Kinks och kinkshaming (utbruten från Konstiga saker på Wish)

Av tillgången på bebisdockor och barndockor för sexbruk.
Samt dildosar i form av små pojkpenisar eller hundpenisar.

Jag vill diskutera om det finns någon koppling mellan tillgången på dessa sexleksaker och övergrepp på barn och djur.

Jag har flera gånger bemött det redan. Inklusive i inlägg direkt till dig. Men du har inte tagit upp diskussionen utan bara upprepat rädslan att det ska skapa pedofiler mm? Jag har bemött det med - men utan fortsättning på diskussionen.

Motsvarande måste ju även finnas när det kommer till olika tillbehör av typen dildos och dockor.
Din jämförelse är verkligen bra.
Den visar precis vad jag vill komma till.
(Jag känner mig hörd!)

Vi kan väl byta ut det till människor som tänder på att ha sex med barn eller kaniner.
Varelser som definitivt tar skada och dessutom alldeles för vanligt. Kanske inte just kaniner, men små djur typ.
Jag har ingen egen erfarenhet av djurlika former eller barndockor så det kan jag inte uttala mig om. Men jag kan förklara varför jag inte vill blotta mig?

Jag har ingen egen erfarenhet av djurlika former eller barndockor så det kan jag inte uttala mig om. Men jag kan förklara varför jag inte vill blotta mig?
Och skillnaden mellan det och varför blottaren vill blotta sig.
Det var faktiskt alldeles lysande och mitt i prick vad jag letade efter.
Tack för din ansträngning.

Jag ger en sista kommentar innan jag checkar ut - vi har helt enkelt olika syn på saken kring tidelag.

Ett fall där förövaren kunde gripits och stoppats: Det togs upp mycket i trådar och nyheter för några år sedan, innan lagen kom till. En man hade en hund, en medelstor tik, som han förgrep sig på - och lät sina manliga bekanta förgripa sig på - mot betalning kanhända? Där fanns en film på ett av övergreppen - jag såg den inte själv men den beskrevs. Tiken försökte komma undan, men hölls fast och mannen utförde ett samlag med henne. Hon varken skrek eller högg men var tydligt obekväm, omän submissiv Man kunde inte gripa någon av männen, trots filmbevis, då man inte kunde bevisa att tiken plågades. Det märktes inte tydligt. Man hade dessutomn behövt låta veterinär undersöka tiken för att se om hon hade skador - men mycket lämpligt fanns tiken inte kvar. Mannen hade gjort sig av med den - hur och var fick ingen veta. Och han gick fri. Idag hade han inte kommit undan. Inte bekantingen heller. Och de andra som använde tiken i hans privata lilla djurbordell hade förlorat sin möjlighet att förgripa sig på henne.
Men då är det ju plågandet som är olagligt och det är helt irrelevant HUR. Vi har haft en användare på buke som har använt otillåtna redskap och plågat både sina egna och andras hundar. Detta blev också filmat men personen fick inte ens en varning vad jag vet. Jag tycker att det är minst lika hemskt och vill att en skärpt djurskyddslag skyddar även dessa hundar.

Du bör nog läsa mina andra inlägg med innan du blir allt för lycklig 😊 . Jag anser nämligen inte att lösningen är att förbjuda eller att specifika leksaker skapar förövare.
Det som jag verkligen gillade är att du förstår problematiken.
Jag har läst alla dina inlägg i tråden igen.
Och de ser verkligen annorlunda ut nu när jag förstår mer.
Det är ju något att vara glad för. Att förstå mer.
Jag blir också imponerad av ditt tålamod och din verkliga vilja att göra dig förstådd.
Jag kommer att ha nytta av vad jag har lärt mig i tråden både när jag skall ha med hyresgäster att göra och när jag skall hantera passagerna.

Jag hade en gång ett par där den ena hade den andra i koppel i form av en kedja. Det var helt klart farligt på en ganska så full buss. De kunde i händelse av en hastig inbromsning råka strypa både den kopplade och andra passagerare.
De gick med på att ta bort kopplet när jag lyckades med att få dem att förstå faran. Den kopplade var mycket aggressiv och ville absolut inte gå med på det. Sp jag vände mig till den som höll i kopplet och frågade om den verkligen ville riskera att strypa sin partner. Då togs kedjan bort.
Det finns många olika djur i vår herres hage.

Servant vågade inte säga oönskade saker till Master.
Servant kunde aldrig fatta beslut själv utan att fråga Master först.
Master skickade fram Servant till att ordna vad Master ville ha.
Det var helt fnattigt.
Aldrig igen säger jag bara.
När det inte märks så gör det ju inte det.
Men jag blev allergisk mot signaler om dylika förhållanden.

Alltså, förlåt men det låter inte helt olikt andra tecken på maktspel jag sett utan att det nåt nödvändigtvis nåt sex inblandat. Jag har sett exempel maktförhållande på dysfunktionella arbetsplatser med liknande upplägg, har stött på vissa par som troligen är definitionen av vanilj men där gumman ändå ska sopa vägen för gubben (ja, sett det hos flertalet äldre par). Sen hur du upplevde det är en sak men det är tyvärr för mig inte helt obekant i andra situationer där det inte handlar om sexuella lekar.

Alltså, förlåt men det låter inte helt olikt andra tecken på maktspel jag sett utan att det nåt nödvändigtvis nåt sex inblandat.
I det här fallet vet jag säkert att sex var inblandat.
Men även om jag fick veta mer än jag verkligen var bekväm med, så fanns även tecken på mycket mer som jag inte är säker på.

Lite rättspolitiskt svamlande ang kriminaliseringen av tidelag.

Stadgandet mot tidelag motiverades bland annat utifrån svårigheten att döma för handlingar som faktiskt omfattades av stadgandet om djurplågeri. Alltså bevissvårigheter.

För de handlingar som dubbelkriminaliseras innebär stadgandet, i frågan om handlingarnas tillåtlighet, inte någon skillnad för förövaren. Utan en skillnad i möjligheten att denne döms för sitt, enligt båda stadgandena, kriminaliserade beteende. Därmed, förhoppningsvis, även en skillnad i risken att djur utsätts för lidande genom sexuella handlingar.

Ang. de handlingarna ser jag nog inte så mycket problem med kriminaliseringen. Dubbelkriminaliseringar finns på flera håll och även olika principer för att hantera de problem som dubbelkriminalisering kan ge.

Men ja, eftersom stadgandet omfattar sexuella handlingar generellt omfattar det även handlingar som varken medför psykisk eller fysiskt lidande för djuret.

Till följd av det tänker jag att frågan/intresseavvägningen blir om människors rätt att utföra sådana sexuella handlingar med djur (som inte medför lidande) väger tyngre än intresset av en effektiv sanktion av djurens rätt att inte utsättas för lidande genom sexuella handlingar.

Senast ändrad:
Som en liten parantes om det där med kinks är valbart eller inte. Mina första fantasier kring det som sedan blev kinks började i väldigt tidig ålder. Alltså lågstadieålder, kanske ännu tidigare. Jag blev påkommen och så skammad att jag förträngde det tills jag blev vuxen. Då kom det tillbaka som sexuella fantasier, men jag hade passerat 35 innan jag vågade leva ut. Det är alltså 20 år som sexuellt aktiv med otillfredställande sexliv. Innan detta har jag aktivt motarbetat alla tankar på vad jag egentligen vill ha, och dessutom övertalat mina partners att jag definitivt var helt ointresserad av allt som liknade det jag egentligen tänder på. Under dessa 20 år fick jag aldrig orgasm i sällskap av någon annan. Det ni. Jag har fått passa på när jag var ensam hemma, eller smugit ut på toaletten när partnern har somnat, för jag är tvungen att fantisera om mina kinks för att kunna komma. Så äckel och förfäran över andra människors preferenser kan få ganska långt gående konsekvenser för den personen. Jag jobbar fortfarande på att bli av med mentala blockeringar kring mina kinks. För mig är det en läggning, visst kan jag leva utan men jag kan inte leva fullt ut.

Vidare blir jag ledsen på riktigt över tankesättet "jag förstår inte = det är äckligt". Varför i hela friden kan det inte bara vara en punkt efter "jag förstår inte"? Eller "jag förstår inte och jag vill inte lära mig mer", eller "jag förstår inte och jag vill lära mig mer"?
Jag känner igen mig så väl i det du skrev om att det började i tidig ålder och att ha svårt att komma utan det!

Jag är asexuell men har lust och tänder på homosexuella män och deras förhållanden. Jag har också känt den där skammen och inte vågat tala om det i verkliga livet. Men det har varit så länge en del av mig plus att jag kunnat hitta jämlikar på nätet att jag inte riktigt tänkt på det som ett kink, det talas väl inte så öppet om det. Huh, nu har jag lärt mig något nytt idag!

Jag är asexuell men har lust och tänder på homosexuella män och deras förhållanden.
Har du sett den tyska filmen "Coming Out"?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coming_Out
Den är helt underbar.

Jag är typ sexuell och tänder på allt möjligt som handlar om vuxna människor och sex.
Ibland på de mest oväntade saker.
Det är ju också ett sätt att fungera.
Litet opraktiskt på fel ställe och i fel sammanhang bara.
Som ung på det fria 70-talet så försökte jag att leva ut mina lustar.
Men det blev ju helt ohållbart i längden då det upptog alldeles för mycket tid.

