Nja, det är viktigt att det är jämnt mellan familjerna. Det var en del i det där grälet, att vi hade varit mer med sambons familj än med min den där julen och sommaren före.
Då
borde du svara: det kan ju finnas en
anledning att vi är mer med sambons familj än med er...?
Jag ser och hör om en del
tendenser av det du beskriver här hos andra. Inte alls i samma extrema omfattning, men det verkar tyvärr inte vara ovanligt att en del föräldrar till vuxna barn tycker att barnen har en "plikt" att uppfylla; främst genom att hälsa på dem och umgås med dem. Och tyvärr har ju ofta den värderingen gått över till barnen som (liksom du beskriver också) får dåligt samvete när/om de inte uppfyller den "plikten". Ont i magen och dåligt mående över föräldern/föräldrarna som de vet tycker att barnen "sviker" och är elaka.
Det är ju inte ovanligt att många med riktigt gamla föräldrar brukar säga att deras föräldrar säger "du kommer ALDRIG och hälsar på mig!" när de väl kommer.... det spelar liksom ingen roll att de är där kanske en eller flera gånger i veckan, det blir ändå i förälderns ögon "aldrig". Vilket kanske inte är så konstigt när/om man sitter t ex på ett äldreboende eller i en lägenhet och är ganska låst vid detta och i princip det enda umgänge man har utöver hemtjänst/vårdpersonal är just vuxna barnen.
Jag tycker dock helt krasst att föräldrar till vuxna barn ställer orimliga krav i de här fallen; det är som om de inte förstår att de vuxna barnen har sitt eget liv nu, sin egna familj, kanske egna barn och även en partner vars föräldrar också önskar få vara en del av deras liv.
Jag förstår av det du skriver att det inte är lätt för dig och din syster. Ni "blir barn" när ni träffar era föräldrar. Och; som sagt; jag har inte sett/upplevt den extrema situation du beskriver, men har dels vänner sedan lång tid och en närstående som jag ser en del av detta hos. Även min egen pappa har haft vissa sådana tendenser genom livet gentemot sina föräldrar. Det dåliga samvetet, skuldkänslorna, föräldrarnas sätt att lägga på sina vuxna barn skuld för att relationen inte är bra. Att föräldrarna vill "styra" och bestämma när de är i närheten; att de "uppfostrar" sina vuxna barn.
Du behöver komma ifrån den där skulden. Som tanten (tror jag det var) så klokt skrev: barn har inga skyldigheter gentemot sina föräldrar, föräldrar har däremot en del skyldigheter mot sina barn. Dina föräldrar har egentligen skyldigheten gentemot dig och din syster att sluta försöka styra er; sluta lägga sig i era liv, sluta vara elaka mot er och ställa krav. Du har däremot en skyldighet gentemot dig själv tycker jag; att komma till insikt om att alla dessa skuldkänslor är din "sjukdom" - skapad med hjälp av dina föräldrar, men du KAN faktiskt (kanske med hjälp från någon utomstående?) bli "frisk". Troligen kräver det någon slags brytning, åtminstone nu.
Som en nära vän sa till mig en gång när vi var över 20 år gamla, bodde hemifrån och hennes pappa försökte spela på hennes dåliga samvete genom att säga åt henne "nu gör du mamma VÄLDIGT ledsen" gällande ett beslut hon skulle ta om sitt alldeles egna liv. Då sa hon till mig (och sin syster): Det är något SJUKT med det här! Det är inte NORMALT att en pappa ska försöka få sin dotter att få dåligt samvete över en sån här sak! (Hennes syster började vika sig och sa: "men de har kanske rätt ändå... du kanske borde....").
Jag höll med henne om att det var sjukt, peppade henne att göra som HON ville. Hon gjorde det och föräldrarna insåg faktiskt (de var och är ändå kloka människor) att de inte kunde styra henne längre. De har en väldigt god relation till sina föräldrar.
Där var dock inte relationen av det slag du beskriver; din mamma kommer nog tyvärr inte vara så insiktsfull och det behöver du förstås våga och kunna tackla den dagen du bestämmer dig för att bli fri från dessa skuldkänslor.