar schäfer...
En valpkurs och en allmänlydnadskurs är en bra start, men om man inte är duktigt på att träna/aktivera hunden själv så behöver man mer hjälp än så.
När jag skaffade hund för första gången hade jag haft hundar omkring mig hela mitt liv, fast aldrig en egen.
Så under hans liv hittills (3 år snart) har vi hunnit gå:
-Valpkurs
-Klicker
-Allmänlydnad
-Allmänlydnad (fick möjlighet att gå en gratis, så vi gick på en till)
-Agility
-Belöningsträning
-Tävlingslydnad
-Spår
-Spår/brukslydnad
Nu när jag har de rätta grunderna räcker det att träna tillsammans med väldigt duktiga hundtränare.
Min hund är en brukshund, fast han är ovanligt lugn och har inga problem att ligga hemma på sofflocket i flera veckor med endast kisspromenader. Men jag har gjort valet att skaffa hund och jag är skyldig honom att ge honom det bästa möjliga hundlivet, oavsett om han skulle "klara av" att bara vara sällskapshund.
Nej återigen så kommer den vara mycket i stallet, följa med på ridturer, osv osv självklart valpkurs! Vi har tur som har en duktig tränare i Södertälje!förmodligen allmänlydnadskursen för det var roligt!
![]()
En valpkurs och en allmänlydnadskurs är en bra start, men om man inte är duktigt på att träna/aktivera hunden själv så behöver man mer hjälp än så.
När jag skaffade hund för första gången hade jag haft hundar omkring mig hela mitt liv, fast aldrig en egen.
Så under hans liv hittills (3 år snart) har vi hunnit gå:
-Valpkurs
-Klicker
-Allmänlydnad
-Allmänlydnad (fick möjlighet att gå en gratis, så vi gick på en till)
-Agility
-Belöningsträning
-Tävlingslydnad
-Spår
-Spår/brukslydnad
Nu när jag har de rätta grunderna räcker det att träna tillsammans med väldigt duktiga hundtränare.
Min hund är en brukshund, fast han är ovanligt lugn och har inga problem att ligga hemma på sofflocket i flera veckor med endast kisspromenader. Men jag har gjort valet att skaffa hund och jag är skyldig honom att ge honom det bästa möjliga hundlivet, oavsett om han skulle "klara av" att bara vara sällskapshund.