Jag är medveten om att det inte är särskilt tung bevisföring. Eftersom jag har människor i min närhet som berättat om dessa upplevelser samt att det diskuterats sedan 1800-talet (av samma man som delade upp sexualiteter som homo, hetero, pedofili, kan gräva fram exakt källa om så önskas) så tycker jag verkligen att det borde forskas mer i frågan.En referens till en studie som refererar till en studie utförd på 64 män, enbart med självskattning, "possibly suggestive". Inte särskilt tung bevisföring med tanke på vad som påstås om att porrtittande, något en stor del av befolkningen faktiskt ägnar sig åt, riskerar att leda till.
Jag tror inte att alla de som konsumerar sådan porr hade haft driv att göra det bara om de visste den fanns. De flesta vet ju om att det finns t.ex. barnporr men söker sig inte till den förrän allt annat är otillfredsställande (som jag läst om/pratat med). Det verkar ju också som att många av de människor som når denna punkt mår dåligt över att de hamnat där. Lyssnade på en podd som tog upp detta, det var på Radiolab tror jag.Frågan är ju vad som är hönan och ägget. Det sägs att cannabis är en inkörsport till tyngre droger, men man kan se det som att det är ganska naturligt hos någon som är på en destruktiv bana - att prova sig fram från den "minst illa" till det tyngsta innan denne hittar drogen som träffar rätt. Det är med andra ord svårt att hitta en heroinmissbrukare som inte tidigare hade börjat med cannabis, det betyder dock inte att cannabisen fick personen att söka sig till heroinet.
Någon som idag kollar på vålds- eller djurporr hade troligtvis börjat titta på det bara de fick reda på att det fanns. Det är ju även där en naturlig utveckling att man kanske inte hör talas om alla subgenrer innan man tagit klivet in genom inkörsporten, men den som är ute efter det tyngre kommer landa där ändå.
För mig känns det mer än rimligt, har ingenting för att backa upp det förstås.
Sen vill jag förtydliga att jag inte tror att porr i sig är ett problem för vuxna individer som inte har något annat underliggande som driver dem till att söka nya ”kickar”, men samtidigt tror jag inte det krävs så mycket för att trilla dit när porr är så lätttillgänglig och samtidigt så skambelagd, samt att det inte finns tillräckligt med kunskap för de som vill söka hjälp.