Okej du är alltså otroligt dåligt påläst, läser inte mina svar och hittar på saker som andra skriver.
Återigen, du blandar ihop saker, de enda som har fem års licenser är pistoler.
Sportskyttar finns inom både pistol och gevär men inom gevär får man på livstid.
Sportskytteklubbar som du slänger dig med som begrepp finns på några få ställen i landet. Däremot finns det pistolföreningar inom sportskytte, det finns gevärsföreniingar inom sportskytte och det finns jaktskytteklubbar inom sportskytte. Men det är få som har alla delar. Det kan ju även vara bra att förstå att det finns en del som har jaktvapen och vapen för att utöva sin gren inom sportskytte som man slarvigt benämner jaktgrenar. Exempelvis de som skjuter lerduvor på en högre nivå har inte samma vapen i skogen.
På samma sätt är det många på gevärsskytte inom sportgrenar som även har jaktvapen. Man har även olika vapen beroende på gren trots att det är samma kaliber. Banskytte och fältskytte kräver olika saker och vill du vara med på båda så underlättar det med två vapen.
Det blir ännu mer tydligt att du kanske har provat på att skjuta någon gång men att hävda att lånevapen fungerar bra innebär att du inte skjuter med finess. Jag har flera människor omkring mig som tävlar på hög nivå inom flera olika sportskyttegrenar, de kan träffa med ett lånevapen men de skulle aldrig tävla med ett sånt om de hade ett val. Jag själv anser mig vara en hyfsad skytt, tränar mer än jag skjuter i skarpt läge och vet om mina egna begränsningar.
Så min slutsats är att du vet inte hur reglerna ser ut idag, som faktiskt fungerar otroligt bra men har någon slags konflikt med en eller flera människor med vapenlicenser och nu strider du för att de ska bli av med sina vapen. Du vägrar se helhetsbilden och skriker hårdare tag utan att förstå att det skulle göra noll skillnad kanske till och med göra saken värre.
Jo, jag vet hur reglerna ser ut på det stora hela.
Även om jag aldrig sysslat med just sportskytte, förutom några klubbtävlingar i lerduva på jaktskytteklubben.
Lerduva tycker jag är jättekul.
En av jaktskytteklubbarna i området, har profilerat sig på att lära nya jägare att skjuta. Därför har man ett större utbud av lånevapen, och tänkt till lite, så att det ska finnas lånevapen som passar till flera kroppar.
Du anklagar mig för att vara en dålig skytt?
Du har igen aning om hur ofta jag skjuter, eller vilka vapen jag har.
Det finns oerhört många som saknar anknytning till skog och mark, som hoppat på det där med jakt för att det är trendigt för tillfället.
När det blir otrendigt, så har de kvar vapnen, bildligt talat ligger de i samma hög som vindsurfingbrädan från 1980-talet, golfklubborna från 1990-talet, och padelracket från Covid-epidemin.
Om licenserna förfaller efter x-år, och måste förnyas via en aktiv åtgärd, så kanske det får de här personerna att sälja vapnen istället för att ha kvar dem i högen.
Vill du att den som bor i Stockholm (välj valfri storstad), och har slutat jaga ska ha kvar sina vapen?
Om jag har en konflikt med några med vapenlicenser, så är "Stockholmsjägare" en grupp jag har det med.
De har alltför ofta dålig koll i skogen. Jag har en tendens att bli sur när en Drever springer längs mina fårstängsel och hetsar mina får. Det finns flera markägares marker emellan min mark och den mark där det slarviga jaktlaget med stockholmsjägare håller till. Det ska inte vara några lösa jakthundar runt mina fårhagar.
De verkar ha svårt att läsa en karta eller använda en GPS och hamnar ofta på fel ställe. Hundar som är otillräckligt tränade, och bilar som kör längs vägar de inte har tillgång till.
Och sedan så förstår jag fortfarande inte hur det kan komma sig att den som fått djurförbud p.g.a. vanvård av lantbruksdjur får ha licenserna kvar.
Jag ser hen jaga i varje fall, senast sista dagen i år när man fick använda hund. Hen har nästan alltid brukat jaga ensam, och använder två hundar.
Hen kanske använder någon annans vapen, någon som slutat jaga och tycker att hen gör kompisen en tjänst genom att låna ut.