Kupp(försök?) av militären i Turkiet

"Vi kallar alla till gator och torg för att försvara den turkiska demokratin" Undertecknat Republiken Turkiet.

"Försvar" är ju inte nödvändigtvis uppror och lynchningar.
Så är det ju. Nästa undran är då vad som får folk att begå så hemska och ofattbara handlingar!? Man blir så ledsen!

Jag har svårt att tänka mig att folk i Sverige skulle gå så långt tex.
Att stena och halshugga folk som inte tänker som jag hade aldrig ens varit ett alternativ.

Så är det ju. Nästa undran är då vad som får folk att begå så hemska och ofattbara handlingar!? Man blir så ledsen!

Jag har svårt att tänka mig att folk i Sverige skulle gå så långt tex.
Att stena och halshugga folk som inte tänker som jag hade aldrig ens varit ett alternativ.

Alltså, en ilsken uppretad folkmassa är alltid livsfarlig, det skulle den vara i Sverige också. Fotbollshuliganer gör ju t ex saker i grupp efter matcher som de aldrig skulle göra en och en. Jag har suttit i pendeltågsvagnar efter fotbollsmatcher där det kommit in en enstaka supporter från "fel" lag, och det var riktigt obehagligt, hade tåget inte kommit fram till stationen inom några minuter så att det gick att fly hade de supportrarna blivit slagna sönder och samman. De var inte aggressiva eller nånting, de hade bara fel kläder på sig.

Så det finns folk till allt, och Turkiet är ett stort land.

"Vi kallar alla till gator och torg för att försvara den turkiska demokratin" Undertecknat Republiken Turkiet.

"Försvar" är ju inte nödvändigtvis uppror och lynchningar.
Jag har vaga minnen av att även andra kupper och kriser i olika länder under min livstid, ibland har åtföljts av just den typen av maningar från olika ledare. Som ett slags demonstrationer, ungefär. Dvs, jag uppfattar det inte som så himla extremt att Erdogan manade folket att gå ut.

Bara jag som blivit oerhört påverkad av att se alla hemska bilder och nyheter? Känner mig illa till mods och på dåligt humör pga att jag följt händelserna i Turkiet. :'(

8.700 poliser har avsatts: http://www.dn.se/nyheter/varlden/omkring-8700-poliser-har-avsatts-i-turkiet/

"Sedan i fredags har runt 3.000 militärer, varav 103 generaler och amiraler, och 3.000 domare och andra inom rättsväsendet sparkats eller frihetsberövats."

"Även 30 turkiska myndighetschefer och 50 statstjänstemän har fått lämna sina tjänster, uppger CNN Turk."

"President Recep Tayyip Erdogan anklagar sin forna vän och numera ärkefiende den islamiska predikanten Fethullah Gülen, som lever i självvald exil i USA, för att ligga bakom fredagens kuppförsök.

Erdogan har därför sagt att alla medlemmar urGülenrörelsen kommer att arresteras i armén och att regeringen ska begära att anhängare till Gülen utlämnas från USA och andra västländer."

"Totalt har 208 personer dött i samband med kuppförsöket: 60 poliser, tre soldater och 145 civila, och 1.491 personer har skadats. Dessutom har 7.543 personer frihetsberövats, varav 6.038 är militärer, uppgav premiärministern på en pressträff vid lunchtid på måndagen."

Bara jag som blivit oerhört påverkad av att se alla hemska bilder och nyheter? Känner mig illa till mods och på dåligt humör pga att jag följt händelserna i Turkiet. :'(
Men det förhållningssätt du ger uttryck för att du har, är det ju inte att förvånas över att det blir jobbigt.

Men det förhållningssätt du ger uttryck för att du har, är det ju inte att förvånas över att det blir jobbigt.
Vet inte ens varför jag blir så berörd. Har aldrig varit i Turkiet ens men har läst mycket om hur erdogans soldater avrättat civila och all annan skit som pågått ett bra tag nu i Turkiet.
Kan inte sluta läsa vidare heller trots att jag blir negativt påverkad.
Ingen annan som känner som jag gör?

Det är klart det är superdeprimerande, det tycker jag också. Jag brukar vara optimist, men just nu, med Brexit, Trump, Nice och Turkiet känns det som att världen är på väg åt fel håll. Murar och gränser och nationalism istället för att världen blir bättre. Mest skrämmande tycker jag att det är med nationalismen, om Le Pen skulle vinna i Frankrike i nästa val i efterdyningarna av Nice och annat, då blir det mörkt i Europa, för då ser jag inte hur EU skulle fortsätta i rätt riktning. Blir det Trump i USA dessutom, då är det lite som att sociala media och internet kantrat demokratin, om populister vinner överallt.

När det gäller Turkiet så är jag mest orolig å turkiska vänners vägnar, vilket samhälle de kommer behöva leva i framöver.

Senast ändrad:
Det är klart det är superdeprimerande, det tycker jag också. Jag brukar vara optimist, men just nu, med Brexit, Trump, Nice och Turkiet känns det som att världen är på väg åt fel håll. Murar och gränser och nationalism istället för att världen blir bättre. Mest skrämmande tycker jag att det är med nationalismen, om Le Pen skulle vinna i Frankrike i nästa val i efterdyningarna av Nice och annat, då blir det mörkt i Europa, för då ser jag inte hur EU skulle fortsätta i rätt riktning. Blir det Trump i USA dessutom, då är det lite som att sociala media och internet kantrat demokratin, om populister vinner överallt.

När det gäller Turkiet så är jag mest orolig å turkiska vänners vägnar, vilket samhälle de kommer behöva leva i framöver.
Ja alltså det känns som att allt går käpprätt åt helvetet världen över. Dessutom händer allt på samla gång och hatet har verkligen inga gränser vilket skrämmer mig! Svårt att se ljuset i tunneln när världens ledare tycks rida på vågen av hat som blir allt större och starkare.
Jag har inget minne av att det såg så illa ut i världen nät jag var barn. Då kunde man resa överallt utan att riskera att hamna i fara.

Vet inte ens varför jag blir så berörd. Har aldrig varit i Turkiet ens men har läst mycket om hur erdogans soldater avrättat civila och all annan skit som pågått ett bra tag nu i Turkiet.
Kan inte sluta läsa vidare heller trots att jag blir negativt påverkad.
Ingen annan som känner som jag gör?
Mig veterligen var det värre innan, vid allmänna val var det vanligt med ett antal dödsfall. Det ingick i konceptet.

Ja alltså det känns som att allt går käpprätt åt helvetet världen över. Dessutom händer allt på samla gång och hatet har verkligen inga gränser vilket skrämmer mig! Svårt att se ljuset i tunneln när världens ledare tycks rida på vågen av hat som blir allt större och starkare.
Jag har inget minne av att det såg så illa ut i världen nät jag var barn. Då kunde man resa överallt utan att riskera att hamna i fara.

Det kunde du rimligen inte, men som liten läser man ju inte tidningar på samma sätt och är oftast lyckligt ovetande om fjärran konflikter. Men garanterat fanns det krigshärdar då också, vet inte hur gammal du är, men Jugoslavien t ex? Knappast säkert när det var krig där. När jag var liten minns jag IRA och bombdåden i London, osv.

Och Turkiet är ju inte precis livsfarligt, "bara" reaktionärt och autokratiskt.

Så farligare vet jag inte om världen känns, mer deppigare just nu. Jag tror t ex inte att jag kommer riskera livet om Marine le Pen eller Trump blir presidenter, men jag tror världen blir lite sämre, lite mer stängd, och större skillnader mellan folk och folk.

Man måste beundra den Turkiska säkerhetstjänsten som bara någon dag efter kuppen har listor klara så att man kan arrestera över 7000 militärer o högre tjänstemän...
Om nu inte det ngt hafsiga genomförandet av kuppen skedde under medvetandet att man skulle arresteras de närmaste dagarna, att kuppen forcerades fram på grund av ledningens kommande storstädning....

Man måste beundra den Turkiska säkerhetstjänsten som bara någon dag efter kuppen har listor klara så att man kan arrestera över 7000 militärer o högre tjänstemän...
Om nu inte det ngt hafsiga genomförandet av kuppen skedde under medvetandet att man skulle arresteras de närmaste dagarna, att kuppen forcerades fram på grund av ledningens kommande storstädning....

Eller så har man nu helt enkelt arresterat alla och deras moster. Och några till för säkerhets skull. Plus han som alltid hostar så irriterande.

I DN går det också att läsa om de tre teorier som personer på Stockholms universitets Institut för Turkietstudier ser som mer eller mindre trovärdiga.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/vem-lag-bakom-kuppforsoket-i-turkiet/

För den som inte orkar läsa artikeln kan teorierna om de skyldiga sammanfattas som:
- En grupp gülenister
- En grupp kemalister (personer som värnar om att Turkiet ska förbli en sekulär stat)
(en kombination av gülenister och kemalister)
- Erdogan själv. Detta är vad Levin & Candar på SUITS anser minst troligt, men svårt att motbevisa.

Det ansåg man inte i min familj. Det var en massa länder man avsäkerhetsskäl inte kunde resa till när jag var barn på 70-talet.

Jag var för övrigt i Turkiet, Istanbul, för ungefär tre månader sedan. Det var helt ofarligt. Även nu bedöms ju större delen av Turkiet som tillräckligt säkert för svenskar att resa till av UD.

Nu börjar det spåra ur på riktigt för erdogan!
Vad tror ni, är det dödsstraffet som ska fattas beslut om?

"Från och med nu råder det förbud för akademiker att resa utomlands, dessutom har över 20 000 lärare stängts av och 1 600 dekaner fått sparken. Wikileaks har blockerats i landet efter att sajten publicerat nästan 300 000 e-postmeddelanden från styrande AKP.

Just nu sitter presidenten i möte med det nationella säkerhetsrådet, efter mötet utlovar han att ett ”viktigt beslut” ska offentliggöras – men han går inte in på några mer detaljer."

Källa: Aftonbladet

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5