Kupp(försök?) av militären i Turkiet

Nu börjar det spåra ur på riktigt för erdogan!
Vad tror ni, är det dödsstraffet som ska fattas beslut om?

"Från och med nu råder det förbud för akademiker att resa utomlands, dessutom har över 20 000 lärare stängts av och 1 600 dekaner fått sparken. Wikileaks har blockerats i landet efter att sajten publicerat nästan 300 000 e-postmeddelanden från styrande AKP.

Just nu sitter presidenten i möte med det nationella säkerhetsrådet, efter mötet utlovar han att ett ”viktigt beslut” ska offentliggöras – men han går inte in på några mer detaljer."

Källa: Aftonbladet
Det blir bara mer och mer galet. Det här med resorna känns mer diktaturaktigt än avskedanden - som med god marginal var illa nog.

EU-medlemsskap tycks inte direkt stå överst på göralistan.

Det blir bara mer och mer galet. Det här med resorna känns mer diktaturaktigt än avskedanden - som med god marginal var illa nog.

EU-medlemsskap tycks inte direkt stå överst på göralistan.

Nä, sker ytterligare försämringar i den här takten lär det dröja minst 50 år innan det kan komma ifråga :grin:

Jag har inget minne av att det såg så illa ut i världen nät jag var barn. Då kunde man resa överallt utan att riskera att hamna i fara.
Skojar du? När var du barn egentligen ?
Det var nog så att internet inte fanns och att du helt enkelt inte hade samma koll som du har nu som vuxen.
Terrorism är ju inte någon ny uppfinning direkt. 70-talet var ju tämligen livat ur den aspekten.

Senast ändrad:
Det var nog så att internet inte fanns och att du helt enkelt inte hade samma koll som du har nu som vuxen.
Terrorism är ju inte någon ny uppfinning direkt.

Enda gången jag varit i turkiet så hamnade jag i upplösningen av Jugoslavien på hemvägen...

Jag var i England mycket under 80 och 90 talet. Det var mycket noga med att inget bagage fick lämnas oövervakat på tex tågstationer osv
I Manchester till exempel
https://www.google.se/url?sa=t&sour...0_DpIql_Auo9emnXw&sig2=n4GOJ515X8R22uYZZeknqA
Det med bagaget tas på allvar här också om det kommer till t.ex vakters eller polisers kännedom också. Dock tror jag att merparten inte tänker på att informera om det. Ser jag en obevakad väska är jag rätt säker på att jag skulle ringa någon.

Terrorism är ju inte någon ny uppfinning direkt. 70-talet var ju tämligen livat ur den aspekten.
I för sig. Sen är nyheterna mycket mer lättillgängliga idag.

I för sig. Sen är nyheterna mycket mer lättillgängliga idag.
Jag har närmast motsatt upplevelse mot din. Ja, inte när det gäller tillgängliga nyheter förstås, men terrorismen kändes närmare när jag var barn än nu, tycker jag, med flera europeiska terrororganisationer som RAF, ETA och IRA i farten. Jag minns det som en strid ström av flygplanskapningar bland annat.

Senast ändrad:
Jag har närmast motsatt upplevelse mot din. Ja, inte när det gäller tillgängliga nyheter förstås, men terrorismen kändes närmare när jag var barn än nu, tycker jag, med flera europeiska terrororganisationer som RAF, ETA och IRA i farten. Jag minns det som en strid ström av flygplanskapningar bland annat.
Jag var barn på 90talet och har inget minne av sånt.

Jag har närmast motsatt upplevelse mot din. Ja, inte när det gäller tillgängliga nyheter förstås, men terrorismen kändes närmare när jag var barn än nu, tycker jag med flera europeiska terrororganisationer som RAF, ETA och IRA i farten. Jag minns det som en strid ström av flygplanskapningar bland annat.
Du är ju äldre än mig men jag minns att man i England under min uppväxy inte hade papperskorgar i tunnelbananevagnarna, klistermärken och utrop på tågstationen om att inte lämna väskor utan uppsikt och att man skulle rapportera om man såg något misstänkt. Det kan jag inte minnas att jag såg sist jag var i London.

Du är ju äldre än mig men jag minns att man i England under min uppväxy inte hade papperskorgar i tunnelbananevagnarna, klistermärken och utrop på tågstationen om att inte lämna väskor utan uppsikt och att man skulle rapportera om man såg något misstänkt. Det kan jag inte minnas att jag såg sist jag var i London.
Min partner har liknande minnen från sin uppväxt i Madrid.

Jag minns sådant från min 20+ålder i Jerusalem. Där var det onekligen rätt mycket bomber.

Det kan ju bero på att du var ett barn som inte läste nyheter.
Vi reste Mycket (!) i min familj till väldigt olika destinationer som barn och har inga minnen av att det skulle vara farligt någonstans dit vi reste. Nej, jag läste inte nyheter utöver expressen och DN ibland. Men då var det mest rörigt i forna Jugoslavien vad jag har minne av.

Vi reste Mycket (!) i min familj till väldigt olika destinationer som barn och har inga minnen av att det skulle vara farligt någonstans dit vi reste. Nej, jag läste inte nyheter utöver expressen och DN ibland. Men då var det mest rörigt i forna Jugoslavien vad jag har minne av.
Rörigt är ju ett ganska milt uttryck i sammanhanget. Särskilt om du samtidigt vill ha det till att det är så mycket mer oroligt nu.

@Sporthorse Det är inte min mening att gå på dig, men ju fler som ställer upp på den här bilden av att just nu är en så orolig och farlig tid, desto mer ved tror jag att både främlingsfientliga krafter och IS får på sina brasor. Det sämsta vi kan göra är att lägga större vikt än nöden kräver vid farorna i världen.

Tänk på korstågen! Då jäklar var det oroligt i världen! :)

@Sporthorse Det är inte min mening att gå på dig, men ju fler som ställer upp på den här bilden av att just nu är en så orolig och farlig tid, desto mer ved tror jag att både främlingsfientliga krafter och IS får på sina brasor. Det sämsta vi kan göra är att lägga större vikt än nöden kräver vid farorna i världen.

Tänk på korstågen! Då jäklar var det oroligt i världen! :)
Nejdå så uppfattar jag inte alls dig.

Frågan är dock om rasismen verkligen har ökat nu eller om den har minskat.
Jag upplever det som att fler fördömer rasism idag än förr.

Fast man har ändå ett eget ansvar att ta reda på hur saker faktiskt är?
Fast jag tänker att det där har jättemycket med uppfostran att göra. Jag har vuxit upp i ett hem där israeliska apelsiner var förbjudna (och var väl införstådd i varför) och vi dagligen hörde föräldrarna diskutera ETA, IRA, PKK och sånt. Hur bra koll man har på omvärlden, och hur stor vana man har av att läsa och ta reda på saker, beror nog väldigt mycket på föräldrarna helt enkelt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5