Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Nej återigen så kommer den vara mycket i stallet, följa med på ridturer, osv osv självklart valpkurs! Vi har tur som har en duktig tränare i Södertälje!:) förmodligen allmänlydnadskursen för det var roligt!:)

En valpkurs och en allmänlydnadskurs är en bra start, men om man inte är duktigt på att träna/aktivera hunden själv så behöver man mer hjälp än så.

När jag skaffade hund för första gången hade jag haft hundar omkring mig hela mitt liv, fast aldrig en egen.
Så under hans liv hittills (3 år snart) har vi hunnit gå:
-Valpkurs
-Klicker
-Allmänlydnad
-Allmänlydnad (fick möjlighet att gå en gratis, så vi gick på en till)
-Agility
-Belöningsträning
-Tävlingslydnad
-Spår
-Spår/brukslydnad

Nu när jag har de rätta grunderna räcker det att träna tillsammans med väldigt duktiga hundtränare.
Min hund är en brukshund, fast han är ovanligt lugn och har inga problem att ligga hemma på sofflocket i flera veckor med endast kisspromenader. Men jag har gjort valet att skaffa hund och jag är skyldig honom att ge honom det bästa möjliga hundlivet, oavsett om han skulle "klara av" att bara vara sällskapshund.

Tänker man inte längre än till sig själv och tar det som personliga påhopp kan det verka så. Men i grund och botten handlar det om att de flesta tänker längre än till sig själva i just den här stunden. Sen kanske det kräver att man läser lite mellan raderna för att förstå det i vissa inlägg.

De värnar om att en ras de brinner för ska fortsätta vara just den rasen eller som i mitt fall att brukshundar ska fortsätta vara just dugliga brukshundar. Inte flashiga utställningshundar eller mysiga familjehundar i första hand utan det kommer i tredje respektive andra hand.

För schäferrasens skull är det bättre att TS köper sig en bra bruksavlad schäfer än en utställnings/sällskaps schäfer. Kräver hunden mer aktivering än den TS hade tänkt att ge så kan ju denne helt enkelt stå sitt kast och prioritera hundträningen och i framtiden kanske bli en bra ambassadör för den bruksavlade schäfern.

Ju mer efter frågan på BRA bruksavlade schäfrar kommer att gynna den aveln medan efterfrågan av "sällskaps"schäfrar kommer att gynna en avel som tillslut kommer att leda till två helt typer av schäfer och tillslut två raser. En arbetsduglig schäfer (orginalet) och en sällskapshund som ser ut som en schäfer. Vilket i princip redan har skett inom flera bruksraser :mad:

Jag tänker inte alls, utan det är ju andra som tror o antar en hel del...Jag känner mina hundar o vet vad dom kräver..har trots allt haft hund sen 1969.
Såklart ska man väl köpa en hund från en kennel där det finns bra mentalt hundar.

Jag tycker faktiskt mer det verkar som överstimulerad..klart hunden vill mer. Så är det ju med hästarna också...ju mer man tränar , ju mer på tårna blir dom...
Men sen finns det ju individer såklart som klarar sånt också.

Jag har ännu inte träffat en överstimulerad brukshund. Dom klarar och vill så mycket att en vanlig människa med ett normalt jobb inte når dit öht (alltså att överstimulera hunden). Men att få den nöjd och glad är en annan sak, det går.

Många i tråden har nämnt vad dom gör med sina hundar, jag gör i stort sett samma med min brukshund. Vi som vill tävla måste lägga ner mycket tid för att få det så bra som vi vill, hundarna måste tåla det utan att bli utmattade eller stirriga. Det är just det som dom bra uppfödarna strävar för. Hunden ska orka, men samtidigt ha mycket kamplust att plocka fram när det börjar ta emot. Samtidigt som dom ska ha en tydlig av- och på-knapp, dvs lugna utanför arbetet.

Dom flesta brukshundar jag känner kan gå i några veckor utan att för den sakens skull riva huset, men några undantag finns såklart. Min egen skulle lätt kunna misstas för en "lugn och harmonisk" hund som bara nöjer sig med lugnt stall-/familjeliv. Han gör aldrig något väsen av sin underaktivitet. Däremot så ser jag det på honom. Han blir mindre mån om att vara vid min sida, blir mer lommhörd osv. Kontakten oss emellan släpper en smula sas och han blir mer uppmärksam på att vakta hemmet istället. Ingen utifrån eller ens dom som känner honom väl ser dock detta eftersom han alltid är så himla sprallig.

