Jag har aldrig hort nagot liknande. Men jag VISSTE ju vad Mormors och Morfars varderingar var ... sa jag VALDE att dopa barnen som var fodda medan De levde for att det gav DEM en sadan lattnad. For mig betydde det inget eftersom jag ar ateist, inget annat an en trevlig sedvanja ... som jag avstod nar den tredje avkomman foddes och den aldre generationen inte langre levde.
Den tredje var dock mycket liten nar vi flyttade till Mellanostern och kunde inte lara sig om kristendom genom kyrkans barntimmar, sondagsskolan, eller liknande ... sa honom foreslog jag ett konfirmatons lager ... och forklarade exact varfor jag tyckte det var viktigt. Hur ska man kunna valja sjalv om man inte lar sig mer fran de som lever sitt liv med en kristen syn?
Just da, nar han akte till lagret, var sonen klart troende. Han kom fran lagret med mer fragor an han kom dit med ... sedan gick han pa katolsk skola ... och plotsligt upptackte han att ingen kunde svara pa hans fragor ... och han ar i dag en ateist.
Nar mina barn fragade vad jag trodde ... svarade jag att "vissa tror sa har och andra tror sa har".
Medan jag skrivit det har har jag skankt flera tacksamma tankar till mina foraldrar, sarskilt min pappa ... som ALDRIG svarade vad han tyckte pa fragor som religion och politik ...
Jag fick formanen att valja sjalv ... och kunskapen att ge mina barn samma gava.