Absolut så kan man se det. Samtidigt tänker jag att det är att se på religionen på ett mer allvarligt sätt än många gör. Nästan som om gudar faktiskt brukade hämnas om man inte levde gudfruktigt efter att ha blivit döpt. Vilket jag finner osannolikt eftersom jag inte tror på någon gud.
Föräldrar väljer ju en hel del olika saker för sina barn och dop kan ju få vara en av de sakerna, precis som konfirmation kan få vara något en 14 åring väljer eller inte väljer som en "rite of passage". Det är ju så att om man sedan framöver tror eller inte tror går det utmärkt att ta sig ur eller ta till sig.
Annars blir det på sätt och vis att särskilja kristendomen från annan religion och kultur, så som bättre eller sämre? bara mer speciell? Eftersom vi inte gärna kan förbjuda andra typer av riter för små barn i andra religionsyttringar (om det inte bedöms att det skadar barnet såklart). Till exempel förbjuda Navajo att ha riter då en flicka får mens eller förbjuda buddistmunkar att välsigna ett barn. Och även självklart förbjuda humanisternas ceremonier med barn och asatroendes.
Om man vill att religion ska vara ljummen och lagom är det bäst att hantera den som något ljummet och inte så kritiskt. Annars göder man ju fanatism och det är ju till skillnad från lite normal tro farligt.
Jag känner väl mest att religioner ställer till en massa skit. Framför allt lär de människor att tro blint och inte ifrågasätta. Och det är otroligt farligt!! Sen är religioner i mina ögon bara bra på en sak: att skapa ett vi och ett dem. Där de är annorlunda, konstiga och kommer hamna i helvetet (eller motsvarande) för att de tror på fel religion.
Jag diskuterar inte en specifik religioner. Utan konceptet religion som fenomen.
Jag tycker t.ex. att alla religioner borde tas ifrån sina juridiska rätt att förätta vigslar. De kan ha den ceremoniella biten men den juridiska ska staten ha hand om. Religion och juridik får aldrig ha med varandra att göra. Lika lite som stat och religion.