När jag märker hur himla mycket bättre hunden mår av att få göra det den är skapt för, om det så är spåra, valla eller jaga så kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan vägra hunden det.

Ja, tränar man hunden så mycket som du gör så är det ju självklart att den vill ha mer....ju bättre tränad, ju mer ork...

Nu gör ju du det som du anklagar andra för, dvs påstår något om hennes hund som du förmodligen inte har en aning om. Bara för att hunden får mer ork betyder inte det per automatik att den är överstimulerad, den får såklart bättre mental- och fysisk kondition. Men från det till överstimulerad... nja...

Senast ändrad:

Tänker man inte längre än till sig själv och tar det som personliga påhopp kan det verka så. Men i grund och botten handlar det om att de flesta tänker längre än till sig själva i just den här stunden. Sen kanske det kräver att man läser lite mellan raderna för att förstå det i vissa inlägg.

De värnar om att en ras de brinner för ska fortsätta vara just den rasen eller som i mitt fall att brukshundar ska fortsätta vara just dugliga brukshundar. Inte flashiga utställningshundar eller mysiga familjehundar i första hand utan det kommer i tredje respektive andra hand.

Du beskrev det så bra! :bow:

Förvisso kommer jag aldrig att skaffa schäfer, men jag vet hur bra hundar det är och vill såklart att det ska fortsätta att vara så.

Jag tänker inte alls, utan det är ju andra som tror o antar en hel del...Jag känner mina hundar o vet vad dom kräver..har trots allt haft hund sen 1969.
Såklart ska man väl köpa en hund från en kennel där det finns bra mentalt hundar.

Jag har aldrig ifrågasatt hur dina hundar eller TS nuvarande hundar har det.

Precis och jag tror en mentalt bra schäfer har mycket kamplust, den vill arbeta med både kroppen och huvudet, den har jaktinstinkt OCH den kan koppla av när inget arbete sker. Nu är jag verkligen ingen schäferexpert så mer kunniga kan lägga till eller korrigera.

Men snälla! Vem annan än du och ts har talat om att inte klara av schäfer? Ingen.

Vad som ifrågasätts är viljan att ha en otypisk schäfer, d.v.s. stöda en dålig avel, samt varför inte en annan hund duger. Än har inte ts svarat på alla gånger vi frågat, och då måste man utgå ifrån att ts vill ha hunden endast p.g.a. utseendet.

Annars hade en annan ras med rätt egenskaper varit mer lockande, eller hur.

Men snälla! Vem annan än du och ts har talat om att inte klara av schäfer? Ingen.

Vad som ifrågasätts är viljan att ha en otypisk schäfer, d.v.s. stöda en dålig avel, samt varför inte en annan hund duger. Än har inte ts svarat på alla gånger vi frågat, och då måste man utgå ifrån att ts vill ha hunden endast p.g.a. utseendet.

Annars hade en annan ras med rätt egenskaper varit mer lockande, eller hur.

Snälla själv! Nej enligt er ska man hänga på bhk alla dagar i veckan träna alla dagar helst skydd lr liknande! Då är man berättigad att äga schäfer!
Jag har svarat Mer än en gång på era frågor! Jag har även sagt att utseendet absolut inte är viktigast!! Då hade jag valt en griffon!:rofl:

Men du har inte svarat på varför en annan ras inte duger. Varför just schäfer?

Jag ser gärna att du skaffar schäfer, men isåfall en rastypisk. Men en sådan vill du ju inte ha.

Du kanske borde gå tillbaka o läsa alla inlägg en gång till?

Det är ingen som har sagt att man måste vara på bhk varenda dag, däremot att en schäfer behöver aktiveras mer än det du erbjuder. Det är stor skillnad där.

Snälla själv! Nej enligt er ska man hänga på bhk alla dagar i veckan träna alla dagar helst skydd lr liknande! Då är man berättigad att äga schäfer!
Jag har svarat Mer än en gång på era frågor! Jag har även sagt att utseendet absolut inte är viktigast!! Då hade jag valt en griffon!:rofl:

Det är bara du som har nämnt skydd.

Men du har inte svarat på varför en annan ras inte duger. Varför just schäfer?

Jag ser gärna att du skaffar schäfer, men isåfall en rastypisk. Men en sådan vill du ju inte ha.

Jag har inte sagt att nån annan inte duger bara att jag har bra erfarenhet av schäfer!:) både min egen å mina föräldrars!:)samt även bekantas!

Du kanske borde gå tillbaka o läsa alla inlägg en gång till?

Det är ingen som har sagt att man måste vara på bhk varenda dag, däremot att en schäfer behöver aktiveras mer än det du erbjuder. Det är stor skillnad där.

Ja då tränar ju jag min hund lika bra hemma då?:)

Ja, tränar man hunden så mycket som du gör så är det ju självklart att den vill ha mer....ju bättre tränad, ju mer ork...
Självklart är det så, roliga saker vill man förstås ha mer av, när man upptäcker glädjen i dem. Men ÖVERSTIMULERAD?

En överstimulerad hund mår dåligt, visar stressymptom, kan inte varva ner, inte slappna av. Har jag nämnt att min hund skulle ha sådana problem? Det har hon verkligen inte. Hon har en tydlig på-avknapp, vilar inomhus, tar det i regel lugnt ute när hon bara "är" på gården. Kan slappna av i alla miljöer... Översimulerad är det sista hon är. Men hon vill mer, bara för att det är så kul. Och hon ber om att få göra saker, vill göra saker, vill göra mer. Det gjorde hon inte på den tiden då hon bara var lugn "och nöjd"

Sedan tror jag inte att någon hund skulle bli överstimulerad av det min hund gör. Jag anser att hon är en aktiv sällskapshund. 2-3 timmar fysisk motion + 30 min (mer ett par ggr/vecka) hjärngympa i form av olika samarbetsaktiviteter, det är inte MYCKET på det viset att det skulle kunna bli FÖR mycket för en normal vuxen hund.

Att tro att min numera arbetsvilliga och pigga hund är det pga överstimulering, skulle innebära att det kan anses normalt och okej är att en hyfsat ung hund av arbetande ras(er), beter sig som en trött senior...:crazy:

Jag tycker den här diskussionen är intressant! Mest för att jag ser något liknande i min närhet just nu.

Jag har en snart 2-årig rottis, som jag aktiverar som vilken normal brukshund som helst. Hon får promenader och så tränas hon i lydnad, spår och sök. Hon är oftast lös när vi går i skogen och får gå omkring och nosa och göra lite vad hon vill, vi fystränar lite med spark/simning/drag osv. Vi är igång 5-6 dagar i veckan med den mentala aktiveringen under säsong, under vintern blir det mer lydnad och fysträning. Hon är en pigg, glad, energifull tjej som älskar att arbeta och har en hög förväntan. Men hon har inga problem med att gå och lägga sig inomhus och koppla av. På kvällarna märker jag knappt av henne, hon äter sin kvällsmat, sen går hon och lägger sig och så får jag väcka henne för sista rastningen.

För mig är det här helt normal aktivering för en brukshund och jag märker inte av några tecken på överstimulering. Men jag får ofta höra från en i min närhet att min hund är så himla stressad och att det beror på att jag gör så himla mycket med henne. Medan personens egna hundar (som är av samma ras) sover sig igenom dagarna, får vara ute på tomten om vädret tillåter/om ägare känner för det, de får komma ut i skogen i 30 minuter kanske 1 gång på två veckor. Ibland tränas de litegrann, men det kan handla om kanske 1 gång i månaden på sin höjd. Hundarna har helt enkelt stängt av och ser väl inte så hemskt lyckliga ut. Det är en typisk sån där ägare som vill ha hund, men är inte så sugen på att faktiskt göra något med dem. Hundarna ska helst försvinna in i väggarna när de är hemma, och inte göra så mycket väsen av sig.

Men du skulle ju bara ha hunden till ridturer och lite godisletande. Vad hade du tänkt träna hemma då tänkte du?

Vardagslydnad. Om man tränar riktigt sällan och väldigt ogenomtänkt så tar det en livstid! :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 894
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
921
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 582
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka