Kupp(försök?) av militären i Turkiet

Tyvärr är jag inte alls förvånad. För mig känns det som om Erdogan bara har väntat på den minsta lilla ursäkt för att göra just detta. Nu fick han tyvärr en stor ursäkt.
Ja, han ger ju sig själv frikort. Andra totalitära stater - jag tänker nu utanför Europa - som skiter i mänskliga rättigheter brukar väl samtidigt låtsas att de inte alls skiter i dem? Då gäller det väl FN:s deklaration, inte EU:s, men ändå.

Är inte detta exakt vad Frankrike gjorde förra året?
Jo. Efter Parisdåden. Det har tydligen gällt ända sedan dess och förlängdes igen efter Nice. Men som någon expert jag läste sa: Undantagstillstånd kan utnyttjas på olika sätt.

Vad det rent praktiskt lett till i Frankrike vet jag inte.

Edit: ah, förlåt. Jag trodde du menade undantagstillståndet :o

Edit: ah, förlåt. Jag trodde du menade undantagstillståndet :o
Aha! Nej jag menade att man 2015 valde, vad jag förstår precis som Turkiet, att kunna ignorera vissa mänskliga rättigheter. Något en stat har rätt att göra om det råder undantagstillstånd, så länge man inte bryter mot lagar om tortyr etc.

Jag läste det i El País igår som drog den parallellen i och med vad Erdogan gör just nu (men orkar inte leta fram länken, plus att det ju är på spanska).

Aha! Nej jag menade att man 2015 valde, vad jag förstår precis som Turkiet, att kunna ignorera vissa mänskliga rättigheter. Något en stat har rätt att göra om det råder undantagstillstånd, så länge man inte bryter mot lagar om tortyr etc.

Jag läste det i El País igår som drog den parallellen i och med vad Erdogan gör just nu (men orkar inte leta fram länken, plus att det ju är på spanska).

Ja i Frankrike har man också tillfälligt hävt konventionen för mänskliga rättigheter, kopplat till undantagstillståndet. (Enligt Ekot igår).

Utan att göra några jämförelser i övrigt blir det ju knasigt att kritisera just det agerandet utan att kritisera Frankrike lika mycket.

Tack @Breaktown för att du formulerar dig cirka tio tusen gånger bättre än vad jag gjorde :up: :D (jag hade precis vaknat när jag skrev mitt inlägg imorse).

Det är intressant hur olika nyhetsrapporteringen sett ut för Frankrike och Turkiet när de gjort exakt samma åtgärd.

Ja i Frankrike har man också tillfälligt hävt konventionen för mänskliga rättigheter, kopplat till undantagstillståndet. (Enligt Ekot igår).

Utan att göra några jämförelser i övrigt blir det ju knasigt att kritisera just det agerandet utan att kritisera Frankrike lika mycket.

Fast i det här fallet tror jag det är relevant att göra skillnad på länder (även om principen är lika kass oavsett land) eftersom Turkiet knappast kan beskrivas som demokratiskt och öppet ens före kuppförsöket. Frankrike är trots allt ett land med en fungerande demokrati.

Fast i det här fallet tror jag det är relevant att göra skillnad på länder (även om principen är lika kass oavsett land) eftersom Turkiet knappast kan beskrivas som demokratiskt och öppet ens före kuppförsöket. Frankrike är trots allt ett land med en fungerande demokrati.
Det jag reagerar på är att alla verkar nämna det som att det är världens grej - typ "hur kan han!?" när det i själva verket är något som alla stater har rätt att göra vid undantagstillstånd och dessutom gjordes av Frankrike förra året.

Visst är det så. Jag menar mer att folk verkar reagera på just det hävandet som något alldeles extra fruktansvärt. När det i själva verket verkar inte alls verkar vara något exeptionnellt när undantagstillstånd råder.

Det jag reagerar på är att alla verkar nämna det som att det är världens grej - typ "hur kan han!?" när det i själva verket är något som alla stater har rätt att göra vid undantagstillstånd och dessutom gjordes av Frankrike förra året.
Precis så tänker jag också. Jag har varit borta från flödet sedan i tisdags pga migrän ocn när jag började komma tillbaka imorse studsade jag mest över just den pushen - liksom Åh nej, hur kan han?

Men sedan insåg jag att jag vet ju inte alls
vad det praktiskt innebär för en stat. Jag kan googla mig fram till konventionens innehåll, men inte dess praktiska betydelse.

Upphävandet är kanske "bara" ett sätt att legitimera vad han redan gjort mot militärer, domare, medier och akademiker sedan kuppförsöket. Och det var ju förfärligt redan innan han upphävde konventionen.

Problemet för Europa och främst de tre stora staterna är väl att Turkiet börjar sakta men säkert ta tillbaka det dessa tre tagit ifrån landet de senaste 200 åren.
Man har en självrespekt man inte sett på många år.Man agerar med beslutsamhet och tyngd även utrikespolitiskt.
Jag stöder inte de val man gör.
Men utifrån den resa landet hittills gjort lär Turkiet bli en besvärlig motpart i kommande förhandlingar med EU...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur