Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@cirkus minimera kontakten, det är ju det vi har gjort. Men då blir vi inhalade och detaljreglerade.
Egentligen känner jag för att ringa upp och säga att jag är inte intresserad av något samtal, vi kan prata om upplägg om jul och födelsedagar men inget mer. Och att jag gör så gott jag kan och det får räcka.
Nej, det gör ju inte det.
Kl
Igår ringde mamma och sa att vi ska ha ett samtal hon, pappa, jag och syrran om hur kontakterna ska ske mellan mig och syster (!!!) och mellan oss och dem. Vi ska prata om hur vi ska göra vid jul och födelsedagar eftersom vi bor i olika delar av landet, och om hur våra kontakter och vår relation kan bli bättre "för det kan den alltid bli" som hon sa när jag sa att jag är rätt nöjd med nivån vi har nu. Så detta ska jag fundera på.
Jag är erfaren nog att förstå att detta innebär att hon inte alls är intresserad av att höra våra synpunkter utan det kommer bli så att hon dikterar vad som gäller och så ska vi säga ja. "Fundera på" innebär inte "fundera så diskuterar vi" utan "tänk igenom allt fel du har gjort och skäms ordentligt och vänta bara så ska du minsann bli ordentligt uppläxad".
Och jag fattar att hon kommer att bestämma att jag och min syster ska ha en fast dag och tid varje vecka då vi ringer.
Min strategi kommer vara att säga så lite det bara går och bara humma med.
Har haft jävligt ont i huvudet ända sedan det samtalet.
Jag inser nu att det som från början var en tråd där jag ville ha konkreta tips har blivit lite av en gnälltråd vilket aldrig var meningen. Men internet lyssnar alltid vilket ju är lite tacksamt...
Tillägg: det här samtalet kom alltså dagen efter att hon sagt till syrran att hon inte vill träffa hennes sambo så hon är inte ute efter något försoningssamtal utan efter att typ tvinga oss att ha kontskt.
@cirkus minimera kontakten, det är ju det vi har gjort. Men då blir vi inhalade och detaljreglerade.
Om en vuxen människa kan "hala in" och "detaljreglera" en annan vuxen människa mot dennes vilja är det någonting som är fullständigt ruttet.
Jag känner ärligt talat att det vuxna barnet också har en del i detta, dvs. dags att växa upp och sätta gränser. I detta fall verkar det ju som att helt bruten kontakt är det enda alternativet just nu, men det är ju TS och hennes systers ansvar.
Fast egentligen är inte bruten kontakt något som TS och hennes syster behöver ta ställning till i förväg.
1. De ska förklara hur de vill ha relationen och att det ska respekteras.
Endast om det inte respekteras, bryter man kontakten. Det är alltså TS mamma som är den som tar steget till att bryta kontakten, genom att välja att inte respektera en annan vuxen människa.
Egentligen känner jag för att ringa upp och säga att jag är inte intresserad av något samtal, vi kan prata om upplägg om jul och födelsedagar men inget mer. Och att jag gör så gott jag kan och det får räcka.
@Lovisaleonora kanske, kanske att jag vågar.
@monster1 ja, det är fruktansvärt elakt. Ja, jag måste gå och prata med någon, detta förstör mitt liv och jag låter det hemskt nog gå ut över min egen familj.
Detta får mig att tänka på flera inlägg till psykologen på SvD och DN som jag läst genom åren,. Nu senast en farförälder som inte får ha kontakt med barnet och sina barnbarn och inte för sitt liv kan begripa vad det är för fel och vad det handlar om...Egentligen känner jag för att ringa upp och säga att jag är inte intresserad av något samtal, vi kan prata om upplägg om jul och födelsedagar men inget mer. Och att jag gör så gott jag kan och det får räcka.
Detta får mig att tänka på flera inlägg till psykologen på SvD och DN som jag läst genom åren,. Nu senast en farförälder som inte får ha kontakt med barnet och sina barnbarn och inte för sitt liv kan begripa vad det är för fel och vad det handlar om...
Jag tror att det handlar om att DU måste bestämma hur du vill leva, hur DU vill ha det.
Man kan inte ändra någon annan än sig själv.
Alla dessa råd i tråden att göra si eller göra så för att din mor ska begripa. allt det tycker jag är rena struntet.
Buke beter sig underligt. Hade det varit en partner som betett sig som din mor skulle ingen sagt -gör såhär så kanske hon begriper, -gör sådär så kanske hon förstår.
Du står dig själv närmast.
Det verkar finnas starka tabun kring att bryta med sina föräldrar, det är helt klart. Jag tycker du gör en mycket bra jämförelse.