Jag håller med. Jag tror det vanligaste är att båda måste anpassa sig mer eller mindre och det känns ganska naturligt att kunna kompromissa om vissa saker om man väljer att leva ihop. Problemet, tycker jag, är när det ständigt normaliseras att den som har låg tröskel är den som jobbar extra i hemmet för att den vill det/mår bra av det/ ect. Det är en person som ska anpassa sig, inte båda. Och precis som du säger är det ju ofta kvinnor, som en förlängning av traditionella könsroller och mönster. Det stör mig.Jag tycker att det är den med hög tröskel som får anpassa sig, sålänge det ligger inom rimliga ramar. Eller så behöver båda anpassa sig lite så att man hamnar i något rimligt läge mitt emellan.
Det är ju dock så uppenbart att mäns tolerans för smuts och stök är direkt kopplat till könsroller så för mig blir det oftast en icke-fråga. Där får mannen steppa upp.
Från mitt perspektiv är jag helt ok med sånt som är tvärt emot vad samhällets könsroller säger. Jag tycker att det är ok och kanske också nödvändigt att låta pendeln svänga lite åt andra hållet för att sen kunna landa i mitten.
En generell grej är väl dock att jag skulle önska att fler människor hade lite mer självrespekt och helt enkelt valde bort personer som inte ens klarat att hålla normala städförhållanden hemma. Det är förmodligen bättre att välja en annan partner än att hela livet behöva kompensera för att partnern inte bryr sig när det blir sunkigt hemma. Som i det mesta så är det bäst om man är överens om hur man vill ha det, annars kan det väl som bäst bli påtvingad jämn fördelning av konkreta uppgifter som endast funkar sålänge den ena (oftast kvinnan) projektleder.
Det stör mig också mer med val och handlingar som är direkt ojämställda till kvinnors nackdel, än till mäns nackdel (tex mannen som städar mer än kvinnan pga mannens låga tröskel). Har lite svårt att formulera varför det skaver men du satte delvis ord på det, om jag uppfattade dig rätt. Pendeln kanske måste svänga mer åt ett håll för att sedan förhoppningvis landa i mitten. Det kanske krävs för att samhället någon gång ska ha chans att bli jämställt. Traditionella könsroller uppmuntras ju till stor del fortfarande i samhället (tex diskussionen om vilken förälder vårdpersonal och skolpersonal vänder sig till) och det kanske är ytterligare en anledning till att det skaver mer när kvinnor tar på sig mer jobb i hemmet än när män gör det.
Nu blir den här diskussionen väldigt tvåkönsnormativ och heteronormativ men hoppas det är okej.