Jag vill få barn tidigt...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Definition av egoism enl. Nationalencyklopedins ordbok: Att enbart eller huvudsakligen ta hänsyn till sig själv. / Läran att endast det egna jaget existerar eller dirigerar handlingen.

Jag tycker att mina resonemang faller alldeles utmärkt inom ramarna för definitionen; det är inte jag som har ställt upp cirkelresonemanget.

Ej att förväxla med egotism.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kan ni inte ta denna disskussionen i tråden som handlar om detta? GÄller alla...
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Det finns väl både fördelar och nackdelar med att få barn tidigt.
Men en stor nackdel är väl att man många gånger inte har så där jättebra inkomster vilket ofta kan resultera i att barnen hamnar väldigt många timmar på dagis/dag.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Beror ju på vad man är van vid och hur mycket man är beredd att snåla.

När jag och min dåvarande sambo fick vårt första barn hade han en lön på 5000:- efter skatt, plus att vi hade barnbidraget som då var typ 650:- eller så (minns inte exakt). Alltså under 6000:- TOTALT. Och det gick. Vi hade iofs en mycket låg hyra på 1254:-, ingen bil, inga mobiler och åt billigt. Inte hade vi mycket över men det gick. Så det beror helt enkelt på vad man vill ha för standard i livet.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Vad kul =)
jag tycker inte åldern spelar någon roll alls. Bara mna känner sig mogen för att ta hand om ett barn. Är man mogen är bebis har man koll på vettig bostad och om man har ekonomi för det hela.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

men det är väl inget man vill planera en sådan ekonomi?trådskaparen planerar barn, då borde hon ha högre krav än 6 tusen..... det räcker inte långt.... tyvärr.... el, tv, tele, dagis, barnmat, blöjor, mat etc etc etc försäkringar, bil etc... 6000 försvinner direkt....
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Om nu barnbidraget var på 650 :- så tyder det på att du fick ditt första barn före 1990, alltså nån gång på 80-talet. Närmare 20 år sen alltså. Jag tror att 6000 kronor räckte bra mycket längre då än vad det gör nu.

Som en jämförelse har t ex prisbasbeloppet dubblerats från 1983 till 2006 (19 400 kronor 1983; 39 700 kronor 2006)
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag fick mitt första barn 1994. Och jag skrev att barnbidraget var 650:- eller så. Det har ju höjts och sänkts ett par gånger under åren så jag minns inte exakt. Men visst har inflation och prisbild förändrat pengars värde. Men trådskaparen hade ju också mer än 6000:- totalt att leva på.

Det jag ville ha fram är ju bara att alla inte har samma prioriteringar i livet. Man måste inte ha TV, mobil, dator m.m. Eller bil, semestrar osv...

Fliduttan; dagis lär de ju inte behöva om inte båda jobbar och då borde de ha högre inkomst. Barnmat...ja jag har akdrig köpt speciellt mycket burkmat så så dyrt blir inte det, bil måste man inte ha, Tv måste man inte ha...osv.

Men visst är det lättare om man har en "överskottsekonomi".
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pernilla_s skrev:
Det tar två för att dansa tango och du behöver inte verka så otrevlig....
Men du vill ju inte jobba skriver du, och i dina inläögg låter det som att han ska göra allt medans du gosar med bebisen.

Tja vi kommer ju att kolla över vår ekonomi efter att vi bott ihop ett tag. Vi ska försöka flytta ihop i vinter och då ser vi om vi har råd med barn. Dessutom om han skulle bli sjuk så kan vi lösa det med pengar i värsta fall genom att låna av mina föräldrar.
Och du är säker på att dina föräldrar vill och har råd att låna ut pengar till er? Du skrev att du inte har kontakt med din pappa och din mamma redan lever snålt.

Kommer ha ca 6-7ooo över efter hyra på hans lön och det klarar man sig bra på.
Det vet du inte först ni vet vad det kostar att bo, och du skrev att ni ska försöka hitta något till vintern, hur kan du nu då veta att ni kommer ha 6-7 tusen om ni inte vet vad hyran kommer gå på? Och alla andra kostnader, det är inte bara hyra och mat man måste betala för.

Synd för dig då.... Om jag behöver det och får det så är det okej för min del.
Socialbidrag, bostadsbidrag och alla andra bidrag som vi har är till för de som inte har råd, inte för de som inte orkar.
Mina skattepengar får mer än gärna gå till de som har det svårt. Men att de går till personer som inte orkar ta tag i sitt liv gör mig riktig less.

Med tanke på att min syrra har fått barn så vet jag att det funkar. Det är inte som det är förr men fortarande går det...
Du skriver ingenting om din syster, det är hela tiden mamma-mamma-mamma. Jag kan inte säga något om din syster, för jag vet inte om hennes förhållande, utbildning, bostad, jobb osv.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Men du vill ju inte jobba skriver du, och i dina inläögg låter det som att han ska göra [allt medans du gosar med bebisen. Jag ska söka jobb, det har jag redan sagt men du läser ju inte helt och hållet vad jag skriver. Jag söker inte jobb nu helt rätt för att jag pluggar...


Och du är säker på att dina föräldrar vill och har råd att låna ut pengar till er? Du skrev att du inte har kontakt med din pappa och din mamma redan lever snålt. Mamma levde snålt, nu har hon ganska mycket pengar...


Det vet du inte först ni vet vad det kostar att bo, och du skrev att ni ska försöka hitta något till vintern, hur kan du nu då veta att ni kommer ha 6-7 tusen om ni inte vet vad hyran kommer gå på? Och alla andra kostnader, det är inte bara hyra och mat man måste betala för. Vi har kollat vad bostäderna kostar här runt omkring och kommer gå på lite under 5000kr.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Ajda skrev:
Vad kul =)
jag tycker inte åldern spelar någon roll alls. Bara mna känner sig mogen för att ta hand om ett barn. Är man mogen är bebis har man koll på vettig bostad och om man har ekonomi för det hela.

vi kommer att välja bostad efter att vi ska ha barn, alltså i ett lugnt och bra kvarter med lekplats i nräheten. Vi flyttar ju först ihop och ser så vi har råd att ha barn. Har vi inte det så kommer vi ju inte att skaffa det heller.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pernilla_s skrev:
Jag ska söka jobb, det har jag redan sagt men du läser ju inte helt och hållet vad jag skriver. Jag söker inte jobb nu helt rätt för att jag pluggar...
Jodå det gör jag, jag läser många av dina inlägg och det är hela tiden "pojkvännen jobbar, pojkvännen jobbar, jag kan inte få jobb, jag ska gå på bidrag". Tråkig attityd, det är sommar nu, du skulle sökt jobb för minst 4 månader sen.

Mamma levde snålt, nu har hon ganska mycket pengar...
Och du är säker på att hon är sugen på att låna ut pengar till er? Man flyttar inte hemifrån om man inte har råd att försörja sig själv, och jag tror inte din mamma tycker det är speciellt kul att låna ut pengar till sin vuxna dotter.


Vi har kollat vad bostäderna kostar här runt omkring och kommer gå på lite under 5000kr.
Ok, hoppas ni har skrivit upp er i bostadskö också ;) om ni nu ska flytta inom 6 månader.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Innan vi skriver upp hos i bostadskö ska vi vänta till slutet av månaden då han prövotid på jobbet går ut.
Jag har valt att inte jobba i sommar för att jag ska vila ut mig till nästa termin. Är rätt tufft på min linje så jag behöver verkligen få vila ut lite nu. Dessutom så är det mitt sista riktiga sommarlov så det tänkte jag ta vara på. Men nästa år när jag tar studenten då ska jag börja söka jobb och försöka åtminstone få ett sommarjobb. Har inte tänkt skaffa barn förrän vi kollat att vi har råd med det. Vi bor ju först ihop och därefter ser man ju om man har råd. Om det sedan kommer oförutsedda utgifter som man inte klarar av just då, då hade jag kunnat låna av mamma och det hade inte gjort henne ett dugg!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

nä man behöver och behöver inte..... men man måste ju räkna på att ha överskott, annars planerar man ju dåligt... visst går det att klara sig på så lite.... MEN som sagt planerar man barn bör man ju tänka längre än så? (inget tär på ett förhållande så mkt som taskig ekonomi)
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag håller helt med dig om att det är bättre med ett överskott. Och att planerar man ändå barnet så kan man planera in det när allt är stabilt och fungerar, både ekonomiskt och socialt och boende m.m.

Jag menar bara att man kanske inte ska ha sina egna preferenser för mycket i åtanke när man kommenterar folks ekonomi. Man har så olika prioriteringar där.

Vårt förhållande kraschade (by the way) ett tag efter det att vår ekonomi faktiskt blivit helt ok, och inte när den var dålig...när den var dålig hade vi nog mer ett gemensamt mål...
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Om man planerar tycker jag också helt klart att man ska planera för både boende, ekonomi, stabilitet i förhållandet osv osv. Och blir man oväntat gravid ska man åtminstone ta hänsyn till alla dessa faktorer, även om man kanske inte hinner förbättra hur mycket som helst på bara 9 mån, så kanske man då lägger upp ett mål i alla fall om hur man vill ha det och ska sträva mot.

Jag blev ju oplanerat gravid, men har ett stabilt förhållande med en kille som jag älskar och som också vill ha barnet till 100%. Vi är inte rika, men vi klarar oss absolut på pengarna som finns. Har fast boende (Hus) men letar dock efter att köpa nytt när det kommer ett passande..
Men visst, hade jag planerat in detta barn så hade jag först sett till att jag hade fast jobb (Är sjukskriven nu och har aldrig jobbat, och kommer inte att kunna göra det på ett tag till heller) och därmed en högre FP, samt något att gå tillbaka till när den var slut. Jag hade även haft flytten klar, att vi hittat "drömhuset" där vi ville stanna länge. Ja, lite sådana saker.
Nu blev det som det blev förstås vilket jag inte ångrar :)
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pernilla_s skrev:
Jag har valt att inte jobba i sommar för att jag ska vila ut mig till nästa termin. Är rätt tufft på min linje så jag behöver verkligen få vila ut lite nu. Dessutom så är det mitt sista riktiga sommarlov så det tänkte jag ta vara på. !

Det låter ju skönt....men om jag planerade barn skulle jag ta tillfället i akt och jobba och försöka skrapa ihop litet sparkapital. Om du inte orkar sommarjobba nu, hur skall du orka jobba / plugga OCH ha barn?

pernilla_s skrev:
Om det sedan kommer oförutsedda utgifter som man inte klarar av just då, då hade jag kunnat låna av mamma och det hade inte gjort henne ett dugg!

Bra att det finns folk som ställer upp på en...men att hela tiden låna av nån är inte hållbart i längden.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

*knapplån*
Till trådskaparen...
Vad gör du om din kille lämnar dig medan du är gravid eller när barnet är litet? Du verkar ju inte ha någon buffert alls för att klara dig själv...
Håller också med Britta6, om du inte orkar sommarjobba - hur ska du då orka ha hand om ett barn???
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pernilla_s skrev:
Innan vi skriver upp hos i bostadskö ska vi vänta till slutet av månaden då han prövotid på jobbet går ut.
Jag har valt att inte jobba i sommar för att jag ska vila ut mig till nästa termin. Är rätt tufft på min linje så jag behöver verkligen få vila ut lite nu. Dessutom så är det mitt sista riktiga sommarlov så det tänkte jag ta vara på. Men nästa år när jag tar studenten då ska jag börja söka jobb och försöka åtminstone få ett sommarjobb. Har inte tänkt skaffa barn förrän vi kollat att vi har råd med det. Vi bor ju först ihop och därefter ser man ju om man har råd. Om det sedan kommer oförutsedda utgifter som man inte klarar av just då, då hade jag kunnat låna av mamma och det hade inte gjort henne ett dugg!

Ett sommarlov är väl 8-9 veckor? Sen har du påsklov, sportlov, novemberlov och jullov, det blir väl ungefär 13-15 veckor ledigt + några studiedagar = 65 - 75 lediga dagar / år.

När du jobbar får du rätt till typ: 2,5 ledig dag för varje månad du jobbar. Oftast brukar man ha runt 20-25 betalda dagar. Och man måste oftast jobba 12 månader först innan man kan ta ut betald semester (12-13% av din årsinkomst täcker de betalda semesterdagarna)

Och som fler har skrivit så finns det inget som är jobbigare i ett förhållande än en dålig ekonomi, när det slutar med att man har 5-10kr kvar innan nästa löning kommer.

Sen vet ju inte jag hur långsiktigt du tänker och planerar din framtid, men jag sliter hellre som ett djur nu när jag är ung, och har pengar att lägga undan varje månad. Så att jag när jag blir några år äldre kan köpa min drömgård och ha mina djur, inte behöva jobba lika mycket och kanske t.om ha pengar undanlagda för någon kurs/utbildning jag vill gå. Ha råd att låta mitt/mina barn gå på ridskola, få en egen ponny, cross, go cart eller vad de nu blir intresserade av.


Dessutom, att sommarjobba är en bra start att komma in på ett jobb för att sedan få fast. Och skulle de inte kunna ge en anställning senare har man i alla fall refferenser att ge ut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 503
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp