Kupp(försök?) av militären i Turkiet

Seriöst jag kommer inte lägga mer tid på att diskutera om mina upplevelser med er.
Som barn var jag aldrig orolig, vad det beror på har flera faktorer. Saker jag inte har något intresse av att diskutera med folk som jag uppfattar som troll på nätet. Dessutom handlar inte tråden om mig, utan om Turkiet.
Så ge fan i att prata om mig i den här tråden. Blir så less på den där attityden somliga har.
Jag upplevde det jag upplevde då jag reste runt oerhört mycket världen över som barn. Var aldrig orolig eller rädd. Idag är flera av dessa länder otänkbara mål för mig som turist tex. Det är min upplevelse och ingen kan påstå något annat.

Seriöst jag kommer inte lägga mer tid på att diskutera om mina upplevelser med er.
Som barn var jag aldrig orolig, vad det beror på har flera faktorer. Saker jag inte har något intresse av att diskutera med folk som jag uppfattar som troll på nätet. Dessutom handlar inte tråden om mig, utan om Turkiet.
Så ge fan i att prata om mig i den här tråden. Blir så less på den där attityden somliga har.
Jag upplevde det jag upplevde då jag reste runt oerhört mycket världen över som barn. Var aldrig orolig eller rädd. Idag är flera av dessa länder otänkbara mål för mig som turist tex. Det är min upplevelse och ingen kan påstå något annat.
Att det är din upplevelse betyder inte att det är en rättvisande bild av världen. Det måste du väl ändå fatta.

Men om du vill framstå som obildad är det helt okej.

Dessutom kunde jag då läsa om vad som hänt tidigare. Om inte annat i skolan.
Fast om man läste om det i skolan beror ju till stor del på vad man hade för lärare. Jag fick ingen undervisning om den typen av saker på tex högstadiet. Min historielärare (som även var höll i samhällskunsakpen) sa bla att 'franska revoultionen är inte så viktig'. På historian läste vi fram till mellankrigstiden så den mer moderna delen missade vi helt.

Fast om man läste om det i skolan beror ju till stor del på vad man hade för lärare. Jag fick ingen undervisning om den typen av saker på tex högstadiet. Min historielärare (som även var höll i samhällskunsakpen) sa bla att 'franska revoultionen är inte så viktig'. På historian läste vi fram till mellankrigstiden så den mer moderna delen missade vi helt.
Förvisso. Jag tyckte att vi mest höll på med de två världskrigen hela högstadiet. Eller snarare, framför allt det som utspelade sig i europa.
Har en precis påbörjat att fylla på min kunskapslucka gällande övriga delar av andra världskriget. Latinamerikas roll har jag ingen susning om.

Att det är din upplevelse betyder inte att det är en rättvisande bild av världen. Det måste du väl ändå fatta.

Men om du vill framstå som obildad är det helt okej.
Jag försöker inte framstå som någonting alls, till skillnad från dig.

Har aldrig varit direkt intresserad utav krig och terrorism och övriga konflikter, utan jag har haft annat som intressen i skolan där jag är betydligt mer rationell och kunnig än dom flesta. Har även en högskoleutbildning så att jag skulle vara obildad får du gärna tro om det får dig att må bättre.
Varsågod!

Har aldrig varit direkt intresserad utav krig och terrorism och övriga konflikter, utan jag har haft annat som intressen i skolan där jag är betydligt mer rationell och kunnig än dom flesta. Har även en högskoleutbildning så att jag skulle vara obildad får du gärna tro om det får dig att må bättre.
Varsågod!
Men du måste väl ha läst tidningen? Tittat på nyheterna?
Om du inte gjort det så kanske det kan förklara hur du kan ha missuppfattat världsläget.
Det må vara hänt, men kan du vara snäll och sluta påstå felaktigheterna nu när till och med dina egna länkar motbevisar dina åsikter?

Ursäkta?! Du vet INGENTING om varken min familj eller min skolgång.
Jag kommer från en akademisk familj, höginkomsttagare och att jag upplever det värre nu än förr har ingenting med det att göra. Vi reste runt mycket i många olika länder, i Europa, Afrika, Mellanöstern osv. Idag är många utav dessa länder alldeles för kaotiska för att resa till. Förr var det annorlunda helt enkelt.
På 90-talet (jag var barn då) var det ju krig i Kosovo, ja hela Jugoslavien hade ju krig i olika omgångar, det ligger ju inte så långt bort. Då var man inte så sugen på att åka till tex Kroatien som är kanske ett av årets hetaste resemål. Så även om de länder ni reste till har fått ett försämrat tillstånd gällande terrorism, krig och konflikter så behöver det inte innebära att världen i stort, totalt, har ökad terrorism och hemskheter. Sen kan jag ju bara tala för mig själv, men som barn var jag inte jätteintresserad av konflikter i länder jag knappt visste var de låg, det var liksom ogreppbart när det inte hände i grannkommunen typ, som vuxen är jag mer medveten om hur världen hänger ihop och därför intresserad av vad som händer på ett annat sätt. Dessutom när det gällde resor åkte jag dit mina föräldrar bestämde, jag kollade inte in olika alternativ och då blev medveten om vilka länder som inte var lämpliga som jag gör nu som vuxen när jag väljer själv mina semestermål.

Varsågod!
Om du nu inte är intresserad av läget i världen, då är det lite underligt att du tidigare i tråden har så hög svansföring just ifråga om Turkiet och Erdogans avsikter.

För att återgå till läget i Turkiet, så är jag oroad över min turkiska bekant, som jobbar som lärare och forskare på ett turkiskt universitet. För några dagar sedan bytte hon sitt fb-foto mot en helsvart ruta, nu har hennes konto försvunnit. Känns inte bra... :(

Någon som hört något inifrån Turkiet, hur det står till på turkiska universitet?

För att återgå till läget i Turkiet, så är jag oroad över min turkiska bekant, som jobbar som lärare och forskare på ett turkiskt universitet. För några dagar sedan bytte hon sitt fb-foto mot en helsvart ruta, nu har hennes konto försvunnit. Känns inte bra... :(

Någon som hört något inifrån Turkiet, hur det står till på turkiska universitet?
Fattar jag rätt så är de många avskedade särskilt dekaner, jag kan inte överskåda betydelsen av det.

Inte riktigt ett svar, men organisationen Scholars at risk uttalar sig.

https://www.scholarsatrisk.org/2016/07/support-for-turkeys-higher-education/

@escodobe och @Petruska: Jag delar er syn på hur det var under 80-talet (jag är född -73). Bomber i London var inget chockerande och att det smällde i Nordirland var vardagsmat. Flygplanskapningar osv kändes också som att "så här är det" så nog kändes terrorn som mer närvarande än vad den trots allt gör idag här i Europa. Jag kommer ju ihåg sluttampen av kalla kriget och nog var man orolig ibland (ett barns oro kan jag tillägga) att något skulle smälla rejält mellan USA och Sovjet.

Jag var med en kompis till London -91 och det var lögn att hitta en papperskorg, just pga alla bomber. Vi varnades också för att lämna väskor oövervakade och att ha koll på om man såg någon övergiven väska. När vi var i Westminster Abbey hölls en tyst minut för offren för en bombning som skett nyligen.

Turkey declares three-month state of emergency
http://edition.cnn.com/2016/07/20/europe/turkey-failed-coup-attempt/index.html

"The purpose of the declaration of the state of emergency is, in fact, to be able to take the most efficient steps in order to remove this threat as soon as possible, which is a threat to democracy, to the rule of law and to the rights and freedoms of the citizens in our country," Erdogan said, according to a government translation.

Fattar jag rätt så är de många avskedade särskilt dekaner, jag kan inte överskåda betydelsen av det.

Inte riktigt ett svar, men organisationen Scholars at risk uttalar sig.

https://www.scholarsatrisk.org/2016/07/support-for-turkeys-higher-education/

Tack! Kollegan är inget fan av Erdogan även om hon inte någon aktivist, så mycket möjligt har hon tagit bort kontot för att ingen ska kunna gå igenom hennes inlägg och anföra det mot henne. Just nu tycks ju rättssäkerheten vara satt ur spel i Turkiet, och hon har små barn att ta hand om - jag skulle också ligga lågt i hennes läge. Men det säger ju en del om läget, man får lite Stalin-vibbar...

1577 dekaner har tvingats avgå.

Tack! Kollegan är inget fan av Erdogan även om hon inte någon aktivist, så mycket möjligt har hon tagit bort kontot för att ingen ska kunna gå igenom hennes inlägg och anföra det mot henne. Just nu tycks ju rättssäkerheten vara satt ur spel i Turkiet, och hon har små barn att ta hand om - jag skulle också ligga lågt i hennes läge. Men det säger ju en del om läget, man får lite Stalin-vibbar...

Nu är hon tillbaka på fb, men profilen är helt rensad, alla inlägg och bilder är borttagna. Inte gott att vara forskare i Turkiet just nu. :down:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar