Kinks och kinkshaming (utbruten från Konstiga saker på Wish)

Utan att ha lusläst precis alla sidor sen sist.

Det är en udda vändning när folk med kinks, en grupp som annars ofta brukar framhålla betydelsen av etiskt utövande, obekymrat börjar frångå några av sina egna etiska riktlinjer.

Beroendeställning har nämnts. Något annat är informerat samtycke som innebär att alla parter ska vara införstådda med både risker och sammanhang, det anses mest säkert och mest etiskt att göra på det viset, men det gäller tydligen inte här. Inte när det rör en part som man omöjligt kan få ett sådant samförstånd med eftersom det saknas kapacitet att kommunicera både risker och sammanhang. Då är flera beredda att ignorera det informerade samtycket, då är det inte längre en princip utan något valfritt. Hur viktigt var då det informerade samtycket till att börja med, har man förstått hela tanken bakom ett sådant koncept och bryr man sig alls, det väcker många frågor om vad värdegrunden är förankrad i egentligen, men kanske har folk här bara lägre krav än vad jag är van vid.

Ändå. Hur lättvindigt kan man börja plocka isär en värdegrund som man trots allt lagt en hel del energi på att försäkra andra om att man har, och för vad offrar man några av sina egna principer för etiskt kink och etiskt sex? Det är märkligt hur lite det där fria och informerade samtycket var värt plötsligt, det blir en bräcklig värdegrund om den inte bygger på något så enkelt som ett samförstånd mellan alla inblandade. Det är tråkigt att se hur den problematiken inte fångas upp här, men det speglar också några av mina möten med kink där man gärna använder sig av ord som samtycke men där det inte är ett genomarbetat och konsekvent tänk i allt man gör.
Jag tror inte att någon förespråkar djursex och samtycke är ett bra argument. Men då får nog samtycke gälla i allt vi gör med djuren som inte är medicinskt motiverat. Ställer du dig bakom en sådan lag?

Men alltså nej. Jag trodde att polletten hade trillat ner angående blottningen. Konstig form på dildos har med största sannolikhet inget med tidelag att göra. Det finns alltså lika lite sannolikhet för kriminellt beteende hos de människorna som hos mig.
Inte hos dig men hos blottaren precis som du påpekade.
Skillnaden mellan kinks och blottare är det som jag letade efter.
Där finns även skillnaden mellan kinks och pedofilen som drömmer om levande barn medan han sätter på bebisdockan.

Vill du införa licens och register på alla som äger en dildo som inte ser ut som en XL manspenis? Eller på alla som äger sexleksaker? Det är en hemskt otäck tanke.
Nej absolut inga register, det vore läskigt.
Men kanske någon sorts restriktioner för dömda pedofiler och djurplågare. Inom rättssystemet som del i att skydda omgivningen från ytterligare övergrepp.

Utan att ha lusläst precis alla sidor sen sist.

Det är en udda vändning när folk med kinks, en grupp som annars ofta brukar framhålla betydelsen av etiskt utövande, obekymrat börjar frångå några av sina egna etiska riktlinjer.

Beroendeställning har nämnts. Något annat är informerat samtycke som innebär att alla parter ska vara införstådda med både risker och sammanhang, det anses mest säkert och mest etiskt att göra på det viset, men det gäller tydligen inte här. Inte när det rör en part som man omöjligt kan få ett sådant samförstånd med eftersom det saknas kapacitet att kommunicera både risker och sammanhang. Då är flera beredda att ignorera det informerade samtycket, då är det inte längre en princip utan något valfritt. Hur viktigt var då det informerade samtycket till att börja med, har man förstått hela tanken bakom ett sådant koncept och bryr man sig alls, det väcker många frågor om vad värdegrunden är förankrad i egentligen, men kanske har folk här bara lägre krav än vad jag är van vid.

Ändå. Hur lättvindigt kan man börja plocka isär en värdegrund som man trots allt lagt en hel del energi på att försäkra andra om att man har, och för vad offrar man några av sina egna principer för etiskt kink och etiskt sex? Det är märkligt hur lite det där fria och informerade samtycket var värt plötsligt, det blir en bräcklig värdegrund om den inte bygger på något så enkelt som ett samförstånd mellan alla inblandade. Det är tråkigt att se hur den problematiken inte fångas upp här, men det speglar också några av mina möten med kink där man gärna använder sig av ord som samtycke men där det inte är ett genomarbetat och konsekvent tänk i allt man gör.

Du bör kanske läsa alla/flera. Mer än en ur det du benämner som grupp har påtalat att om inte informerat samtycke kan ges så faller det hela. Sen har andra personer som du benämner som samma grupp haft annan åsikt.

Men något homogent tyckande från en vidsträckt grupp (de med kinks) finns inte och syns inte i tråden.

Så bättre rikta sig mot individer istället för "grupp" i diskussionen

Även sex med barn och djur bygger väl på makt? Makt över någon underlägsen som inte kan försvara sig. Våldtäkt likaså. Jag har ofta funderat över vad det är i det mänskliga psyket som så ofta kopplar samman sex och makt/våld. Är det områden i hjärnan som nuddar vid varandra eller har de två företeelserna andra connections? Varför blir somliga sexuellt upphetsade av våld? Visuellt våld eller egenhändigt utfört våld? Det är en märklig sammankoppling, tycker jag, som inte ens borde vara biologiskt begriplig.
Det är biologiskt begripligt faktiskt men för en civiliserad hjärna är det långsökt.
På primitiva människors tid kan det ha varit en fördel att tvinga så många kvinnor som möjligt att bära deras barn. Bästa sättet att säkerställa det är ju att då ofta som möjligt se till att ha sex med alla man kommer åt. Därför kan det hända att en ”våldtäktsgen” nedärvts från begynnelsen. Det finns exempel inom djurvärlden på dominanta hanar som tvingar sig på honor också.
det finns ju fortfarande länder och kulturer i världen där en man anses inte kunna styra sig och det är ok om han hoppar på och våldtar en kvinna som gjort sig åtkomlig bara genom att fysiskt befinna sig på offentlig plats utan förkläde. Genom sådan sedvänja gynnas ju en vådtäktsmans gener för han kan lyckas göra flera kvinnor gravida förutom sin fru.

Det är biologiskt begripligt faktiskt men för en civiliserad hjärna är det långsökt.
På primitiva människors tid kan det ha varit en fördel att tvinga så många kvinnor som möjligt att bära deras barn. Bästa sättet att säkerställa det är ju att då ofta som möjligt se till att ha sex med alla man kommer åt. Därför kan det hända att en ”våldtäktsgen” nedärvts från begynnelsen. Det finns exempel inom djurvärlden på dominanta hanar som tvingar sig på honor också.
det finns ju fortfarande länder och kulturer i världen där en man anses inte kunna styra sig och det är ok om han hoppar på och våldtar en kvinna som gjort sig åtkomlig bara genom att fysiskt befinna sig på offentlig plats utan förkläde. Genom sådan sedvänja gynnas ju en vådtäktsmans gener för han kan lyckas göra flera kvinnor gravida förutom sin fru.
Har du någon som helst grund för det där eller är det bara fantasier?

Kåthet är en stark drift för många men våldtäkt handlar inte om att man är lite sugen.

Inte hos dig men hos blottaren precis som du påpekade.
Skillnaden mellan kinks och blottare är det som jag letade efter.
Där finns även skillnaden mellan kinks och pedofilen som drömmer om levande barn medan han sätter på bebisdockan.

Nej absolut inga register, det vore läskigt.
Men kanske någon sorts restriktioner för dömda pedofiler och djurplågare. Inom rättssystemet som del i att skydda omgivningen från ytterligare övergrepp.
Hur länge ska övervakningen pågå efter avtjänat straff?

Jag kan inte bemöta dockbebisen eftersom att det är så ovanligt att jag inte hört att det existerar förrän nu. Men kontentan är att ett till ytan likt beteende kan vara extremt olika. Det blir ju bisarrt att flagga folk som riskpersoner utifrån vad någon utomstående troe att de fantaserar om och tänder på.

Jag har flera gånger bemött det redan. Inklusive i inlägg direkt till dig. Men du har inte tagit upp diskussionen utan bara upprepat rädslan att det ska skapa pedofiler mm? Jag har bemött det med - men utan fortsättning på diskussionen.
Inte skapa pedofiler utan trigga igång dem som redan finns. Det kan ju hända att pedofilen börjar med fantasier, filmer osv och sedan vill göra saker själv och därför köper dockan och sedan när dockan intendent spännande längre går man vidare till barn. Bättre att inte dessa dockor funnits för det är bevisat att pedofiler stannar inte vid filmer och dockor. De vill tänja gränserna hela tiden och därför är det bättre om inte dockorna finns för det är bättre att inte bejaka de böjelserna.
det är samma med vanlig porr, gränserna flyttas hela tiden även där. En porrskådis för 40 år sedan hade nog chockats om den ombetts göra vad nutida filmer innehåller.

Inte skapa pedofiler utan trigga igång dem som redan finns. Det kan ju hända att pedofilen börjar med fantasier, filmer osv och sedan vill göra saker själv och därför köper dockan och sedan när dockan intendent spännande längre går man vidare till barn. Bättre att inte dessa dockor funnits för det är bevisat att pedofiler stannar inte vid filmer och dockor. De vill tänja gränserna hela tiden och därför är det bättre om inte dockorna finns för det är bättre att inte bejaka de böjelserna.
det är samma med vanlig porr, gränserna flyttas hela tiden även där. En porrskådis för 40 år sedan hade nog chockats om den ombetts göra vad nutida filmer innehåller.

Jag vet inte hur mycket du tittar på porr generellt, men vintagerullar är inte särskilt annorlunda från det du ser idag. Porr har aldrig varit särskilt 'oskyldigt' så att säga, det är väl en stor del av poängen.

Personligen tror jag inte att Någon sexleksak gör bu eller bä eller till eller från när det kommer till sexbrott - en människa som är så lagd att den kommer att begå övergrepp kommer att göra det oavsett, och det är, som många sagt, ett ämne Totalt frikopplat från allt som har med kinks att göra. Det är en felkoppling att på riktigt begå övergrepp, inte en läggning.

I brist på dockor hade de ändå tänjt gränserna utifrån ditt resonemang. Till vad?

Har du någon som helst grund för det där eller är det bara fantasier?

Kåthet är en stark drift för många men våldtäkt handlar inte om att man är lite sugen.
Det är inte fantasier nej. Det är biologiskt sant och det är helt logiskt om man tänker efter för inom alla arter finns en grundläggande drift att sprida sina gener. Det är det som driver evolutionen. Oftast går det till så att honan väljer och hanen uppvaktar men det finns exempel inom många arter på att i vissa fall försöker hanen tvinga sig på en ovillig hona.
Är du alltid lika spydig när du försöker argumentera? Du kan ju googla själv istället för att kalla fakta för fantasier.

https://gul.gu.se/public/pp/public_noticeboard_attachment/fetch?messageId=898315&fileId=21354598

Jag vet inte hur mycket du tittar på porr generellt, men vintagerullar är inte särskilt annorlunda från det du ser idag. Porr har aldrig varit särskilt 'oskyldigt' så att säga, det är väl en stor del av poängen.

Personligen tror jag inte att Någon sexleksak gör bu eller bä eller till eller från när det kommer till sexbrott - en människa som är så lagd att den kommer att begå övergrepp kommer att göra det oavsett, och det är, som många sagt, ett ämne Totalt frikopplat från allt som har med kinks att göra. Det är en felkoppling att på riktigt begå övergrepp, inte en läggning.
Jag tittar inte öht men jag har läst att saker som förekommer idag i varje film var helt okänt i de flesta filmer förutom De mest extrema för inte länge sedan. Jag har inte fördjupat mig i det men jag har också läst en artikel skriven av en gynekolog som berättade om det upptrappade sexuella våldet.
Vad har du för belägg som styrker att inget har ändrats?

I brist på dockor hade de ändå tänjt gränserna utifrån ditt resonemang. Till vad?
Jag tänker att dockorna kanske normaliserar och övar hjärnan på ett riktigt övergrepp. Lite som att man övar första hjälpen på en docka för att mentalt och fysiskt öva sig på en riktig räddning.
Pedofiler är svåra att stoppa och jag personligen tror inte något gott kommer ut av övningsdockor, det är bättre de får terapi för att acceptera att de inte får leva ut sina drifter.

Jag tänker att dockorna kanske normaliserar och övar hjärnan på ett riktigt övergrepp. Lite som att man övar första hjälpen på en docka för att mentalt och fysiskt öva sig på en riktig räddning.
Pedofiler är svåra att stoppa och jag personligen tror inte något gott kommer ut av övningsdockor, det är bättre de får terapi för att acceptera att de inte får leva ut sina drifter.

Det är din egen teori alltså?
Det finns ett stort antal pedofiler som inte agerat på sina drifter för de vet det är fel, och de vill inte skada ett barn. Tror du en docka skulle ändra dem?

Du svarade fö inte på min fråga

Nähäpp men det är inte du som styr diskussionen eller sätter reglerna för vad folk får tycka. Nu existerar de båda vämjeliga böjelserna och lika ok som du tycker det är att ha attrapper som för tankarna ditåt, LIKA OK är det att vi andra tycker att det är förkastligt med leksaker som för tankarna ditåt.
leksakerna innebär att folk fantiserar om sex med en hund och om du vill kalla det valp-lek så får du göra det men det är ju tydligen ändå en fråga om fantasier att ha sex med en hund om det innefattar en hunddildo.
Det andra du skrev om DDLG handlade ju faktiskt också om fantasier kring incest även om man förhoppningsvis inte realiserar några fantasier ditåt. Jag läste om vad det var och det stod ju att det handlar om att den ene låtsas vara dominant pappa och den andra ska vara lydig pappas flicka och pappan kan pyssla om sin flicka, bestraffa henne ”vilket kan skära i hjärtat att vara tvungen till” eller sätta på henne, citat ”Bang the hell out of her ”.
Du får tycka vad du vill men det får jag också. Jag tycker det är en äcklig kink när man fantiserar om att aga eller k****a sin dotter. Det finns tillräckligt av den varan i världen och du får gärna kalla det för skamning, för jag har ingen förståelse för en sådan kink.
Folk får gärna binda varandra eller annat de tycker är roligt men fantasier/rollspel om djursex eller incest tycker jag är osmakligt.
Du får såklart diskutera precis vad du vill men det vore ju klädsamt att inte sitta och idiotförklara mig för att du drar in nånting som jag upprepade gånger varit jävligt tydlig med att jag inte diskuterar.

Jag drog mig ur delar av diskussionen för att jag inte orkar banka huvudet i väggen mer men jag får dra mig ur helt och hållet istället, mitt tålamod räcker inte till för alla inskränkta fördomar i den här tråden.

Jag tittar inte öht men jag har läst att saker som förekommer idag i varje film var helt okänt i de flesta filmer förutom De mest extrema för inte länge sedan. Jag har inte fördjupat mig i det men jag har också läst en artikel skriven av en gynekolog som berättade om det upptrappade sexuella våldet.
Vad har du för belägg som styrker att inget har ändrats?

Det fetade är helt enkelt inte sant.
Jag säger inte att ingenting förändrats, men att tro att porr och sexindustrin inte levererat material som riktar sig till kinks och fantasier sedan en lång, lång tid tillbaka är att vara lite väl naiv.
Det man ser i vardaglig porr idag är för övrigt ingenting att chockeras över.

Enligt det tankesättet så fanns det inga eller mycket få pedofiler som agerade på sin drift innan filmens och dockans intågande. Nä köper inte det argumentet alls.

Enligt det tankesättet så fanns det inga eller mycket få pedofiler som agerade på sin drift innan filmens och dockans intågande. Nä köper inte det argumentet alls.
Nej jag skrev ju att de är svåra att stoppa. Men om en pedofil stoppas av att inte ha dockor så är det väl bra? Om det är så att det ökar av dockor tex menar jag. De tror ju att det ökar av filmer så då kanske det gör det av dockor också. Jag vet inte alltså, jag bara spekulerar i att om risken finns att dockor ökar angrepp på barn så borde man förbjuda dockorna. Om forskning visar att det är så alltså.

Det är din egen teori alltså?
Det finns ett stort antal pedofiler som inte agerat på sina drifter för de vet det är fel, och de vill inte skada ett barn. Tror du en docka skulle ändra dem?

Du svarade fö inte på min fråga
Vad var din fråga? Till vad de tänjer gränserna?
Det vet jag inte.
Ja det är min egen teori men jag antar att det är svårt att veta helt enkelt. Det kanske finns undersökningar i ämnet. Min spekulation är att OM dockor ökar angrepp på barn så borde de förbjudas men oavsett om det är så så kommer det nog aldrig att hända.

Jo absolut.
Men det måste ju hanteras på något vis.
Vapen får ju inte innehas av vem som helst.
Det kanske borde vara så med vissa dildos och sexdockor också?
Hur tänker du då rent praktiskt? Ska man räkna med att folk är ärliga om vad de fantiserar om när de använder sexleksaken? Förutom att det känns ganska oetiskt att kräva att folk ska berätta om sina tankar och fantasier för att få köpa en dildo (eller sexdocka) ... tankar och fantasier kan förändras. Plus att de som är pedofiler etc., kan ju lätt ljuga på svaren till de frågorna. Det skulle ju inte hjälpa något, till skillnad från vapenregister som polisen har tillgänglighet till. Och det skulle inte fungera att föra något register över folk som köper dildos och vad för fantasier de har då.

Plus så är jag rätt säker på att knivar är inte riktigt som vapen som skjutvapen. Jag menar, jag har ju köksknivar som lätt kan användas för att skada någon och ingen krävde något bevis från mig att jag inte skulle använda dem till det när jag köpte dem.

Tillägg: Är säkert andra eller tredje på bollen, ber om ursäkt.

Hur länge ska övervakningen pågå efter avtjänat straff?
Ja du, hur länge är personen farlig för sin omgivning?
Hur skall man hantera sådant?

Det där är ju ett problem med mycket inom rättssystemet.
En lika svår fråga att svara på som hur länge alkoholistens körkort skall vara indraget.

Mina känslor skriker "För alltid", men det är ju ohållbart.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 131
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
L
Hundträning Förlåt om dethär är en konstig fråga men jag började tänka på en sak och jag har försökt att hitta några svar men jag har inte hittat...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Som rubriken lyder. Har ni några konstiga/cringe saker ni säger till era hundar? Något som kanske låter märkligt för utomstående? :D...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar