Kallare vintrar

TheRedLightning

Trådstartare
Har ni några teorier om varför vintrarna blivit så kalla på sistone?
Under de åren jag bott i södra Sverige har det vad jag kommer ihåg inte varit kallare än typ -15, men nu går det under -20.

Började själv fundera på om det hänger ihop med den globala uppvärmningen eller om det har att göra med att ozonlagret blir tunnare. Vad tror ni eller är det helt enkelt naturligt?

Har ni några teorier om varför vintrarna blivit så kalla på sistone?
Under de åren jag bott i södra Sverige har det vad jag kommer ihåg inte varit kallare än typ -15, men nu går det under -20.

Började själv fundera på om det hänger ihop med den globala uppvärmningen eller om det har att göra med att ozonlagret blir tunnare. Vad tror ni eller är det helt enkelt naturligt?
Jag tycker snarare det är tvärtom. :D

Det var kallare förr :laugh:

(Och mer snö)

Jag säger som de andra, jag frågar mig varför vintrarna är så varma? Eller snarare varför vädret är knas m.e.m. hela tiden?

I slutet av juli 10 grader och ösregn, slutet av november 10 grader och ösregn. Förr var somrarna varmare och vintrarna kallare med mer snö. Generellt sett.

Och så frågar jag mig varför så få andra verkar bekymrade, bara klagar på vädret och nöjer sig med att det är skumt, inget om eventuella orsaker :cautious:

Hur var det förr?
Mer snö kommer jag ihåg från barndommen, men inte att det var så här kallt eller sviker minnet mig kanske? :cautious:
Beror på hur gammal man är kanske?

Jag skulle säga att förut var det vanliga att januari och februari var kalla. Med köldknäppar ner mot -20. Nu bor jag precis vid havet i Halland så det påverkar ju klimatet en del.

Utrycket "En riktig Göteborgsvinter" syftar inte på en kall och snörik vinter direkt :p

Jag säger som de andra, jag frågar mig varför vintrarna är så varma? Eller snarare varför vädret är knas m.e.m. hela tiden?

I slutet av juli 10 grader och ösregn, slutet av november 10 grader och ösregn. Förr var somrarna varmare och vintrarna kallare med mer snö. Generellt sett.

Och så frågar jag mig varför så få andra verkar bekymrade, bara klagar på vädret och nöjer sig med att det är skumt, inget om eventuella orsaker :cautious:
Förra året var våren enormt segdragen och sommaren kom sent, augusti. Undra om det blir likadant i år också?

Förra året var våren enormt segdragen och sommaren kom sent, augusti. Undra om det blir likadant i år också?

Här var det i princip ingen sommar. Det var bikiniväder en vecka eller så, resten av tiden fick man ha typ hoodie på sig. Tror jag hade långärmat på jobbet i princip varenda dag.

Beror på hur gammal man är kanske?

Jag skulle säga att förut var det vanliga att januari och februari var kalla. Med köldknäppar ner mot -20. Nu bor jag precis vid havet i Halland så det påverkar ju klimatet en del.

Utrycket "En riktig Göteborgsvinter" syftar inte på en kall och snörik vinter direkt :p
Jag har bara snart 30 år på nacken, så har inte varit med så mycket som en 60 åring och sett förändringarna.

Jag är uppväxt i mitten av Västra Götaland och bor numera i Småland. Det jag kommer ihåg är att det brukade vara "riktig" vinter från november till februari, sen när jag blev lite äldre övergick det mer å mer till slaskiga vintrar utan köldknäppar, men nu verkar det vara extremt.

Jag inbillar mig att vi människor påverkar på något sätt, men jag vet inte hur.

Skulle förvisso inte vilja ha en vinter, som den 1995...hmmm ja de va ju mycket snö senare också, minns inte vilket år det var vi skottade undan en massa snö om det var 2009.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Extrema_snöfall_i_Sverige

Här var det i princip ingen sommar. Det var bikiniväder en vecka eller så, resten av tiden fick man ha typ hoodie på sig. Tror jag hade långärmat på jobbet i princip varenda dag.
Jasså? Är det så illa på skaraslätten? Jag bor i Småland nära gränsen till Västra Götaland och Juli var regnig och någon enstaka dag med 30 grader, men augusti hade vi 4 veckor med strålande sol och värme därefter. Minns det eftersom jag prickade in min semester då, om jag inte missminner mig var det bara dom två sista dagarna som det regnade rejält. :p

Jasså? Är det så illa på skaraslätten? Jag bor i Småland nära gränsen till Västra Götaland och Juli var regnig och någon enstaka dag med 30 grader, men augusti hade vi 4 veckor med strålande sol och värme därefter. Minns det eftersom jag prickade in min semester då, om jag inte missminner mig var det bara dom två sista dagarna som det regnade rejält. :p

Alltså ja, i år var ingen hitsommar. Förutom min oro för klimatet passar det mig dock ganska bra eftersom jag inte funkar så bra när det är väldigt varmt... Värsta dagen måste varit 25 juli, då var jag på bröllop i Småland. 10 grader plus, förmodligen årets regnigaste dag och det blåste på tvären. Bröllopsfesten var i ett stort tält där vi satt med jackor, filtar och värmefläktar och frös. Det var nog inget brudparet räknat med när de valde datum.

Alltså ja, i år var ingen hitsommar. Förutom min oro för klimatet passar det mig dock ganska bra eftersom jag inte funkar så bra när det är väldigt varmt... Värsta dagen måste varit 25 juli, då var jag på bröllop i Småland. 10 grader plus, förmodligen årets regnigaste dag och det blåste på tvären. Bröllopsfesten var i ett stort tält där vi satt med jackor, filtar och värmefläktar och frös. Det var nog inget brudparet räknat med när de valde datum.
Jag trivdes riktigt bra med sommaren som var, gillar heller inte när det är för varmt, med det går gära vara närmare 20 än 10. :p
Nja, regn och blåst på tvären är ingen hit alls. :down:

Vi befinner oss i en varmare tid än vi någonsin varit i hela jordens mångmiljonåriga historia. Och ja @RedHyuuga , det är pga mänsklig påverkan
Jo, det är väl det, men om det är varmare än någonsin hur kommer det sig att vintrarna blir så kalla ibland? Hade känts mer logisk om de varit varmare också, fast naturen är väl inte logisk å andra sidan. :p

Klimatet är naturligt varierande och har betydligt längre cykler än ett människoliv. Istider har en generell cykel på 100 000 år. Vi är just nu i en interglacial, dvs en varmare period mellan istider. Det finns flera faktorer till varför en istid startar, tex solens aktivitet och jordaxelns lutning.

Variationer i solens aktivitet kan också ge kortare klimatförändringar. Tex kallas tiden mellan mitten av 1500-talet och mitten på 1800-talet för lilla istiden. Under denna tid fanns det perioder med riktigt låga medeltemperaturer som bla orsakade missväxt.

Ännu kortare variationer i klimatet (några år) kan bero på stora vulkanutbrott som skickat ut stora mängder partiklar i atmosfären (de orsakar också spektakulära solnedgångar). De har vid flera tillfällen orsakat svår missväxt (googla gärna "året utan sommar").

Jag är skeptisk till alarmisterna om växthuseffekten. Mänsklig aktivitet påverkar, ja, men jag är inte övertygad om att den är så stor som många påstår. Tex var havsytenivån högre under Jura-perioden än vad den är nu.

/geologen

Jag tycker inte vintrarna är kallare snarare tvärtom det är ett :devil: hattande mellan kallt och varmt, det snöar och sen blir det milt och regn sen fryser det på och så är det isgata överallt :mad:. Men jag upplever att vintern kommer senare, för 20-30 år sedan så var det snö till jul de senaste åren så har man inte sett skymten av någon snö före trettondagen :crazy: och även så kommer våren senare. Håller vi på att byta poler :confused:

Jag upplever att det är varmare nu och mindre snö.
Förra året hade vi snö kanske en månad.
När jag var barn i sthlmsområdet hade vi ¨på vår vändplan stora vallar som vi brukade gräva gångar och grottor i. Det har man inte kunnat göra nu på många år.

Klimatet är naturligt varierande och har betydligt längre cykler än ett människoliv. Istider har en generell cykel på 100 000 år. Vi är just nu i en interglacial, dvs en varmare period mellan istider. Det finns flera faktorer till varför en istid startar, tex solens aktivitet och jordaxelns lutning.

Variationer i solens aktivitet kan också ge kortare klimatförändringar. Tex kallas tiden mellan mitten av 1500-talet och mitten på 1800-talet för lilla istiden. Under denna tid fanns det perioder med riktigt låga medeltemperaturer som bla orsakade missväxt.

Ännu kortare variationer i klimatet (några år) kan bero på stora vulkanutbrott som skickat ut stora mängder partiklar i atmosfären (de orsakar också spektakulära solnedgångar). De har vid flera tillfällen orsakat svår missväxt (googla gärna "året utan sommar").

Jag är skeptisk till alarmisterna om växthuseffekten. Mänsklig aktivitet påverkar, ja, men jag är inte övertygad om att den är så stor som många påstår. Tex var havsytenivån högre under Jura-perioden än vad den är nu.

/geologen
intressant detta om växthuseffekten.
När jag pluggade arkeologi fick vi också lära oss om skillnaderna mellan värme i olika perioder och att det har varierat.
Sen kommer det innebära förändringar för växter och djur om det blir varmare. Men det har ju i vissa perioder varit betydligt varmare än det är nu.
Det jag tror människan måste inse är dock att klimatflyktingar kommer finnas och har alltid funnits.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar