Konfirmation.

Jag är född -73.
Bodde på landetlandet upp till 10 års ålder.

På gården mitt över vägen spenderade jag rätt mycket tid och dottern där höll i söndagsskola. Jag tyckte det verkade kul med allt pyssel och ritande så mina föräldrar lät mig vara med. När det gick över till att handla om bibeln tyckte jag inte det var kul längre och slutade.

Mina föräldrar har aldrig försökt påverka åt något håll och min fem år äldre bror är konfirmerad. För mig var det aldrig aktuellt. Några i min klass blev förfärade, men det blev de över en hel del av mina val.
När andra insåg att man faktiskt kunde låta bli var det fler i klassen som avstod, men inte mer än totalt 4-5st av 24 elever.

Eftersom jag ibland följde mina kompisar till deras sammankomster bad prästen mig en dag komma in och bara få en inblick i vad det innebar. Jag gjorde det. Vi pratade en del om varför man konfirmerar sig och jag menade att det för mig skulle kännas falskt. Det fanns ingenting i religionen som lockade mig på det sättet. Prästen accepterade och så var det inte mer med det.

Jag är inte medlem i Svenska Kyrkan, men gynnar det de gör som är bra på andra sätt. Det går bra att skänka pengar till olika organisationer utan att vara medlem.

Jag har människor omkring mig som är djupt troende och för er som har svårt att koppla förnuft med religion rekommenderar jag att ni pratar med dessa människor om deras tro. Om ni visar ärligt intresse för era vänner, istället för att diskutera vem som har rätt eller fel, tror jag att ni kommer bli positivt överraskade. Förmodligen är deras syn på religion inte densamma som er.

Det hade varit sjukt kul om det visade sig att tomten är en verklig figur :D

Jag vet inte om jag håller med där alls. Folk är runt 14, kan inte se att det skadar att få veta mer om den religion som präglat Sverige i många år. Att diskutera etik och tro en gång i veckan under en termin när man gränsar till vuxen.
En vettig religionsundervisning i skolan räcker utmärkt för att få insikt om den religion som präglat Sverige. Man får dessutom lära sig om alla de andra stora religionerna och kan se skillnader och likheter.

För min del hej jag svårt för att förstå hur man kan tro på något när det(för varje vettig människa) krävs en ordentlig sållning. Det står så många fruktansvärda saker i t.ex. bibeln att jag tar för givet att INGEN troende i tråden tror på allt. Det jag har svårt att få ihop är hur man kan tro på något som står i en skrift som har så extremt många hemskheter i sig. Bl.a. helt fruktansvärda regler för vem som ska straffas hur och för vad! Jag förstår inte hur man kan vilja bli förknippade med det och dessutom påstå att religionen står för nåt gott.
Jag har förstått efter alla dina inlägg att du inte tycker att troende människor är vettiga eller förnuftiga. Du behöver inte upprepa det.

Tycker du att jag behöver stå till svars för att jag tror? Att jag måste förklara varför och hur jag tänker för dig? Jag har för mig att jag i ett tidigare inlägg, till dig om jag inte minns fel, skrev att jag inte ville ha en sådan diskussion, jag invände bara mot att vettiga och förnuftiga människor också kan tro, vilket jag tolkade ett inlägg som att det menades inte var möjligt.

En vettig religionsundervisning i skolan räcker utmärkt för att få insikt om den religion som präglat Sverige. Man får dessutom lära sig om alla de andra stora religionerna och kan se skillnader och likheter.
Absolut räcker det. Men du tycker inte att en 14 åring som vill konfirmera sig ska göra det?

Jag tänker lite som tanten. Alltså för MIG som är så ateistisk man kan blir känns all sorts religion som att tro på tomten. Jag överdriver inte här nu. Så om en I mina ögon väldigt snabbtänkt och intelligent person är tror på tomten, gud eller enhörningar har min hjärna jättesvårt att få ihop det.
Och jag har jättesvårt att förstå att man ens kan göra den jämförelsen och tänka så. Snacka om att inte kunna vara öppen för andra människors åsikter och tro. Jag har mött många smarta och intelligenta troende människor och samma med icketroende människor, det är liksom inte så att det inte går att vara smart och intelligent bara för att man har en tro.

Så enkelt det vore att sätta alla troende i facket "trög och ointelligent", då vet man vad man har att vänta sig liksom och råkar inte på någon smart och intelligent person och plötsligt några veckor in i bekantskapen inser "JÄVLAR tror du på Gud?! Då är du inte alls smart ju!".

Ja jag överdriver, men likväl som du har svårt att förstå hur intelligenta människor kan tro så har jag svårt att förstå varför det är så oerhört viktigt att ens förstå hur/varför en annan människa tror, något som så länge det är normalt, oftast inte påverkar icketroende människor. Varför? Kan man bara inte acceptera att man inte förstår allt? Att man inte har svar på allt? Jag förstår inte heller varför man måste dra in människor intelligens, tro och vetenskap är helt olika delar, som två sidor av ett mynt kanske, för mig.

Absolut räcker det. Men du tycker inte att en 14 åring som vill konfirmera sig ska göra det?
Jag tycker att om 14-åringen vill konfirmera sig så ska hen givetvis göra det. För att konfirmera sin tro.
Det jag vänder mig mot är att motivera konfirmation med att det inte skadar att få veta mer om den religion som präglat Sverige i många år, vilket indirekt kan tolkas som att de som inte konfirmerar sig inte heller får någon insyn i vad religionen innebär.

Jag tycker att om 14-åringen vill konfirmera sig så ska hen givetvis göra det. För att konfirmera sin tro.
Det jag vänder mig mot är att motivera konfirmation med att det inte skadar att få veta mer om den religion som präglat Sverige i många år, vilket indirekt kan tolkas som att de som inte konfirmerar sig inte heller får någon insyn i vad religionen innebär.
Ja det var verkligen inte det jag indirekt menade. Tycker svenska skolans religionsundervisning är ovanligt vettig.

Jag menade precis det jag skrev, att om en 14 åring vill konfirmera sig så kan hen väl göra det och om hen inte vill kan hen ju låta bli. Om nu 14 åringen verkligen är helt klar ateist och gör det av bara presentskäl är det kanske lite hycklande, men dessa skulle ju kunna vara svåra att skilja ur från dem som bara säger att de gör det för presenterna men egentligen kan ha mer komplicerade skäl som de inte orkar utveckla för varje person som frågar, tex vilja vara med om en ceremoni på gränsen till vuxenheten eller vilja diskutera etik eller vad som helst.

Jag är inte troende idag, men jag är konfirmerad och har inte gått ur Svenska Kyrkan. Konfirmerade mig gjorde jag nog dels av tradition men även för att jag då verkligen inte visste om jag trodde eller inte. Ville veta mer typ. Att jag inte gått ur kyrkan beror mest på att jag uppskattar kyrkans traditioner i många avseenden och vill kunna vara delaktig i dem utan att känna att jag "snyltar". Sedan är jag väl inte direkt atteist heller - snarare skeptiker. 😅

Och jag har jättesvårt att förstå att man ens kan göra den jämförelsen och tänka så. Snacka om att inte kunna vara öppen för andra människors åsikter och tro. Jag har mött många smarta och intelligenta troende människor och samma med icketroende människor, det är liksom inte så att det inte går att vara smart och intelligent bara för att man har en tro.

Så enkelt det vore att sätta alla troende i facket "trög och ointelligent", då vet man vad man har att vänta sig liksom och råkar inte på någon smart och intelligent person och plötsligt några veckor in i bekantskapen inser "JÄVLAR tror du på Gud?! Då är du inte alls smart ju!".

Ja jag överdriver, men likväl som du har svårt att förstå hur intelligenta människor kan tro så har jag svårt att förstå varför det är så oerhört viktigt att ens förstå hur/varför en annan människa tror, något som så länge det är normalt, oftast inte påverkar icketroende människor. Varför? Kan man bara inte acceptera att man inte förstår allt? Att man inte har svar på allt? Jag förstår inte heller varför man måste dra in människor intelligens, tro och vetenskap är helt olika delar, som två sidor av ett mynt kanske, för mig.
Men varför är du så arg? Vad menar du med att acceptera? Jag accepterar ju precis just det att man inte har svar på allt, och därför har jag svårt att se att det är en bra idé att lägga in ett svar som inte går att bevisa där istället för stt just acceptera. Det är ju exakt det jag upplever att (alla) troende gör, dvs inte acceptera att vi inte vet allt utan istället klistrar man in en förklaring på allt, helt utan bevis.

Och nej, jag har inte en enda gång kallat någon för trög eller dum. Tvärtom.

Jag har många vänner som är djupt troende, jobbar som präster eller liknande och jag vet ju att de är fina smarta människor. De fattar inte varför jag gör X och Y, jag fattar inte hur de kan tro på "tomten"

Men varför är du så arg? Vad menar du med att acceptera? Jag accepterar ju precis just det att man inte har svar på allt, och därför har jag svårt att se att det är en bra idé att lägga in ett svar som inte går att bevisa där istället för stt just acceptera. Det är ju exakt det jag upplever att (alla) troende gör, dvs inte acceptera att vi inte vet allt utan istället klistrar man in en förklaring på allt, helt utan bevis.

Och nej, jag har inte en enda gång kallat någon för trög eller dum. Tvärtom.

Jag har många vänner som är djupt troende, jobbar som präster eller liknande och jag vet ju att de är fina smarta människor. De fattar inte varför jag gör X och Y, jag fattar inte hur de kan tro på "tomten"
Jag är inte det minsta arg.

Nej du kallar inte någon trög eller dum, däremot har du svårt att se att snabbtänkta och intelligenta människor tror på Gud. Hur kan det ens vara något man behöver förstå eller vara svårt att förstå? Det förstår inte jag. För mig är det något som bara "är" liksom. Ett faktum. För jag ser det som att om du inte kan förstå hur snabbtänkta och intelligenta människor tror på Gud måste det betyda att om man tror på Gud kan man inte vara snabbtänkt (= trög) och intelligent. Så tolkar jag det.

Jag är inte det minsta arg.

Nej du kallar inte någon trög eller dum, däremot har du svårt att se att snabbtänkta och intelligenta människor tror på Gud. Hur kan det ens vara något man behöver förstå eller vara svårt att förstå? Det förstår inte jag. För mig är det något som bara "är" liksom. Ett faktum. För jag ser det som att om du inte kan förstå hur snabbtänkta och intelligenta människor tror på Gud måste det betyda att om man tror på Gud kan man inte vara snabbtänkt (= trög) och intelligent. Så tolkar jag det.
Och där tror jag du snubblar över en slutsats som är lika sann som nedanstående exempel (hämtat från filosofiundervisning när jag gick på gymnasiet)
"en sten kan inte flyga, mor kan inte flyga, alltså är mor en sten"

Av människor med djup tro har jag blivit ifrågasatt ett antal gånger med orden ”men nåt måste du tro på annars vore livet meningslöst”. Så avsaknad av förståelse för andra finns även där. De har tyckt att jag saknade vett och logik i det.

Mitt perspektiv är att mitt avsaknade behov av att fylla ut det jag inte vet med slutsatser baserade på stolliga historiska legender retar upp en del. Att man kan finna ro i att vare sig veta eller behöva göra sig föreställningar om det man inte kan veta. Att man kan finna en stor mening med livet utan tro på att det finns en högre makt som satt en ram och dikterar villkoren för oss i vårt universum.

Apropå vetenskap och tro så har jag mött två människor som drabbats av livskris modell grande när insikten om det man lärt sig som sanning i församlingen är vajsing-bajsing när kunskapen trillar in på universitetet. Ingen av dem har därmed tappat sin tro men den blev gravt förändrad för båda två. En av dem har ingen kontakt alls med sin församling idag .

Det är ganska hemskt att människor utsätts för illusoriska beskrivningar av verkligheten under sin barndom och ungdomstid som sedan blir livskriser. Så totalt onödigt.

Och där tror jag du snubblar över en slutsats som är lika sann som nedanstående exempel (hämtat från filosofiundervisning när jag gick på gymnasiet)
"en sten kan inte flyga, mor kan inte flyga, alltså är mor en sten"
Ja, man kan ju välja att se mina inlägg på det viset också om man vill.

Har bara läst första sidorna av tråden.
Jag är som de flesta andra i min släkt döpt och konfirmerad, för mig är det självklart. :)
Sålänge alla får göra som de vill är jag nöjd. Värsta jag vet är folk som försöker pracka på andra sin tro åt ena eller andra hållet.

Har bara läst första sidorna av tråden.
Jag är som de flesta andra i min släkt döpt och konfirmerad, för mig är det självklart. :)
Sålänge alla får göra som de vill är jag nöjd. Värsta jag vet är folk som försöker pracka på andra sin tro åt ena eller andra hållet.
*Knapplån!
Det är väl lite det sistnämnda Svenska Kyrkan gärna gör när de försöker locka ungdomen till konfirmationerna känner jag -och det funkar till viss del. Inte så att tonåringarna blir troende, men de konfirmerar sig i alla fall, för presenter (och nu tydligen resor utomlands?! Det fanns inte när jag var ung! 😅 ). Jag tycker vi gärna kritiserar till exempel Jehovas för deras missionerande, men missar att andra religioner gör samma sak, bara mindre öppet.

*Knapplån!
Det är väl lite det sistnämnda Svenska Kyrkan gärna gör när de försöker locka ungdomen till konfirmationerna känner jag -och det funkar till viss del. Inte så att tonåringarna blir troende, men de konfirmerar sig i alla fall, för presenter (och nu tydligen resor utomlands?! Det fanns inte när jag var ung! 😅 ). Jag tycker vi gärna kritiserar till exempel Jehovas för deras missionerande, men missar att andra religioner gör samma sak, bara mindre öppet.
Mina tonåringar är inte konfirmerade. Jag minns inga resor utomlands för mina söners del, men för dottern var det tal om en konfirmandresa till Auschwitz. På något vis har jag svårt att tycka att det är något man enbart kan kalla "nöje".

Inga av mina barn lockades till att konfirmeras. Prästen ringde inte osv. Inget jagande. Vi fick hem en broschyr om det. Det är ju inte heller kyrkan som lockar med presenterna, utan föräldrarna. Att locka med pengar och moppe, som jag hörde av mina söner att andra fick är totalt uteslutet för mig, när jag sa till sönerna att man inte konfirmerar sig för pengar och moppe, utan att man vanligtvis får lite smycken och har en släktbjudning med god mat eller liknande, så var det inte intressant. Det är ju andra föräldrar och släkter där som ger sina barn dyra presenter och pengar, precis som med allt annat i dag- ett påskägg när jag var barn var ett påskägg med lite godis i, i dag innehåller det kläder, spel till TVspel, biobiljetter, godis, böcker, själva spelet osv..... EN julkalender när jag var barn innehåll choklad eller en liten liten pryl, nu är det som en/flera stora dyra julklappar varje dag fram till jul. Inte heller detta är kyrkans fel.

Det finns säkert kyrkor och präster som beter sig trist och lockar och jagar konfirmander osv, men det är inte så man beter sig och inte ok alls och kanske ska man inte döma ut en hel religion för vad några gör. Även jag tycker att svenska kyrkan ska ha kritik när det är befogat, inte tal om annat.

Mina tonåringar är inte konfirmerade. Jag minns inga resor utomlands för mina söners del, men för dottern var det tal om en konfirmandresa till Auschwitz. På något vis har jag svårt att tycka att det är något man enbart kan kalla "nöje".

Inga av mina barn lockades till att konfirmeras. Prästen ringde inte osv. Inget jagande. Vi fick hem en broschyr om det. Det är ju inte heller kyrkan som lockar med presenterna, utan föräldrarna. Att locka med pengar och moppe, som jag hörde av mina söner att andra fick är totalt uteslutet för mig, när jag sa till sönerna att man inte konfirmerar sig för pengar och moppe, utan att man vanligtvis får lite smycken och har en släktbjudning med god mat eller liknande, så var det inte intressant. Det är ju andra föräldrar och släkter där som ger sina barn dyra presenter och pengar, precis som med allt annat i dag- ett påskägg när jag var barn var ett påskägg med lite godis i, i dag innehåller det kläder, spel till TVspel, biobiljetter, godis, böcker, själva spelet osv..... EN julkalender när jag var barn innehåll choklad eller en liten liten pryl, nu är det som en/flera stora dyra julklappar varje dag fram till jul. Inte heller detta är kyrkans fel.

Det finns säkert kyrkor och präster som beter sig trist och lockar och jagar konfirmander osv, men det är inte så man beter sig och inte ok alls och kanske ska man inte döma ut en hel religion för vad några gör. Även jag tycker att svenska kyrkan ska ha kritik när det är befogat, inte tal om annat.
Jag minns inte heller att några resor erbjöds i samband med konfirmationen när det var dags för min årskull, men det verkar ju väldigt vanligt senare än typ nittiotalet om man ser till tråden? Och det verkar vara nöjesresor. Rekryteringssamtalen verkar också hyfsat vanliga. Jag menar - vi är ju en mycket begränsad målgrupp här på forumet, så om tre av förtio varit med om att en präst aktivt sökt upp dem privat för att försöka övertala dem om att konfirmera sig, särskilt om de dessutom lockat med presenter eller andra positiva gåvor, tror jag inte att det är ovanligt.
Jättefult.
I stort tycker jag de flesta Bibelbaserade religioner är obehagliga, delvis för att jag inte är heterosexuell och därmed är hopplös och fördömd. ;) , men också på grund av att så mycket fokus ligger på synd och straff och tvång och hemska ting. Utöver att det är en tro över fakta, då, men det gäller ju alla religioner...

Jag minns inte heller att några resor erbjöds i samband med konfirmationen när det var dags för min årskull, men det verkar ju väldigt vanligt senare än typ nittiotalet om man ser till tråden? Och det verkar vara nöjesresor. Rekryteringssamtalen verkar också hyfsat vanliga. Jag menar - vi är ju en mycket begränsad målgrupp här på forumet, så om tre av förtio varit med om att en präst aktivt sökt upp dem privat för att försöka övertala dem om att konfirmera sig, särskilt om de dessutom lockat med presenter eller andra positiva gåvor, tror jag inte att det är ovanligt.
Jättefult.
I stort tycker jag de flesta Bibelbaserade religioner är obehagliga, delvis för att jag inte är heterosexuell och därmed är hopplös och fördömd. ;) , men också på grund av att så mycket fokus ligger på synd och straff och tvång och hemska ting. Utöver att det är en tro över fakta, då, men det gäller ju alla religioner...
Ja, här har några berättat att de uppringda av en präst och det är helt fel. Men att de blivit lockade med presenter och gåvor har jag tolkat att det är av andra, man får faktiskt inte det av kyrkan. Jo en Bibel och en psalmbok, men det kanske inte är det som lockar en 14 åring mest i den åldern.

Huruvida det är ovanligt eller ej, så många har inte skrivit i tråden, och det konfirmeras ungdomar varje år i varje pastorat i Sverige, så frågan är väl om det är så vanligt eller om det är ovanligt? Dårar finns ju överallt, även inom religioner. Inget är perfekt.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 396
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2