Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Vi ironiserar kring Ms linje i detta fallet.

Jag har deltagit i statlig utredning som expert, så jag vet att experter rådfrågas. Bara så att det trots det läggs förslag (i detta och mycket annat) som är rakt motsats till vad experter efterfrågar.
Eller så tar man experternas råd, förvanskar dem till oigenkännlighet genom sitt politiska filter och låtsas som att det är exakt vad expertisen efterfrågar.
 
Det är tanken på att skuldbelägga barn och föräldrar för problem i skolan som stör. Hur man uttrycker det på spelar inte så stor roll men i just detta uttalandet var det ju extremt tydligt och omöjligt att missförstå i vems knä skulden placeras.

Speciellt när man tänker på kontexten som är en tråd om ett rasistiskt stigmatiserande uttalande och att det användes som ett argument för att barn ska ha medicin för andras skull än sitt eget.

Jag har redan skrivit att jag anser att lärare i allmänhet är kompetenta nog att lösa även lite svårare situationer om dom har en bra arbetssituation i övrigt.

Jag säger inte att det inte finns problem! Bara att vi inte ska uttrycka oss som att det är barnen med svårigheter som bär skulden. Och att vi INTE SKA MEDICINERA BARN FÖR ATT SKAPA ARBETSRO ÅT ANDRA. Ursäkta versalerna men ville bara vara tydlig med vad min och @Inte_Ung s ordväxling gick ut på.

Att stök i skolmiljön är negativt för många är det ingen som vänder sig emot. Barn kan bete sig väldigt illa!! Men att stöket beror på omedicinerad adhd är långt ifrån självklart. Och även OM det gjorde det så är det väl märkligt att medicinera ett barn för någon annans skull än barnet självt?
Nej jag är absolut helt med på och inne på att problemen absolut inte behöver bero vare sig på ADHD eller om denna är medicinerad eller inte. Vi är nog på samma plan. :)

Håller med om att de här problemen i skolan skulle må väldigt bra av att släppa fokus på NPF och områden och språk och utbildning hos föräldrar och mediciner och fokusera på som du säger arbetsmiljö för lärarna, speciallärare, kuratorer, Bup, Socialens verktyg. För jag tror inte heller det handlar om NPF eller sociala områden utan om en himla trasslig läroplan, knasiga betygskriterier, o fokus på medfödda förmågor hos barn som att vara vältalig och fantasifull. (dvs "analysera" och "visa att förstå"). För som sagt det är faktiskt inte bara barn med NPF och utsatta områden och utsatta föräldrar som har problem med läsning och annat, det är en mycket större procentandel än så.
 
Senast ändrad:
Nej jag är absolut helt med på och inne på att problemen absolut inte behöver bero vare sig på ADHD eller om denna är medicinerad eller inte. Vi är nog på samma plan. :)

Håller med om att de här problemen i skolan skulle må väldigt bra av att släppa fokus på NPF och områden och språk och utbildning hos föräldrar och mediciner och fokusera på som du säger arbetsmiljö för lärarna, speciallärare, kuratorer, Bup, Socialens verktyg. För jag tror inte heller det handlar om NPF eller sociala områden utan om en himla trasslig läroplan, knasiga betygskriterier, o fokus på medfödda förmågor hos barn som att vara vältalig och fantasifull. (dvs "analysera" och "visa att förstå"). För som sagt det är faktiskt inte bara barn med NPF och utsatta områden och utsatta föräldrar som har problem med läsning och annat, det är en mycket större procentandel än så.
Och de som blir störda är inte bara duktiga barn som får högsta betyg utan även barn som ligger på gränsen till underkänt och är lättdistraherade och kanske har NPF men inte rör till det lika mycket om inte ett annat barn stör dem mycket.

Så det kan ju lika gärna vara ett barn utan NPF med välbesuttna utbildade föräldrar som behöver mycket extra stöd för att inte störa andra barn mycket och om det inte får det stödet så stör det ett antal barn med NPF och ett antal andra barn som har svenska som andraspråk och några som har föräldrar som inte har så stor förmåga att hjälpa med läxorna och inte har så många böcker hemma och något barn som har välutbildade och välbesuttna föräldrar men som har lite svårt matten och läsningen, så att de inte kan lära sig ordentligt i det lugn de behöver. Eftersom de är de som behöver mer lugn och ro för att kunna tillgodogöra sig och fokusera kanske.

Jag fattar inte varför alla pratar om ett barn med npf i ett socialt eftersatt område med svenska som andraspråk och som är stökigt och har föräldrar som inte har mycket utbildning, när det är mer sannolikt att det är tio olika barn som har något av sakerna och inget som har allt och det stökiga barnet kanske inte har något av detta.

Och jag fattar inte varför alla pratar som om inget barn med utbildade föräldrar i medelklassen utan NPF någonsin kan ha några som helst problem med att lära sig läsa, räkna eller fokusera, utan de ska vara så himla duktiga o ha det så himla problemfritt.
 
Senast ändrad:
Vi ironiserar kring Ms linje i detta fallet.

Jag har deltagit i statlig utredning som expert, så jag vet att experter rådfrågas. Bara så att det trots det läggs förslag (i detta och mycket annat) som är rakt motsats till vad experter efterfrågar.
Ok...då är jag också inspelad på er interna jargong.

De kanske valde någon annans experts förslag? Eller tyckte inte det fanns tillräckligt med belägg för att det skulle bli förbättring?
 
Eller så tar man experternas råd, förvanskar dem till oigenkännlighet genom sitt politiska filter och låtsas som att det är exakt vad expertisen efterfrågar.
Är det verkligen så?
I ett tjänsteutlåtande är det ingen politiker som förvanskar. Men de tar ställning till underlaget. Vad jag har fattat det som

Sen blir alltid medborgare missnöjda.. lite NIB
 
En stor anledning till att skolor i utsatta områden fungerar så dåligt är skolpengen. Varje elev får lika mycket pengar. Om en elev byter skola tar eleven med sig sin skolpeng till den nya skolan. Så om en skola börjar få problem kommer vissa elever att byta. De elever som byter först är ofta elever som behöver mindre resurser än de som blir kvar. De som har föräldrar med utbildning, de som har råd med bil så de kan skjutsa barnen till andra stadsdelar, de som inte har jobbat slut på sig själva på hårda jobb. Av de som blir kvar är det en större andel nya svenskar, riktigt fattiga, barn med problem hemma, de med missbrukande föräldrar. Ju sämre skolan blir desto fler flyttar. Till slut har du en skola där en hög andel av eleverna behöver extra resurser. Men för varje år får skolan mindre pengar i skolpeng. Kostnaden för lokaler och lärare sjunker inte i samma takt. Dessutom har de kommunala skolorna ett ansvar att vara redo att ta emot elever när det behövs, istället för att som friskolorna ta emot elever när de kan tjäna på det.

Detta gör att en skola med problem får sämre ekonomi och så blir det en negativ spiral. Det gör också att en friskola som tar emot elever som har lättare att klara sig kan ta av skolpengen till att dela ut vinster till ägaren.

Nu är det väl egentligen ingen som tycker att det nuvarande systemet fungerar så bra. Men jag kan tycka att det är onödigt att klaga på barn och föräldrar när systemet är riggat på detta sätt.
Haken är att debatten också förutsätter att bara för att föräldern har utbildning och bil så har barnet inga problem alls i skolan utan får höga betyg per auto. Men jag har ju kollegor vars barn inte lärt sig läsa i den skola de gick i och då bytt skola och fått hjälp och barnet kan sedan läsa. Bara för att föräldern har råd med bil så måste hen ju inte vara en så god pedagog att hen kan låta ett barn gå kvar och undervisa barnet själv på kvällarna istället.

Gjorde kollegan fel? Borde hen tänkt att det här med att min tioåring inte kan läsa är inte så viktigt egentligen. Jag ska inte använda mina resurser för att sälja mitt hem och köpa ett annat hem någon annanstans för att mitt barn ska lära sig läsa.

Lösningen håller vi med varandra om, det är ju lika för alla och sannolikt, kanske, statliga skolor, om det inte är för sent.

Ur min synvinkel verkar alla barn hållas precis över gränsen med typ konstgjord andning och stora stöd hemifrån och alla springer hysteriskt i panik för att klara barnens skolgång någorlunda o få betyg till gymnasium o universitet eller bara klara sig. Föräldrar som är lärare har ångest och är förtvivlade och vet inte vad de ska göra och alla andra också.
 
Ok...då är jag också inspelad på er interna jargong.

De kanske valde någon annans experts förslag? Eller tyckte inte det fanns tillräckligt med belägg för att det skulle bli förbättring?
Nej, de valde helt enkelt att göra det som enligt dem var minst kontroversiellt och mest gångbart hos väljarna, oberoende av vad utredningen sade.
Är det verkligen så?
I ett tjänsteutlåtande är det ingen politiker som förvanskar. Men de tar ställning till underlaget. Vad jag har fattat det som

Sen blir alltid medborgare missnöjda.. lite NIB
Jag tycker du verkar ha en övertro på politikens mekanismer. Att de tar ställning till underlaget kan också innebära att de ignorerar det, om det passar dem bäst.
 
Haken är att debatten också förutsätter att bara för att föräldern har utbildning och bil så har barnet inga problem alls i skolan utan får höga betyg per auto. Men jag har ju kollegor vars barn inte lärt sig läsa i den skola de gick i och då bytt skola och fått hjälp och barnet kan sedan läsa på bara en termin. Bara för att föräldern har råd med bil så måste hen ju inte vara en så god pedagog att hen kan låta ett barn gå kvar och undervisa barnet själv på kvällarna istället.

Gjorde kollegan fel? Borde hen tänkt att det här med att läsa är inte så viktigt egentligen. Jag ska inte använda mina resurser för att sälja mitt hem och köpa ett annat hem någon annanstans för att mitt barn ska lära sig läsa.

Lösningen håller vi med varandra om, det är ju lika för alla och sannolikt, kanske, statliga skolor, om det inte är för sent.

Du har ju rätt. Men att skolpengen blir orättvist fördelad på grund av det här är de flesta överens om vid det här laget, oavset politisk tillhörighet.
Alla är olika på individnivå men på gruppnivå är det ändå mest de "billigare" eleverna som flyttar.

Jag hade själv satt mina barn i skola utanför min egen förort så vill inte döma föräldrarna. Utan skolpengssystemet.
 
Vi ironiserar kring Ms linje i detta fallet.

Jag har deltagit i statlig utredning som expert, så jag vet att experter rådfrågas. Bara så att det trots det läggs förslag (i detta och mycket annat) som är rakt motsats till vad experter efterfrågar.
Jo jag har till och med hört om att Skolverket lagt fram läroplaner som är precis tvärtemot vad politiken gett i uppdrag. Verkar supertungrott.
 
Du har ju rätt. Men att skolpengen blir orättvist fördelad på grund av det här är de flesta överens om vid det här laget, oavset politisk tillhörighet.
Alla är olika på individnivå men på gruppnivå är det ändå mest de "billigare" eleverna som flyttar.

Jag hade själv satt mina barn i skola utanför min egen förort så vill inte döma föräldrarna. Utan skolpengssystemet.
Absolut, menade bara att de billiga inte nödvändigtvis måste förstå vad läraren säger.
 
Nej, de valde helt enkelt att göra det som enligt dem var minst kontroversiellt och mest gångbart hos väljarna, oberoende av vad utredningen sade.

Jag tycker du verkar ha en övertro på politikens mekanismer. Att de tar ställning till underlaget kan också innebära att de ignorerar det, om det passar dem bäst.
Ja. Håller med men inte alltid gör man de valen.

Men ibland är underlag undermåligt och utan stöd i evidens eller forskning. Eller för kostsamt.

Jag har sett både och. De flesta politiker är ju inte onda. Däremot skulle status och utsatthet minska så det går att locka fler till gruppen.
 
Ja. Håller med men inte alltid gör man de valen.

Men ibland är underlag undermåligt och utan stöd i evidens eller forskning. Eller för kostsamt.

Jag har sett både och. De flesta politiker är ju inte onda. Däremot skulle status och utsatthet minska så det går att locka fler till gruppen.
Förstår inte riktigt vad du menar med det sista?

Nej, politiker är inte alltid onda, men många gånger är de mer upptagna med vad som blir bäst/sämst på löpsedlarna än vad som blir bäst/sämst för samhället.
 
Och de som blir störda är inte bara duktiga barn som får högsta betyg utan även barn som ligger på gränsen till underkänt och är lättdistraherade och kanske har NPF men inte rör till det lika mycket om inte ett annat barn stör dem mycket.

Så det kan ju lika gärna vara ett barn utan NPF med välbesuttna utbildade föräldrar som behöver mycket extra stöd för att inte störa andra barn mycket och om det inte får det stödet så stör det ett antal barn med NPF och ett antal andra barn som har svenska som andraspråk och några som har föräldrar som inte har så stor förmåga att hjälpa med läxorna och inte har så många böcker hemma och något barn som har välutbildade och välbesuttna föräldrar men som har lite svårt matten och läsningen, så att de inte kan lära sig ordentligt i det lugn de behöver. Eftersom de är de som behöver mer lugn och ro för att kunna tillgodogöra sig och fokusera kanske.

Jag fattar inte varför alla pratar om ett barn med npf i ett socialt eftersatt område med svenska som andraspråk och som är stökigt och har föräldrar som inte har mycket utbildning, när det är mer sannolikt att det är tio olika barn som har något av sakerna och inget som har allt och det stökiga barnet kanske inte har något av detta.

Och jag fattar inte varför alla pratar som om inget barn med utbildade föräldrar i medelklassen utan NPF någonsin kan ha några som helst problem med att lära sig läsa, räkna eller fokusera, utan de ska vara så himla duktiga o ha det så himla problemfritt.
Att det inte snackas så mycket om andra familjer/barn med problem är att det är ett specifikt utspel om att adhd-testa alla i utsatta områden.
 
@Nahar nu förstår jag bättre.
Men jag har några kompletterande frågor
Samarbete med lokala religiösa grupper,
Hur skall detta samarbete se ut.
Religion är en svår fråga då Sverige är konfessionsfritt. Så där måste man vara mycket konkret. Särskilt nu när olika religiösa friskolor uppvisar problem av religiös natur.
Vilken vård!
All vård?
Tandvård?
Vård vid NPF och psykiskt ohälsa?
Vård rent allmänt är ju viktigt för att kunna leva ett gott liv.

Bertil tar jag i ett eget inlägg.
 
@Nahar nu förstår jag bättre.
Men jag har några kompletterande frågor

Hur skall detta samarbete se ut.
Religion är en svår fråga då Sverige är konfessionsfritt. Så där måste man vara mycket konkret. Särskilt nu när olika religiösa friskolor uppvisar problem av religiös natur.

Vilken vård!
All vård?
Tandvård?
Vård vid NPF och psykiskt ohälsa?
Vård rent allmänt är ju viktigt för att kunna leva ett gott liv.

Bertil tar jag i ett eget inlägg.
Religiösa samfund är fortsätt väldigt starka och viktiga för social sammanhållning. Det handlar om att ta vägen ut i lokalsamhället genom dem, och på så sätt skapa tillit till myndigheter och samhället i stort. Det görs redan på många ställen i världen vad gäller att t.ex. få igenom förändringar för miljön, och samma modell kan implementeras här. Ett exempel: Kunskapen om NPF och utredningar är låg, tilliten är låg till de som utför, därför är föräldrarna negativt inställda. Representanter kommer till kyrkan/moskén och genom präst/imam förs ett samtal och en frågestund, om varför det är viktigt, hur det hjälper familjerna och barnen, och vad det långtgående syftet är. Skapa broar helt enkelt.

All vård. Handlar mycket om bemötandet, tillgång till tolk, autonomi och att själv påverka, vara informerad om hur saker fungerar. Just vård är känsligt, eftersom så mycket kontroll historiskt utövats genom läkare på olika sätt. Det kanske är svårt att förstå för de som inte lever i den verkligheten, men ett exempel är t.ex. en vän till mig som inför en plastikoperation (genom allmänna vården då) behövde fotograferas innan och efter. Hon mådde extremt dåligt av detta, eftersom det var en upplevelse som var så lik de fotograferingar som gjorts av hennes folkgrupp historiskt i helt andra syften. Blev inte bättre av språkproblem och att informationen om hur bilderna skulle användas/vem som hade tillgång till dem var dålig.
 
Att det inte snackas så mycket om andra familjer/barn med problem är att det är ett specifikt utspel om att adhd-testa alla i utsatta områden.
I tråden ja. Men utspelet i sig beror ju på att fokuset i samhällsdebatten verkar vara att barn med NPF=problem, barn utan NPF= inga problem. Och det stämmer ju bara inte, vare sig det gäller klassrumsmiljön eller möjligt behov av hjälp med inlärning.

(liknande med socioekonomiskt utsatta eller svenska som andraspråk osv=finns det är det problem, finns det inte, inga problem. Jättekonstigt och låser lösningarna. (det är ju rent av så att "duktiga barn" oavsett mår uselt också så även om de "klarar" skolan så gör de ju inte det.)
 

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 024
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp