Sv: Jag vill få barn tidigt...
pernilla_s skrev:
Innan vi skriver upp hos i bostadskö ska vi vänta till slutet av månaden då han prövotid på jobbet går ut.
Jag har valt att inte jobba i sommar för att jag ska vila ut mig till nästa termin. Är rätt tufft på min linje så jag behöver verkligen få vila ut lite nu. Dessutom så är det mitt sista riktiga sommarlov så det tänkte jag ta vara på. Men nästa år när jag tar studenten då ska jag börja söka jobb och försöka åtminstone få ett sommarjobb. Har inte tänkt skaffa barn förrän vi kollat att vi har råd med det. Vi bor ju först ihop och därefter ser man ju om man har råd. Om det sedan kommer oförutsedda utgifter som man inte klarar av just då, då hade jag kunnat låna av mamma och det hade inte gjort henne ett dugg!
Ett sommarlov är väl 8-9 veckor? Sen har du påsklov, sportlov, novemberlov och jullov, det blir väl ungefär 13-15 veckor ledigt + några studiedagar = 65 - 75 lediga dagar / år.
När du jobbar får du rätt till typ: 2,5 ledig dag för varje månad du jobbar. Oftast brukar man ha runt 20-25 betalda dagar. Och man måste oftast jobba 12 månader först innan man kan ta ut betald semester (12-13% av din årsinkomst täcker de betalda semesterdagarna)
Och som fler har skrivit så finns det inget som är jobbigare i ett förhållande än en dålig ekonomi, när det slutar med att man har 5-10kr kvar innan nästa löning kommer.
Sen vet ju inte jag hur långsiktigt du tänker och planerar din framtid, men jag sliter hellre som ett djur nu när jag är ung, och har pengar att lägga undan varje månad. Så att jag när jag blir några år äldre kan köpa min drömgård och ha mina djur, inte behöva jobba lika mycket och kanske t.om ha pengar undanlagda för någon kurs/utbildning jag vill gå. Ha råd att låta mitt/mina barn gå på ridskola, få en egen ponny, cross, go cart eller vad de nu blir intresserade av.
Dessutom, att sommarjobba är en bra start att komma in på ett jobb för att sedan få fast. Och skulle de inte kunna ge en anställning senare har man i alla fall refferenser att ge ut!