Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En kompis till oss tränade extremt mycket (triathlon) och fick ihop galet många steg varje dag. Sen slutade han träna och tävla och blev en "vanlis". En dag kollade han hur många steg han tog per dag - och det var bara några hundra (han jobbar hemifrån), som MEST. Han blev chockad. Rörde han verkligen på sig så lite? Det blev en ögonöppnare!Men vad får man ut av att mäta antal steg?
Men vad får man ut av att mäta antal steg?
För mig är stegräkning och att gå minst 10 000 steg om dagen ett sätt att komma ut och röra på mig. Jag har en smartwatch som mäter steg och förbrukade kalorier, och det är ett nöje att se att siffrorna ökar. Har jag en dag bara gått 8500 steg en kväll så tar jag mig ut på en kvällsrunda så att jag kommer upp i minst 10 000. Det hade jag aldrig gjort om jag inte mätte mina steg.
Var länge en soffpotatis med stillasittande jobb, men för drygt tio år sedan slutade jag röka och började röra på mig. Stegräkningen håller uppe min motivation.
Man jämför ju med sig självAtt det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd
Hur långt man gått tycker jag är ett mer rimligt sätt att mäta.
För mig är det ett sätt att hålla koll på hur mycket vardagsmotion jag får. Jag mäter inte promenader i steg, då säger jag ju att jag gått 5 km. Men jag tycker det är väldigt intressant att se hur lite jag rör på mig en vanlig dag när jag arbetar hemifrån. Då blir det en motivation att röra mer på mig. Precis som @Görel skrev kan jag gå en promenad på kvällen när jag upptäcker att jag rört mig väldigt lite just den dagen.Men vad får man ut av att mäta antal steg?
Det bästa sättet att få steg är annars att rida Min klocka känner inte av att det är ridning utan klockar sjukt många steg.
Det går ju att få ut av stegen min telefon tror jag kan leverera båda. Men jag kan inte räkna kilometer som jag gått till jobbet tex. Eftersom det är så små snuttar hela tiden, tillsammans 6-7000 steg. Men det är -längs perrong X steg, upp för trappa X steg.Jag känner mig just nu som en tjurig stofil som minsann mäter mina promenader i km
Om det är siffran man vill åt är ett annat tips att måla väggar! Enda dagen som stegmässigt slagit när jag målade en hel dag var när jag åkte Vasaloppet
Även att schamponera håret är sjukt effektivt i stegsamlande. Men det brukar man ju inte hålla på med så länge som Vasalopp dock
Finns ju forskning på det och det verkar vara mindre trubbigt än många andra sätt, att sätta på ett stegräknararmband är tydligen mycket bättre än att fråga i alla fall*.Jag vet men samtidigt är det ett väldigt trubbigt sätt att mäta aktivitet.
Jag räknar slarvigt ett tramp som ett steg och det gör min stegräknare också.Jag går en vanlig vardag sällan mer än 2-3000 steg, men å andra sidan cyklar jag över en mil varje vardag
Jo men individuellt på det viset att det är bra att ha en kondition som gör att man inte blir supertrött av att gå 2 700-6000 steg på en dag. Om man inte har några andra hälsoproblem som hindrar att man gör det, typ brutet ben eller någon sjukdom som påverkar direkt så att bra kondition är dåligt att ha.Ja? "individuellt" skrev jag ju.