Det är tanken på att skuldbelägga barn och föräldrar för problem i skolan som stör. Hur man uttrycker det på spelar inte så stor roll men i just detta uttalandet var det ju extremt tydligt och omöjligt att missförstå i vems knä skulden placeras.
Speciellt när man tänker på kontexten som är en tråd om ett rasistiskt stigmatiserande uttalande och att det användes som ett argument för att barn ska ha medicin för andras skull än sitt eget.
Jag har redan skrivit att jag anser att lärare i allmänhet är kompetenta nog att lösa även lite svårare situationer
om dom har en bra arbetssituation i övrigt.
Jag säger inte att det inte finns problem! Bara att vi inte ska uttrycka oss som att det är barnen med svårigheter som bär skulden. Och att vi INTE SKA MEDICINERA BARN FÖR ATT SKAPA ARBETSRO ÅT ANDRA. Ursäkta versalerna men ville bara vara tydlig med vad min och
@Inte_Ung s ordväxling gick ut på.
Att stök i skolmiljön är negativt för många är det ingen som vänder sig emot. Barn kan bete sig väldigt illa!! Men att stöket beror på omedicinerad adhd är långt ifrån självklart. Och även OM det gjorde det så är det väl märkligt att medicinera ett barn för någon annans skull än barnet självt?