Kupp(försök?) av militären i Turkiet

Fruktansvärt oroande. Jag ser det inte heller som barbari att Erdogan återtar makten, men risken att han nu befäster den med barbariska metoder är väl 100%.

1500 militärer arresterade för högförräderi som ska få betala "det yttersta priset". Dvs 1500 dödsstraff på ett bräde? I Europa.

Jag såg premiärministern för en stund sedan, när han fick frågan sa han bara att dödsstraffet är borttaget ur konstitutionen.

Men ingenting skulle förvåna ...
Jag läste precis att enligt Reuters har premiärministern lyft att en ändring kan vara på sin plats.

Försökte skaka fram en länk men kan inte hitta nån.

Jag läste precis att enligt Reuters har premiärministern lyft att en ändring kan vara på sin plats.

Försökte skaka fram en länk men kan inte hitta nån.
Jag hittade i DN:s liverapportering:
Dödsstraffet finns inte i Turkiets författning, menlandet kommer överväga lagändringar för att säkerställa att liknande statskupper inte händer igen, säger Yildirim enligt Reuters.

Då fortsatte han så, jag lyssnade inte koncentrerat för han pratade i en evighet ... Fy fan!

Jag hittade i DN:s liverapportering:
Dödsstraffet finns inte i Turkiets författning, menlandet kommer överväga lagändringar för att säkerställa att liknande statskupper inte händer igen, säger Yildirim enligt Reuters.

Då fortsatte han så, jag lyssnade inte koncentrerat för han pratade i en evighet ... Fy fan!
Ja exakt det där var det jag läste. Jag hittade samma nu i Aftonbladets rapportering.

Super :up:

Sedan det här att Erdogan satt och hukade i Marmaris (?) och därifrån uppmanade folk i Ankara och Istanbul att gå ut på gatorna. Där stridsvagnar patrullerade.

:meh:

Ja jag erkänner mig korkad i frågan och med tanke på senaste dygnet i Turkiet började jag fundera. Hur går en statskupp till? En lyckad sådan?
Från steg 1 till att någon ny har makten. Någon som kan förklara för en trög människa?

I min värld betyder statskupp att militären försöker ta över regeringsmakten från de som innehar den, ofta handlar det om att frånta makten från demokratiskt vald regering.

Är det inte Turkiet som så väldigt gärna vill komma med i EU...? De gör det ju inte precis lättare för sig på detta viset. Skulle dödsstraffet återinföras, omän tillfälligt, kan de ju glömma det medlemskapet helt.

(Ser just att det redan tagits upp i tråden. Sorry.)

• Nästan 2.800 kuppmakare ska ha gripits.
  • 161 personer har dödats i samband med kuppförsöket, enligt premiärminister Yildrim.
  • 104 kuppmakare ska ha dödats och 1.440 skadats, enligt Yildrim.

Och inte att förglömma:

De turkiska myndigheterna har avsatt 2.745 domare efter kuppförsöket, uppger tv-kanalen NTV som citerar källor i det högsta rådet för domare och åklagare, skriver Reuters.

Turkiet har stängt luftrummet kring flygbasen Incirlik i södra delen av landet. Strömförsörjningen till flygbasen har avbrutits. Orsaken är oklar, uppger The Independent.

Och inte att förglömma:

De turkiska myndigheterna har avsatt 2.745 domare efter kuppförsöket, uppger tv-kanalen NTV som citerar källor i det högsta rådet för domare och åklagare, skriver Reuters.
:eek:
Och hur tänker de att detta ska hjälpa :banghead: snart kommer de inte ha några domare kvar för att åtala kuppmakarna.

Då blir frågan vem som blir domaren isåfall... Poäng till den som kan gissa svaret :meh:

Du behöver inte berätta för mig vad Erdogan gör - du kan lugnt slappna av med att jag är insatt. Hans "barbari" har ingenting med hans återtagande av makten att göra dock, eller hur? Eller vad exakt tror du presidenter vanligtvis gör när det varit ett försök till en kupp, lägger ner och går hem?
Men va? Nu dyker det upp nyheter med bilder och filmer på hur militären blir spottade, sparkad på och misshandlad för att sedan få halsarna uppspärrade. Är inte det Barbari!? Fyfan hoppas att erdogan avrättas.

Men va? Nu dyker det upp nyheter med bilder och filmer på hur militären blir spottade, sparkad på och misshandlad för att sedan få halsarna uppspärrade. Är inte det Barbari!? Fyfan hoppas att erdogan avrättas.
Men läser du ens vad jag skriver? Jag skriver att barbariet har ingenting med att vilja återta kontrollen av landet att göra. Vilket DU skrev.

Däremot har det ju direkt att göra med HUR han väljer att återta kontrollen, vilket ju är nåt annat.

Sluta förvräng det jag skriver, sånt jävla trams.

Gud jag såg inte ens sista meningen, trodde det stod "avsätts".

@Sporthorse Avrättningar är väl barbariskt om något?
Du behöver inte läxa upp mig.
Du förstår väl att jag knappast är för avrättningar på allvar? Men så ledsen och upprörd som jag känner mig efter all skit jag sett erdogan göra så känner jag att honom hade det inte varit synd om.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud