Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns gott om exempel på "snälla diktatorer" som har blivit korrupta. På tal om kortsiktighet.
Disclaimer: Den snälle despoten var en tänkt ideal despot, och därför inte tänkt med den mänskliga genen för girighet.Exakt, den upplyste despoten är sällan upplyst så väldigt länge.
Javisst. Visst var det dumt av mig att inte förklara att jag naturligtvis tänkte mig en snäll diktator som tänkte på allas bästa på global basis, som också höll med en långsiktighet på femtio- eller hundratals år, då det var just det som jag tyckte att jorden behövde.
Jo, det där upplever jag också, att alla årstiderna är lite skeva typ..Det jag upplever är att årstiderna har förskjutits framåt i almanackan.
Vintern kommer senare. Men den brukar komma.
December brukade ha snö förr, nu brukar julen vara snöfri.
Våren kommer senare. Men den kommer.
Min ungdoms varma vårar brukar idag vara kalla och eländiga, tiden fram till midsommar regnar mest.
Sommaren kommer senare. Men den kommer.
Industrisemesterns sista veckors ihållande regn är den tiden som högtrycken väller in.
Hösten kommer senare. Men den kommer.
En eller två veckor in på skolan var det fortfarande sensommar. Sedan mulnade det på då september kom. Nu kan det vara utmärkta sensommarveckor in i oktober.
Man ska vid sådana här långa mätserier ha i bakhuvudet att mätnoggranheten har ändrat sig över århundradena.Man skulle kunna gå in på SMHI:s hemsida och ladda ned temperaturobservationer, finns mätstationer lite överallt i hela Sverige, och få veta hur bra väderminne man har. Fast det är klart det blir kanske inte lika roligt att diskutera väder då
Byt då ut denne person i tankeexperimentet till någon ersättning för FN, som är konstruerat på så sätt att egen vinning bestraffas med automatik.Ja, det var precis så jag läste ditt inlägg också - och min poäng är att även en sådan kan bli korrupt.
Byt då ut denne person i tankeexperimentet till någon ersättning för FN, som är konstruerat på så sätt att egen vinning bestraffas med automatik.
Fast är inte det där en medeltemperatur under året? I och för sig ser det ut att ha blivit varmare sen 1980 enligt den.Man skulle kunna gå in på SMHI:s hemsida och ladda ned temperaturobservationer, finns mätstationer lite överallt i hela Sverige, och få veta hur bra väderminne man har. Fast det är klart det blir kanske inte lika roligt att diskutera väder då
Nej. Men vi snackar om en ersättning för demokratin, vilket är min poäng.Då snackar vi inte längre om en diktator, dvs. någon som har full och oinskränkt auktoritet.
Jag tror ju förstås att SMHI inte är helt borta när det gäller att bedöma den saken.Man ska vid sådana här långa mätserier ha i bakhuvudet att mätnoggranheten har ändrat sig över århundradena.
Jo, men man kan ladda ned hela mätserien tror jag om man vill göra en annan analys. När det gäller observationer under 1900-talet finns den på hemsidan för alla stationer i Sverige dag för dag. Inte bara temperatur utan nederbörd, och vind också. När jag behövt data har jag gått in där och sökt.Fast är inte det där en medeltemperatur under året? I och för sig ser det ut att ha blivit varmare sen 1980 enligt den.
Jo, det för rätt mycket statestik, rätt intressant att det blivit varmare på sistone.Jo, men man kan ladda ned hela mätserien tror jag om man vill göra en annan analys. När det gäller observationer under 1900-talet finns den på hemsidan för alla stationer i Sverige dag för dag. Inte bara temperatur utan nederbörd, och vind också. När jag behövt data har jag gått in där och sökt.
Möjligt. Men trots att de kommenterar mycket vad de gjort med den rekonstruerade årsmedeltemperaturen i detalj på sidan du tagit diagrammet från, kommenterar de inte den just den saken. Däremot får vi veta att datat före 1773 inte kommer från Uppsala utan från andra delar av mellansverige, alltså den del i början som faktiskt också är varmare:Jag tror ju förstås att SMHI inte är helt borta när det gäller att bedöma den saken.
Däremot får vi veta att datat före 1773 inte kommer från Uppsala utan från andra delar av mellansverige,
Jag tror ju förstås att SMHI inte är helt borta när det gäller att bedöma den saken.
Jag har för mig att 2015 är det varmaste året som någonsin uppmätts, sett globalt. Och då talar vi data enligt det som borrats fram ur arktis tex. Dvs årmiljoner.Jo, det för rätt mycket statestik, rätt intressant att det blivit varmare på sistone.
Ja, det var slarvigt läst. Så här var hela ordalydelsen:Bara om man läser slarvigt, för så står det inte på deras hemsida.
Jag tror att den äldsta borrkärne-is man plockat fram (Vostok, Antaktis) är 800.000 år gammal.Jag har för mig att 2015 är det varmaste året som någonsin uppmätts, sett globalt. Och då talar vi data enligt det som borrats fram ur arktis tex. Dvs årmiljoner.