Kallare vintrar

Förra året köpte jag ny vinterjacka + vinterskor. Använde dem inte en enda gång. :p
Men i år har jag i alla fall haft nytta av dem. Ett tag. :)
Det är ju annars mycket uppenbart att vi har klimatförändringar. Faktiskt. Och det skrämmer mig.

Jag tycker definitivt att det varit en mycket mildare vinter. Jag bor i södra norrland och vi fick denna vinterns första snö för en vecka sedan (och då snöade det konstant i nästan en hel vecka...). Annars brukar snön komma redan i slutet av oktober, försvinner i början av november och sen kommer den tillbaka för att stanna i slutet av november/början av december.

Det brukar också konstant vara minst -20, ibland ner till -30, i januari/februari. Nu har vi haft 2-3 dagar med -20- -25 men inte mer än så. Statistiken säger ju också att 2015 var det varmaste året under den tid man dokumenterat vädret och att medeltemperaturen har ökat med 1 grad nu.

Egentligen klagar jag inte, men det är synd att sommaren blir kall och tråkig den med. :(

Har ni några teorier om varför vintrarna blivit så kalla på sistone?
Under de åren jag bott i södra Sverige har det vad jag kommer ihåg inte varit kallare än typ -15, men nu går det under -20.

Började själv fundera på om det hänger ihop med den globala uppvärmningen eller om det har att göra med att ozonlagret blir tunnare. Vad tror ni eller är det helt enkelt naturligt?
Det kan gå i cykler beroende på om det är el ninjo år eller inte. En teori säger att vi går mot ett klimat med varmare vintrar och kallare somrar. Nu har jag glömt bort vad förklaringen till det var, men det blir mer likt klimatet i England.

Kina och Indien är ensamt 2.500 miljoner människor. Här tror jag din teori börjar halta.
Det är en teori, enbart. Dock vill jag säga att 2500 miljoner människor behöver inte innebära mer partiklar i luften än vad kolkraftverken i Ruhrområdet och Pole och England och all övrig eldning i Europa och oljeeldning och smutsiga bilar innebar. Det var ju fruktansvärt smutsigt. Detta är enbart spekulationer och en teori. De länder som tillhör de utanför Europa och USA, canada har jag sett någon gång i någon tidning , försöka hävda sin rätt att smutsa ned lika mycket som vi gjorde.

Har ni några teorier om varför vintrarna blivit så kalla på sistone?
Under de åren jag bott i södra Sverige har det vad jag kommer ihåg inte varit kallare än typ -15, men nu går det under -20.

Började själv fundera på om det hänger ihop med den globala uppvärmningen eller om det har att göra med att ozonlagret blir tunnare. Vad tror ni eller är det helt enkelt naturligt?
Så här har medeltemperaturen i januari i uppsala varit sedan 1722 fram tills nu:
kX6HJbk.jpg

februari:
Qionhpl.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar