Kallare vintrar

Jag har bara snart 30 år på nacken, så har inte varit med så mycket som en 60 åring och sett förändringarna.

Jag är uppväxt i mitten av Västra Götaland och bor numera i Småland. Det jag kommer ihåg är att det brukade vara "riktig" vinter från november till februari, sen när jag blev lite äldre övergick det mer å mer till slaskiga vintrar utan köldknäppar, men nu verkar det vara extremt.

Jag inbillar mig att vi människor påverkar på något sätt, men jag vet inte hur.

Skulle förvisso inte vilja ha en vinter, som den 1995...hmmm ja de va ju mycket snö senare också, minns inte vilket år det var vi skottade undan en massa snö om det var 2009.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Extrema_snöfall_i_Sverige
Jag är då 40 år (när har jag hunnit bli så gammal :eek:) och jag upplever att vintrarna blev mildare för ca 20 år sedan.

Sen visst har det varit år där det har varit kallare men min känsla är att det förut så gott som alltid var kallt i januari/februari.

Sen finns det ju två stora men. Det första är att minnet är inte alltid att lita på och det andra är att 40 år är egentligen ingenting tidsmässigt i en vädercykel.

Jag upplever att det är varmare nu och mindre snö.
Förra året hade vi snö kanske en månad.
När jag var barn i sthlmsområdet hade vi ¨på vår vändplan stora vallar som vi brukade gräva gångar och grottor i. Det har man inte kunnat göra nu på många år.

Vintern 78-79 var rejält kall precis som 84-85 och det var tämligen bra med snö. Jag kommer också ihåg vallarna på gården som man lekte i.

Har ni några teorier om varför vintrarna blivit så kalla på sistone?
Under de åren jag bott i södra Sverige har det vad jag kommer ihåg inte varit kallare än typ -15, men nu går det under -20.

Började själv fundera på om det hänger ihop med den globala uppvärmningen eller om det har att göra med att ozonlagret blir tunnare. Vad tror ni eller är det helt enkelt naturligt?

Det är den globala uppvärmningen.

Det jag upplever är att årstiderna har förskjutits framåt i almanackan.

Vintern kommer senare. Men den brukar komma.
December brukade ha snö förr, nu brukar julen vara snöfri.

Våren kommer senare. Men den kommer.
Min ungdoms varma vårar brukar idag vara kalla och eländiga, tiden fram till midsommar regnar mest.

Sommaren kommer senare. Men den kommer.
Industrisemesterns sista veckors ihållande regn är den tiden som högtrycken väller in.

Hösten kommer senare. Men den kommer.
En eller två veckor in på skolan var det fortfarande sensommar. Sedan mulnade det på då september kom. Nu kan det vara utmärkta sensommarveckor in i oktober.

Ja, precis som det finns flera teorier om vad den globala uppvärmningen beror på.
Den här går ut på att hela jorden värms upp. Så också Grönlandsisen som smälter. Och när den smälter, rinner den ut i havet i sådana mängder att den förändrar salthalten i havet. Detta gör att Golfströmmen får problem och stannar av - och vi som bor vid den 60:e breddgraden plötsligt får börja betala för det...
(dessa tre punkter är en konstpaus för alla de av oss som inte har insett vad Golfströmmen betyder för oss i Sverige i vårt dagliga liv.)

Teorin är just en teori i mina ögon, så jag går på intet sätt all in för att försvara den. Däremot noterar jag att ålen har mer eller mindre försvunnit från våra vattendrag, och det vore intressant att få se en undersökning huruvda detta skulle kunna vara en av anledningarna till det, dvs ålynglen från Sargassohavet får inte tillräcklig hjälp att simma hem...
Idag anser man att det är kraftverksutbyggnader, parasiter och miljöförstöring som är boven till att det europeisiska ålbeståndet har försvunnit till 95% på 25 år. (2009)
http://www.theguardian.com/environment/2009/may/01/eel-fishing-europe-environment

Här är en bild på hur jordens medeltemperatur har förändrat sig mellan 1900 och 2013:

Rahmstorf_2015_1rc.jpg

Senast ändrad:
Den här går ut på att hela jorden värms upp. Så också Grönlandsisen som smälter. Och när den smälter, rinner den ut i havet i sådana mängder att den förändrar salthalten i havet. Detta gör att Golfströmmen får problem och stannar av - och vi som bor vid den 60:e breddgraden plötsligt får börja betala för det...

Teorin är just en teori i mina ögon, så jag går på intet sätt all in för att försvara den. Däremot noterar jag att ålen har mer eller mindre försvunnit från våra vattendrag, och det vore intressant att få se en undersökning huruvda detta skulle kunna vara en av anledningarna till det, dvs ålynglen från sargassohavet får inte tillräcklig hjälp att simma hem...
Idag anser man att det är kraftverksutbyggnader, parasiter och miljöförstöring som är boven till att det europeisiska ålbeståndet har försvunnit till 95% på 25 år.

Rahmstorf_2015_1rc.jpg

Jo, jag känner till den ;) och tycker den låter rimlig.

Vad gäller den globala uppvärmningen så tror jag den beror på många faktorer där antropogena utsläpp är en. Att den skulle vara den avgörande faktorn är jag som sagt inte övertygad om, just eftersom vi sett stora variationer på en geologisk skala utan att människor påverkat.

Sedan är det naturligtvis inte fel att minska vårt miljömässiga fotspår men det får inte bli in absurdum, dvs att lilla Sverige ska göra allt och i förlängningen bli av med en massa jobb pga att det inte är lönsamt att driva industrier i Sverige.

Sedan är det naturligtvis inte fel att minska vårt miljömässiga fotspår men det får inte bli in absurdum, dvs att lilla Sverige ska göra allt och i förlängningen bli av med en massa jobb pga att det inte är lönsamt att driva industrier i Sverige.
Nej, inte ens om vi skulle radera Sverige från jorden, skulle det märkas i koldioxidutsläppen.
Men vi har en annan roll, och det är att visa omvärlden vad som går att göra med teknik, med planering, med organisation, med samarbete.

Demokrati är verkligen inte alltid det ideala styresättet men alternativen är värre. :)
Problemet med demokrati idag är att alla politiker är precis så långsiktiga att de ska klara nästa val - så horisonten finns max fyra år bort, oftast mycket kortare än så.
Medan det jorden behöver är långsiktighet på femtio- eller hundratals år.

Så en snäll diktator som tänkte på allas bästa på global basis skulle vara fint att hitta.

Jasså? Är det så illa på skaraslätten? Jag bor i Småland nära gränsen till Västra Götaland och Juli var regnig och någon enstaka dag med 30 grader, men augusti hade vi 4 veckor med strålande sol och värme därefter. Minns det eftersom jag prickade in min semester då, om jag inte missminner mig var det bara dom två sista dagarna som det regnade rejält. :p
Juli var hemskt i Småland . Regn regn regn tio grader. Augusti och september var sol varenda dag. Låg på stranden till mitten av september. Tror jag badade sista gången i början av september med.
Helt sjukt sen sommar 2015

Det finns gott om exempel på "snälla diktatorer" som har blivit korrupta. På tal om kortsiktighet.
Javisst. Visst var det dumt av mig att inte förklara att jag naturligtvis tänkte mig en snäll diktator som tänkte på allas bästa på global basis, som också höll med en långsiktighet på femtio- eller hundratals år, då det var just det som jag tyckte att jorden behövde.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar