Du diskuterar på ett otrevligt vis för att jag inte håller med dig. Jag förstår vad du skriver, men jag måste väl ändå inte hålla med?Alldeles precis.
Om man slutar jaga, så ska vapenlicensen bort.
Vill man börja jaga igen 5-10-20 år senare, så har man teoridelen kvar, och så får man göra nya praktiska prov (en dålig skytt är farlig för sina jaktkamrater, och riskerar att skadskjuta vilt), och skaffa nya vapen.
Hu så hemskt, man måste alltså anstränga sig det minsta.
Jag har redogjort för vilka skäl det kan finnas för att få vapenlicens i Sverige, men du verkar ju inte förstå vad jag säger.
Att samla på vapen ingår som ett skäl, men det är väldigt restriktivt att få sådan licens.
Att ha vapen för att man tycker att vapen är "kul", ingår inte de skäl som svensk lagstiftning som grund för vapenlicens.
Jakt är ett skäl för att få ha vapen. "Bra att ha vapen", om intresset kanske återkommer är inget skäl.
Om man normaliserar "kul att ha vapen", tror du det blir lättare att ändra attityden runt vapen hos gängkriminella och wannabes då?
Den absoluta majoriteten av svenska jaktlag, nästan alla, och jägare håller olika frågor om säkerhetstänk vid jakt i allmänhet och vapenhantering mycket högt.
Men det finns undantag tyvärr.
Jag vet inte om du haft kontakt med ett dysfunktionellt jaktlag, jag har det.
Jag hoppas att du uppfattat, att vapenlicenser för sportskytte måste förnyas regelbundet. Så jag förstår inte varför du beklagar att just jägare skulle utsättas för samma hantering med att förnya licenser.
Det finns alltså ungefär lika många med sportskyttelicenser, som med licenser för jaktändamål.
Ska vi ta bort förnyelsekravet då på sportskyttarnas licenser? De har ju också ett vapenintresse? De kanske bara har en tillfällig svacka och kanske tänker ta upp sportskyttet igen?
För att få vapenlicens i Sverige ska man ta jägarexamen eller vara sportskytt. Det finns inget i lagen som sedan säger att man måste vara aktiv jägare, finns det? Man får ta jägarexamen och vapenlicens och så kan man inte jaga de nästkommande 40 åren och ha kvar dem när man dör eller något så länge man är frisk och ingen brottsling. Det är väl så lagen ser ut? Det är inte jag som vill ändra vapenlagen, det är DU, du vill ändra så att man måste förnya licensen. Det vill inte jag. Jag tycker den fungerar som den är. Jag ser inte att det är någon fara med inaktiva jägare. Det är inte inställningen till vapen hos de som tar jägarexamen och vapenlicens som ger syre till elden för gängkriminella, långt ifrån. Det är helt olika världar, där den ena köper vettiga vapen och tar väl hand om dem och är rädd om sina prylar och den andra världen dumpar sitt skitvapen i sjön när de har skjutit en människa.
Och inte att förglömma, Sveriges vapenlag och inställning till vapen för jägare osv ska inte jämföras med den i USA där var och varannan har vapen i nattduksbordet och handväskan och som accessoar till sin klänning.
Dysfunktionella jaktlag gör bara att hälsoundersökning, som jag är för, är en bra grej att införa, tycker jag. Inte att ta bort vapenlicensen för någon som är inaktiv av olika anledningar.
Vapen som inte används, används liksom inte. Jag förstår inte varför det är farligare med en jägare i Stockholm som har kvar vapen när han inte jagar än en jägare i Härjedalen som har kvar sina vapen eftersom han jagar veckovis.