Det känns som att tråden i stort blandar ihop tre olika saker. Kinksters, pedofiler/zoofiler, och människor som begår övergrepp mot barn/djur. Det är väldigt viktigt att hålla isär kategorierna och vara tydlig med vad som menas. Både kinksters och pedofiler/zoofiler kan begå övergrepp, men det kan också alla andra människor. Det är inte bara pedofiler som förgriper sig på barn, och inte bara zoofiler som förgriper sig på djur, men det är lätt att klumpa ihop det i huvudet. Övergrepp är förkastliga oavsett vem som begår dem, men för att komma åt orsakerna till att de begås måste vi se bortom de här kategorierna och leta efter vad förgripare faktiskt har gemensamt som triggar dem till övergrepp. Jag är inte någon expert på det fältet, men vill uppmana till försiktighet i att koppla förövare till en viss grupp, helt enkelt.
Med det sagt så tänker jag att vi inte behöver uttrycka vämjelse över människors kinks, men att samtidigt måste vi kunna på det stora hela ifrågasätta var de kommer ifrån. Det är som många skriver, att porr kan spä på eller till och med skapa nya fantasier när gränserna förflyttas, och på det sättet kan människor som egentligen är varken pedofiler eller zoofiler finna att de till slut tänder på fantasier/porr om barn och djur och grovt våld. Det är något annat än de olyckliga människor som föds med en viss läggning, och något som vi måste kunna ta upp och problematisera. Det är skiljt från puppy play och andra kinks menar jag, i det att fenomenet inte är statiskt, utan konstant "förvärras" i brist på bättre ord.
Alla människor är förmögna till att göra fel och skada andra. Det är något vi inte kan blunda för, och inte bör blunda för. Att koppla ihop övergrepp med en viss grupp av 'andra', varesig det är pedofiler eller kinksters, är farligt, eftersom det gör att vi också kan inbilla oss att du och jag och alla andra 'normala' aldrig skulle kunna göra de här sakerna. Under rätt omständigheter kan även den i grunden snällaste, mest empatiska människa begå övergrepp, och därför måste vi öppet kunna diskutera vad som skapar situationer där det kan hända.