Svenska kyrkan är alltså som helhet rätt modern och tolkar inte boken helt enligt bokstav. Man är inte generellt en fara för medmänniskorna även det finns några stollar som skulle kunna vara det, som svenska kyrkan inte står bakom, förstås. Jag tycker att man i moderna dagens Sverige troende, medlem i svenska kyrkan verkar kunna förstå att vissa delar i Bibeln nog är rätt ordentligt förlegad och något man skippar liksom, vi har ju utvecklas under åren.
Men ändå tycker du, som ateist, att boken ska slängas och någon nisse ska skriva en ny som gäller från i dag?
Du har nog rätt i att du som utomstående nog inte riktigt har någon röst i frågan. Men för all del, jag hade förstått din ståndpunkt om Svenska kyrkan hade stått där med sin heliga Bibel och tutat i varenda människa de kom åt en massa otäcka och farliga saker och bidragit till rejält ökad psykisk och fysisk ohälsa. Fast det verkar ändå inte vara din uppfattning att de gör?
Jag har varit med på flera konfirmandlektioner, konfirmandläger X flera, dels som deltagare och sedan som ledare, jag har varit med i svenska kyrkans ungdomskör i 5 år, deltagit i flertalet gudstjänster och även musikaler osv och inte någon gång har jag känt att jag har blivit itutad en massa historisk vajsing bajsing som sanningar. Det är inte riktigt så det bedrivs i dag, man får tro hur mycket eller lite man vill, på vad man vill osv.