Kupp(försök?) av militären i Turkiet

@Sporthorse Om du skriver att du hoppas på en avrättning så tolkar jag det som att du är för en avrättning. Är du inte det så är det en rätt konstig sak att skriva.

Inte en enda turk jag känner sitter och hoppas på avrättningar just nu faktiskt. Och de om några är emotionellt investerade.

Men det är väl självklart att en president försöker återta kontrollen när militären försöker avsätta honom? Vad hade du tänkt, skulle han säga Jaja, då hoppar jag väl av då om killarna inte gillar mig.
Precis så var det 1997 i Turkiet, även militärens kupper i Turkiet innan verkar ha varit av "bra" skäl och det har snabbt blivit nyval (förutom det på 80-talet, då hade militären makten i 3 år)

Undrar om Stefan Löfven skulle förstå att det är militärkupp om några rekryter tar över Rosenbad och de tar våra tre pansarvagnar i Stockholmsregionen dit. Det skulle nog ta lång tid för medierna att förstå vad som hände.

Tack för att vi lever i ett sådant land, där demokrati och individuell frihet är så självklart att militärkupp inte ens finns på kartan. Det är inte konstigt att landet Sverige är något många vill komma till och delta i.

Undrar om Stefan Löfven skulle förstå att det är militärkupp om några rekryter tar över Rosenbad och de tar våra tre pansarvagnar i Stockholmsregionen dit. Det skulle nog ta lång tid för medierna att förstå vad som hände.

Tack för att vi lever i ett sådant land, där demokrati och individuell frihet är så självklart att militärkupp inte ens finns på kartan. Det är inte konstigt att landet Sverige är något många vill komma till och delta i.
:rofl:

@Sporthorse Om du skriver att du hoppas på en avrättning så tolkar jag det som att du är för en avrättning. Är du inte det så är det en rätt konstig sak att skriva.

Inte en enda turk jag känner sitter och hoppas på avrättningar just nu faktiskt. Och de om några är emotionellt investerade.
Enligt aftonbladet (alltså osäker källa) så säger man såhär "Demonstranter skanderar krav på dödsstraff mot kuppmakarna. Premiärminister Yıldırıms svar "budskapet har gått fram""

Så jag vet i tusan, även om jag tänkte som dig innan jag läste det.

Min bekant (född i Turkiet, för stunden i Turkiet) skrev efter att jag frågat hen om hen är okej att upproret är "en teater regisserad av kabinettet". Jag har rätt svårt att inte tänka samma tanke. Det är ju trots allt väldigt, väldigt sceniskt, allting (folket som stormar gatorna, kroppar invirade i turkiska flaggor, Erdogan som sveper in och "räddar" allt).

Enligt aftonbladet (alltså osäker källa) så säger man såhär "Demonstranter skanderar krav på dödsstraff mot kuppmakarna. Premiärminister Yıldırıms svar "budskapet har gått fram""

Nej nej alltså, jag sa bara hur de jag känner resonerar. Det förvånar mig inte att det finns människor som kräver blod nu även om det givetvis är riktigt sorgligt.

Får dock nämna att kvinnan i SVTs extrasändning (Bitte Hammargren?) säger att det är för många element för att kuppen ska vara stagead.

Det här är första gången jag kan minnas som jag inte genast tänkt att konspirationsteorier är just konspirationsteorier. Men det mest troliga är väl ändå att det var ett "äkta" kuppförsök.

Jag läste någonstans en teori om att det kan ha varit ett "äkta" men "känt" (av regeringen) kuppförsök, så att säga. Det är också ett alternativ som jag kan tänka mig. Kanske är det till och med så att det är ett helt äkta kuppförsök (om än ganska kasst utfört). Oavsett så spelar det ju Erdogan rakt i händerna.

Jag läste någonstans en teori om att det kan ha varit ett "äkta" men "känt" (av regeringen) kuppförsök, så att säga. Det är också ett alternativ som jag kan tänka mig. Kanske är det till och med så att det är ett helt äkta kuppförsök (om än ganska kasst utfört). Oavsett så spelar det ju Erdogan rakt i händerna.
Ja, det spelar i skrämmande grad Erdogan i händerna, och så vitt jag kan begripa är han rapp att utnyttja läget. Det hade väl vilken president/motsvarande som helst gjort, antagligen, men ändå. Just Erdogan unnar jag egentligen inte fler framgångar.

I början på förra seklet lyckades en liknande kupp. Men alltsedan dess har bara kupper där högsta militärledning spelat med lyckats.
Vad som var iögonfallande var, när man ser vilka generaler som fängslats, att de dels komm från hela turkiet geografisk och från alla vapengrenar.
Vad man nu spekulerar i. är att det var en Muslimsk rörelse ledd från en ledare sittande i ett annat land (USA) som försökte öppna för en religiös nytändning i ett hittills relativt sekulariserat Turkiet.

Min bekant (född i Turkiet, för stunden i Turkiet) skrev efter att jag frågat hen om hen är okej att upproret är "en teater regisserad av kabinettet". Jag har rätt svårt att inte tänka samma tanke. Det är ju trots allt väldigt, väldigt sceniskt, allting (folket som stormar gatorna, kroppar invirade i turkiska flaggor, Erdogan som sveper in och "räddar" allt).

Japp, det är många turkar som tror att detta är iscensatt av Erdogan själv för att få ännu mer makt och kunna bli än mer diktatorisk. Annars är det ju väldigt passande t ex att det händer när han är bortrest :idea::cautious:
Själv blev jag övertygad om det hela när det började pratas om dödsstraff igen. Passande att införa det och hänvisa till att det är för att förhindra kupper i framtiden men rätt som det är så lär väl alla oliktänkande omfattas...

Japp, det är många turkar som tror att detta är iscensatt av Erdogan själv för att få ännu mer makt och kunna bli än mer diktatorisk. Annars är det ju väldigt passande t ex att det händer när han är bortrest :idea::cautious:
Själv blev jag övertygad om det hela när det började pratas om dödsstraff igen. Passande att införa det och hänvisa till att det är för att förhindra kupper i framtiden men rätt som det är så lär väl alla oliktänkande omfattas...
Jag tror att det är lite för tidigt att vara övertygad.

Det ser inte alls bra ut för Turkiet och har inte gjort på ett tag, men att redan låta sig övertygas om att det här iscensattes av Erdogan, kan bara vara förhastat. Jag menar, det är förhastat att låta sig övertygas redan nu, även om det senare visar sig stämma.

Jag tror att det är lite för tidigt att vara övertygad.

Det ser inte alls bra ut för Turkiet och har inte gjort på ett tag, men att redan låta sig övertygas om att det här iscensattes av Erdogan, kan bara vara förhastat. Jag menar, det är förhastat att låta sig övertygas redan nu, även om det senare visar sig stämman

Ok då, det var kanske lite fel ordval, det håller jag med om. Jag omformulerar mig till att jag tycker att det finns omständigheter som pekar åt att det är Erdogan själv som iscensatt kuppförsöket :)

Jag får upp så många fruktansvärda bilder på Facebook som enligt uppgift föreställer vad man gjort med en del soldater inblandade i kuppen.

Hemska värld.

Läste nyss på BBC world:
Turkey is continuing to arrest dozens of soldiers, including high-ranking officers, for their alleged roles in Friday's failed coup.

A brigade commander and more than 50 soldiers were detained in the western province of Denizli early on Sunday, Turkish media report.

So far, more than 3,000 soldiers have been detained and some 2,700 judges have been sacked.

At least 265 people were killed in clashes as the coup failed.

Inte det minsta osäker källa, skulle jag säga. Det var ju en tweet som låg i deras liverapportering, klickade man på den kom man till twitter där man såg att skribenten är en svensk journalist som bor i Istanbul. Han öste på med bra rapporter igår, såvitt jag såg. Ska man misstro en källa är det honom man inte ska lita på fast jag ser ingen anledning till det. Han verkade t o m kunna turkiska så man kan nog lita på att han talade sanning om vad de skanderade.

Jag får upp så många fruktansvärda bilder på Facebook som enligt uppgift föreställer vad man gjort med en del soldater inblandade i kuppen.

Hemska värld.
Välkommen till verkligheten! Vad hade du väntat dig av regimen?

En normal demokratiskt vald ledare hade inte agerat som erdogan gjort (du frågade vad han borde ha gjort i ett tidigare inlägg) och inte fan är det att avrätta folk som är starkt kritiska till hans kassa ledarskap och det skulle aldrig öht gått så långt om han var normalt funtad i skallen.
Oftast så blir det nyval efter en lyckad kupp och i sällsynta fall så blir landet en militärdiktatur, Thailand tex.

Turkiet har en historia av tidigare lyckade militärkuppar som lett till nyval.

För mig som följt Turkiet och erdogan ett bra tag så kak jag säga att erdogan och regimen inte skiljer sig mkt från tex is.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar