Jag vill få barn tidigt...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag anser inte alls att det är en fördom. Jag anser att det du avser är en förskönande bild av människan. Det finns också mycket mer som tyder på att människan är just opportunistisk.

Enligt genetiker så är den främsta driften till fortplantning en vilja att sprida vidare sina egna gener, eftersom de undermedvetet anses som överlägsna alla andras. T ex lejonhannar som tar över en ny flock stressar alla dräktiga honor till att kasta fostren och biter ihjäl ungar. För att plantera in sina egna gener...

Menar du att stoet skulle sätta en fölunge till världen av godhet för att ge fölungen en chans att leva?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Vad har man då för drivkraft för att skaffa barn?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pernilla_s skrev:
Nu har killen iallafall fått en provanställning med ganska hyfsad lön. Hoppas nu bara att han får jobbet sedan och blir fast anställd.:banana:

Hyffad lön, han behöver en "grym" lön om han ska ha råd att stå för båda era kostnader.

Hur kan du tänka så egoistiskt att han ska jobba varje dag minst 8 timmar för att ni ska ha råd att bo och ha mat på bordet? Det är inte början på 1900 nu utan 2006.

Har du inte tänkt på vad som händer med er ekonomi om han blir sjukskriven, speciellt under en längre tid, när han ska ta ut sina 240 pappadagar, semester osv?

Eftersom ni är/kommer bli sambos har ni delad ekonomi, så var inte säker på att du får en massa bidrag.

När sambon sökte soc för han inte fick a-kassa så räknade de på min inkomst och gick efter tabellen för mat osv. Vi fick för mycket pengar kvar för att han skulle få några pengar. För vi hade minsan 170:- kvar att leva på.

Bara för man vill ha barn kan man inte tro att resen av sverige kan/vill betala för dina kostnader.

När ska du släppa att det inte är som när din mamma var ung?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Hur kan du tänka så egoistiskt att han ska jobba varje dag minst 8 timmar för att ni ska ha råd att bo och ha mat på bordet? Det är inte början på 1900 nu utan 2006. Det tar två för att dansa tango och du behöver inte verka så otrevlig....

Har du inte tänkt på vad som händer med er ekonomi om han blir sjukskriven, speciellt under en längre tid, när han ska ta ut sina 240 pappadagar, semester osv? Tja vi kommer ju att kolla över vår ekonomi efter att vi bott ihop ett tag. Vi ska försöka flytta ihop i vinter och då ser vi om vi har råd med barn. Dessutom om han skulle bli sjuk så kan vi lösa det med pengar i värsta fall genom att låna av mina föräldrar.

Eftersom ni är/kommer bli sambos har ni delad ekonomi, så var inte säker på att du får en massa bidrag. Kanske inte men vi kommer att klara oss... Kommer ha ca 6-7ooo över efter hyra på hans lön och det klarar man sig bra på.

När sambon sökte soc för han inte fick a-kassa så räknade de på min inkomst och gick efter tabellen för mat osv. Vi fick för mycket pengar kvar för att han skulle få några pengar. För vi hade minsan 170:- kvar att leva på.

Bara för man vill ha barn kan man inte tro att resen av sverige kan/vill betala för dina kostnader. Synd för dig då.... Om jag behöver det och får det så är det okej för min del.

När ska du släppa att det inte är som när din mamma var ung? Med tanke på att min syrra har fått barn så vet jag att det funkar. Det är inte som det är förr men fortarande går det...
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Vad har man då för drivkraft för att skaffa barn?

Vetskapen om kunna sätta ett barn till världen och ge det en fantastisk barndom. Att ge det en sådan uppväxt jag själv har haft.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Det skulle jag kunna kalla för egoistiskt.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag är helt övertygad om att oavsett vilket svar jag eller någon annan hade gett dig, så hade du fortfarande kallat det egoistiskt.

För du har liksom bestämt dig för att så är det minsann.

Visst, vill man, så kan man ju dra det så långt att till och med den mest osjälviska handling är egoistisk därför att man gör det för att man vill uppfattas som snäll eller givmild eller nåt. Men då är vi ju nere på Kat-nivå av förvrängning i syfte att försöka vinna diskussionen. Sådana fjanterier orkar jag dock inte med.

Är det INTE så, är jag dock nyfiken på vad du menar. Det räcker nämligen inte bara att svara, "det är egoistiskt", du får allt ge en förklaring på varför också, om du vill vara trovärdig.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Det är ju just så. Jag tror inte ett dyft på att människan kan vara helt, genuint osjälvisk. Om vi tar ditt exempel, så kan man ju ge bort saker/pengar för att verka givmild, för att man ska känna sig "bra", för att stilla ett dåligt samvete, etc. Allt man gör går tillbaka till en själv.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Det är ju just så. Jag tror inte ett dyft på att människan kan vara helt, genuint osjälvisk. Om vi tar ditt exempel, så kan man ju ge bort saker/pengar för att verka givmild, för att man ska känna sig "bra", för att stilla ett dåligt samvete, etc. Allt man gör går tillbaka till en själv.

Så du menar att när du ger bort saker så har du en baktanke med det hela nämligen att själv må bra!? Jag ger bort saker för att jag dels kanske inte behöver dom, nån annan kanske behöver det bättre eller för att göra någon människa glad......inte för att döva mitt dåliga samvete.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

jag ska skaffa barn när jag känner att jag har levt mitt liv och gjort de sakerna jag velat göra , sen när man väl skaffat barn har man ju dem på sitt ansvar dem blir ju ens liv .. när man helt enkelt känner sig redo :angel:

( miriam .- 15 och fortfarande inga barn haha skojja bara )
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Allt behöver inte vara medvetet. :idea:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Det är ju just så. Jag tror inte ett dyft på att människan kan vara helt, genuint osjälvisk. Om vi tar ditt exempel, så kan man ju ge bort saker/pengar för att verka givmild, för att man ska känna sig "bra", för att stilla ett dåligt samvete, etc. Allt man gör går tillbaka till en själv.

Men om din åsikt nu är att alla handlingar är egoistiska, vad är då meningen med att diskutera just barnavlande? Allt annat är ju också egoistiskt enligt dig.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Det var inte jag som startade diskussionen. :smirk:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Varför avslutar du alla inlägg med ett :smirk: ?

Tror du att det hjälper dig att verka trovärdig?

Tvärtom bygger ett kort svar med ett :smirk: bara på folks uppfattning att du inte kan underbygga din påståenden med några som helst fakta.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Därför att jag vet att du vill kaskadkräkas på mig oavsett vad jag säger, så det är inte mycket lönt att ens försöka inleda en diskussion med dig.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Nu hänger jag inte med alls. Jag håller inte med dig i ditt resonemang, är det att kaskadkräkas?

Hursom, håller mig till andra tråden då diskussionen egentligen har ganska lite med just att skaffa barn att göra.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Av din attityd i största allmänhet, i andra trådar än den här, har jag fått uppfattningen att du har svårt för mig. Vilket du har all rätt till, det är inte mitt problem.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Det är ju just så. Jag tror inte ett dyft på att människan kan vara helt, genuint osjälvisk. Om vi tar ditt exempel, så kan man ju ge bort saker/pengar för att verka givmild, för att man ska känna sig "bra", för att stilla ett dåligt samvete, etc. Allt man gör går tillbaka till en själv.

Ja, men då har vi ju just det där cirkelresonemanget igen. Allt man gör är egoistiskt. Vad är egoism? Sånt som får människor att göra saker.

Du har en egen definition av egoism, som inte stämmer överens med den vanliga definitionen av ordet. På samma grunder kan jag säga att allt människor gör är altruistiskt. Vad är altruism? Sånt som får människor att göra saker.

Ser du vilket meningslöst resonemang det blir?

Sen är du i din fulla rätt att ha en opportunistisk, utlraliberal åsikt om människors beteende, men det är just en åsikt. Ingen sanning, och folk som inte delar den är inte lögnare. Var och en blir salig på sin tro, som det brukar heta. :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp