Kupp(försök?) av militären i Turkiet

@Sporthorse
Fast det är väl civila som gett sig på soldater?

Erdogan har inte avrättat någon (officiellt). Däremot cirkulerar det bilder av soldater som lynchats av folkmobben.
Erdogan kan mycket väl ha skickat ut civila torpeder och uppmana till det mest sjuka du kan tänka dig.
Han påstår ju även att civila är terrorister och skjuter ihjäl civila kurder på så vis.

Jag har länge följt hur erdogan mördat civila och jagat bort dom från sina hem.

Erdogan kan mycket väl ha skickat ut civila torpeder och uppmana till det mest sjuka du kan tänka dig.

Ja, och han KAN HA låtit kvinnor och barn gå på lina över Bosporen och sedan skjutit prick på dem med slangbella.

Kan vi inte nöja oss med att fördöma sådant vi VET att han gör efter kuppförsöket? Det är illa nog att han låtit gripa 6000 pers hittills. De måste ha ett väldigt effektivt rättssystem som frihetsberövar folk på laga grunder så snabbt.

Ja, och han KAN HA låtit kvinnor och barn gå på lina över Bosporen och sedan skjutit prick på dem med slangbella.

Kan vi inte nöja oss med att fördöma sådant vi VET att han gör efter kuppen? Det är illa nog att han låtit gripa 6000 pers hittills. De måste ha ett väldigt effektivt rättssystem som frihetsberövar folk på laga grunder så snabbt.
Jag fördömer inte bara det han gör men precis allt han står för och allt han gjort.
Han är en vidrig människa som tyvärr aldrig kommer bli något annat. Att tro eller hoppas på något mirakel som många naiva gör, är ett hån mot alla som dött i kampen mot frihet.

Erdogan vill aldrig mer ha ett demokratiskt val igen. Han gör allt för att det ska bli så. Han är en väldigt farlig psykopat som kan gå hur långt som helst för att behålla makten. Han skyr inga medel.
Militärkuppen var väl sista utvägen eftersom han länge jagat, dödat och spärrat in folk som tänker annorlunda.

Jag fördömer inte bara det han gör men precis allt han står för och allt han gjort.
Han är en vidrig människa som tyvärr aldrig kommer bli något annat. Att tro eller hoppas på något mirakel som många naiva gör, är ett hån mot alla som dött i kampen mot frihet.

Erdogan vill aldrig mer ha ett demokratiskt val igen. Han gör allt för att det ska bli så. Han är en väldigt farlig psykopat som kan gå hur långt som helst för att behålla makten. Han skyr inga medel.
Militärkuppen var väl sista utvägen eftersom han länge jagat, dödat och spärrat in folk som tänker annorlunda.
Jaha?

Och därutöver fördömer du allt du kan tänka dig att Erdogan skulle kunna ha gjort. Det är ok, men kanske lite olämpligt att lägga ut texten om på nätet.

Kan vi inte nöja oss med att fördöma sådant vi VET att han gör efter kuppförsöket? Det är illa nog att han låtit gripa 6000 pers hittills. De måste ha ett väldigt effektivt rättssystem som frihetsberövar folk på laga grunder så snabbt.
Jag har sett att Erdogan i princip har haft listor över personer han velat bli av med eller funnit besvärliga på sin post, så det fanns väl någon sorts förberedelse för att ta itu med de här arresteringarna.

Och därutöver fördömer du allt du kan tänka dig att Erdogan skulle kunna ha gjort. Det är ok, men kanske lite olämpligt att lägga ut texten om på nätet.
Det var ERDOGANS folk som dödade militären. Erdogan skickade ut sms till medborgarna att gå ut på gatorna och göra uppror. Kan du räkna ut resten? Krävs inte mkt att se summan av 1+1

För att återvända till diskussionerna kring Turkiet:

Befälhavare på Natobas arresterad efter kuppförsöket:
http://www.svd.se/manifestationer-i-natt--visade-stod-for-erdogan

På lördagen stängdes Natobasen Incirlik ner eftersom flera personer inom det turkiska flygvapnet deltagit i kuppen. Basen har den största arsenalen av kärnvapen i Europas närområde, enligt Washington Post. På söndagen framkom att befälhavaren över basen arresterats på grund av misstankar att han deltagit i kuppen, rapporterar flera medier.

Frågan är om de öppnat Incirlik igen?

Känns märkligt att människor förespråkar våld samtidigt som man förväntar sig att detta ska resultera i en demokrati, hur kan man ens tro att det är möjligt.

UD har ändrat sina rekommendationer och avråder inte längre från resor till turistområdena. Avråds fortfarande från icke nödvändiga resor till Ankara och Istanbul.

Känns märkligt att människor förespråkar våld samtidigt som man förväntar sig att detta ska resultera i en demokrati, hur kan man ens tro att det är möjligt.

Med det i åtanke känns det här lite sorgligt: http://www.svd.se/turkiet-i-fokus-pa-ministermotet-i-bryssel

Däremot kommer utrikesministrarna inte att bemöta president Erdogans antydan om att återinföra dödsstraff i landet med hot om att bromsa processerna om Turkiets EU-medlemskap, tror Wallström.

– Jag tror inte att hot fungerar i det politiska läge som uppstått. Turkiet är ett kandidatland och det är inom den anslutningsprocessen som vi i EU bäst kan ställa krav på reformer i landet, säger hon.

Här är en intressant intervju med en forskare och Turkietexpert som tror att kuppen faktiskt var initierad av imamen i Pennsylvia, precis som Erdogan säger. Han ser den nya utrensningen som ett led i en pågående där Erdogan gör sig av med imamens anhängare.

http://www.gp.se/nyheter/världen/hårda-tag-att-vänta-1.3487531

Samma forskare avfärdar i en annan intervju att kuppen skulle vara riggad av Erdogan som rena konspirationsteorier - sådana som uppstår för att fixeringen vid hans person är så stark i Turkiet. Låter rimligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar