Kallare vintrar

Ja, det var slarvigt läst. Så här var hela ordalydelsen:
Före 1773 finns perioder då data saknas från Uppsala. Här har data främst från Risinge i Östergötland utnyttjats, men även data från Linköping, Bettna i Södermanland och från Stockholm har utnyttjats för att interpolera luckor i Uppsalaserien. Värdena före ca 1860 är mindre säkra, speciellt gäller detta data från 1700-talet.

Dock nämns inte mätnoggranheten alls.
Det gör den väl iofs med "Värdena före ca 1860 är mindre säkra, speciellt gäller detta data från 1700-talet." så i sak har du rätt att i nyare mätdata har bättre noggrannhet.

Jag tror ju förstås att SMHI inte är helt borta när det gäller att bedöma den saken.
Nu har jag kikat på rådatat, och SMHI tycker ingenting om det.
Det är en farbror på Uppsala Universitet som räknat ihop serien, och interpolerat och tagit hänsyn till saker.

Utan att gått igenom varje siffra varje dag sedan 1722.01.12 (då serien startade) så ställer jag mig ändå lite frågade till varför temperaturmätningen den 1722.01.12 på +2.3C korrigerats ned 0.1C för den urbana effekten till +2.2C, medan en månad senare, 1722.02.10, ansågs det uppmätta +2.3C behöva korrigeras ned hela 0.4C för den urbana effekten till +1.9C?
Hur kunde den urbana effekten flukturera så mycket på vintern 1722?

Samtidigt vet jag att idag så är vanliga hemmatemperaturmätningar bara blaha-blaha då det börjar pratas decimaler, för det digitala elände som det då brukar hänvisas till inte nyligen har kalibrerats mot definitionen av noll grader Celcius, dvs sötvatten som is smälter i. Digitala termometrar fanns ju inte på 1720-talet, men det påvisar ju hur svårt det är att få på decimalen en exakt temperatur. Det räcker ju med att avläsaren hade dålig syn, och höll termometern lite för nära sin stora näsa för att det ska bli snett i en längre serie.

Senast ändrad:
Utan att gått igenom varje siffra varje dag sedan 1722.01.12 (då serien startade) så ställer jag mig ändå lite frågade till varför temperaturmätningen den 1722.01.12 på +2.3C korrigerats ned 0.1C för den urbana effekten till +2.2C, medan en månad senare, 1722.02.10, ansågs det uppmätta +2.3C behöva korrigeras ned hela 0.4C för den urbana effekten till +1.9C?
Hur kunde den urbana effekten flukturera så mycket på vintern 1722?
Tror det är solinstrålningen, dels direkt och dels via husfasader och annat.

Man brukade nog inte ta loss termometern och hålla den i handen vid avläsning.
Om man läste av den okulärt på decimalnivå, hur höll man sig själv borta från den?

Eller hade man redan 1722 räknat ut att det var extremt viktigt att hålla mätserien exakt och inte själv påverka den det minsta, eftersom den skulle användas på Internet om 300 år?

Om man läste av den okulärt på decimalnivå, hur höll man sig själv borta från den?

Eller hade man redan 1722 räknat ut att det var extremt viktigt att hålla mätserien exakt och inte påverka den det minsta, eftersom den skulle användas på Internet om 300 år?

Redan Tycho Brahes mätningar av planetrörelser på 1500-talet var faktiskt riktigt bra, vetenskapsmännen i Uppsala på 1700-talet var inte ens på den tiden helt bakom flötet och förstod säkert att det inte var lämpligt att andas på eller röra vid termometern vid avläsning. det är min tro i varje fall.

Kan tillägga att det är inte så länge sedan som väderobservatörer avläste temperaturen manuellt, kanske tjugo-trettio år sedan eller nåt.

Senast ändrad:
Redan Tycho Brahes mätningar av planetrörelser på 1500-talet var faktiskt riktigt bra, vetenskapsmännen i Uppsala på 1700-talet var inte ens på den tiden helt bakom flötet och förstod säkert att det inte var lämpligt att andas på eller röra vid termometern vid avläsning. det är min tro i varje fall.
Början på mätserien är ju äldre än då vår temperaturskala definierades, eftersom Anders Celsius endast var i 20-årsåldern då. (*1701.11.27)

Så här såg Celsius orginaltermometer ut, med skalan upp-och-nedvänd. Den rättades till först efter hans död.
Jag är rätt skeptisk till att rådatat ens kan innehålla decimaler från 1722, plus att vetskapen om den mänskliga organismens påverkan på själva mätningen var så utbredd att varje mätare tog samma hänsyn till varje mätning vid denna tid.

Celsius_original_thermometer.png

Men detta är förståss bara en personlig uppfattning.

Början på mätserien är ju äldre än då vår temperaturskala definierades, eftersom Anders Celsius endast var i 20-årsåldern då. (*1701.11.27)

Så här såg Celsius orginaltermometer ut, med skalan upp-och-nedvänd. Den rättades till först efter hans död.
Jag är rätt skeptisk till att rådatat ens kan innehålla decimaler från 1722, plus att vetskapen om den mänskliga organismens påverkan på själva mätningen var så utbredd att varje mätare tog samma hänsyn till varje mätning vid denna tid.

Celsius_original_thermometer.png

Men detta är förståss bara en personlig uppfattning.
Men att termometrarna inte hade samma precision som senare tids har väl inte så stor betydelse när det gäller medelvärden? Det kan säkert vara så att decimalen är mera osäker men för ett årsmedel har det ingen större betydelse så länge det inte är ett systematiskt fel.

Men att termometrarna inte hade samma precision som senare tids har väl inte så stor betydelse när det gäller medelvärden? Det kan säkert vara så att decimalen är mera osäker men för ett årsmedel har det ingen större betydelse så länge det inte är ett systematiskt fel.
Nej, det är sant. Men du är fortfarande övertygad som att systematiska fel inte fanns på en tid innan vetenskapen ens hade bestämt sig för hur man skulle mäta grundenheten?

Celsius publikation Observationer om tvänne beständiga grader på en thermometer kom ut 1742, tjugo år efter mätseriens start.

Nej, det är sant. Men du är fortfarande övertygad som att systematiska fel inte fanns på en tid innan vetenskapen ens hade bestämt sig för hur man skulle mäta grundenheten?
Nä, tvärtom tycker jag det är ganska troligt att det finns den typen av fel i mätdata, det är ju därför forskarna korrigerat värdena.

Har ni några teorier om varför vintrarna blivit så kalla på sistone?

Tycker snarare att vintrarna blivit mildare jag. Länge sen vi hade ner emot -35 grader under några längre perioder. Senaste åren fiser det på kring 20-25 som kallast med nån enstaka kortare dipp på några grader kallare liksom.

Nä, tvärtom tycker jag det är ganska troligt att det finns den typen av fel i mätdata, det är ju därför forskarna korrigerat värdena.
Kan tillägga att systematiska fel finns även vid dagens mätningar och att man om det behövs korrigerar data.

Tycker snarare att vintrarna blivit mildare jag. Länge sen vi hade ner emot -35 grader under några längre perioder. Senaste åren fiser det på kring 20-25 som kallast med nån enstaka kortare dipp på några grader kallare liksom.
Ibland känns det som landet är upp å ner, hörde häromdan, när vi här nere i söder hade runt -20 så var de ca -5 uppe i norr, men vi får väl se vad som händer i framtiden...

Hur var det förr?
Mer snö kommer jag ihåg från barndommen, men inte att det var så här kallt eller sviker minnet mig kanske? :cautious:
80- talet var kallt och mycket snö, sedan var det mildare tror jag under 90-talet och runt 2000 hade i alla fall vi -30 någon vinter. Källan är usel, mamma och jag själv.

Har ni några teorier om varför vintrarna blivit så kalla på sistone?
Under de åren jag bott i södra Sverige har det vad jag kommer ihåg inte varit kallare än typ -15, men nu går det under -20.

Började själv fundera på om det hänger ihop med den globala uppvärmningen eller om det har att göra med att ozonlagret blir tunnare. Vad tror ni eller är det helt enkelt naturligt?
Jag har en teori. Nu är luften renare än den någonsin varit sedan industritiden började. Det innebär att det är mindre partiklar i luften, vi eldar mindre med kol och olja, bilarna renas bättre och även kolkraftverken renas bättre liksom oljemotorer. Vår luft är alltså renare än någon nu levande person har erfarenhet av. Mot det talar föroreningarna i Kina men enligt min teori motsvarar inte kinas föroreningarna dåtida föroreningar i t ex Ruhr-områdets industriluft och britternas koleldning etc.

Detta innebär att vi har färre partiklar i luften. Det innebär då att det blir extremare väder på grund av att vi får mindre skydd från solen när det är sol och när det är mörkt, solen inte skiner, så släpper jorden ut mer värme. Extremare väder åt båda hållen alltså. En teori.

Jag har en teori. Nu är luften renare än den någonsin varit sedan industritiden började. Det innebär att det är mindre partiklar i luften, vi eldar mindre med kol och olja, bilarna renas bättre och även kolkraftverken renas bättre liksom oljemotorer. Vår luft är alltså renare än någon nu levande person har erfarenhet av. Mot det talar föroreningarna i Kina men enligt min teori motsvarar inte kinas föroreningarna dåtida föroreningar i t ex Ruhr-områdets industriluft och britternas koleldning etc.

Jag tror inte luften är renare, inom vissa väldigt begränsade områden säkert, men absolut inte generellt, snarare tvärtom.

Mot det talar föroreningarna i Kina men enligt min teori motsvarar inte kinas föroreningarna dåtida föroreningar i t ex Ruhr-områdets industriluft och britternas koleldning etc.

Kina och Indien är ensamt 2.500 miljoner människor. Här tror jag din teori börjar halta.

Detta innebär att vi har färre partiklar i luften. Det innebär då att det blir extremare väder på grund av att vi får mindre skydd från solen när det är sol och när det är mörkt, solen inte skiner, så släpper jorden ut mer värme. Extremare väder åt båda hållen alltså. En teori.
Ah just ja, Kina, smogen ligger som tät dimma över städerna... kan nog ligga lite sanning i det där också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar