Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja du har rätt. Jag har nog bara nått dagens toleransnivå för "men hur skulle jag kunna veta..." ursäkter och blev lite trött.Fast jag tänker att det där har jättemycket med uppfostran att göra. Jag har vuxit upp i ett hem där israeliska apelsiner var förbjudna (och var väl införstådd i varför) och vi dagligen hörde föräldrarna diskutera ETA, IRA, PKK och sånt. Hur bra koll man har på omvärlden, och hur stor vana man har av att läsa och ta reda på saker, beror nog väldigt mycket på föräldrarna helt enkelt.
Jag fattar! Sen tänker jag att nåt borde man väl ha hört i skolan också? Även om föräldrarna aldrig pratar omvärld borde väl SO:n i skolan beröra sånt som pågår i världen?Ja du har rätt. Jag har nog bara nått dagens toleransnivå för "men hur skulle jag kunna veta..." ursäkter och blev lite trött.
Jag har närmast motsatt upplevelse mot din. Ja, inte när det gäller tillgängliga nyheter förstås, men terrorismen kändes närmare när jag var barn än nu, tycker jag, med flera europeiska terrororganisationer som RAF, ETA och IRA i farten. Jag minns det som en strid ström av flygplanskapningar bland annat.
Ursäkta?! Du vet INGENTING om varken min familj eller min skolgång.Jag fattar! Sen tänker jag att nåt borde man väl ha hört i skolan också? Även om föräldrarna aldrig pratar omvärld borde väl SO:n i skolan beröra sånt som pågår i världen?
Och trots det så tror du på fullaste allvar att man tidigare kunde åka "överallt utan att riskera att hamna i fara"? Det är en bedrift att tro det om världen om man rest mycket och dessutom kommer från en "akademisk" familj.Ursäkta?! Du vet INGENTING om varken min familj eller min skolgång.
Jag kommer från en akademisk familj, höginkomsttagare och att jag upplever det värre nu än förr har ingenting med det att göra. Vi reste runt mycket i många olika länder, i Europa, Afrika, Mellanöstern osv.
*facepalm*Ursäkta?! Du vet INGENTING om varken min familj eller min skolgång.
Jag kommer från en akademisk familj, höginkomsttagare och att jag upplever det värre nu än förr har ingenting med det att göra. Vi reste runt mycket i många olika länder, i Europa, Afrika, Mellanöstern osv. Idag är många utav dessa länder alldeles för kaotiska för att resa till. Förr var det annorlunda helt enkelt.
Och trots det så tror du på fullaste allvar att man tidigare kunde åka "överallt utan att riskera att hamna i fara"? Det är en bedrift att tro det om världen om man rest mycket och dessutom kommer från en "akademisk" familj.
Du har alltså fram tills den här tråden trott att krig och terrorism är nya påfund? Jag är rätt paff faktiskt.
Antalet terroristattcker i europa har minskat drastiskt sedan 70 talet.Ursäkta?! Du vet INGENTING om varken min familj eller min skolgång.
Jag kommer från en akademisk familj, höginkomsttagare och att jag upplever det värre nu än förr har ingenting med det att göra. Vi reste runt mycket i många olika länder, i Europa, Afrika, Mellanöstern osv. Idag är många utav dessa länder alldeles för kaotiska för att resa till. Förr var det annorlunda helt enkelt.
Jag är inte så gammal kära du.Antalet terroristattcker i europa har minskat drastiskt sedan 70 talet.
http://www.statista.com/topics/2267/terrorism/Antalet terroristattcker i europa har minskat drastiskt sedan 70 talet.
Då kanske du ska plocka upp en historiebok. Till och med Wikipedia skulle vara bra.Jag är inte så gammal kära du.
Jag tjafsar inte, jag citerar dig.Exakt vart har jag skrivit det???
Suck, somliga människor bara älskar att tjafsa.
Du tror alltså, förstår jag, att man kunde resa vart som helst utan att riskera att hamna i fara. Det måste ju då innebära att terrorism och konflikter inte existerade då, eftersom det är vad som vanligen utsätter en för fara (samt är vad vi diskuterar i tråden). Eller menar du att krigen och terrorismen var lite mindre farliga då? (rätt svar: Det var de inte).Jag har inget minne av att det såg så illa ut i världen nät jag var barn. Då kunde man resa överallt utan att riskera att hamna i fara.
Läste du vad du länkade till?
Från din länk
Fast att det kändes så, betyder ju inte att det var så. Terror riktades specifikt mot (bland annat) svenska mål, tex när jag var barn.Jag skulle säga att jag upplever att det är en skillnad nu mot tidigare terrorism eftersom man kunde räkna ut att IRA antagligen bombar något i London etc. Nu känns det som att terrorismen kan slå till varsomhelst i Europa
Jag kommer ihåg när det exploderade en tre, fyra bomber i veckan i NordIrland, samtidgt som folk blev skjutna i Tyskland, Italien och Spanien. Och även det skedde nästan varje vecka.
Jag har inget minne av att det såg så illa ut i världen nät jag var barn. Då kunde man resa överallt utan att riskera att hamna i fara.
Då kanske du ska plocka upp en historiebok. Till och med Wikipedia skulle vara bra.
Du har nämligen helt enkelt fel.
Och då har vi inte ens nämt kalla kriget...Jag kommer ihåg när det exploderade en tre, fyra bomber i veckan i NordIrland, samtidgt som folk blev skjutna i Tyskland, Italien och Spanien. Och även det skedde nästan varje vecka.
Men det kanske inte räknas, för det var inga Muslimska fundamentalister som mördade då......
Det fanns tre saker jag fortfarande minns att jag drömde mardrömmar om som liten.Jag var barn på 90-talet (född 87) och jag tyckte det hände mycket elände (av olika slag) överallt. Jag hade inte heller så bra uppfattning om hur långt bort saker skedde, förstod inte varför osv vilket gjorde det mer skrämmande för mig än det gör idag. I skolan pratades mycket om folkmordet i Rwanda, ja inte när det skedde utan i efterhand, men just detta är en av händelserna som fastnat mest, som jag tyckte var så fruktansvärt otäckt. (Det tycker jag ju såklart fortfarande, men som barn blev jag ju rädd.)