Stadgandet mot tidelag motiverades bland annat utifrån svårigheten att döma för handlingar som faktiskt omfattades av stadgandet om djurplågeri. Alltså bevissvårigheter.

För de handlingar som dubbelkriminaliseras innebär stadgandet, i frågan om handlingarnas tillåtlighet, inte någon skillnad för förövaren. Utan en skillnad i möjligheten att denne döms för sitt, enligt båda stadgandena, kriminaliserade beteende. Därmed, förhoppningsvis, även en skillnad i risken att djur utsätts för lidande genom sexuella handlingar.

Ang. de handlingarna ser jag nog inte så mycket problem med kriminaliseringen. Dubbelkriminaliseringar finns på flera håll och även olika principer för att hantera de problem som dubbelkriminalisering kan ge.

Men ja, eftersom stadgandet omfattar sexuella handlingar generellt omfattar det även handlingar som varken medför psykisk eller fysiskt lidande för djuret.

Till följd av det tänker jag att frågan/intresseavvägningen blir om människors rätt att utföra sådana sexuella handlingar med djur (som inte medför lidande) väger tyngre än intresset av en effektiv sanktion av djurens rätt att inte utsättas för lidande genom sexuella handlingar.
Låter mest som en ursäkt ärligt talat. Om det verkligen är djurens bästa man tänker på bör väl även all typ av ridsport förbjudas? Det finns ju hur mycket lidande som helst som kommer ur det både medvetet och omedvetet.

Ett djur som frivilligt sätter på en människa lider ju 0%.

Finns väl ca tusen andra grejer man kan reglera. I Norge är det t.ex fortfarande inte tillåtet att äga reptiler vad jag vet då det inte anses som att man kan ge dem en bra tillvaro.

Jo absolut.
Men det måste ju hanteras på något vis.
Vapen får ju inte innehas av vem som helst.
Det kanske borde vara så med vissa dildos och sexdockor också?
Men alltså nej. Jag trodde att polletten hade trillat ner angående blottningen. Konstig form på dildos har med största sannolikhet inget med tidelag att göra. Det finns alltså lika lite sannolikhet för kriminellt beteende hos de människorna som hos mig. Vill du införa licens och register på alla som äger en dildo som inte ser ut som en XL manspenis? Eller på alla som äger sexleksaker? Det är en hemskt otäck tanke.

Problemet är inte dubbelkriminaliseringen eller människans rätt att utföra vissa handlingar. Problemet är att lagen är baserad på moral/äckel och att den därför helt saknar logik. Jag tycker att det är en läskig tanke, att vi ska ha sådana lagar. Det brukar inte sluta väl för sådana som mig vars sexualitet avviker något från normen. Det finns massor med exempel från andra länder som har instiftat morallagar.

Utan att ha lusläst precis alla sidor sen sist.

Det är en udda vändning när folk med kinks, en grupp som annars ofta brukar framhålla betydelsen av etiskt utövande, obekymrat börjar frångå några av sina egna etiska riktlinjer.

Beroendeställning har nämnts. Något annat är informerat samtycke som innebär att alla parter ska vara införstådda med både risker och sammanhang, det anses mest säkert och mest etiskt att göra på det viset, men det gäller tydligen inte här. Inte när det rör en part som man omöjligt kan få ett sådant samförstånd med eftersom det saknas kapacitet att kommunicera både risker och sammanhang. Då är flera beredda att ignorera det informerade samtycket, då är det inte längre en princip utan något valfritt. Hur viktigt var då det informerade samtycket till att börja med, har man förstått hela tanken bakom ett sådant koncept och bryr man sig alls, det väcker många frågor om vad värdegrunden är förankrad i egentligen, men kanske har folk här bara lägre krav än vad jag är van vid.

Ändå. Hur lättvindigt kan man börja plocka isär en värdegrund som man trots allt lagt en hel del energi på att försäkra andra om att man har, och för vad offrar man några av sina egna principer för etiskt kink och etiskt sex? Det är märkligt hur lite det där fria och informerade samtycket var värt plötsligt, det blir en bräcklig värdegrund om den inte bygger på något så enkelt som ett samförstånd mellan alla inblandade. Det är tråkigt att se hur den problematiken inte fångas upp här, men det speglar också några av mina möten med kink där man gärna använder sig av ord som samtycke men där det inte är ett genomarbetat och konsekvent tänk i allt man gör.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 131
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
L
Hundträning Förlåt om dethär är en konstig fråga men jag började tänka på en sak och jag har försökt att hitta några svar men jag har inte hittat...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Som rubriken lyder. Har ni några konstiga/cringe saker ni säger till era hundar? Något som kanske låter märkligt för utomstående? :D...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar