Konfirmation.

*Knapplån!
Det är väl lite det sistnämnda Svenska Kyrkan gärna gör när de försöker locka ungdomen till konfirmationerna känner jag -och det funkar till viss del. Inte så att tonåringarna blir troende, men de konfirmerar sig i alla fall, för presenter (och nu tydligen resor utomlands?! Det fanns inte när jag var ung! 😅 ). Jag tycker vi gärna kritiserar till exempel Jehovas för deras missionerande, men missar att andra religioner gör samma sak, bara mindre öppet.

Nu är ju faktiskt kristendomen en missionerande religion till skillnad från tex judendomen och islam. Dvs det är inte alls märkligt att Svenska kyrkan missionerar, om än "light" jämfört med tex Jehovas.

Internationellt har den frångått omvändelse och är mer inriktad på humanitär hjälp och mänskliga rättigheter. Historiskt sett har den dock bedrivit omvändelseverksamhet.

Edit: Sedan är det inte omvändelsemission att uppmuntra någon som är döpt att konfirmera sig... då är en ju redan medlem i kyrkan.

Inte troende och inte konfirmerad. Min mormor ville betala kombinerat ridläger och konfirmationsundevisning för mig men jag sa nej tack. Kan absolut förstå min mormor också hon var djupt troende och både hennes pappa och bror var präst så för henne var tron en självklar del av livet och inget jag höll emot henne. Jag tror det var genuint svårt för henne att förstå hur någon inte kunde vara troende. Men hon respekterade mitt val och vi kunde mötas i det så det var fint.

Nu är ju faktiskt kristendomen en missionerande religion till skillnad från tex judendomen och islam. Dvs det är inte alls märkligt att Svenska kyrkan missionerar, om än "light" jämfört med tex Jehovas.

Internationellt har den frångått omvändelse och är mer inriktad på humanitär hjälp och mänskliga rättigheter. Historiskt sett har den dock bedrivit omvändelseverksamhet.

Edit: Sedan är det inte omvändelsemission att uppmuntra någon som är döpt att konfirmera sig... då är en ju redan medlem i kyrkan.
Jag tycker inte att det är direkt märkligt, men jag tycker att det är fel. Vill en vara religiös och tro är det fine by me, men lämna folk ifred. Vi vet väl bättre än att missionera och försöka omvända folk det här århundradet vill jag hoppas. :) Svenska kyrkan har ju redan valt och plockat godbitar ur religionen, då kan de gott välja bort den biten med.

Jag tror det var var/är väldigt många ungdomar som är helt omedvetna om att de är medlemmar i kyrkan via dopet, som de inte hade möjlighet att avsäga sig från början.

Jag tycker inte att det är direkt märkligt, men jag tycker att det är fel. Vill en vara religiös och tro är det fine by me, men lämna folk ifred. Vi vet väl bättre än att missionera och försöka omvända folk det här århundradet vill jag hoppas. :) Svenska kyrkan har ju redan valt och plockat godbitar ur religionen, då kan de gott välja bort den biten med.

Jag tror det var var/är väldigt många ungdomar som är helt omedvetna om att de är medlemmar i kyrkan via dopet, som de inte hade möjlighet att avsäga sig från början.

Fast jag tycker inte kyrkan kan lastas för bristande kunskap. Faktum kvarstår, är du döpt räknas du som kristen och är medlem av Svenska kyrkan. Det är ingen mission eller omvändelse när de uppmuntrar till konfirmation.

Jag börjar känna att rent allmänt att det finns väldigt dålig kunskap om hur kyrkan fungerar och har utvecklats. Jag är som sagt inte troende kristen men Svenska kyrkan är ett samfund jag faktiskt inte har större problem med.

Vad menar du med "plocka godbitar ur religionen"?

Edit: Ett av mina tidigare sommarprojekt var förkovring i kyrkohistoria... det har hänt mycket på 2000 år!

Fast jag tycker inte kyrkan kan lastas för bristande kunskap. Faktum kvarstår, är du döpt räknas du som kristen och är medlem av Svenska kyrkan. Det är ingen mission eller omvändelse när de uppmuntrar till konfirmation.

Jag börjar känna att rent allmänt att det finns väldigt dålig kunskap om hur kyrkan fungerar och har utvecklats. Jag är som sagt inte troende kristen men Svenska kyrkan är ett samfund jag faktiskt inte har större problem med.

Vad menar du med "plocka godbitar ur religionen"?

Edit: Ett av mina tidigare sommarprojekt var förkovring i kyrkohistoria... det har hänt mycket på 2000 år!
Njaej, men det kan ju inte de stackars ongarna som döps in i kyrkan i parti och minut heller tycker jag. Jag blev själv helt häpen när jag insåg att jag var medlem i kyrkan och gick ur omedelbums! Kanske är det föräldrarna som bör upplysas om vad de pysslar med. Jag tycker ju fortfarande det är rätt uppåt väggarna när en präst ringer upp en tonåring som inte haft samröre med kyrkan (utöver dopet då) för att försöka övertala barnet att konfirmera sig.

Jag erkänner helt klart att jag har dålig koll på svenska kyrkan, det har aldrig varit ett intresseområde för mig... men jag känner lätt obehag över det mesta som har med Gudstro att göra. Mina åsikter är helt klart färgade av det.

Att helt enkelt slopa Gamla Testamentet med alla grymheter för att det inte passar i nytänket, men ändå hävda bibeln som sin huvudbok är en början av att plocka godbitar tycker jag. :D

Njaej, men det kan ju inte de stackars ongarna som döps in i kyrkan i parti och minut heller tycker jag. Jag blev själv helt häpen när jag insåg att jag var medlem i kyrkan och gick ur omedelbums! Kanske är det föräldrarna som bör upplysas om vad de pysslar med. Jag tycker ju fortfarande det är rätt uppåt väggarna när en präst ringer upp en tonåring som inte haft samröre med kyrkan (utöver dopet då) för att försöka övertala barnet att konfirmera sig.

Jag erkänner helt klart att jag har dålig koll på svenska kyrkan, det har aldrig varit ett intresseområde för mig... men jag känner lätt obehag över det mesta som har med Gudstro att göra. Mina åsikter är helt klart färgade av det.

Att helt enkelt slopa Gamla Testamentet med alla grymheter för att det inte passar i nytänket, men ändå hävda bibeln som sin huvudbok är en början av att plocka godbitar tycker jag. :D
Det är ju nya testamentet som är den stora grejen i kristendomen. Så halvt om halvt slopa Gamla testamentet gjorde ju typ Jesus, det är ju det som är kristendomen. Så alla församlingar mer eller mindre borde/har sin tyngdpunkt i nya testamentet. Det är bara så att vissa grupper rotar fram det gamla igen då och då när de vill vara orimliga.

Sedan har ju nya också kanske sina små egenheter minst sagt men ju fler godbitar en religion plockar och lämnar mindre bra bitar bakom sig desto bättre tycker jag. (speciellt som varande kvinna..)

https://www.svenskakyrkan.se/kristentro/gamla-testamentet
Jesus och hans första efterföljare var judar. I sin Bibel – det vi kallar Gamla testamentet – läste de om sitt folks historia och gudsrelation sedan alltings ursprung och om Guds löften för framtiden. Här fanns löften om att Gud fortsatt skulle hålla sitt förbund och älska världen, sända en profet och ställa världen till rätta, 5 Mosebok 18:15, Jesaja 35. De första kristna församlingarna uppfattade att många gammaltestamentliga texter gav förståelse och djup åt händelser i Jesus liv och i den första kyrkan.

Jag börjar nog nära frångå min åsikt att skolan gav en religionsundervisning värd att luta sig mot :D
Känner att den där grejen med dop och medlemskap kunde de kläckt ur sig i alla fall om ungdomar inte har en aning om det.

(Sedan som sagt, det finns säkert någon annan som har mycket bättre koll på det här och kan rätta mig.)

Senast ändrad:

Och jag håller inte med dig där. Att vara bokstavstroende i Svenska kyrkan är nog tämligen ovanligt och inget jag stött på i min församling iaf. I högkyrkliga kretsar i tex U-a kan det säkert vara annorlunda. Tolkningen av Bibeln har utvecklats genom århundradena och vifta med Gamla testamentet känns lite förlegat. Som utomstående känner jag att det främst är Nya testamentet som är centralt i Svenska kyrkan.

Sedan tycker jag också att även kyrkan måste få ha rätt att utvecklas. Vi lastar ju inte dagens tyskar för nazisternas dåd så då känns det lite barockt att dra upp tex korstågen vad gäller dagens kyrka. Vi ska också komma ihåg att många av de rättfärdiga i Yad Vashem var djupt troende kristna som ansåg det vara sin plikt i Kristus att rädda judar. Kyrkan och religion är inte bara av ondo, precis som alla andra företeelser.

Och som sagt, att föräldrarna är okunniga anser jag inte en kan lasta kyrkan för. De föräldrarna har nog missat vad en kyrklig vigsel innebär också...

Det är ju nya testamentet som är den stora grejen i kristendomen. Så halvt om halvt slopa Gamla testamentet gjorde ju typ Jesus, det är ju det som är kristendomen. Så alla församlingar mer eller mindre borde/har sin tyngdpunkt i nya testamentet. Det är bara så att vissa grupper rotar fram det igen då och då när de vill vara orimliga.

Sedan har ju nya också kanske sina små egenheter minst sagt men ju fler godbitar en religion plockar och lämnar mindre bra bitar bakom sig desto bättre tycker jag. (speciellt som varande kvinna..)

https://www.svenskakyrkan.se/kristentro/gamla-testamentet

Jag börjar nog nära frångå min åsikt att skolan gav en religionsundervisning värd att luta sig mot :D
Känner att den där grejen med dop och medlemskap kunde de kläckt ur sig i alla fall om ungdomar inte har en aning om det.
Det vet jag, men det där att halvt om halvt slopa saker när det inte passar, men samtidigt halvt om halvt behålla värderingarna är rätt hycklande. "Japp, vi tror att alla de där gräsliga sakerna hände, men skitsamma, Gud sa ju att allt är bra nu så vi gillar honom ändå. Du är till och med lite okej om du är gay. Puss och kram! <3 " :p

Och jag håller inte med dig där. Att vara bokstavstroende i Svenska kyrkan är nog tämligen ovanligt och inget jag stött på i min församling iaf. I högkyrkliga kretsar i tex U-a kan det säkert vara annorlunda. Tolkningen av Bibeln har utvecklats genom århundradena och vifta med Gamla testamentet känns lite förlegat. Som utomstående känner jag att det främst är Nya testamentet som är centralt i Svenska kyrkan.

Sedan tycker jag också att även kyrkan måste få ha rätt att utvecklas. Vi lastar ju inte dagens tyskar för nazisternas dåd så då känns det lite barockt att dra upp tex korstågen vad gäller dagens kyrka. Vi ska också komma ihåg att många av de rättfärdiga i Yad Vashem var djupt troende kristna som ansåg det vara sin plikt i Kristus att rädda judar. Kyrkan och religion är inte bara av ondo, precis som alla andra företeelser.

Och som sagt, att föräldrarna är okunniga anser jag inte en kan lasta kyrkan för. De föräldrarna har nog missat vad en kyrklig vigsel innebär också...
Bokstavstroende behöver man inte vara, men någonstans i allt det där citerar de fortfarande samma gamla bok med samma gamla värderingar. Jag är helt medveten om att det är Nya testementet som ligger som grund i tron, men även det är ju problematiskt på många vis med synder och himmel och helvete och fan och hans moster. I min bok finns det väldigt lite som är gott i det kyrkliga.
Den välgörenhet de pysslar med hade gjort sig bättre i oberoende, neutrala händer tycker jag. Jag ser ingenting de gör för samället som inte hade kunnat göras av någon annan.

Sedan är kyrkor och kyrkogårdar väldigt vackra, men det hör inte riktigt hit.

Senast ändrad:
Det vet jag, men det där att halvt om halvt slopa saker när det inte passar, men samtidigt halvt om halvt behålla värderingarna är rätt hycklande. "Japp, vi tror att alla de där gräsliga sakerna hände, men skitsamma, Gud sa ju att allt är bra nu så vi gillar honom ändå. Du är till och med lite okej om du är gay. Puss och kram! :heart " :p

Fast det där tycker jag är lite föraktfullt mot kristna. Den kristna religionen har utvecklats och det är inte en fråga om att välja bort saker utan tolka vad Bibeln säger, något som är organiskt och pågående.

Jag känner massa människor som konfirmerat sig, dock inte en enda som gjort det för sin tro utan endast för presenterna och för att det skulle göras. Jag är inte konfirmerad.

• Gilla
Reactions: Sel
Kan du ge något konkret exempel från idag?
Ta bara trosbekännelsen, eftersom vi är i en tråd om konfirmation:
"Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den Helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda."
Där sitter de och dömer vem som ska in i himlen och leva lycklig för evigt och vilka som ska åka ned till helvetet och plågas.

Ta bara trosbekännelsen, eftersom vi är i en tråd om konfirmation:
"Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den Helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda."
Där sitter de och dömer vem som ska in i himlen och leva lycklig för evigt och vilka som ska åka ned till helvetet och plågas.

Du glömde sista delen som är tämligen central:

"Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv."

Dvs det går också att få förlåtelse för sina synder och mycket av det som Bibeln ser som synd är saker som vi i det sekulära samhället inte tolererar heller.

Teologi är inte enkelt och personligen har jag bara skrapat på ytan av det. Men det är vanskligt att döma vilken företeelse som helst utan djupare kunskap.

Edit: Jag är ju stenålders av mig så jag har inte läst mycket om den nyare kyrkan. Jag fastnade mer kring den stora schismen 1054 när kyrkan delades i den romersk-katolska och den östortodoxa kyrkan :laugh: Då kunde vi verkligen snacka om ilska a la GT mellan påven och patriarken :D

Senast ändrad:
Jag är konfirmerad och gjorde det inte för presenterna utan för att jag ville veta mer om själva tron. Sen kanske jag inte är troende rakt upp och ner, men jag värnar om att tillhöra kristendomen, jag vill tillhöra den och jag är en stolt medlem av Svenska kyrkan. Jag har själv sett på nära håll hur fint deras själavård fungerar. Bl a när min mamma var döende. Hon tyckte inte alls om det kyrkliga och hade absolut ingen tro, men hjälp att möta döden - det fick hon utav prästen- som accepterade fullt ut att hon inte hade någon tro.

Kyrkan hjälper även människor ekonomiskt som inte får hjälp av samhället (de som står utanför)

Vi hade ett kyrkligt bröllop, men hemma i trädgården, med bara närmaste familj, en präst som vigde oss när vi gifte oss och jag tycker det var så fint. Han pratade inte en massa religiöst som jag uppfattade det utan mer om kärlek.

Störst av allt är kärleken :heart :heart.

Det vet jag, men det där att halvt om halvt slopa saker när det inte passar, men samtidigt halvt om halvt behålla värderingarna är rätt hycklande. "Japp, vi tror att alla de där gräsliga sakerna hände, men skitsamma, Gud sa ju att allt är bra nu så vi gillar honom ändå. Du är till och med lite okej om du är gay. Puss och kram! :heart " :p
Alltså jag tycker det är mycket som är knasigt i kristendomen och i många religioner men just de där bitarna med att skippa gamla och nyare fördomar och regler är ju en av de mer förlåtande om man säger så. Mycket misogyni och hat har ju lagts till genom åren, så ta bort sådant är väl bara brilliant, speciellt om man är gay och kristen är det väldigt bra.

Till och med helvetet ska ju vara något slags senare tillägg, står tydligen inget om något helvete i Bibeln sägs det.

Tror inte det, tror bokstavstroende håller sig i frikyrkor och i USA.

Uppsala är mer, prästen sladdar in framför Domkyrkan på motorcykel och tar av sig läderstället innan hon viger brudarna i brudparet.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 396
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2