Det som sägs i de artiklarna är väl lägre fokus på eget arbete och grupparbete och större fokus på lärarledda lektioner, dvs att läraren lär ut istället för barnen letar efter kunskapen själva. Och mindre fokus på analys och större fokus på faktakunskaper (risken är väl att om skutan väl vänder blir det för mycket men, lagom är bäst antar jag) det som sägs är väl att lära in fakta och sedan försöka tolka faktan lite efter ålder och förmåga istället för att helt enkelt gå rakt på tolkning och källkritik. Och tydligare scheman o raster och större fokus på didaktik i tex läsinlärning på lärarhögskolor (hur man lär ut) jmf med pedagogik, dvs alltså jämnare. Lättare att förstå betygskriterier -typ kan jag detta så är det bra. Istället för kan jag detta och kan sedan hitta på ngt om det är det bra.Att det finns problem i Skolan med att föräldrar inte samarbetar även utan ADHD. Familjen var dessutom etniskt Svensk.
Jag vill också veta vilka lösningar som anses gagna Bertil eftersom en skola anpassad för NPF skulle vara bra för alla barn.
Men nu så var det tydligen skillnad i all fall?
Dvs mer fyrkantigt helt enkelt och mindre flytande, det skulle tydligen ge stabilitet och lugn om man är på autismspektrat och kanske även om man har adhd. Men det skulle tydligen även göra situationen lättare för barn som får höga betyg men eftersom allt är flytande kämpar motströms och får psykiska problem. (och btw antagligen öka kunskaperna så de lär sig mer med mindre jobb.)
Justja Bertil. Jo med mer fyrkantig och fokus på mer didaktik i tex läsinlärning så kanske även Bertil skulle lärt sig läsa tidigare och fått det lättare att genomföra de egna faktasök och egna arbeten och egna analyser även utan stöd hemifrån. Vem vet.
Av läsinlärningsmetoder lär sig tydligen flest med ljudning medan de mer moderna metoderna med lek och bild och ordbild osv lär ut till många barn men lämnar tydligen runt 1/3 bakom sig som sedan behöver fångas upp med ljudning (om de har tur) men som i kollegans fall tex där sa de bara att det kommer, det kommer, det kommer nog, tills hon var 10 och de bytte skola till en som hade ett genomtänkt inlärningsmaterial och hon lärde sig. Under tiden måste ju eleven försöka söka fakta och skriva fakta och analysera fakta o babbla om fakta och försöka lösa mattetal med mycket text i utan att kunna läsa. Det blir ju säkert ganska ofokuserat.
Senast ändrad: