Jag vill få barn tidigt...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Världen är kanske inte så bra, men med en trygg upväxt lär man sig handskas med tillvaron oftast iallafall. Jag kan ju säga att jag är glad för att jag lever!!! Så det är bara att tacka min mamma!!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Men oj så fliosofiskt...om du inte var född hur skulle du då kunna veta att du inte var det?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

TinyWiny skrev:
Grattis till din inställning, jag tycker iofs inte att det är så tidigt att bli mamma vid 21 det är snarare så att det är normalt att vilja ha barn i den åldern, jag tycker det är märkligt att många väntar med att skaffa barn tills de är trettio...
Men det är ju mina åsikter, som ung mamma ser jag bara fördelar, det är lättare att orka med när man är ung, skulle aldrig orka med nattvak mm. lika lätt nu när jag är trettifyra som när jag fick barn, skulle fylla arton samma år som jag fick barn och skulle fylla tjugo samma år som barn nr. två föddes.
Det enda negativa jag kan komma på är dessa insnöade människor som undrar om det inte varit bättre att vänta... På vadå? Mina barn är lika planerade som många andras och det är tråkigt att behöva förklara det.

Håller med!

Jag var tjugo när barn nummer 1 föddes. Hade visserligen gymnasieexamen och heltidsjobb men började sedan plugga på högskola när jag var 24.
Funkade hur bra som helst.
Man är van att vara ganska pank sedan tidigare, så att leva på en lön, studielån och lite hopjobbade extrapengar gick faktiskt bra.
Fick mer tid tillsammans med det barnet än med nästkommande då jag återigen jobbade.
När man pluggar så är man ju oftast inte borta hela dagarna, och själva läsandet kan man göra på kvällarna (och nätterna) när barnet lagt sig.

Ser faktiskt ingen som helst nackdel med att ha varit ung förälder. Tycker inte att det verkar som mina bekanta som väntat till efter 30 och innan dess "sett världen" och jobbat upp sig verkar värst mycket lyckligare. Deras förhållanden är minst lika stabila eller osäkra som vilket förhållande som helst. Dessutom är de oftast tröttare och orkar inte med sina ungar på samma sätt som unga föräldrar.
Jag märkte själv skillnad på orken mellan nr 1 och nr 2 som föddes när jag var 26.

Om barnet har en bra pappa och du själv har inställningen att det inte finns några problem som inte går att lösa, så funkar det alldeles utmärkt att både bli ung förälder, plugga, resa tillsammans med barnet etc.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Min kille kommer bli en utmärkt pappa. Hade han inte haft potential till att bli det hade jag inte velat skaffa barn med honom då jag vet hur jobbigt det är att ha en pappa som strular. Jag ser många fördelar med att plugga när man har små. Min mamma gjorde det med oss och hon var hemma mycket och kunde vara med oss. Och hon har aldrig önskat att hon inte fick mig och min syrra. (hon var 18 när hon fick min syrra) och är mormor nu med min syrra och tycker det är jättekul att få barnbarn såhär tidigt för förhoppningsviss lever hon tills hon är 80 och ser barnbarnet bli över 40 år.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

skickade den här längen me Pm till dig men det är säkert fler som läser i tråden som kanske vill läsa en ny undersökning?

Jobba - och må bättre, mamma

Många järn i elden håller dig frisk.
Yrkesarbetande kvinnor med barn mår bättre än både hemmafruar och singelkvinnor i karriären.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Säger du ofta så till unga människor som funderar över livet.....
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Varken Chrysler eller KimZor är väl några sköra violer direkt. Och lite logik skadar ju inte: önskar man att man aldrig hade blivit född och tycker det är bättre att vara död än att leva, ska man då lasta sina stackars föräldrar som har fött och uppfostrat en för att de var sådana egoister att de skaffade barn?

Då tycker jag det är mer pessimistiskt att säga att livet är så hemskt, att det vore bäst för alla människor om de aldrig hade blivit födda. Att gå runt med mottot "Bäst vore, att aldrig ha blivit född. Näst bäst att få dö så snart som möjligt". För det är ju det som är konsekvensen av deras resonemang.

"Ingen har bett om att få bli född" - nej, de ofödda brukar inte snacka så mycket överhuvudtaget, liksom. Aldrig hört de ofödda be om att inte få bli till heller, för den delen...
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Nu tycker jag att du ser saken väldigt svart-vitt.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Hur då svart-vitt? Att sätta barn till världen är ju det mest egoistiska man kan göra, hette det ju? Hur kan det vara egoistiskt, om livet är värt att leva? Det blir ju bara en egoistisk handling om livet är en plåga som ingen borde utsättas för. Eftersom egoism är en negativ egenskap, så vore det ju då också bättre om folk slutade vara så egoistiska, och inte satte fler barn till världen ö h t.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Egoism är egentligen ingen negativ egenskap. Utan egoism skulle vårt släkte dö ut. Det är vårt samhälle och sätt att se på saker som gör egoism till något fult, titta i naturen, där är alla sig själv närmast...och så evolutionerade som vi gärna vill tro är vi faktiskt inte.

Hursom, kan vi inte släppa den diskussionen nu...och låta tråden handla om ursprungsfrågan?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Och jag håller med Bubbla, jag pluggar på universitetet - har en 2½ årig son och är gravid med vårt andra barn (Kommer att ta 6 mån studieuppehåll). Det funkar hur bra som helst. Som Bubbla säger; barnet har ju en far också, han får ställa upp vid tentadagar etc, eller någon annan släkting eller kompis. Jag hade inte velat vänta tills jag är närmare 35 innan jag skaffar barn för att ha utbildning och sedermera fast jobb innan....
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Bubbla skrev:
Egoism är egentligen ingen negativ egenskap. Utan egoism skulle vårt släkte dö ut. Det är vårt samhälle och sätt att se på saker som gör egoism till något fult, titta i naturen, där är alla sig själv närmast...och så evolutionerade som vi gärna vill tro är vi faktiskt inte.

Hursom, kan vi inte släppa den diskussionen nu...och låta tråden handla om ursprungsfrågan?

Nej, det där är en vida spridd fördom. Det finns mycket som tyder på att människan till sin natur inte alls är opportunistisk utan återgäldande (reciprocal). I naturen offrar sig ju också djuren och skaffar ungar, eller menar du att en häst exempelvis av rent egoistiska skäl utsäter sig för risken att bli dräktig och få en fölunge?

Jag tycker att hela tankegången är fullkomligt absurd och ologisk, men visst, vi behöver inte ta den diskussionen här.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Ja, att sätta barn till världen är det mest egoistiska man kan göra.

Det betyder inte per automatik att vi som är av den åsikten tycker att livet är hemskt och bara vill dö.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Nu har killen iallafall fått en provanställning med ganska hyfsad lön. Hoppas nu bara att han får jobbet sedan och blir fast anställd.:banana:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Ren lögn. Varför är det så fult och hemskt att erkänna att man ibland faktiskt är ego?

/Kimz0r, ego.
Det är inte lögn. bara olika sätt att se på saken. Jag tycker det är lågt att kalla folk med andra åsikter för lögnare.

Ur din synvinkel kanske det är egoistisk att skaffa barn men kanske inte ur min. Men kalla mig inte lögnare för det!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Ja, att sätta barn till världen är det mest egoistiska man kan göra.

Ja, det är din åsikt och tydligen anser du att du kommit på något jätterevolutionerande här som alla ska hålla med om.

Men jag får nog göra dig besviken. Det är bara DIN åsikt, ingen sanning som gäller för alla.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Bara att ta livet av sig?
Ingen skada skedd?

Vi har nåt som kallas överlevnadsinstinkt.
Och det är väldigt många som tar skada av att man tar livet av sig.

Man kan inte i förväg veta om ens ofödda barn kommer att älska livet.
Människor skaffar barn av samma anledning som vilket annat djur som helst.
Vi är byggda för att vilja fortplanta oss.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Vilken drivkraft har du då för att skaffa barn?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Revolutionerande? Knappast, det är många före mig som haft samma åsikt. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp