Jämställdhet och föräldraledighet

Omg. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Alltså att folk ansöker om tidigare förskola för att pappan ”inte klarar” att ta hand om barnet.

Det är garanterat inte vanligt förekommande, men det förekommer i i enstaka fall. Men socialtjänsten möter ju en hel del bisarra situationer.

Jag tänker mest att intresset för tidig förskola kan öka med kvoterad föräldraförsäkring. En del ser nog tyvärr förskolan som ett bättre alternativ än att pappan vårdar.

Men om kvinnan inte orkar med sitt jobb så är det väl inte en ersättning för föräldraledighet som ska rädda henne?

Vet inte riktigt vad du menar? Men en del kvinnor vittnar ju om föräldraledigt som en välbehövlig paus. Jag skulle vilja se att det satsades massor på t.ex kvinnodominerade yrken inom offentlig sektor. Men så länge det inte gör så..

Vet inte riktigt vad du menar? Men en del kvinnor vittnar ju om föräldraledigt som en välbehövlig paus. Jag skulle vilja se att det satsades massor på t.ex kvinnodominerade yrken inom offentlig sektor. Men så länge det inte gör så..
Ja det fattar jag. Men att se det som orsak till att vara föräldraledig längre än mannen låter helt vrickat i mina öron.

Min är mammig all tid utom på söndagar när vi simmar. Oklart varför, pappan är en sämre simmare...

(Helt OT men jag tycker det är så lustigt.)
Alltså, jag tror ju på att barn är rätt smarta! :)
Jag är övertygad om att din avkomma har spanat in att pappa är en bättre simmare och att det av rent överlevnadstekniska skäl då är bättre att ty sig till honom! :D

När jag tänker vidare så gillar jag den här iden mer och mer.
Ser framför mig hur mkt data man kan samla in utifrån familjernas dispensorsaker. Det skulle ju bli jättetydligt vart problemen ligger.
Tänk om det skulle ”flaggas”. Tex kanske en viss kommun får massor med ”barnomsorgsflaggor” och det blir tydligt att det finns ett problem just där.
Och du tror inte att familjerna skulle se det som ett jobbigt intrång i deras privatliv, att deras dispenser och orsaker och hela liv blev "kartlagt"...? För mig framstår det som värsta orwellska mardrömmen!!

Näe det är helt uppenbart att du har svårt att relatera till andra människors situation.
Öh. Eller så tycker jag att det är fel? Jag hade som sagt mer än gärna stannat hemma i ett eller två år med ett barn. Jag är på god väg in i väggen i mitt jobb och hade absolut mått bra av en paus. Men inte sjutton tar jag den tiden av min man och hans barn? Mår jag så dåligt på mitt jobb så bör jag gå ner i tid, sjukskriva mig eller byta jobb.

Och du tror inte att familjerna skulle se det som ett jobbigt intrång i deras privatliv, att deras dispenser och orsaker och hela liv blev "kartlagt"...? För mig framstår det som värsta orwellska mardrömmen!!
Det är ju inte familjerna som ska kartläggas. Kartläggningen ska ju handla om att hitta och kunna åtgärda problem.
Tex bristande tillgång till barnomsorg på natten osv.

Öh. Eller så tycker jag att det är fel? Jag hade som sagt mer än gärna stannat hemma i ett eller två år med ett barn. Jag är på god väg in i väggen i mitt jobb och hade absolut mått bra av en paus. Men inte sjutton tar jag den tiden av min man och hans barn? Mår jag så dåligt på mitt jobb så bör jag gå ner i tid, sjukskriva mig eller byta jobb.

Alla har ju inte en man som vill vara hemma. (Vet att du tycker det också är fel men det förändrar inte att det är så verkligheter ser ut.)

Gå ner i tid har man ingen automatisk rätt till, gör man det förlorar man dessutom i föräldrapenning och sjukpenning. Sjukskrivning, men i synnerhet rätt till sjukpenning, är inget man själv bestämmer. Byta jobb behöver inte betyda att arbetsmiljön är bättre.

Jag vet inte hur folk resonerar, men bidrar gärna med lite perspektiv på allt du kategoriskt dömer ut som vrickat eller struntprat.

Det är garanterat inte vanligt förekommande, men det förekommer i i enstaka fall. Men socialtjänsten möter ju en hel del bisarra situationer.

Jag tänker mest att intresset för tidig förskola kan öka med kvoterad föräldraförsäkring. En del ser nog tyvärr förskolan som ett bättre alternativ än att pappan vårdar.
Jag tänker att det tyder på att det är bra att de barnen börjar i förskola tidigare.

Alla har ju inte en man som vill vara hemma. (Vet att du tycker det också är fel men det förändrar inte att det är så verkligheter ser ut.)

Gå ner i tid har man ingen automatisk rätt till, gör man det förlorar man dessutom i föräldrapenning och sjukpenning. Sjukskrivning, men i synnerhet rätt till sjukpenning, är inget man själv bestämmer. Byta jobb behöver inte betyda att arbetsmiljön är bättre.

Jag vet inte hur folk resonerar, men bidrar gärna med lite perspektiv på allt du kategoriskt dömer ut som vrickat eller struntprat.
Om individualiserad föräldraförsäkring kan leda till att män som inte vill ha barn inte heller skaffar barn, så är det väl rätt bra.

fast det är klart, de håller ju ändå på att ta kål på sig själva iom att spermakvaliten aldrig har varit sämre än idag.

Studier visar också att bland de som delar med lika på FL är det färre par som separerar. Inte för att jag tror det är farligt för barnet med en separation men jag skulle inte vara så sugen på att bli en ensamstående förälder i första taget.
Eller så visar studierna egenskaperna hos de par som lyckas hålla ihop och de som fördelar dagarna lika är samma. Det är omöjligt att veta vad som är vad när man studerar effekten, inte förrän man randomiserar testgrupper där hälften får dela lika och hälften delar ojämnt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 031
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 406
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar