Det måste ju finnas pengar för att driva företag och satsa på innovationer. Det måste därför finnas tillräckligt mycket kvar för det."Människor" får det att låta som att det är alla, medan moderaternas politik endast är ovillig att ta pengar från de som redan är stenrika.
Men visst, sitt ni på era högar med pengar medan barn skjuter barn, antalet som dör i barnsäng ökar för första gången på 200 år, medan cancersjuka tvingas jobba, medan prideflaggor hissas ner och transpersoner dör, medan fascismen pratar om att skicka iväg folk på tåg igen, medan skogar brinner och floder torkar ut, medan massutdöendet fortsätter, medan hundratusentals människor runt om i Sverige sitter med ångestklumpen i magen för att deras liv drastiskt försämras av er politik. Sitt då på era pengar och njut.
Trickle-down teorin är av ekonomer motbevisad. Så sitt ni på era pengar.
Men jag tänkte faktiskt inte alls på det utan på det allmänna skattetrycket som påverkar majoriteten av befolkningen. Att betala skatt när man är stenrik är inte särskilt belastande men att göra det som medel eller låginkomsttagare kostar på. Den vanliga människan gillar inte skatt, den är inte politiskt gångbar.
Jag tycker mig utläsa mycket bitterhet hos dig mot människor som på något vis är priviligierade. Som att de för alltid skall få betala för det på ett eller annat sätt. Du verkar lägga skulden för hur du mår och all världens elände på dem.
Det är både orättvist felaktigt.