Jag vill få barn tidigt...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag vill få barn tidigt...

lingonben skrev:
Nej, man kan inte tänka på varenda sak som kan gå fel, då skulle man inte våga gå upp ur sängen på morgnarna. Men jag tycker det är en väldig skillnad på "ta ut allt som ev kan hända i framtiden i förskott" och att som TS förlita sig på att mamma eller killen ska stå för försörjningsbördan, för att man säkert inte kan få jobb själv. Citatet nedan (min fetstil) skrämmer mig rejält, vadå "om"? :crazy:



Dom planerar iallafall det är det inte många som gör utan där är det oplanerade graviditeter, jag själv har en sån hemma och nog gick vi runt fast pappan precis hade gått ut gymnasiet, jag hade dock hunnit jobba i tre år innan sonen föddes och hade bra mammapenning.

Jag rekommenderar folk att vänta tills dom har bra föräldrapenning men det är inte jag som bestämmer när folk ska skaffa barn, det är upp till var och en.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Du och jag lever garanterat inte i samma verklighet...Jag vet kanske en eller två 19-åringar som tjänar 250.000:- om året. Och de flesta jag känner som är i min ålder (dvs runt 30) ligger kanske på den inkomsten eller mindre.

Jag studerar och min sambo ligger i den inkomstklassen, och vi har både villa, hästar, ny bil, ponnier till barnen, snöskoter m.m. Så det går (visst vi har ingen gård, men det beror mest på att inte rätt objekt dykt upp än).
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Håller helt med dig om föräldrapenningen. Det är en bra grundtrygghet att veta att man har en schysst sådan. Och har man det innebär det i regel också att man har ett jobb att falla tillbaka på. Om, om, om...man kan inte planera för allt men jag håller också med dem som tycker att det är bra att veta att man kan klara sig själv om det skulle gå snett. Det är också en bra grundtrygghet.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Mabuse skrev:
Fast 250 000 per år är väl inga jättepengar? Även om det är bra för en nittonåring. Sen beror det ju på hur löneutvecklingen ser ut, men i längden så är det ju inget vidare om du ligger kvar på den lönen. Ska man på 20 000 i månaden bygga upp en buffert som räcker till gård, hästar, utbildning och ponnyer till barnen får man nog ligga i lite och spara ett tag. Men det beror ju på hur sparsamt man lever, såklart.

Jag tjänar + (plus) 250.000:- året och kommer fortsätta gå upp i lön :bow: Dessutom har jag en sambo som tjänar bara några kronor mindre än mig, som också kommer gå upp i lön.

Och gård med djur och grejer, det tror jag inte vi kommer att ha först om 10-15 år.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Men vill du vara slaktare i hela ditt liv då? Har du inte planer på att vidareutbilda dig?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Om hon är slaktare så är det i regel inget man är i hela sitt liv. De jag känner har alla i perioder varit sjukskrivna för att sedan omskola sig eller gå tillbaka ett tag och i regel bli sjukskrivna igen... ganska tungt jobb.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

ainasoja skrev:
Men måste man ta ut allt som ev kan hända i framtiden i förskott!?

Herrejösses tänk om barnet blir utan mamma för att hon dog i förlossningen? Eller om det är ett barn med DS som föds, eller kanske får en hjärnblödning i förlossningen!

Mycket kan hända och fort kan det gå.

Självklart är det inget man kan planera, och som lingonben skrev skulle man inte våga gå upp ur sängen om det skulle vara så.

Trådskaparen planerar att hennes kille ska kunna försörja henne + ev barn och skulle de inte finns pengar så får hon låna av mamma.

Därför skrev jag att hon bör bli vuxen innan hon börjar planera barn. De har inte ens känt hur det är att bo tillsammans och ha ett eget boende att ta hand om.

Jag tycker mitt och sambons förhållande ändrades ganska kraftigt när vi skaffade eget, för de var många nya sidor som kom fram då. Och såklart inte bara positiva.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Julle skrev:
Men vill du vara slaktare i hela ditt liv då? Har du inte planer på att vidareutbilda dig?

Nej jag tror inte ens anläggningen jag jobbar på kommer finnas kvar om 10 år.

Hade jag inte fått tillbaka jobbet hade jag pluggat idag.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Fast, hon skriver också hela tiden att dom SKA bo ihop ensamma innan, och en hel del annat som du bara väljer att ignorera.

Visst, jag kan hålla med om att man inte borde planera in barn hur som helst, men det du anmärker på gällande vuxenlivet är lite smått övedrivet eftersom hon gång på gång svarar att dom ska flytta ihop och prova på allting innan dom ens börjar att försöka.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Bebben skrev:
Fast, hon skriver också hela tiden att dom SKA bo ihop ensamma innan, och en hel del annat som du bara väljer att ignorera.

Visst, jag kan hålla med om att man inte borde planera in barn hur som helst, men det du anmärker på gällande vuxenlivet är lite smått övedrivet eftersom hon gång på gång svarar att dom ska flytta ihop och prova på allting innan dom ens börjar att försöka.

Hon har ändrat sig, läs vad hon tyckte och tänkte i början på sina trådar är på barn och ÄU och vad hon tycker nu. Och det är ju positivt i alla fall.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jo, jag vet, jag har sett det. Och därför tycker jag att du kan ju sluta att anmärka på just sådana saker åtminstone..

Annars kan du lika gärna börja att hoppa på mig också, med tanke på mina val jag gjort ;)
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag tycker du (i alla fall här) är mer "vuxen" än vad trådskaparen är i sina inlägg om tex varför hon vill skaffa barn. Om jag minns rätt så har ni vart tillsammans rätt länge, ni har eget boende och han jobb? Och du har inte jobb p.ga sjukskrivning?

jag kan i alla fall inte jämföra det med 1 som precis börjat jobba och en som fortfarande går på gymnasiet.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pmm skrev:
Jag tycker du (i alla fall här) är mer "vuxen" än vad trådskaparen är i sina inlägg om tex varför hon vill skaffa barn. Om jag minns rätt så har ni vart tillsammans rätt länge, ni har eget boende och han jobb? Och du har inte jobb p.ga sjukskrivning?

jag kan i alla fall inte jämföra det med 1 som precis börjat jobba och en som fortfarande går på gymnasiet.


Vem är du som kan avgöra hur vuxen en person är utan att ha träffat dem? Det enda jag kan säga om dig efter dina inlägg är att du tror att du vet bäst alltid... Och du det är inget fel på att vara trevlig... Som sagt killen har sökt jobb i 2 år innan han fick detta och bara haft vikariat och annat innan... Det är ju knappaast vårt fel att det är svårt att få jobb....
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jo, realtivt stabilt är allt här i alla fall. Även om många anser att det kunde vara bättre (Och jag med, om jag skulle ha planerat in barnet). Vi har bott ihop i 1½ år, och har som sagt en stabil ekonomi. Min inkomst kommer visserligen av sjukskrivning, men jag vet vad jag får ut varje månad och klarar mig absolut på det.
Förhoppningsvis kan jag börja jobba nästa höst, det är mitt mål i alla fall :)

Men men, jag tror ändå att du fått fram dina åsikter i den här frågan och att pernilla_s förstår hur du tänker. Om hon sen tar till sig eller inte är såklart upp till henne.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Bebben skrev:
Jo, realtivt stabilt är allt här i alla fall. Även om många anser att det kunde vara bättre (Och jag med, om jag skulle ha planerat in barnet). Vi har bott ihop i 1½ år, och har som sagt en stabil ekonomi. Min inkomst kommer visserligen av sjukskrivning, men jag vet vad jag får ut varje månad och klarar mig absolut på det.
Förhoppningsvis kan jag börja jobba nästa höst, det är mitt mål i alla fall :)

Men men, jag tror ändå att du fått fram dina åsikter i den här frågan och att pernilla_s förstår hur du tänker. Om hon sen tar till sig eller inte är såklart upp till henne.

Jag följer dig på familjeliv vettu :angel: Väldigt bra sida :bow:


Jo visst har jag fått fram mina åsikter och alla tycker jag är en grinig gammal kärring som bara tänker på pengar ;) Men det jag verkligen hoppas på är att trådskaparen inte tror hon kan överleva på bidrag.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pernilla_s skrev:
Vem är du som kan avgöra hur vuxen en person är utan att ha träffat dem?
Eftersom jag inte träffat dig kan jag inte annat än dömma dig efter dina inlägg.

Det enda jag kan säga om dig efter dina inlägg är att du tror att du vet bäst alltid...
Jag vet hur det är att flytta ihop och vad som händer med förhållandet, jag vet hur det känns att vara den enda som drar in pengar. Självklart skriver jag det då. Det är inget annat än sanningen.

Och du det är inget fel på att vara trevlig... Som sagt killen har sökt jobb i 2 år innan han fick detta och bara haft vikariat och annat innan... Det är ju knappaast vårt fel att det är svårt att få jobb....
Hur gammal tror du jag är? Det är 2 år sen igår jag tog studenten, självklart vet jag hur det ser ut på jobbfronten idag. Det är bara 2 månader sen jag själv gick hemma och arbetslös.

Söker man jobb under 2 års tid utan att få napp borde man väl inse att det är fel någonstans?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

pmm skrev:
Eftersom jag inte träffat dig kan jag inte annat än dömma dig efter dina inlägg.


Jag vet hur det är att flytta ihop och vad som händer med förhållandet, jag vet hur det känns att vara den enda som drar in pengar. Självklart skriver jag det då. Det är inget annat än sanningen.


Hur gammal tror du jag är? Det är 2 år sen igår jag tog studenten, självklart vet jag hur det ser ut på jobbfronten idag. Det är bara 2 månader sen jag själv gick hemma och arbetslös.

Söker man jobb under 2 års tid utan att få napp borde man väl inse att det är fel någonstans?


Vadå fel någonstans? Hos killen? Kan jag helt klart säga att det inte är! Att ens skriva en sån sak utan att ens pratat eller ens disskuterat något tycker jag är oerhört trångsynt!!!! Bara för att du har haft tur så behöver ju inte alla ha det!!! Han har sökt hur många jobb som helst och inte fått några pengar alls då man inte får någon a-kassa innan man fyllt 20 och han gick ut när han var 18 (född i december). Han är den mest ansvarfulla människa i min ålder och över många äldre också som jag känner. Det är inte han det är fel på utan samhället!!!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Bubbla skrev:
Om hon är slaktare så är det i regel inget man är i hela sitt liv. De jag känner har alla i perioder varit sjukskrivna för att sedan omskola sig eller gå tillbaka ett tag och i regel bli sjukskrivna igen... ganska tungt jobb.

Precis!! Då skiter ju sig jobba som ett djur-planen rätt fort och det blir ingen gård.... Då tycker jag det är bättre att plugga medan man är ung och ha en utbildning att falla tillbaka på. Bättre än att vara utsliten vid 30 och behöva plugga och ha småbarn samtidigt.... Inte sagt att det inte gå, för det gör det ju, men lite onödigt känns det allt!!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

*knapplånar*

Ursprungsfrågan gällde att skaffa barn tidigt med följande bön:
"Skulle vara glad om någon annan har eller varit i min sits skulle kuna berätta lite."

Nu verkar det mest käbblas utan att leda till något nyttigt och jag funderar starkt på att låsa tråden om det fortsätter.

/moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp