Det här med att nicka och le och inte gå emot eller visa reaktion på provokation....det är en taktik jag använt mig av i flera år och jag kan bara säga en sak; DET FUNKAR INTE. Det blir inga öppna konflikter, men det blir en megastor hög under ens egen matta. Allt skit som man tror runnit av en som en på en gås - men nej. Sagda saker av just anhöriga som svider stannar kvar.
Det kanske funkar för andra, men jag klarar inte av att ta skit. Jag klarar inte av relations-skådespeleri. Just när det gäller familjerelationer tror jag att det bara är ärlighet och raka rör som gäller, så funkar jag. Jag tar ingen skit.
Så, antingen får familjen bereda sig på svar på tal, eller så får de klara sig med annorlunda umgänge; i mitt fall väljer jag att inte träffa min syster alls och begränsad tid och på mina villkor med min mamma. Och jag tar inte längre ansvar för deras relation med mina barn, men jag får själv bära samvetet gentemot mina barn att _min_ relation till moster och mormor påverkar dem. Nu är mina barn så stora så de själva måste ta ansvar för sina aktiva relationskontakter med den sidan av släkten, och det blir mer påtagligt nu när jag liksom stiger av tåget. Men det känns bra ändå.
Och för mig har det fungerat utmärkt när det kommer till den typen av människor som aldrig kan se att dom själva gör fel. Det är bara fullkomligt slöseri med energi för det leder absolut ingenstans att diskutera något med dom. För dom kan aldrig inse att dom gör fel. Man blir bara ledsen och upprörd.
Det absolut bästa är givetvis att inte umgås med dom alls men ibland så har man inget val.
Man håller med dom men i sitt stilla sinne så tänker man "Jisses vad korkad du är".
Ger dom råd om något som tex du skall bara använda lila nappar så håller man med dom men man använder blåa nappar ändå.
Du vinner inget på att lära dom "några gränser" för dom kommer bara att vända det emot dig och det blir i slutänden dom det är synd om.
Tex denna person säger på skämt att du borde nog gå ner i vikt.
Jag blir ledsen och tycker inte att det är det minsta roligt och säger ifrån att det där bara var elakt att säga så och inte det minsta roligt.
En "normal" person hade bett om ursäkt och tänkt på det till nästa gång.
Denna typen av person kommer dock vända det hela till att du är för känslig och att det är väldigt synd om denne för att du inte skrattar åt dennes skämt. Så i slutänden är det dom som är offret och du är skurken.
Så istället för att bara vara ledsen över ett korkat skämt så är man också ledsen över att någon påstår att man är elak när man bara är sårad. Dessutom är man enormt frustrerad över hur någon hela tiden kan lyckas vända allt så totalt.
Hade man istället sagt "Ja jag känner mig som en val i ett badkar i bland. Så hade man istället bara varit arg över hur någon kan vara så jäkla korkad som kan kläcka ett sånt idiotiskt skämt.