Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Exemplet Bertil: Har hans mamma valt att vara hemmafru eller har hon inga andra möjligheter? Har hon tillit till skola och samhället i stort? Har skolan resurser till att ha långa samtal med Bertil och hans mamma, och har mamman tid att gå på dem, eller har hon fullt upp med 5 andra barn och att försöka få pengarna att räcka till? Har Bertil eller hans vårdnadshavare trauman i bagaget? Har någon frågat Bertil hur han mår? Varför är kraven på att prestera där redan i första klass, istället för uppmuntran till lärande? Har läraren goda arbetsvillkor? Är klassen för stor? Har Bertil en givande och aktiv fritid? Om Bertil har ADHD, kommer det verkligen att erbjudas anpassning och stöd, eller kommer det vara mediciner och en lång väntan på stöd som aldrig kommer?
Bertils mamma har svårt att få ett arbete som hon trivs med och tycker att det är skönt att slippa att ha någon som bestämmer över henne. Hon förväntar sig att samhället skall lösa alla hennes problem men tvärvägrar att göra något som känns som att någon annan bestämmer över henne.
Bertils pappa arbetar och familjen har en helt normalt hygglig tillvaro, de har t.ex. bil. Bertils mamma har gott om tid för Bertil och Bertils lillasyster, hon går på möten med skolan och skolan har resurser för att hjälpa. Skolan vill ge stödundervisning till Bertil men mamman motsätter sig att Bertil inte är med klasskamraterna i klassrummet. Bertil får inte bli utpekad som "dum i huvudet". Bertil ligger efter i utvecklingen bl.a. p.g.a. mammans oförmåga att stimulera sina barn intellektuellt. Bertil har inte ADHD.
Men Bertil tycker att det är jobbigt att inte få göra som han vill när han vill och vill helst åka hem. Kravet på att sitta stilla och göra samma sak som alla andra är helt främmande för honom så han springer i stället runt och jag som han tycker, precis som hemma.
Bertils mamma är obekväm med att Bertil är borta på dagarna och vill helst ha honom hemma.

(Alltså Bertil fanns en gång. Jag vet hur det gick sedan.)
 
Bertils mamma har svårt att få ett arbete som hon trivs med och tycker att det är skönt att slippa att ha någon som bestämmer över henne. Hon förväntar sig att samhället skall lösa alla hennes problem men tvärvägrar att göra något som känns som att någon annan bestämmer över henne.
Bertils pappa arbetar och familjen har en helt normalt hygglig tillvaro, de har t.ex. bil. Bertils mamma har gott om tid för Bertil och Bertils lillasyster, hon går på möten med skolan och skolan har resurser för att hjälpa. Skolan vill ge stödundervisning till Bertil men mamman motsätter sig att Bertil inte är med klasskamraterna i klassrummet. Bertil får inte bli utpekad som "dum i huvudet". Bertil ligger efter i utvecklingen bl.a. p.g.a. mammans oförmåga att stimulera sina barn intellektuellt. Bertil har inte ADHD.
Men Bertil tycker att det är jobbigt att inte få göra som han vill när han vill och vill helst åka hem. Kravet på att sitta stilla och göra samma sak som alla andra är helt främmande för honom så han springer i stället runt och jag som han tycker, precis som hemma.
Bertils mamma är obekväm med att Bertil är borta på dagarna och vill helst ha honom hemma.

(Alltså Bertil fanns en gång. Jag vet hur det gick sedan.)
Men det här är ju inte alls det som Ms utspel handlar om eller som tråden diskuterar? Vad är det du vill säga med det här exemplet som uppenbarligen inte handlar om varken ADHD-utredningar eller gängkriminalitet?
 
Jag har redan skrivit att jag anser att lärare i allmänhet är kompetenta nog att lösa även lite svårare situationer om dom har en bra arbetssituation i övrigt.
Det blir ibland svårt med föräldrar som blir arga över att lärare vill uppfostra deras barn.
När föräldrar sätter sig på tvären så blir de en del av problemet.
 
@Inte_Ung Du säger att politiker känner sig maktlösa. Då förstår jag att impulsen är att med våld kontrollera. Det är ju precis det som barnen gör i gängen: svarar på maktlöshet genom att med våld kontrollera andra. Politiker borde veta bättre än gängen. Föreslår att de maktlösa politikerna använder den makt de har till att ge människor mer frihet och bättre livsvillkor istället för att göra som de gäng de säger sig vilja motverka, och förtrycka människor med tvång.
Nu så förstår du hur det kan bli så fel i politiken. Politiker är helt vanliga människor med normal till något över medel i allmänbildning. De har utöver det en önskan om att bestämma. Några vill göra det bättre för andra medan vissa vill göra det bättre för sig själva och ytterligare andra ser det som ett lätt sätt att skaffa sig en trevlig inkomst utan att behöva anstränga sig.
De politiker som är unga eller aldrig har gjort annat än politik har inte förmåga att tänka längre än snabba lösningar på problemen.
Jag är politiskt engagerad för att motarbeta dessa tillkortakommanden inom politiken.
Ett annan kort beskrivning är "De begriper inte bättre."
Lösningen är att servera tydliga och konkreta förslag som är lätta att förstå och utföra. Jag lobbar i politiken genom att se till att tydliggöra och förklara sådant som jag begriper mig på. I just det här ämnet är litet utanför min kompetens, men jag jobbar här och nu med insamling av information.
Utspelet tog mig faktiskt på sängen och det är vinnande vad gäller röster i valet. Nu så måste vissa saker lagas.
Här finns många hål att fylla igen.
 
Det kan jag också tycka är ganska problematiskt, att folk ska ha åsikter trots att de själva inte är insatta i problematiken (därmed borde M givetvis ha hållit klaffen).
Nu så fungerar ju Sverige så att politikerna är de som bestämmer över hur det blir. Besluten tas oftast rent handgripligen i Kommunens nämnder.
Det innebär att det är partierna som måste sälja in sina lösningar vid valet.
Det är ju egentligen i sig ett problem att outbildade skall fatta besluten som de utbildade skall arbeta efter.
Men den sortens demokrati är vad som historiskt har visat sig fungera bäst ändå trots bristerna.
 
Nu så fungerar ju Sverige så att politikerna är de som bestämmer över hur det blir. Besluten tas oftast rent handgripligen i Kommunens nämnder.
Det innebär att det är partierna som måste sälja in sina lösningar vid valet.
Det är ju egentligen i sig ett problem att outbildade skall fatta besluten som de utbildade skall arbeta efter.
Men den sortens demokrati är vad som historiskt har visat sig fungera bäst ändå trots bristerna.

Tack, jag vet hur det fungerar i Sverige. Det ändrar ju dock inte min ståndpunkt i frågan, att jag tycker att det är de kunniga som är bättre lämpade att ta fram den handlingsplan du efterfrågar i tråden, istället för att jag ska göra det vilket var vad du frågade efter.
 
Hemförhållanden. Sociala, ekonomiska, andra problem. Våld i familjen.
Svårigheter i kunskapsinhämtande som man inte får tillräckligt stöd för från skolan eller sin familj.
Koncentrationssvårigheter i stor grupp.

Mycket av detta kan man få stöd för av samhället på olika sätt. Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden tror jag på information och motivationsarbete.
Kan du ge några konkreta exempel på åtgärder?
Några som är tydliga och lätta att förstå.
 
Eller så kan ju politikerna lyssna på vad de som jobbar med detta säger att de behöver (*host*mer resurser och bättre arbetsvillkor*host*).
Det fungerar tyvärr inte så.
Resurserna måste motiveras med samhällsvinst och konkreta insatser för att fungera politiskt. Annars är man ute i nästa val. Politisk makt i en demokrati bygger på att majoriteten gillar det som du gör.
Och om det skall kosta mera så måste det tydligt redovisas vad vinsten blir.
 
De har onekligen en poäng dock i att vara motvilliga eftersom det har visat sig att i vissa mindre grupper har det historiskt sett inte getts de eleverna lika mycket möjligheter att nå skolans mål som elever i storklass, eller det vet man väl kanske inte exakt men elever som hade gått i resursklasser när man tittade bakåt hade mer sällan nått alla mål och det antyddes att det kanske hade fokuserats mindre på mål. Så det är ett svårt dilemma onekligen.
Men samtidigt så har ju eleverna i en resursklass sämre förutsättningar för att nå målen, det är ju därför de är i en resursklass.
Det blir Biaserat.
 
Det fungerar tyvärr inte så.
Resurserna måste motiveras med samhällsvinst och konkreta insatser för att fungera politiskt. Annars är man ute i nästa val. Politisk makt i en demokrati bygger på att majoriteten gillar det som du gör.
Och om det skall kosta mera så måste det tydligt redovisas vad vinsten blir.
Nu var ju utredningen den som fastslog vad som behövdes för att det skulle bli samhällsvinst och vilka konkreta insatser som behövdes. Med tanke på vilken skit många politiker pumpar in pengar i så är inte kostnaden största problemet heller. Så stryker vi den biten så är vi överens; politikerna bryr sig bara om sina väljare (inte alltid majoriteten) och skiter i resten.
 
Men det här är ju inte alls det som Ms utspel handlar om eller som tråden diskuterar? Vad är det du vill säga med det här exemplet som uppenbarligen inte handlar om varken ADHD-utredningar eller gängkriminalitet?
Att det finns problem i Skolan med att föräldrar inte samarbetar även utan ADHD. Familjen var dessutom etniskt Svensk.
Jag vill också veta vilka lösningar som anses gagna Bertil eftersom en skola anpassad för NPF skulle vara bra för alla barn.
Men nu så var det tydligen skillnad i all fall?
 
Tack, jag vet hur det fungerar i Sverige. Det ändrar ju dock inte min ståndpunkt i frågan, att jag tycker att det är de kunniga som är bättre lämpade att ta fram den handlingsplan du efterfrågar i tråden, istället för att jag ska göra det vilket var vad du frågade efter.
Ja den delen håller jag med om.
Men lösningen "gå till en expert utbildad i ämnet" är ju också en lösning.
 
Nu var ju utredningen den som fastslog vad som behövdes för att det skulle bli samhällsvinst och vilka konkreta insatser som behövdes. Med tanke på vilken skit många politiker pumpar in pengar i så är inte kostnaden största problemet heller. Så stryker vi den biten så är vi överens; politikerna bryr sig bara om sina väljare (inte alltid majoriteten) och skiter i resten.
Men det är ju så man behåller makten och får bestämma även nästa mandatperiod.
Det är Demokratins svaghet.
De populära får bestämma i stället för de kunniga.
Då gäller det att upplysa de populära.
Det finns fortfarande inget bättre alternativ till demokrati även om det blir majoritetens diktatur.
 
Att det finns problem i Skolan med att föräldrar inte samarbetar även utan ADHD. Familjen var dessutom etniskt Svensk.
Jag vill också veta vilka lösningar som anses gagna Bertil eftersom en skola anpassad för NPF skulle vara bra för alla barn.
Men nu så var det tydligen skillnad i all fall?
Ja, det är skillnad beroende på vad vi diskuterar. Jag har redan gett en massa exempel på vad som skulle förbättra situationen, men du menar att om inte just Bertil blir hjälpt så ska vi inget göra? Ser du inte ett problem med att vi diskuterar åtgärder som kan minska gängkriminaliteten och utsattheten i orten, och du vänder direkt diskussionen till att handla om ett enskilt vitt välbemedlat barn och vad som skulle vara bra för honom?

Oaktat ovan: Mer personal i skolan och möjlighet för skolan att utforma åtgärder och pröva sig fram. Mindre "sitt still och gör uppgifter" och mer engagerande undervisning (vilket blir mycket lättare i mindre klasser med väl utvilade lärare som inte tyngs ner av administrativa krav och detaljplanering).
Men det är ju så man behåller makten och får bestämma även nästa mandatperiod.
Det är Demokratins svaghet.
De populära får bestämma i stället för de kunniga.
Då gäller det att upplysa de populära.
Det finns fortfarande inget bättre alternativ till demokrati även om det blir majoritetens diktatur.
Demokratin kan vara utformad på många olika sätt, och behöver ett aktivt deltagande från en engagerad befolkning, en väl fungerande och fri journalistik. Den behöver frihet från "pengar talar" (vilket vi lider av i Sverige idag) och stort skydd mot fascistiska krafter (vilket vi inte har i Sverige idag).

Jag gillar Irlands modell. Där röstar du på den du helst vill ha och den du helst inte vill ha. Rösterna jämnas ut och därmed får inte extrema partier lika mycket makt. Finns naturligtvis problem med den modellen också, men den är definitivt bättre än det svenska systemet. Mer demokratisk, bättre skydd mot fascism.
 
Ja, det är skillnad beroende på vad vi diskuterar. Jag har redan gett en massa exempel på vad som skulle förbättra situationen, men du menar att om inte just Bertil blir hjälpt så ska vi inget göra? Ser du inte ett problem med att vi diskuterar åtgärder som kan minska gängkriminaliteten och utsattheten i orten, och du vänder direkt diskussionen till att handla om ett enskilt vitt välbemedlat barn och vad som skulle vara bra för honom?

Oaktat ovan: Mer personal i skolan och möjlighet för skolan att utforma åtgärder och pröva sig fram. Mindre "sitt still och gör uppgifter" och mer engagerande undervisning (vilket blir mycket lättare i mindre klasser med väl utvilade lärare som inte tyngs ner av administrativa krav och detaljplanering).

Demokratin kan vara utformad på många olika sätt, och behöver ett aktivt deltagande från en engagerad befolkning, en väl fungerande och fri journalistik. Den behöver frihet från "pengar talar" (vilket vi lider av i Sverige idag) och stort skydd mot fascistiska krafter (vilket vi inte har i Sverige idag).

Jag gillar Irlands modell. Där röstar du på den du helst vill ha och den du helst inte vill ha. Rösterna jämnas ut och därmed får inte extrema partier lika mycket makt. Finns naturligtvis problem med den modellen också, men den är definitivt bättre än det svenska systemet. Mer demokratisk, bättre skydd mot fascism.
Den nettoröstningsalgoritmen skulle radera SD från riksdagen (gjordes undersökning 2014 och gissar att resultatet blir liknande).
 
Jag har redan gett en massa exempel på vad som skulle förbättra situationen, men du menar att om inte just Bertil blir hjälpt så ska vi inget göra? Ser du inte ett problem med att vi diskuterar åtgärder som kan minska gängkriminaliteten och utsattheten i orten, och du vänder direkt diskussionen till att handla om ett enskilt vitt välbemedlat barn och vad som skulle vara bra för honom?
Jag ser problemet med att föräldrar motsätter sig hjälp till barnen som samma problem oavsett resten.
Och hade någon idé om att Bertil skulle kunna illustrera hur det kan lösas rent generellt.

Bertil blev kvar i sin klass medan en grupp barn som hade det lätt för sig och låg före i skolarbetet flyttades upp en årskurs till en klass som var för liten. På så vis frigjordes ordinarie lärarens tid så att Bertil kunde få bättre hjälp. I högstadiet så var han helt i kapp och hans problem med anpassningen upphörde när han förstod meningen med studier. Det var faktiskt kul att kunna läsa.
 
Den nettoröstningsalgoritmen skulle radera SD från riksdagen (gjordes undersökning 2014 och gissar att resultatet blir liknande).
Ja, och över lag känns det som att den höjer nivån lite på politiken, just eftersom konstiga utspel straffar sig ganska hårt på andra hållet också. Inte för att det inte förekommer konstiga utspel på Irland också, men ja, inte lika mycket konstigheter som i denna valrörelse vi har i alla fall.

Jag ser problemet med att föräldrar motsätter sig hjälp till barnen som samma problem oavsett resten.
Och hade någon idé om att Bertil skulle kunna illustrera hur det kan lösas rent generellt.

Bertil blev kvar i sin klass medan en grupp barn som hade det lätt för sig och låg före i skolarbetet flyttades upp en årskurs till en klass som var för liten. På så vis frigjordes ordinarie lärarens tid så att Bertil kunde få bättre hjälp. I högstadiet så var han helt i kapp och hans problem med anpassningen upphörde när han förstod meningen med studier. Det var faktiskt kul att kunna läsa.
Var ju en bra lösning som innefattar just det jag skrev med mer tid, mer anpassning, och mindre klasser.

Men menar du att därmed behövs inte något arbete med tilliten till samhället i orten? Jag menar det är ett problem för mycket mer än enskilda stökiga barn, som verkligen behöver jobbas med av väldigt många anledningar.
 
Jag ser problemet med att föräldrar motsätter sig hjälp till barnen som samma problem oavsett resten.
Och hade någon idé om att Bertil skulle kunna illustrera hur det kan lösas rent generellt.

Bertil blev kvar i sin klass medan en grupp barn som hade det lätt för sig och låg före i skolarbetet flyttades upp en årskurs till en klass som var för liten. På så vis frigjordes ordinarie lärarens tid så att Bertil kunde få bättre hjälp. I högstadiet så var han helt i kapp och hans problem med anpassningen upphörde när han förstod meningen med studier. Det var faktiskt kul att kunna läsa.
Vad skönt för "Bertil" att det blev så. För många andra som "Bertil" blir det aldrig så utan de går genom livet och tror att de har rätt att bete sig som de har lust med. De mår såklart jättedåligt över att de liksom aldrig förstår det sociala spelet och aldrig förstår hur andra lär sig och hur man överhuvudtaget beter sig som människa. Det är fruktansvärt sorgligt.
 

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 024
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp