Jämställdhet och föräldraledighet

Jag tror inte någon säger att ekonomin ALDRIG är helt avgörande för överlevnad, bara att det används som skäl betydligt oftare än så och många har visat på hur detta allra oftast används som skäl när svaret blir att det är bättre om kvinnan är hemma längre men inte när det är tvärtom.
Och du är bättre på att avgöra det än de som uppger ekonomiska orsaker? Menar du att de ljuger?

så kategorisk kan man inte vara. Många mammor är helt klart väldigt olämpliga. Då är förskola mkt bättre och många gånger räddningen för de barnen.

Jag förutsätter givetvis att vi pratar om mamman som lämplig vårdare. Kvotering kan innebära att mammans dagar är slut efter 240 dagar. Pratar vi olämpliga föräldrar är det det ett ärende för socialtjänsten.

Ja självklart kör man över folk om man kvoterar. Det är ju därför behovet av kvotering finns (enligt mig), eftersom folk inte vill dela så som jag tycker att de borde vilja (;)).
Jag förstår helt vad du menar och iaf jag är väl medveten om att kvotering 50/50 inte skulle gynna alla kortsiktigt. Anledningen till att jag ändå tycker att det är en bra idé är ju för att jag är väldigt övertygad om att de långsiktiga positiva konsekvenserna kommer väga upp.

Det kan väl inte finnas någon som är för kvotering som samtidigt tror att det inte skulle upplevas som ngn slags tvångsåtgärd av en stor del av befolkningen? Annars hade ju inte behovet ens funnits..
Så du tycker att vi ska införa kvotering för att du anser det finns behov och är övertygad o att de positiva konsekvenserna kommer att väga upp? Men du har inga belägg för att de blir på det viset eller hur?

Är det inte bättre att gå lite mer försiktigt fram? Och ser om effekterna blir de önskade. Det är trist om folk inte kan skaffa barn för de inte klarar ekonomin, om föräldraledigheten bränner inne för det inte fungerar i många fall eller en förälder som längtar efter sitt barn går och jobbar medan den andra är hemma och längtar bort? Att föräldrar som vill amma tvingas bryta i förtid för att det inte fungerar att kombinera med jobb.....

Och så kan man utvärdera om det blir några positiva effekter samtidigt. Barn är för dyrbara att experimentera med.

Jag pratar inte om att enskilda missgynnas i vissa fall, så fungerar ju alla samhällsreormer pga av människors olika förutsättningar.

Jag avser hur föräldraledighet korralererar med andra samhällstrukturer än just jämställdhet men även hur andra strukturer korralererar med jämställdhet.

Du snöar in på föräldraförsäkringen ur ett jämställdhetsperspektiv, men du verkar ha svårt att vrida och vända på det utifrån andra perspektiv. I grunden är vi ju överens om ökad kvotering. Skillnaden är att du belyser vikten av kvotering ur jämställdhetsperspektiv,
jag belyser vikten av flexibilitet ur andra perspektiv. Trots din utgångspunkt har du inte kunnat argumentera för att kvotering är mest effektivt i strävan mot jämställdhet och trots att du håller med om flexibiliteten argumentera du emot behovet av den. Som att det inte är någon rättighet med barn, man får planera.

Se en låginkomsttagare med barnlängtan i ögonen och säg det! Lägg sen gärna till att du inte skulle ha några problem att dela lika, för ni förlorar bara 400kr. Samhället vinner på detta i längden, visst kan ni väl prioritera bort mat för den goda sakens skull? Det är så lätt att tänka kortsiktigt, men tänk långsiktigt. Du kanske vill göra karriär i ditt låglönejobb en dag!

Känns den tanken bra?

Det är just de radikala kvoterarnas aversion mot ett visst mått av flexibilitet som jag har svårt att förstå.

Ska vi prata val i livet så är det ju en grupp som missgynnas av kvoterad föräldraförsäkring som redan missgynnas på andra sätt. Det är det här med vilken föräldraförsäkring vi vill ha och för vem. Jag tänker för barnen först och främst.

Angående meningen:
"Jag avser hur föräldraledighet korralererar med andra samhällstrukturer än just jämställdhet men även hur andra strukturer korralererar med jämställdhet."
Förklara gärna hur och med vilka samhällsstrukturer du menar annars kan jag nog tolka det verkligen hur som helst.

Tråden heter "Jämställdhet och Föräldraledighet" så ja jag håller mig till det ämnet för det mesta.

Vilken annan metod än kvotering skulle vara mer effektiv för att ge ett märkbart resultat på fördelningen inom en rimlig tid? Säg att målet är att männen tar 40% av FL inom 10 år.

Angående ekonomin, nej jag skulle inte skaffa ett barn jag inte hade råd hur mycket jag än längtade och inte råda någon annan att göra det heller. Barn är skitdyrt! Lika lite som ja skulle skaffa en hund eller en häst i samma situation hur mycket jag än längtade eller råda någon annan att göra det.

Sen om ett par där båda är låginkomsttagare så blir skillnaden ekonomiskt beroende på vem som är föräldraledig antagligen oerhört mycket mindre än den ofta blir i par där den ena tjänar mycket (över taket) och den andra inget/lite. Som sagt så är det extremt få som inte har den ekonomiska möjligheten att dela MER lika.

Som någon annan nämnt så ska det självklart vara möjligt att ansöka om dispens vid en fullständig kvotering, för barnets skull men då ska det vara legitima skäl för det. Riktigt tråkig ekonomisk situation skulle såklart kunna vara ett sådant tänker jag.

Jag har ju inga barn så det vore rätt konstigt om jag kom dragandes med ”det funkade för oss!” :D

Jag tänker att det kan finnas dispansmöjligheter utifrån specifika kriterier, det är nog den enda flexibilitet jag tycker behövs.
Man kan också tänka sig en successiv övergång från friare kriterier för dispens till mer strikta kriterier. Kriterierna kan också vara kopplade till andra saker där det fortfarande inte finns hållbara lösningar.
Ex kan småföretagare ha någon form av dispens tills vi löst problemet med hur de ska kunna utnyttja föräldraförsäkringen. Skiftarbetare kan också ha viss dispens tills vi löst tillgång till barnomsorg. Osv.
I en övergångsperiod såklart. Målet bör vara att lösa problemen så att 50/50 ska funka för typ alla.
Så du finner ett egenvärde i att dela lika? Jag finner ett egenvärde i flexibilitet så det passar flertalet, din lösning låter som barnafödandets planekonomi alla ska paketeras in i en mall. Gud nåde en familj som inte vill passar in i systemet.

Precis, det blir ju en individdiskussion därför att individer lyfter exempel från sina egna liv och förklarar varför det är omöjligt för dem. Då blir det väl rätt naturligt med andra exempel som visar att det går, för den familjen.
Skillnaden är att för de som ser det som omöjligt blir det inte mer möjligt av att det blir ett tvång, hur många som än talar om att det fungerar för dem. Inte blir det bättre att deras skäl av en del betraktas som svepskäl. Andra som inte har den minsta insyn.

Angående ekonomin, nej jag skulle inte skaffa ett barn jag inte hade råd hur mycket jag än längtade och inte råda någon annan att göra det heller. Barn är skitdyrt! Lika lite som ja skulle skaffa en hund eller en häst i samma situation hur mycket jag än längtade eller råda någon annan att göra det.
Menar du det ska vara en klassfråga om man skaffar barn, något bara förbehållet medelklassen/de rika? Att folk ska göra abort för att det inte funkar med att dela 50/50 med föräldraledigheten rent ekonomiskt eller?

Angående meningen:
"Jag avser hur föräldraledighet korralererar med andra samhällstrukturer än just jämställdhet men även hur andra strukturer korralererar med jämställdhet."
Förklara gärna hur och med vilka samhällsstrukturer du menar annars kan jag nog tolka det verkligen hur som helst.

Tråden heter "Jämställdhet och Föräldraledighet" så ja jag håller mig till det ämnet för det mesta.

Vilken annan metod än kvotering skulle vara mer effektiv för att ge ett märkbart resultat på fördelningen inom en rimlig tid? Säg att målet är att männen tar 40% av FL inom 10 år.

Sen om ett par där båda är låginkomsttagare så blir skillnaden ekonomiskt beroende på vem som är föräldraledig antagligen oerhört mycket mindre än den ofta blir i par där den ena tjänar mycket (över taket) och den andra inget/lite. Som sagt så är det extremt få som inte har den ekonomiska möjligheten att dela MER lika.

Som någon annan nämnt så ska det självklart vara möjligt att ansöka om dispens vid en fullständig kvotering, för barnets skull men då ska det vara legitima skäl för det. Riktigt tråkig ekonomisk situation skulle såklart kunna vara ett sådant tänker jag.

Har jag inte tjatat tillräckligt om klasser och inkomst, ska jag verkligen ta det en vända till?

Jag strävar inte efter fina siffror i statistiken. Jag strävar efter jämställdhet i relationer, arbetsliv, föräldraskap och ja i samhället i helhet. Att männen tar 40% av föräldraledigheten inom 10 år ser jag inget egenvärde i. Är väl helt ointressant om en man är föräldraledig 240 dagar om han sätter ungen framför tvn och själv ägnar sig åt telefonen. Kvinnan stressar hem från sitt jobb för att laga mat, vika tvätt och dammsuga medan mannen drar iväg till puben efter en ”slitig” dag med barnet. Så nej den där frågeställningen intesserar inte mig. Det eftersträvansvärda är att öka mäns önskan och vilja att vara föräldralediga.

Senast ändrad:
Det är ju inte familjerna som ska kartläggas. Kartläggningen ska ju handla om att hitta och kunna åtgärda problem.
Tex bristande tillgång till barnomsorg på natten osv.
Men vad hjälper det om orsakerna ligger inom familjen, vilket den torde göra i många om inte majoriteten av fallen? Då måste ju familjen kartläggas. Det kan vara orsaker som att barnet vägrar flaska, att företaget står och faller med en av föräldrarna. Att ena parten har för kort tålamod med barnen och inte vill riskera att vara ensam hela dagarna med dem....

Jag tycker det är bättre att en ettåring är med sin mamma än på förskola.

Men antar att enskild vårdnad kan bli mer vanligt förekommande, då skulle man komma runt kvoteringen.
Jodå. Många är nog redo att gå väldigt långt för att slippa leva jämbördigt i sin familj.

Jag envisas ändå med att hoppas att det blir färre barn, när kvinnor ser konsekvenserna av att deras män inte vill bli föräldrar.

Jodå. Många är nog redo att gå väldigt långt för att slippa leva jämbördigt i sin familj.

Jag envisas ändå med att hoppas att det blir färre barn, när kvinnor ser konsekvenserna av att deras män inte vill bli föräldrar.
Eller så får vi se en ny familjekonstellation, att föräldrarna skills, ena parten får enskild vårdnad och sen bor man ihop (men om nödvändigt är skrivna på olika adresser). Det lär bli en del trixande för att komma runt.

Så du finner ett egenvärde i att dela lika? Jag finner ett egenvärde i flexibilitet så det passar flertalet, din lösning låter som barnafödandets planekonomi alla ska paketeras in i en mall. Gud nåde en familj som inte vill passar in i systemet.
Tja. Väldigt många av dagens fria individualister kör ju som om det fanns en tvingande mall. Just människors olikhet verkar vara det minsta problemet här.

Tja. Väldigt många av dagens fria individualister kör ju som om det fanns en tvingande mall. Just människors olikhet verkar vara det minsta problemet här.
Så av den anledningen så ska man skapa en mall så man tvingar bort olikheterna, och även om barnet inte funkar i mallen?

Du säger att det inte måste vara 50/50, men du vill ju helt uppenbart ha väldigt strikt kvotering 50/50. Du argumenterar ständigt med utgångspunkt i fullständig kvotering. Så fort jag påtalar vikten av flexibilitet så kontrar du med kvotering. Dock verkar du inte ha någon aning om varför du tycker som du gör, annat än att du fått för dig att kvotering löser jämställdhetsproblematiken. Du har inte presenterat något stöd för den faktiska nyttan med kvotering.

Som sagt. Redo att gå väldigt långt för att slippa att jämbördigt ta ansvar för barnen. Stackars barn.
Till skillnad från de "lyckliga" barn som tas om hand av en ointresserad förälder eller?

Eller de som är lyckliga med föräldrarna som inte får ihop ekonomin, eller den där familjens företag gick i konkurs pga föräldraledigheten.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 020
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar