Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sätt stegräknaren på rullstolen eller slå på typ runkeeper. Min app räknar meter via gps om jag vill.Påtal om steg räkning så skulle jag vara helt värde lös i en steg räknings tävling Om det är en BRA dag så kanske jag tar 5-10 steg eller nånting. På hela dagen alltså
De flesta rör sig alldeles för .lite.
10.000 steg är ett enkelt minimimått på daglig aktivitet.
Fast då är det ju inte STEG ifall det är steg man ska tävla med.Sätt stegräknaren på rullstolen eller slå på typ runkeeper. Min app räknar meter via gps om jag vill.
Fast det blir det ju med sträckor också.Jag vet men samtidigt är det ett väldigt trubbigt sätt att mäta aktivitet.
Det är sant men för mig personligen säger antalet steg ingenting. Förmodligen för att jag aldrig använt stegräknare.Fast det blir det ju med sträckor också.
Jag tar apkorta steg jämfört med vanligt folk då jag går annorlunda. Har jag gått tex 5 km med någon annan så har jag garanterat tagit fler steg än henom, och dessutom i högre takt för att öht kunna hänga med.
Upptäckte att stegräknare finns visst i mobilen annars hade jag inte haft en susning om hur många steg jag gårDet är sant men för mig personligen säger antalet steg ingenting. Förmodligen för att jag aldrig använt stegräknare.
Säger du att du har gått 5 km så säger det mig mer.
Om man är statistik- och mätningsnörd är det ju jättekul Vem älskar inte att titta på ett diagram över när man gjort något, det blir ju jäkligt fräna staplar och linjer och vadsomhelst där man kan se att jaha, just det, jag rusar omkring som en galning hela arbetsdagarna, sitter still på lunchpausen, och ligger halvdöd i soffan på helgerna
Det räcker med 2300 steg.De flesta rör sig alldeles för .lite.
10.000 steg är ett enkelt minimimått på daglig aktivitet.
En ny studie visar att redan vid 2 300 steg om dagen minskar risken för sjukdom i hjärta och kärl. Går man 4 000 steg om dagen minskar risken även för andra sjukdomar.
– Det är en välgjord och viktig studie som bygger på 17 andra studier med över 200 000 deltagare, säger Mai-Lis Hellenius, professor i allmänmedicin vid Karolinska institutet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-sa-fa-steg-per-dag-racker-for-halsanSå uppstod myten om 10 000 steg
Rekommendationen om att gå 10 000 steg om dagen kommer ursprungligen från en japansk firma för stegräknare.
Stegräknaren fick namnet 10 000 steg.
Siffran valdes ut slumpmässigt för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man.
Påtal om steg räkning så skulle jag vara helt värde lös i en steg räknings tävling Om det är en BRA dag så kanske jag tar 5-10 steg eller nånting. På hela dagen alltså
Det räcker med 2300 steg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-sa-fa-steg-per-dag-racker-for-halsan
Det är ju individuellt ... Jag gick 2600 steg igår (till/från buss + klev av en hpl innan och gick ca 400 m) och sen dess har jag haft hemsk huvudvärk och ryggen kändes igår som om den skulle gå av. Om jag gick 7000-10000 steg en enda dag skulle jag ligga däckad i typ en vecka, om jag ens kan ta mig hem.Fast det här stod ju också i artikeln:
På frågan om vi nu kan skippa rådet om att gå 10 000 steg om dagen, svarar Mai-Lis Hellenius:
– Nej, det är bra att ha 7 000 till 10 000 steg per dag som riktmärke. Det är då de maximala hälsoeffekterna kommer.
Jag måste nog läsa den där studien mer noga, tycker att 2300 låter sandlöst lite. Liksom jag är förkyld idag och har varit utanför ytterdörren. Har gått 2700 steg
Det beror väl på hur tränad man är och ens kondis? Jag är van vid att gå och ligger inte död för 10 000 steg, är man inte van är det ju inte konstigt att man inte riktigt pallar det fysiskt?Det är ju individuellt ... Jag gick 2600 steg igår (till/från buss + klev av en hpl innan och gick ca 400 m) och sen dess har jag haft hemsk huvudvärk och ryggen kändes igår som om den skulle gå av. Om jag gick 7000-10000 steg en enda dag skulle jag ligga däckad i typ en vecka, om jag ens kan ta mig hem.
Och jagOkej. Det är nog bara jag som inte ser det roliga i det
Ja? "individuellt" skrev jag ju.Det beror väl på hur tränad man är och ens kondis? Jag är van vid att gå och ligger inte död för 10 000 steg, är man inte van är det ju inte konstigt att man inte riktigt pallar det fysiskt?
Det räcker med 2300 steg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-sa-fa-steg-per-dag-racker-for-halsan
Jag vet faktist inte ens hur steg mätare funkar när jag tänker efter Hur kan en klocka som man har på armen veta hur många steg man tar?Nej inte alls värdelös! De flesta mäter ju steg på klockan. Den sitter på handleden
Men om man inte kan gå då? Är det iprincip säkert att man kommer dö av nåt hjärt fel när man är runt 30 då? Alltså om risken har minskat med hälften om man går 7000-13000 steg. Så om man går 0-10 steg så borde det nästan bara säkert att man kommer dö iprincip närsomhelst?Vid 2337 steg per dag börjar man kunna se minskad risk för vi att dö i hjärt- och kärlsjukdom jämfört med de vi som inte vi rör sig. För varje ytterligare 500 steg minskar risken med 7 %. För personer under 60 som går mellan 7000 - 13000 steg per dag har risken minskat med 49 %.
När det gäller samtliga dödsorsaker börjar minskad risk synas vid 3967 steg per dag. För varje ytterligare 1000 steg minskar risken med 15 %.
Det beror väl på hur tränad man är och ens kondis? Jag är van vid att gå och ligger inte död för 10 000 steg, är man inte van är det ju inte konstigt att man inte riktigt pallar det fysiskt?