Jag vill få barn tidigt...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Grattis till din inställning, jag tycker iofs inte att det är så tidigt att bli mamma vid 21 det är snarare så att det är normalt att vilja ha barn i den åldern, jag tycker det är märkligt att många väntar med att skaffa barn tills de är trettio...
Men det är ju mina åsikter, som ung mamma ser jag bara fördelar, det är lättare att orka med när man är ung, skulle aldrig orka med nattvak mm. lika lätt nu när jag är trettifyra som när jag fick barn, skulle fylla arton samma år som jag fick barn och skulle fylla tjugo samma år som barn nr. två föddes.
Det enda negativa jag kan komma på är dessa insnöade människor som undrar om det inte varit bättre att vänta... På vadå? Mina barn är lika planerade som många andras och det är tråkigt att behöva förklara det.
Min känsla är att jag dels kommer ihåg hur jag själv reagerade som barn och att jag därför har lättare att sätta mig in i barnets situation.
Tex upplever jag inte alls mina barns tonårs tid som något jobbigt utan jag njuter i fulla drag av att se dem utvecklas till egna individer, jag minns ju hur jag önskar att jag blivit bemött i den omvälvande tonårstiden, och försöker bemöta mina barn så som de behöver bli bemötta, bara genom att säga till en tonåring som är ilsken som ett bi att man älskar:love: det istället för att bli arg, att ta deras nonchalans för vad den är, ett sätt att bli vuxen, att få dela med sig av sin "visdom" och göra det med både humor och allvar.
Det finns bara en andledning att skaffa barn och det är egoistiskt, men tur är väl det, de som säger annat ljuger eller också är det väldigt synd om dem och deras barn för för vems skull är det då man skaffat barn? För att föräldrarna ville ha barnbarn? Eller för att samhället vill?
Det enda jag ber dig tänka på är att skaffa dej rätten till föräldra penning, alltså jobba ett tag.
Jag jobbade ett år mellan nian och gymnasiet så för mej var den saken klar!
Lycka till med dina framtida barn:love:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

TinyWiny skrev:
Det finns bara en andledning att skaffa barn och det är egoistiskt, men tur är väl det, de som säger annat ljuger eller också är det väldigt synd om dem och deras barn för för vems skull är det då man skaffat barn? För att föräldrarna ville ha barnbarn? Eller för att samhället vill?
:bow: :bow:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Bubbla skrev:
Jo man kan räkna med att barnen älskar en. Det finns väl ingen man älskar så högt som sin mamma och pappa? I alla fall som barn. Det finns ju en uppsjö med exempel på vad barn går igenom och står ut med för sina föräldrars skull..sen kanske de iofs inte älskar dem lika mycket när de vuxit upp men det är en annan sak.

Nej, det är inte en annan sak. Vem vill ha vuxna barn som hatar en, men som ändå finns där hela livet? Vill man ha villkorslös kärlek (eller så nära man nu kan komma det) är det bättre att skaffa en hund. Den blir inte stor och flyttar hemifrån.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Att skaffa barn är inget annat än en egoistisk handling. Man skaffar ju barn för att man vill ha barn, inte för att barnet vill växa upp. Det finns inte ett enda barn på denna jord som bett om att få komma till. De har alla kommit till p.g.a. bortglömda preventivmedel, föräldrar som absolut vill ha barn, eller i värsta fall, våldtäkt.

Ja, eftersom jag inte fanns då, så var det ju svårt att uttrycka någon vilja. :cool: Så det är en omöjlighet att be att få komma till. Men man kan lika gärna säga att det är det mest osjälviska man kan göra att skaffa barn, för alla människor på denna jord har sina föräldrar (eller andra närstående) att tacka att de orkade gå igenom graviditet och ta hand om dem när de var små, så att de fick finnas. Om ingen var beredd att göra den uppoffringen skulle det inte finnas några människor.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Eftersom du planerar att plugga på högskolan med bebis så kan jag rapportera att både min mamma och låtsasmamma har genomgått universitetstudier (byggnadinjgör resp lärare) när de haft barn - men de AVRÅDER verkligen från att göra det.
Jag vet att min morsa måste ha haft det rejält tufft att tex få sommrana att gå ihop - man måste nästan jobba då, men dagis har semesterstängt...
Barn har en tendens att bli sjuka just på tentadagar och liknade.
Utbildning/jobb FÖRST sedan barn
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Varför har du så bråttom med din familjeplanering? Tänk på att du är fortfarande ganska ung och har hela livet framför dig.
Ett barn är ett stort ansvar, inte bara de första åren... passa på att skaffa dig en bra utbildning som leder till ett bra jobb som du trivs med, när man inte har jobbat så mycket så blir ju föräldrapenningen inte så hög, och då kanske ni får andra svårigheter.;)
Jag styr inte över dig men tänk över ditt beslut flera gånger till, som sagt du har tid att skaffa barn länge. :banana:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Mabuse skrev:
Men man kan lika gärna säga att det är det mest osjälviska man kan göra att skaffa barn
Ren lögn. Varför är det så fult och hemskt att erkänna att man ibland faktiskt är ego?

/Kimz0r, ego.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pernilla_s skrev:
Vi kommer bo i lägenhet i ett lugnt område. Ekonomin vet vi inte riktigt än, men vi ska inte skaffa barn förrän min kille fått fast jobb, måste ju veta att vi kommer ha pengar även om några år. Vi har likadan värderingar och uppfattningar om uppfostran och de är ju bra för det kan bli lite jobbigt om man har olika regler.
Jag tror jag kan ge mitt barn ett bra liv, säker kan man aldrig vara, men jag kan lova att jag kommer göra mitt bästa för att barnet ska ha en kärleksfull och trygg uppväxt.

Här reagerar jag - det borde vara lika viktigt att du har fast jobb, annars blir det svårt för din kille att ta ut sin pappaledighet utan att er ekonomi går åt pipan.
Att ni skaffar barn tidigt är väl helt ok.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Oberoende av när man skaffar barn, ung eller äldre ;) , så är allt så mycket lättare om ekonomin är någorlunda stabil. Att ha småbarn sliter alldeles tillräckligt på förhållandet ändå.

Se till så att du kan klara dig själv ekonomiskt i alla lägen, dvs se till att skaffa utbildning, jobb osv, för tyvärr är det ju ett krasst faktum att många förhållanden kraschar under småbarnstiden.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Om du har en hund du behandlar illa, slår eller psykiskt "torterar", överger m.m. får du förmodligen inte en hund som älskar dig ovillkorligt heller...det är nästan svårare att få barn att hata sina föräldrar. Har flera exempel i min närhet där det verkligen finns fog för det men det är ändå inte så. Hade en utomstående människa behandlat dem likadant hade de hatat dem för livet.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

escodobe skrev:
Eftersom du planerar att plugga på högskolan med bebis så kan jag rapportera att både min mamma och låtsasmamma har genomgått universitetstudier (byggnadinjgör resp lärare) när de haft barn - men de AVRÅDER verkligen från att göra det.
Jag vet att min morsa måste ha haft det rejält tufft att tex få sommrana att gå ihop - man måste nästan jobba då, men dagis har semesterstängt...
Barn har en tendens att bli sjuka just på tentadagar och liknade.
Utbildning/jobb FÖRST sedan barn

Och jag håller verkligen inte med alls!
Jag tycker bara att det varit fördelar med att plugga medans barnen varit/är små.

Jag har pluggat 170 högskolepoäng (på SLU, dvs naturinriktat = många skoltimmar) medans mina barn varit små (började när de var 3 och 5) och dessutom mitt i fött ett till barn (började plugga igen när hon var 1).

Det finns flera fördelar, man kan nästan alltid vara ledig när det behövs och man bestämmer ganska fritt över sin tid. Sjuka barn på tentadagar? Ja då får väl pappa vara hemma då? Eller så skiter man i tentan och tar omtentan istället. Stängt dagis? Pappa igen? Eller mormor, farmor? Och sen är det ju dessutom så att man alltid har rätt till barnomsorg fast ens ordinarie dagis är stängt, men visst; det är inte kul att behöva byta för några veckor bara.

Överhuvudtaget så är det ju så med barnaskaffande (och allt i övrigt..) det går om man vill. Då hittar man lösningar!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Ren lögn. Varför är det så fult och hemskt att erkänna att man ibland faktiskt är ego?

/Kimz0r, ego.

Varför är det lögn? Jag förstår inte ditt resonemang. Om inte mina föräldrar hade orkat ta hand om mig hade jag inte fått leva. Eftersom jag tycker om att leva, så är jag tacksam att de osjälviskt offrade tid och pengar på mig, så att jag fick uppleva livet.

Om man nu tycker att föräldrarna gjorde fel, och det hade varit bättre att inte leva, så kan man ju alltid rätta till det i efterhand genom att ta livet av sig. Tvärtom är ju däremot lite svårt: att det ofödda barnet på egen hand bestämmer sig för att födas, utan inblandning av några föräldrar. Därför anser jag att den som är född har större valmöjligheter än den som inte blivit född.

Det är inte fult och hemskt att säga att man är ego, men jag håller helt enkelt inte med dig om att det alltid är egoistiskt att skaffa barn.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Bubbla skrev:
Om du har en hund du behandlar illa, slår eller psykiskt "torterar", överger m.m. får du förmodligen inte en hund som älskar dig ovillkorligt heller...det är nästan svårare att få barn att hata sina föräldrar. Har flera exempel i min närhet där det verkligen finns fog för det men det är ändå inte så. Hade en utomstående människa behandlat dem likadant hade de hatat dem för livet.

Tja, men barn som man behandlar illa flyttar i nåtskede hemifrån, och älskar en förmodligen inte längre, det gör inte en hund. För övrigt, fråga en genomsnittlig tonårsförälder hur mycket ovillkorlig kärlek de får av sina barn... :angel: :smirk:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

escodobe skrev:
Eftersom du planerar att plugga på högskolan med bebis så kan jag rapportera att både min mamma och låtsasmamma har genomgått universitetstudier (byggnadinjgör resp lärare) när de haft barn - men de AVRÅDER verkligen från att göra det.
Jag vet att min morsa måste ha haft det rejält tufft att tex få sommrana att gå ihop - man måste nästan jobba då, men dagis har semesterstängt...
Barn har en tendens att bli sjuka just på tentadagar och liknade.
Utbildning/jobb FÖRST sedan barn
Och då dementerar jag. Jag började läsa på universitet när min första var 8 månader. Jag tyckte det funkade bra och jag läste matematik, mekanik och fysik i två år. Det var enklare att plugga än att jobba därför att plugga kan man göra när man vill på dygnet. Jobbet är styrt till vissa timmar som kanske inte alltid är synkat med barnet. Jag minns inte en enda gång när sonen var sjuk på en tentadag men det skulle inte ha varit några problem, mina barn har en närvarande pappa :)
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
:bow:

Jag vill själv ha barn en dag, men väntar. De frågor jag ställer här är de jag även ställer till mig själv.

Jag och min svärfars sambo satt och pratade en natt, och hon var jätteorolig för att jag och min sambo skulle skaffa barn direkt efter att vi gift oss (vilket vi gör om drygt tre veckor). Även om vi älskar varandra, så har vi inte de ekonomiska förutsättningarna och inte heller boendet för att ha barn. Jag vill utbilda mig först, sedan jobba lite, sambon vill få sin doktorandtjänst. Jag vill ha en bra ekonomi, vetskapen om att den goda ekonomin består och gärna ett bättre boende än vi har idag (centralt belägen tvårummare (jättebra för oss, mindre bra för ett barn) men vill helst bo i villa). Jag vill resa runt och se världen och "bli färdig" med mitt liv innan jag skaffar barn.

Ojdå! Slutar livet när man får barn?? Märkligt, jag som tycker precis tvärtom! :love:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Tjena tjejen! är en 32 årig 2 barns mamma som fick första barnet när jag nyss fyllt 20 andra när jag var 21½ så de var tätt.....kan säga så här, jag ångrar INGET! snarare har de varit positivt idag kan jag ägna stor tid till hästarna å fortfarande orka vara en pigg å gla´mamma. Så go for it!! ni kommer ha tid för annat i livet sen när barna vuxit upp lite. :rofl:

Kramen!! // Fia
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Notera citationstecken. Och visst kan man tolka det så också, om man vill. :smirk:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Mabuse skrev:
Tja, men barn som man behandlar illa flyttar i nåtskede hemifrån, och älskar en förmodligen inte längre, det gör inte en hund. För övrigt, fråga en genomsnittlig tonårsförälder hur mycket ovillkorlig kärlek de får av sina barn... :angel: :smirk:


Mycket:love: :love: :love:
Fast jag har ju aldrig behandlat mina barn illa:love: :love: :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Vadå "roligt för barnet att finnas"??
En människa som inte är född lider inte av det.
Man vet inte hur det är att leva om man aldrig levt så det argumentet var rätt lustigt.Självklart skaffar man barn av ren egoism, man gör det inte för barnens skull, världen är inte den mest optimala för ett barn att finnas till i tyvärr.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Ja, det får ju stå för dig. Själv tycker jag att det är roligt att leva, och föredrar att leva framför att vara död.

Om du själv önskar att du aldrig blivit född går misstaget som sagt snabbt att rätta till genom att ta livet av sig. Ingen skada skedd, liksom, om man tycker att man blev född i onödan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp