Vapenlicens - bör reglerna skärpas? (utbruten från Skottlossning på skola)

Du begår flera logiska felslut här.

Bilderna som sprids av diverse medier på en ung pojke med ett luftgevär, är rätt ointressant.
Ingen vet vad den bilden har för historia.

Jag har bilder på mina barn med luftvapen i händerna. Jag har bilder på något av mina barn när hen var med på ett event där man fick prova på lerduveskytte. Kul bilder, men säger ingenting om personen vare sig som lite eller stor.

Du vill tydligen också ändra vår vapenlagstiftning, så att det inte ska krävas vare sig intresse för sportskytte eller jakt för att ha vapen.

Intressant.

I ett EU perspektiv så har Sverige liberala vapenlagar, som då tydligen ska liberaliseras ytterligare.

Vill du gå mer åt det hållet som flera delstater i USA har det, med minimal vapenkontroll?
Vi HAR redan en vapenlag där det krävs intresse för sportskytte och jakt vid anskaffande, sedan bryr sig lagen inte ett jota om man har kvar intresset, och det verkar faktiskt fungera utmärkt för alla utom dig!

Varför vill man ha minimal vapenkontroll när man är för att det fungerar som vi har det i dag och inte tycker att man måste bevisa att man är aktiv jägare? Det måste man inte bevisa i dag.

Jag ställde frågan innan, ska vi ta körkort från de som inte använder det? ska vi ta bort folks utbildningar för de som arbetar med annat? Varför ska vi ta bort vapenlicensen för att folk inte jagar aktivt? Om man tar jägarexamen och vapenlicens när man är 20 och jagar aktivt de första 5 åren och så kommer livet emellan, ska vapenlicensen strypas då? Trots att man inte vet om eller när man ska jaga igen? Trots att man vet att man kommer jaga igen? Om man för tillfället känner att det inte är kul att jaga? Varför ska man diskvalificeras för att man inte jagar aktivt? Vad är det som stör att man har vapen och vapenlicens trots att man inte jagar aktivt?

Vad i all sin dar är du rädd för vad gäller icke aktiva jägare?! Ett vapenintresse? Gud ja, det hoppas jag de har! Ett vapenintresse och respekt för vad ett vapen är. För det känner jag verkar saknas hos de som dödar friskt med vapen bland kriminella och illegala vapen. Ett vapenintresse gör inte folk till vapensamlare eller till sjuka människor eller till mördare! Det är en syn som sjuk!

Jag pratar inte om att samla på en massa vapen, jag pratar inte om gamla vapen. Varför låser du dig på saker som jag inte påstått?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...llan-blev-offer-for-sjalvmordsforsok-pa-vagen

Hur många mord sker nu igen med legala vapen i Sverige? Hur stor fara för andra är nu jägare, aktiva och icke aktiva, för andra nu igen?

Vi kanske ska titta riktigt riktigt nära på det här med körkort istället? Vapen verkar inte riktigt vara den stora faran, oavsett om man jagar eller ej.
Alldeles precis.

Om man slutar jaga, så ska vapenlicensen bort.

Vill man börja jaga igen 5-10-20 år senare, så har man teoridelen kvar, och så får man göra nya praktiska prov (en dålig skytt är farlig för sina jaktkamrater, och riskerar att skadskjuta vilt), och skaffa nya vapen.

Hu så hemskt, man måste alltså anstränga sig det minsta.

Jag har redogjort för vilka skäl det kan finnas för att få vapenlicens i Sverige, men du verkar ju inte förstå vad jag säger.
Att samla på vapen ingår som ett skäl, men det är väldigt restriktivt att få sådan licens.

Att ha vapen för att man tycker att vapen är "kul", ingår inte de skäl som svensk lagstiftning som grund för vapenlicens.

Jakt är ett skäl för att få ha vapen. "Bra att ha vapen", om intresset kanske återkommer är inget skäl.

Om man normaliserar "kul att ha vapen", tror du det blir lättare att ändra attityden runt vapen hos gängkriminella och wannabes då?

Den absoluta majoriteten av svenska jaktlag, nästan alla, och jägare håller olika frågor om säkerhetstänk vid jakt i allmänhet och vapenhantering mycket högt.

Men det finns undantag tyvärr.
Jag vet inte om du haft kontakt med ett dysfunktionellt jaktlag, jag har det.

Jag hoppas att du uppfattat, att vapenlicenser för sportskytte måste förnyas regelbundet. Så jag förstår inte varför du beklagar att just jägare skulle utsättas för samma hantering med att förnya licenser.

Det finns alltså ungefär lika många med sportskyttelicenser, som med licenser för jaktändamål.

Ska vi ta bort förnyelsekravet då på sportskyttarnas licenser? De har ju också ett vapenintresse? De kanske bara har en tillfällig svacka och kanske tänker ta upp sportskyttet igen?

Har man tagit jägarexamen och vapenlicens och anses frisk nog att ha vapen så anser jag att man har rätt till att ha vapen, ja. Varför skulle man inte få ha vapen? Det är en pryl. Vill du döda någon rekommenderar jag inte att köpa legala vapen, du kan enkelt få fatt i något illegalt till en struntsumma i jämförelse. Och de tas inte ens om hand lika ömt, som av någon med intresse. Men det är inte viktigt om man bara är intresserad av att döda.
Du verkar inte förstå det statistiska sambandet mellan mängden vapen i ett land, och hur våldet i ett land fungerar.

Det finns mycket att läsa om sådant. Jag rekommenderar att söka information om frågan.

Sveriges enormt stora mängd legala skjutvapen i ett EU-perspektiv, kanske gör det mer rimligt att hålla på med vapen, och ger själva idén att använda illegala skjutvapen ett slags bakvänd legitimitet.

Du begår flera logiska felslut här.

Bilderna som sprids av diverse medier på en ung pojke med ett luftgevär, är rätt ointressant.
Ingen vet vad den bilden har för historia.

Jag har bilder på mina barn med luftvapen i händerna. Jag har bilder på något av mina barn när hen var med på ett event där man fick prova på lerduveskytte. Kul bilder, men säger ingenting om personen vare sig som lite eller stor.

Du vill tydligen också ändra vår vapenlagstiftning, så att det inte ska krävas vare sig intresse för sportskytte eller jakt för att ha vapen.

Intressant.

I ett EU perspektiv så har Sverige liberala vapenlagar, som då tydligen ska liberaliseras ytterligare.

Vill du gå mer åt det hållet som flera delstater i USA har det, med minimal vapenkontroll?

VAR har jag sagt att jag vill ändra något ? DET ÄR DU som vill ändra och vi andra ifrågasätter VARFÖR ???

Din läsförståelse haltar rätt rejält i dina svar på "våra frågor" ...

Alldeles precis.

Vill man börja jaga igen 5-10-20 år senare, så har man teoridelen kvar, och så får man göra nya praktiska prov (en dålig skytt är farlig för sina jaktkamrater, och riskerar att skadskjuta vilt), och skaffa nya vapen.

Jag har redogjort för vilka skäl det kan finnas för att få vapenlicens i Sverige, men du verkar ju inte förstå vad jag säger.
Att samla på vapen ingår som ett skäl, men det är väldigt restriktivt att få sådan licens.

Att ha vapen för att man tycker att vapen är "kul", ingår inte de skäl som svensk lagstiftning som grund för vapenlicens.

Jakt är ett skäl för att få ha vapen. "Bra att ha vapen", om intresset kanske återkommer är inget skäl.

Om man normaliserar "kul att ha vapen", tror du det blir lättare att ändra attityden runt vapen hos gängkriminella och wannabes då?

Den absoluta majoriteten av svenska jaktlag, nästan alla, och jägare håller olika frågor om säkerhetstänk vid jakt i allmänhet och vapenhantering mycket högt.

Jag hoppas att du uppfattat, att vapenlicenser för sportskytte måste förnyas regelbundet. Så jag förstår inte varför du beklagar att just jägare skulle utsättas för samma hantering med att förnya licenser.

Det finns alltså ungefär lika många med sportskyttelicenser, som med licenser för jaktändamål.

Ska vi ta bort förnyelsekravet då på sportskyttarnas licenser? De har ju också ett vapenintresse? De kanske bara har en tillfällig svacka och kanske tänker ta upp sportskyttet igen?
Varför göra sig av med vapen för att du har uppehåll under barnår, studier eller något annat som ger uppehåll. Uppehåll gör dig inte olämpligt.

VAR har jag sagt att jag vill ändra något ? DET ÄR DU som vill ändra och vi andra ifrågasätter VARFÖR ???

Din läsförståelse haltar rätt rejält i dina svar på "våra frågor" ...
Du förstår alltså inte att du vill ändra på något?

Du har skrivit flera saker som skulle göra det lättare att skaffa vapen.

T.ex. att skälen till att få ha vapen skulle inkludera "kul och trevligt att ha vapen", vilket inte är ett skäl för att få licens idag.

Du förstår alltså inte att du vill ändra på något?

Du har skrivit flera saker som skulle göra det lättare att skaffa vapen.

T.ex. att skälen till att få ha vapen skulle inkludera "kul och trevligt att ha vapen", vilket inte är ett skäl för att få licens idag.

VARFÖR VILL DU ÄNDRA PÅ EN FUNGERANDE EXISTERANDE LAG ? Enkel fråga ! Inga andra inlägg du kan förvränga i ditt huvud. Simpel fråga !

Jag tycker att vi har ett fungerande system och att pengarna ska läggas på annat.
Det är allt.
Hur mycket har vi sparat om vi accepterar en masskjutning lite då och då, för att en mikroskopisk andel av licenshavare är problematisk?

Hur mycket är tio liv värda?

Är det inte bättre att både jobba med att säkra att vapenlicenser finns hos lämpliga innehavare, och att förbättra vården för personer med psykisk ohälsa, och dessutom se till att vården frågar eventuellt olämpliga personer om de har körkort och/eller vapenlicenser samt inför ett anmälningskrav.

Det tog inte jättelång tid att hitta detta. Just här var det inte ett dödligt vådaskott, men kunde lika gärna blivit det.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/skytt-overklagar-vadaskott-till-hovratten-20190207/
Ja, det var kanske ett sådant fall, läste lite mer och det var en mycket erfaren jägare och ha varit dels nonchalans och dels att han inte justerat kikarsiktet efter en ögonoperation. Han var 70 år och det är väl inte jättegammalt men kan förstås ha påverkat. Hittade dock en åttioåring som sköt en bärplockare i början av seklet.

Men jag tror den typen av olyckor är mycket ovanliga, det absolut vanligaste är att äldre jägare tar färre skott och chansar mindre även om de är i full vigör, att skjuta blir för de flesta mindre viktigt med åldern. Och de äldre som börjar känna sig osäkra slutar ofta skjuta helt, en hel del laddar inte ens fast de är med på jakten.

De som skjutit hästar och kor i tron att de var vildsvin har väl samtliga varit yngre?

Alldeles precis.

Varför skulle teoridelen för jägarexamen vara någonting permanent men inte vapenlicensen? En av de mest relevanta sakerna är väl ändå att man förstår VAD man skjuter på. Många jagar inte aktivt under ett par säsonger men skjuter ändår regelbundet på skyttebana för att hålla igång. Hur ska man lyckas bevisa eller motbevisa om någon jagar småvilt på egen mark eller inte? Med din logik kommer dessutom många kvinnor som väljer att skaffa ett par barn i rad bli diskvalificerade från att ha kvar sina licenser eftersom de kanske inte jagar aktivt under ett par år, det kommer bli enormt mycket dyrare med både jakt och skytte eftersom man skulle behöva bli tvingad att köpa och sälja alla sina vapen flertalet gånger och det skulle bli ett administratvit monster att hålla igång.

Det du argumenterar för är allt igenom en riktigt dålig idé helt enkelt.

Okej du är alltså otroligt dåligt påläst, läser inte mina svar och hittar på saker som andra skriver.
Återigen, du blandar ihop saker, de enda som har fem års licenser är pistoler.
Sportskyttar finns inom både pistol och gevär men inom gevär får man på livstid.

Sportskytteklubbar som du slänger dig med som begrepp finns på några få ställen i landet. Däremot finns det pistolföreningar inom sportskytte, det finns gevärsföreniingar inom sportskytte och det finns jaktskytteklubbar inom sportskytte. Men det är få som har alla delar. Det kan ju även vara bra att förstå att det finns en del som har jaktvapen och vapen för att utöva sin gren inom sportskytte som man slarvigt benämner jaktgrenar. Exempelvis de som skjuter lerduvor på en högre nivå har inte samma vapen i skogen.

På samma sätt är det många på gevärsskytte inom sportgrenar som även har jaktvapen. Man har även olika vapen beroende på gren trots att det är samma kaliber. Banskytte och fältskytte kräver olika saker och vill du vara med på båda så underlättar det med två vapen.

Det blir ännu mer tydligt att du kanske har provat på att skjuta någon gång men att hävda att lånevapen fungerar bra innebär att du inte skjuter med finess. Jag har flera människor omkring mig som tävlar på hög nivå inom flera olika sportskyttegrenar, de kan träffa med ett lånevapen men de skulle aldrig tävla med ett sånt om de hade ett val. Jag själv anser mig vara en hyfsad skytt, tränar mer än jag skjuter i skarpt läge och vet om mina egna begränsningar.

Så min slutsats är att du vet inte hur reglerna ser ut idag, som faktiskt fungerar otroligt bra men har någon slags konflikt med en eller flera människor med vapenlicenser och nu strider du för att de ska bli av med sina vapen. Du vägrar se helhetsbilden och skriker hårdare tag utan att förstå att det skulle göra noll skillnad kanske till och med göra saken värre.

Helautomatiska har också licenser på 5 år, men det ges nog inte ut så många numera. Tror att större klubbar kan ha flera sektioner, skytteklubben i Malmö har det åtminstone.

Helautomatiska har också licenser på 5 år, men det ges nog inte ut så många numera. Tror att större klubbar kan ha flera sektioner, skytteklubben i Malmö har det åtminstone.
Ja Kpist är en specialvariant inom gevärsskytte och på väg ut, oftast ligger licenserna på föreningen istället för individer och då är licenserna inte tidsbegränsade.

Ja det finns precis som jag skrev några få föreningar där man har flera grenar men det är även problematiskt med pistol eftersom det finns två olika förbund, den ena ligger under RF och den andra gör inte det.

Hur mycket har vi sparat om vi accepterar en masskjutning lite då och då, för att en mikroskopisk andel av licenshavare är problematisk?

Hur mycket är tio liv värda?

Är det inte bättre att både jobba med att säkra att vapenlicenser finns hos lämpliga innehavare, och att förbättra vården för personer med psykisk ohälsa, och dessutom se till att vården frågar eventuellt olämpliga personer om de har körkort och/eller vapenlicenser samt inför ett anmälningskrav.

Du verkar helt övertygad om att så länge man är aktiv jägare finns noll risk att man kommer skjuta folk.
Vården ska anmäla men det kräver att man söker vård.
Det enda att undvika detta är att absolut ingen får ha tillgång till egna vapen.

Annars håller jag helt med @Snurrfian som är tydligt påläst och faktiskt vet vad hen pratar om.

Ja, det var kanske ett sådant fall, läste lite mer och det var en mycket erfaren jägare och ha varit dels nonchalans och dels att han inte justerat kikarsiktet efter en ögonoperation. Han var 70 år och det är väl inte jättegammalt men kan förstås ha påverkat. Hittade dock en åttioåring som sköt en bärplockare i början av seklet.

Men jag tror den typen av olyckor är mycket ovanliga, det absolut vanligaste är att äldre jägare tar färre skott och chansar mindre även om de är i full vigör, att skjuta blir för de flesta mindre viktigt med åldern. Och de äldre som börjar känna sig osäkra slutar ofta skjuta helt, en hel del laddar inte ens fast de är med på jakten.

De som skjutit hästar och kor i tron att de var vildsvin har väl samtliga varit yngre?

De senaste åren har två hundar skjutits av äldre män som misstagit dem för rävar. I det ena fallet skadades hundens ägare av splitter. Då rådde också fullt dagsljus, till skillnad mot hur det ofta är när jägare misstar andra djur gör vildsvin.

Men jag tror också att det vanligaste är att äldre jägare är mer noga när de avlossar ett skott. Det ändrar inte att det finns människor med medicinska tillstånd som varken borde få hålla i ett laddat vapen eller köra bil. Med tanke på hur allvarliga konsekvenserna kan bli går det helt enkelt inte att förlita sig på folks eget omdöme.

Jag tror att risken för att ett legalt vapen ska användas för att mörda människor på det här viset är mycket liten, sett till hur många vapen det faktiskt finns i Sverige. Naturligtvis dödas folk även av legala vapen, både med uppsåt och av misstag, men att förbjuda vapen helt är knappast ett alternativ.

Det jag tycker att man pratar för lite om är risken för fullbordade självmord när en person har tillgång till vapen. Eftersom vapenägare vet att de riskerar att bli av med sina vapen om de tar kontakt med psyk kanske de låter bli. Om läkares anmälningsskyldighet blir ännu striktare - vilket i sig skulle kunna vara positivt - ökar nog den risken. Så enligt mig är det viktigt att man också ser över hur personer kan få tillbaka sina vapen om det inte längre finns något skyddsbehov.

Okej du är alltså otroligt dåligt påläst, läser inte mina svar och hittar på saker som andra skriver.
Återigen, du blandar ihop saker, de enda som har fem års licenser är pistoler.
Sportskyttar finns inom både pistol och gevär men inom gevär får man på livstid.

Sportskytteklubbar som du slänger dig med som begrepp finns på några få ställen i landet. Däremot finns det pistolföreningar inom sportskytte, det finns gevärsföreniingar inom sportskytte och det finns jaktskytteklubbar inom sportskytte. Men det är få som har alla delar. Det kan ju även vara bra att förstå att det finns en del som har jaktvapen och vapen för att utöva sin gren inom sportskytte som man slarvigt benämner jaktgrenar. Exempelvis de som skjuter lerduvor på en högre nivå har inte samma vapen i skogen.

På samma sätt är det många på gevärsskytte inom sportgrenar som även har jaktvapen. Man har även olika vapen beroende på gren trots att det är samma kaliber. Banskytte och fältskytte kräver olika saker och vill du vara med på båda så underlättar det med två vapen.

Det blir ännu mer tydligt att du kanske har provat på att skjuta någon gång men att hävda att lånevapen fungerar bra innebär att du inte skjuter med finess. Jag har flera människor omkring mig som tävlar på hög nivå inom flera olika sportskyttegrenar, de kan träffa med ett lånevapen men de skulle aldrig tävla med ett sånt om de hade ett val. Jag själv anser mig vara en hyfsad skytt, tränar mer än jag skjuter i skarpt läge och vet om mina egna begränsningar.

Så min slutsats är att du vet inte hur reglerna ser ut idag, som faktiskt fungerar otroligt bra men har någon slags konflikt med en eller flera människor med vapenlicenser och nu strider du för att de ska bli av med sina vapen. Du vägrar se helhetsbilden och skriker hårdare tag utan att förstå att det skulle göra noll skillnad kanske till och med göra saken värre.
Jo, jag vet hur reglerna ser ut på det stora hela.

Även om jag aldrig sysslat med just sportskytte, förutom några klubbtävlingar i lerduva på jaktskytteklubben.
Lerduva tycker jag är jättekul.

En av jaktskytteklubbarna i området, har profilerat sig på att lära nya jägare att skjuta. Därför har man ett större utbud av lånevapen, och tänkt till lite, så att det ska finnas lånevapen som passar till flera kroppar.

Du anklagar mig för att vara en dålig skytt?

Du har igen aning om hur ofta jag skjuter, eller vilka vapen jag har.

Det finns oerhört många som saknar anknytning till skog och mark, som hoppat på det där med jakt för att det är trendigt för tillfället.
När det blir otrendigt, så har de kvar vapnen, bildligt talat ligger de i samma hög som vindsurfingbrädan från 1980-talet, golfklubborna från 1990-talet, och padelracket från Covid-epidemin.
Om licenserna förfaller efter x-år, och måste förnyas via en aktiv åtgärd, så kanske det får de här personerna att sälja vapnen istället för att ha kvar dem i högen.

Vill du att den som bor i Stockholm (välj valfri storstad), och har slutat jaga ska ha kvar sina vapen?

Om jag har en konflikt med några med vapenlicenser, så är "Stockholmsjägare" en grupp jag har det med.

De har alltför ofta dålig koll i skogen. Jag har en tendens att bli sur när en Drever springer längs mina fårstängsel och hetsar mina får. Det finns flera markägares marker emellan min mark och den mark där det slarviga jaktlaget med stockholmsjägare håller till. Det ska inte vara några lösa jakthundar runt mina fårhagar.

De verkar ha svårt att läsa en karta eller använda en GPS och hamnar ofta på fel ställe. Hundar som är otillräckligt tränade, och bilar som kör längs vägar de inte har tillgång till.

Och sedan så förstår jag fortfarande inte hur det kan komma sig att den som fått djurförbud p.g.a. vanvård av lantbruksdjur får ha licenserna kvar.
Jag ser hen jaga i varje fall, senast sista dagen i år när man fick använda hund. Hen har nästan alltid brukat jaga ensam, och använder två hundar.

Hen kanske använder någon annans vapen, någon som slutat jaga och tycker att hen gör kompisen en tjänst genom att låna ut.

Varför skulle teoridelen för jägarexamen vara någonting permanent men inte vapenlicensen? En av de mest relevanta sakerna är väl ändå att man förstår VAD man skjuter på. Många jagar inte aktivt under ett par säsonger men skjuter ändår regelbundet på skyttebana för att hålla igång. Hur ska man lyckas bevisa eller motbevisa om någon jagar småvilt på egen mark eller inte? Med din logik kommer dessutom många kvinnor som väljer att skaffa ett par barn i rad bli diskvalificerade från att ha kvar sina licenser eftersom de kanske inte jagar aktivt under ett par år, det kommer bli enormt mycket dyrare med både jakt och skytte eftersom man skulle behöva bli tvingad att köpa och sälja alla sina vapen flertalet gånger och det skulle bli ett administratvit monster att hålla igång.

Det du argumenterar för är allt igenom en riktigt dålig idé helt enkelt.
Du verkar ha bestämt att det handlar om ett par år, och att jag har ett facit för hur regler ska se ut.

Du läser in saker som jag inte skrivit.

Men så finns det saker som jag skrivit: egen mark, föräldrars mark, eller annan skriftligt bekräftad tillgång på mark tycker jag naturligtvis vara ett skäl för att ha vapen för jaktändamål.
Jag har skrivit det många gånger nu.
Även skriftligt arrende på jaktmark, eller medlemskap i ett organiserat jaktlag som arrenderar mark.

Du ska försöka få det till kvinnofientligt om licenserna skulle behöva förnyas, men då menar du alltså att kvinnor inte skulle kunna åka till skjutbanan en gång om året eller så för att de har barn?

För att vara medlem i jaktskytteklubb och träna, är också något jag skrivit, som exempel på vad som skulle kunna innebära att licenserna kan förnyas.

Men om vi ska ändra på något, så att färre vapen som inte används är därute, vad tycker du att man ska göra?

När, hur och varför tycker du själv att licenser ska kunna förfalla?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka