Jag vet inte om jag håller med där alls. Folk är runt 14, kan inte se att det skadar att få veta mer om den religion som präglat Sverige i många år. Att diskutera etik och tro en gång i veckan under en termin när man gränsar till vuxen.
Jag trodde inte när jag var 14 men var inte 100 på det egentligen, utan tänkte att man kanske blir religiös som gammal (vanligt tema i böcker) och att det är värt att undersöka saker innan man bestämmer sig. Så jag är konfirmerad. Dessutom är religion, etik och moral intressanta diskussionsämnen. (vår präst var uråldrig och sov mest dock, det var diakonen som höll i diskussionerna). Jag ångrar mig inte, intressant att hämta upp minnen och information från det tex om man läser en bok el dyl. Jag verkar inte kunna förmå mig till att tro på någon gud (eller spöken, eller oknytt, magi, stenar, leylinjer eller någonting sådant alls)
Kan se mycket vackert med kyrkan och ser ceremonier i olika skeenden i livet som något trevligt (liksom årets olika firanden som jul och midsommar (som jag inte betraktar som kristna firanden någondera). Men har extremt svårt för mycket annat och är inte medlem utan har gått ur och inte döpt barn och inte gift mig i kyrkan och läser aldrig trosbekännelsen (det är bara den jag undviker eftersom jag inte vill ljuga) om jag är i kyrkan, men sjunger psalmer.
Kort sagt tycker jag att man inte ska vara moralisk åt någondera hållet. Varken åt personer som väljer att inte konfirmera sig, eller när det gäller personer som väljer att konfirmera sig trots att de inte tror. Det är en ceremoni de kanske vill vara med om, en övergång i livet. Eller bara en upplevelse eller en chans att diskutera.
Har inte upplevt att "dagens ungdom" verkar speciellt presentfokuserade, men det kanske de är. Dock pärlhalsband eller moppe kanske de hade fått ändå om föräldrarna tyckte de behövde.